BirgitS
V Vatthagen skrev:
Sorry, men oavsett om det är fastpris eller inte så har du som konsument rätt att kräva specad faktura, se 40§ konsumenttjänstlagen.
Nu var ju offerten rätt väl specad på vad som skulle ingå så det är ju bara att hänvisa till den, och eftersom det är fast pris som avtalats behöver det inte framgå hur priset har beräknats.
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
https://lagen.nu/1985:716

Eftersom de 8 dagarnas betalning var uppe tidigare så kommer här §41 också:
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom de 8 dagarnas betalning var uppe tidigare så kommer här §41 också:
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.

Exakt, näringsidkaren är fri att sätta vilket betalningsdatum han vill.

Men däremot finns det lite begränsningar över när man kan börja ta dröjsmålsränta och påminnelseavgifter.

K koolla skrev:
Är detta i södra Sverige i en ort och firman ligger tvärs över gatan från ett köpcenterområde? De är nog duktiga men tuffa att diskutera med när något inte stämmer. Gör nog väldigt många badrum så hinner inte riktigt sätta sig in i varje case. Gillar däremot deras sätt att strukturera offerterna. Få som är så tydliga, vilket du möjligen straffas för nu.
Precis min tanke, ägaren FP?

• Gilla
koolla
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Jag har redan betalat den första fakturan som enligt företaget gäller enbart badrummet. Mellan tummen och pekfingret bedömer jag att det motsvarar den rättmätiga summan för både badrummet och WC. Det kan knappast behövas en besiktningsman för att räkna ut att det inte är rimligt att jag betalar för elektrikerarbete i ett rum där inget elektriskt har vidrörts.
Hur kan du renovera utan att röra elen? sitter det inte en lampa i rummet som har demonterats och återmonterats och en strömbrytare?

• Gilla
Kaun
  • Laddar…
Inte i lilla WC:n. Plastmattan revs ut och ersattes med kakel. Man behöver inte röra elen för att kakla golvet.

I offerten/ordern står det 6200 kr för el-arbete i gäst-WC:n. När jag skrev under den bilagan så trodde jag att det gällde badrummet, för där har man mycket riktigt installerat lite el-grejer.

Det är inte alls ovanligt att stora etablerade firmor har hutlösa priser. Vi har en stor fin firma i comfortkedjan som alltid tar 50-100% extra mot övriga. Fantastiskt att de får jobb. Största glasmästaren tar kanske 30% mer än övriga.

Många bra råd i tråden!

Skulle inte heller betala mer än jag tyckte var skäligt (utefter det avtal som gjorts..) resterande pengar skulle jag spara själv och avvakta med att betala tills dess att jag kommit överens med företaget ifråga. Skulle inte under några omständigheter betala dem för saker de inte gjort eller saker jag inte beställt!

Det enda påtryckningsmedel man har (tyvärr) är ju att man har kvar pengar som de vill ha.. när de väl fått sina pengarna så bryr de sig inte nämnvärt längre..

Att företaget är stort betyder inte alltid så mycket, det kan snarare vara till en nackdel ibland för att de egentligen inte behöver den "lilla kunden", de iaf jobb.. en ensam hantverkare är oftast väldigt mån om att ryktet är gott och att kunden är nöjd.. (finns undantag till allt dock, men bara min allmänna tanke).

Men oavsett, kommunikationen är viktig.. och kan man inte kommunicera in person.. är det kanske dags för "den där advokaten" att samtala med dem ist.

Show no fear.. (pengar och rädsla är sådant som är lätt för "motsatta sidan" att använda för/som påtryckning för att få som man/de vill).

Om du känner att du är fel behandlad och att offerten och utfört arbete inte stämmer överens - så är det ju troligen precis så!

Hoppas det löser sig för er.

Firmans chef kom hem till mig ett par dagar efter att jag hört av mig och kritiserat fakturan för WC. Snabbt konstaterades det att fakturan faktiskt inte motsvarade verkligheten. Den sista fakturan makulerades och en ny med kraftigt reducerat belopp kommer strax på posten. Har inte hunnit smälta det än men jag är ganska snabb på huvudräkning och jag tror att jag bör vara nöjd med utfallet.

Det är väldigt rättframt och ordning och reda att genast boka möte på plats för att gå igenom allting. Löst på 48h från att jag hörde av mig.

Firman borde inte ha skrivit ut offerten utan att gå igenom så att de hängde ihop. Jag borde inte ha skrivit under den utan att läsa alla siffror ordentligt. Nu är det utrett. För övrigt är mitt badrum jättefint.

Redigerat:
  • Gilla
jonko och 26 till
  • Laddar…
Kul. Man kan ju mentalt förbereda sig på det värsta, men jag tycker det ändå är trevligt att utgå från att folk är hederliga.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Kul. Man kan ju mentalt förbereda sig på det värsta, men jag tycker det ändå är trevligt att utgå från att folk är hederliga.
Jag skulle inte kalla den här firman för ohederlig, men deras företrädare gör vad de kan inom lagens ramar när de förhandlar. Om man inte är helt på det klara med vad som gäller juridiskt är det nog svårt att stå fast för sin sak. Jag läste på rejält om konsumenttjänstlagen innan vi träffades. Om man vet var lagens gräns går så vet man när man kan stå på sig.

Det som hände i dag var inte att firman kom och bad om ursäkt och självmant rättade till allt, utan vi hade en diskussion om varje punkt och varje avdrag som skulle göras från fakturan. Under diskussionen fick jag höra att det var märkligt att vuxna karlar skriver under saker utan att läsa först, att min förhandlingsteknik var irriterande och omogen o.s.v. Han kan ha blivit provocerad av att jag i telefon sagt att han försökt lura mig. Både min kritik av honom och hans kritik av mig hade väl sina poänger, så att säga.

Det jag vill säga är att vårt möte inte riktigt kan kallas för trevligt. Det var väl så trevligt som ett möte mellan två parter med delvis motstående intressen kan förväntas vara...

De har ett lite dåligt rykte. På sätt och vis är det oförtjänt, för de följer lagens och spelets regler, det är bara det att kunderna inte alltid är med på vilket spel man spelar. De förutsätter att deras kunder ska förhandla mot dem med samma pondus som firmans företrädare använder mot kunderna. Blir det jämvikt där så blir slutresultatet rättvist.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Nja då var det väl ändå lite annorlunda. Att utnyttja sin pondus och överlägsna erfarenhet för att utnyttja situationen oschysst må inte vara olagligt, men ohederligt är det nog?

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Jag skulle inte kalla den här firman för ohederlig, men deras företrädare gör vad de kan inom lagens ramar när de förhandlar. Om man inte är helt på det klara med vad som gäller juridiskt är det nog svårt att stå fast för sin sak. Jag läste på rejält om konsumenttjänstlagen innan vi träffades. Om man vet var lagens gräns går så vet man när man kan stå på sig.

Det som hände i dag var inte att firman kom och bad om ursäkt och självmant rättade till allt, utan vi hade en diskussion om varje punkt och varje avdrag som skulle göras från fakturan. Under diskussionen fick jag höra att det var märkligt att vuxna karlar skriver under saker utan att läsa först, att min förhandlingsteknik var irriterande och omogen o.s.v. Han kan ha blivit provocerad av att jag i telefon sagt att han försökt lura mig. Både min kritik av honom och hans kritik av mig hade väl sina poänger, så att säga.

Det jag vill säga är att vårt möte inte riktigt kan kallas för trevligt. Det var väl så trevligt som ett möte mellan två parter med delvis motstående intressen kan förväntas vara...

De har ett lite dåligt rykte. På sätt och vis är det oförtjänt, för de följer lagens och spelets regler, det är bara det att kunderna inte alltid är med på vilket spel man spelar. De förutsätter att deras kunder ska förhandla mot dem med samma pondus som firmans företrädare använder mot kunderna. Blir det jämvikt där så blir slutresultatet rättvist.
Med den beskrivningen tycker jag det är uppenbart att firman är ohederlig och inget annat!

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Det är säkert jag som missförstått något här, men jag tycker det låter lite underligt. Som jag läser det så
har du fått en offert. Den offerten innehåller det som gjorts och massor som inte gjorts.

Sen får du fakturor på avsevärt högre belopp än vad offerten slutade på. (trots att de gjort mindre än vad som står i offerten)

Är det rätt uppfattat?

Jag har ingen
M MangeH skrev:
Det är säkert jag som missförstått något här, men jag tycker det låter lite underligt. Som jag läser det så
har du fått en offert. Den offerten innehåller det som gjorts och massor som inte gjorts.

Sen får du fakturor på avsevärt högre belopp än vad offerten slutade på. (trots att de gjort mindre än vad som står i offerten)

Är det rätt uppfattat?
Nej, offerten och fakturorna stämde överens, men offerten stämde inte överens med det som var muntligt överenskommet (och ibland så stämde den inte överens med sig själv). Nu är det hela löst.

K Kaun skrev:
På sätt och vis är det oförtjänt, för de följer lagens och spelets regler, det är bara det att kunderna inte alltid är med på vilket spel man spelar. De förutsätter att deras kunder ska förhandla mot dem med samma pondus som firmans företrädare använder mot kunderna. Blir det jämvikt där så blir slutresultatet rättvist.
Fast det där betyder väl egentligen att man inte följer lagen (eller vart fall dess intention) eftersom den utgår ifrån att en privatperson inte ska behöva vara lika kunnig som företaget. (inte helt okunnig, men absolut inte jämbördig i att hävda sig heller)

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.