30 385 läst · 80 svar
30k läst
80 svar
Förvirrad och bedrövad - badrum och gäst-wc
Det är inkassofirman du eventuellt ska anmäla till datainspektionen...K Kaun skrev:
Som sagt var; Så länge du betalar det som är rimligt sitter du säkert. Då kan varken inkasso eller kronofogden göra nånting. Att bolaget skulle gå till tinget för några 10-tusental kronor tror jag inte och i så fall får du väl betala resterande belopp då och förlikas?Det rimligaste hittills verkar vara att göra som konsumentrådgivningen säger: prata först med firman, om de inte ger sig så betalar jag och skickar in en tydlig skriftlig protest. Därefter begär jag pengarna tillbaka och går till ARN. På så sätt är det jag som ligger på företaget rättsligt istället för att de drar mig till inkasso och kronofogden och i värsta fall domstol.
Det som ni kommit överens om gäller, oavsett om det är skrivet eller muntligt. Arbeten som offererans men ej utförts skall ej betalas. Det som du (privatkund) uppfattar som priset, är priset, om jag lärt mig rätt om konsumentköplagen. Betala inte mer, även om det formellt är det rätta. Förhandla dig fram till en ny lösning. Var rimlig, dvs varken stenhård eller mesig. Lycka till.
Men absolut första steget är ju som sagt att börja kolla om det bara inte är så att något fel har begåtts.
Allt kanske löser sig med ett telefonsamtal.
Nästa steg är att försöka utreda hur de kan ha en annan uppfattning om vilket belopp som ska betalas.
Där kanske man kommer på att man har fel själv, eller kan få firman att inse sitt fel.
Jag tycker det är smått märkligt att vi i detta läget fokuserar så hårt på domstol och inkassobolag. Tvisten ska ju helst lösas långt innan dess.
Jag har bara skrivit för att beskriva hela gången, och att man inte riskerar något mer än sin egen tid och upprördhet fram tills det blir en tingsrättssak.
Fokusera på att det inte ska behöva nå dit.
Håll inne pengar (det som man får, inte mer) för att hålla kvar företaget i fokus på problemlösning. Det blir inte lättare om de byter fokus från att lösa problemet till att ignorera dig.
Allt kanske löser sig med ett telefonsamtal.
Nästa steg är att försöka utreda hur de kan ha en annan uppfattning om vilket belopp som ska betalas.
Där kanske man kommer på att man har fel själv, eller kan få firman att inse sitt fel.
Jag tycker det är smått märkligt att vi i detta läget fokuserar så hårt på domstol och inkassobolag. Tvisten ska ju helst lösas långt innan dess.
Jag har bara skrivit för att beskriva hela gången, och att man inte riskerar något mer än sin egen tid och upprördhet fram tills det blir en tingsrättssak.
Fokusera på att det inte ska behöva nå dit.
Håll inne pengar (det som man får, inte mer) för att hålla kvar företaget i fokus på problemlösning. Det blir inte lättare om de byter fokus från att lösa problemet till att ignorera dig.
Reklamera även avtalet . Skriv att du upptäckt att arbetsbeskrivningen innehåller arbeten som inte behöver utföras och heller inte har utförts och anser att avtalet skall skrivas om. Förklaringsmisstag enl 32 Avtalslagen. Att du skrev under avtalet berodde på din tillit till entreprenören . Din vilja(offertförfrågan) och din viljeförklaring (Avtalet ) stämmer inte överens. Avtalet är ogiltigt då entreprenören har förstått misstagen genom att ta betalt för ej utfört arbete, men inte informerat dig om avtalsmisstaget. Nu måste entreprenören visa vad han verkligen utfört.K Kaun skrev:
Arbetsbeskrivningen skall stå i avtalet annars måste den lämnas. Reklamera båda Fakturorna som
felaktiga , de är ju dina underlag för framtida anspråk .Av misstag betalde du 1:a fakturan i tron att det var slutfakturan. .Felaktigt avtal är grunden till ditt problem.
Villkoret 8 dagars reklamationsrätt är oskäligt och en ogiltig bluff.
Jag har redan haft det telefonsamtalet. Det löste sig inte. Jag känner andra som haft erfarenheter av samma firma (varför varnade de mig inte?). De uppfattar firmans chef som svår att ha att göra med och som att han spelar riktigt tufft. Det är därför jag undersöker vad som händer om vi måste ta diskussionen vidare i rätten.Mikael_L skrev:
Det var tammekatten de finaste ja läst sen ja konfirmera me!Mikael_L skrev:Nej, pengar är i princip det enda du kan påverka firman med, så du ska verkligen inte betala för mer än överenskommet.
Och du har även rätt att hålla inne 10% tills arbetet är kontrollerat av dig, detta måste dock göras skyndsamt efter att det blivit klart. För mindre enkelt kontrollerade jobb betyder det i princip"så fort du fått se resultatet".
För stora byggen av hyreshus, fotbollsarenor och annat är ju dock fristen bra mycket längre, så en massa besiktningsmän ska kunna hinna göra sitt jobb.
Jag tycker att du gör såhär.
Kolla vad offerten för bägge jobben löd på.
Minska med 10% om det precis är klart och du inte haft någon ordentlig chans att få dit en besiktningsman.
Ser du redan nu något som verkar fel eller tokigt, ska du försöka värdera vad detta kan kosta/ta i tid för att rätta till, och minska med detta belopp också.
Om du nu redan har betalt mindre än detta jag skrev ovan (offererat belopp -10% - ev felaktigheter) så betalar du mellanskillnaden nu. Dvs firman ska genast få betalt för allt som är ostridigt. Då har du själv gjort precis enligt regelboken.
Har du redan betalt mer än detta, så betala inget mer.
Och så meddelar du skriftligt att du betalt ostridigt belopp och bestrider resterande belopp, iom att det inte stämmer överens med offerten.
Sen tar du skyndsamt kontakt med företaget, gärna de som sköter fakturor och ekonomi, om företaget är så stort att det finns speciell personal för detta.
Och så meddelar du, och är så trevlig du bara kan, att såvitt du kan se så har det blivit något fel på fakturan, det stämmer inte med offert samt utfört arbete.
Jag anser att man inte behöver vara speciellt detaljerad i detta skede, men dock ange lite varför man anser att det är fel. Så det räcker ju ungefär med det jag skrev, att fakturerat inte stämmer med offererat och utfört.
Sen meddelar du också att iom det var så kort betalningsfrist så har du betalt en del, men nu måste vi kolla upp det som kvarstår, och så ber du att dom börjar i sin ände med att kontrollera vad som blev fel.
Och var trevlig, tänk det som att ett misstag begåtts, och att nu fixar dom det snabbt, de kommer att hitta felet snabbt.
Och när ni så småningom kommit i land med detta, ska du naturligtvis snabbt betala de 10% du håller inne, samt ev innehållet belopp pg.a. fel i entreprenaden.
Jag skulle själv ha approachen trevligt oförstående. Ja men vi sa ju justering i efterhand. Det har du missat!? Återkom med justerad faktura.
Ett bra sätt att inte bli uppskörtad är att välja hantverkeri på rekommendation. Dina kollegor hade ju erfarit att företagets chef hade närmast en bipolär läggning. Du kände inte till deras erfarenheter innan? Det verkar ju som de haft sina konflikter med företaget ifråga.
Om det ändå är ett seriöst företag, så vill de säkert inte hamna på ARNs svarta lista, vilket de gör om de inte följer ARNs rekommendation. Dessutom kan de tillhöra en branschorganisation, som kräver att medlemsföretagen följer ARNs rekommendationer. Kolla detta.
Du kan även kolla företagets ekonomi på t.ex. Allabolag.se, om det är ett AB. Det är visserligen ingen 100%-ig information, eftersom siffrorna kan vara upp till c:a 8 månader gamla, men ger ändå en indikation på hur företaget sköts, och skötts historiskt. Det är inte ovanligt att företag sätts i konkurs om rekommendationen från ARN blir att företaget skall göra en saftig återbetalning till en kund. Då blir du blåst. Ett seriöst företag går inte vidare med ett krav om du innehåller en viss del av betalningen tills en förhandling mellan er skett.
Om det ändå är ett seriöst företag, så vill de säkert inte hamna på ARNs svarta lista, vilket de gör om de inte följer ARNs rekommendation. Dessutom kan de tillhöra en branschorganisation, som kräver att medlemsföretagen följer ARNs rekommendationer. Kolla detta.
Du kan även kolla företagets ekonomi på t.ex. Allabolag.se, om det är ett AB. Det är visserligen ingen 100%-ig information, eftersom siffrorna kan vara upp till c:a 8 månader gamla, men ger ändå en indikation på hur företaget sköts, och skötts historiskt. Det är inte ovanligt att företag sätts i konkurs om rekommendationen från ARN blir att företaget skall göra en saftig återbetalning till en kund. Då blir du blåst. Ett seriöst företag går inte vidare med ett krav om du innehåller en viss del av betalningen tills en förhandling mellan er skett.
De är ett av ortens största bolag i branschen. De kommer säkert att ge sig om de inser att jag är på väg att gå till ARN. Jag inser förstås att ARN bara är en rekommendation men jag tror inte att de vill ta eller förlora en fajt där. Dessutom kommer rätten förmodligen gå på ARN:s linje.
Dock: de kommer gå hårt åt mig för att jag ska ta smällen, så jag kan behöva hota med ARN för att komma någonvart, efter att ha försökt på alla andra sätt.
Dock: de kommer gå hårt åt mig för att jag ska ta smällen, så jag kan behöva hota med ARN för att komma någonvart, efter att ha försökt på alla andra sätt.
BirgitS skrev:Det låter mest som ett fast pris för arbetstiden och i så fall får företaget faktura precis det beloppet, men inte mer, och du har inte heller rätt att betala mindre än det beloppet oavsett hur lång tid arbetet har tagit och vad som har gjorts. Ett fast pris är bra för kunden om det skulle uppstå problem under arbetet som gör att det blir mer jobb än normalt, och tvärtom. Men som de andra skriver så vore det bra att ser mer exakt vad det står.
Vid fast pris har man inte heller rätt till någon specificerat faktura.
Sorry, men oavsett om det är fastpris eller inte så har du som konsument rätt att kräva specad faktura, se 40§ konsumenttjänstlagen.
Administrator
· Skåne
· 7 847 inlägg
Gör en egen bedömning av vad du anser är skäligt att betala. Betala det och bestrid resten av fakturan. Pga oklarheter i det sk. kontraktet så får de återkomma med en spec på antal arbetade timmar, när och av vem, samt vilket material de använt och var.
Många hantverkare chansar hejvilt och litar på att konsumenter inte har en enda aning vad dom pysslar med. Tyvärr. Och det funkar. Det här fallet är ett typexempel på hur det kan gå till. Märker företaget att kunden inte har koll på nånting alls så krämar man ut varenda krona man kan. Samvetslöst men så är det.T ToRy skrev:Det här låter väldigt märkligt. Bara det faktum att det på offerten hamnat åtgärder på saker som inte diskuterats och inte ens existerar luktar ju blåsning lång väg. Fast å andra sidan, lämnar man verkligen medvetet en offert med de (sorry) uppenbara felaktigheterna i syfte att försöka blåsa någon? Jag menar, risken för upptäckt är ju rätt stor... Huruvida det är en blåsning lär du ju få reda på så snart du får svaret på ditt bestridande. Är det ett misstag lär de ju justera fakturan utan knot. Är det en blåsning men de fattar att det är kört lär de ju också backa. Lesson learned utan allt för högt pris... Är det en blåsning och de kommer köra på att du skrivit på offerten och du ska betala allt, ja då lär du få reda på det också. Man kan bara hoppas att de uppenbara felaktigheterna i offerten - påskriven eller ej - är tillräckligt för att ge dig en fördel. Om inte annat så är ju offererade och fakturerade arbeten ej utförda så du borde ju ha dubbel trumf på hand.
Lycka till!
Är detta i södra Sverige i en ort och firman ligger tvärs över gatan från ett köpcenterområde? De är nog duktiga men tuffa att diskutera med när något inte stämmer. Gör nog väldigt många badrum så hinner inte riktigt sätta sig in i varje case. Gillar däremot deras sätt att strukturera offerterna. Få som är så tydliga, vilket du möjligen straffas för nu.