nubb skrev:
...(Finns ej för IOS. Apple har låst nödvändiga funktioner)...
Det finns en scanner i Airport-verktyget.

Så här kan de se ut med WiFi Analyzer. De flesta nät ligger på kanal 1,6, eller 11. Några skurkar finns.

Skärmdump av WiFi Analyzer som visar signalstyrka för olika WiFi-nätverk på kanaler 1 till 14.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En relaterad fråga. När man köper en sonos produkt begagnad hur kollar man om den fungerar?

Man behöver ju ett wifi att koppla upp den på.

Lokal hot spot från mobilen?

Be säljaren visa att den fungerar innan ni packar ner den alternativt köp en ny (med garanti) för som många skriver här, de är inte "billiga" på blocket.

Gillar verkligen sonos app, lättanvänd och bra. Däremot tycker jag hårdvaran är groteskt överprisad. Det optimala hade varit en mottagare man kopplar till befintlig ljudanläggning som redan finns i hemmet men som pratar med sonos app.

slaskman skrev:
Gillar verkligen sonos app, lättanvänd och bra. Däremot tycker jag hårdvaran är groteskt överprisad. Det optimala hade varit en mottagare man kopplar till befintlig ljudanläggning som redan finns i hemmet men som pratar med sonos app.
Det är väl det ZP90 är? En liten mottagare för den nätta summan av 3600:-

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Ja som jag sa, groteskt prissatt. En sån skall inte kosta över 1000 spänn.

Eller 390:- som en Chromecast.......:rolleyes:

Finns ett fint alternativ i begagnade Squeezebox och om man väljer Tidal HiFi så får man Flac lossless i full CD kvalitet. Dessutom fint utbud av webbradio. Vi har många i olika rum som är kopplade till allt från en Tangent köksradio till den stora anläggningen McIntosh Mc452 med B&W 802 Diamond. Jämför ljudet med CDn (värsting från 00-talet som då kostade 25tkr) och hör ingen skillnad - men då är ju SB kopplad till en DAC av bättre modell. Fast även den analoga utgången på SB låter väldigt bra.

De flesta är kopplade till stereoförstärkare eller slutsteg (finns volymkontroll i SB) köpta begagnade och till den varierande högtalare av bättre modeller. Allt inköpt på www.hifimagasinet.com. Ofta kostar då en komplett uppsättning mindre än en enda Sonos plastburk.

Nackdel? Det går åt någon timme att konfigurera Squeezebox för Tidal. All info finns dock på nätet. Sedan tappar SB kontakten med servern ibland. Då är det bara att rycka ut strömmatningen till SB och låta den starta om. Tar ca en minut. Och den är helt tyst på utgången när detta görs, dvs inga smällar i högtalarna! Riktigt snygg konstruktion jämfört med t ex många av dagen TV som kan skicka rejäla smällar på ljudutgångrn vid uppstart eller avstängning....

Jag kör serverprogrammet på en NAS där jag också har mina ca 500 CD rippade. Naturligtvis ligger där i förlustfri Flac eller ibland full WAV. Vem bryr sig om komprimering i dagen bredbandsvärld? Och lagring kostar ju ingenting...

Redigerat:
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Sonos är amazing!

Ljudet är tillräckligt bra men framförallt så funkar det. Enda nersidan är väl att man måste spela upp något inne i sonos appen vilket medför att man inte kan synka mot exempelvis podcast appen.

Uppdatering
Kan numera konstatera att jag hatar Sonos, starkt och innerligt. Bra ljud och och lättbegriplig app bär det funkar men det gör det sällan. Skiten är gravt instabil och extremt känslig för nätverken. Funkar inte ens tillfredställande med trådade mechpuckar. Efter uppdateringen till S2 har det gått från stabilt till fladdrig skitprodukt som mest blir förbannad på. En säljare på HiF klubben berättade att han numera skämdes att sälja produkten och att deras support är ett skämt. Skall ni ha ett bra och lugnt liv välj nåt annat. Sonosforumen är dessutom rätt sektliknande. Betyg ? Sämre överprisad skit kan jag inte tänka mig !

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Skiten är gravt instabil och extremt känslig för nätverken. Funkar inte ens tillfredställande med trådade mechpuckar. Efter uppdateringen till S2 har det gått från stabilt till fladdrig skitprodukt som mest blir förbannad på.
Märker inte av någon instabilitet. Har 3 delsystem; 2 One i köket, Playbar/Sub/2 One i vardagsrummet och 2 st IKEA Symfonisk på altanen på sommaren.
Har du dåligt nätverk hemma?

K Kane skrev:
Märker inte av någon instabilitet. Har 3 delsystem; 2 One i köket, Playbar/Sub/2 One i vardagsrummet och 2 st IKEA Symfonisk på altanen på sommaren.
Har du dåligt nätverk hemma?
Meschnåtverk med stabil uppkoppling inhandlat bara för att stödja sonosskiten. Alla enheter (2) kablade mot puck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.