Det jag lagt upp är från offerten för gäst-WC. Den skrevs under i firmans kontor.

Följande arbete har utförts i gäst-WC:

- plocka ut toastol
- riva ut plastmatta
- flytspackla
- lägga kakel på golvet
- göra en kakelsockel upp mot väggen
- sätta tillbaka toastol

Bara en fråga, la dom inget tätskikt på golv med uppvik innan plattsättning?

Jo det gjorde de nog.

PS. de tillhandahöll kakel. Kakelpriset var typ 300 kr/m^2.

Redigerat:
Det här låter väldigt märkligt. Bara det faktum att det på offerten hamnat åtgärder på saker som inte diskuterats och inte ens existerar luktar ju blåsning lång väg. Fast å andra sidan, lämnar man verkligen medvetet en offert med de (sorry) uppenbara felaktigheterna i syfte att försöka blåsa någon? Jag menar, risken för upptäckt är ju rätt stor... Huruvida det är en blåsning lär du ju få reda på så snart du får svaret på ditt bestridande. Är det ett misstag lär de ju justera fakturan utan knot. Är det en blåsning men de fattar att det är kört lär de ju också backa. Lesson learned utan allt för högt pris... Är det en blåsning och de kommer köra på att du skrivit på offerten och du ska betala allt, ja då lär du få reda på det också. Man kan bara hoppas att de uppenbara felaktigheterna i offerten - påskriven eller ej - är tillräckligt för att ge dig en fördel. Om inte annat så är ju offererade och fakturerade arbeten ej utförda så du borde ju ha dubbel trumf på hand.

Lycka till!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men jag vet inte om jag fattar inläggen.

Du har två olika offerter, den ena på badrummet med ett (troligen) fast pris angivet, och en annan offert med (troligen) fast pris, den du delvis lagt upp här.

Sedan har firman fakturerat, har de fakturerat det belopp som står på offerterna, eller har de fakturerat ännu mera?

OM detta är offerter för fast pris, då kan du nog åka på att betala även för moment som uppenbarligen aldrig skulle göras. Men de får inte fakturera en krona mer än vad offerten är på, såvida du inte gjort tillägsbeställmningar eller ändringar i önskemålen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har två offerter:

En på badrummet och en på gäst-WC. Min bild av läget när jag skrev under var att bilagorna som beskriver elektriker-arbete, flytt av värmerör i gäst-wc hörde till badrums-offerten. Bilagorna var lösa papper och vi skulle ju mycket riktigt ha en elektriker i badrummet (men inte i gäst-wc). Papprena gick runt mellan mig, killen från firman och min fästmö. Vi påpekade att några saker inte gick ihop och firmakillen sa att det löser sig.

Sen fick vi en faktura utan tydlig spec. Vi betalade den. Jag trodde att den fakturan gällde både WC och badrum, och att det var summan av det faktiska arbetet som utförts.

Nu har vi fått den andra fakturan (samt en faktura på material typ duschblandare, tvättställ et.c. utan några större konstigheter), och det är nu poletten trillat ned. Denna faktura är på ett mycket högre belopp än vi förväntat oss, och efter att ha gått igenom offerten inser vi att de fakturerar för hela offertens värde, trots att det aldrig varit tal om att de skulle utföra jobbet som står där. På samma sätt är den första fakturan på samma belopp som i offerten för badrummet.

Hur ska jag kunna veta om detta är offerter för fast pris? Var står det?

Om jag förstår det rätt så har ni en offert där de strykit över ordet "offert" och skrivit dit "order"- I offerttexten står det att det går bra att handla upp delar av offerten. Ni påpekade att visa av punkterna inte skulle vara med? Och de sa att de skulle lösa detta? Det kom ingen ny orderbekräftelse efter detta? Låter som ord står mot ord, men då de punkter ni påpekade inte heller är åtgärdade så borde det vara till er fördel. Ni fick en offert där ni påpekade fel, då skulle lösas, de löstes genom att ej utföras, men de faktureras fortfarande?

Sen en viktig sak, mina råd och de flesta andra här på forumet kommer från lekmän, inte utbildade jusrister. Jag skulle råda dig att kontakta konsumentrådgivningen I din kommun alt. kontakta jurist för att kolla vad som gäller.

En till fråga som kanske kan vara svår att svara på, är avtalet skrivet gällande ABM07?

• Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Vi lade in golv i köket och där hade de specificerat arbetet med 2 spacklingar osv på vårt avtal.
Sen visade det sig att det inte behövdes, de spacklade bara en gång.
Jag ringde då konsumentrådgivaren i kommunen och hen sa att icke utförda moment inte fick debiteras.
Jag kontaktade då firman och påpekade att de spacklade en gång, de justerade då fakturan.

Jag tycker du ska ringa firman och påpeka att delar på offerten inte utfördes. Hör vad de säger innan du går vidare till konsumentrådgivningen.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Stressa inte! Att anmärka på fakturan inom 8 dagar är inte detsamma som att du måste veta exakt vad som blivit fel. Det räcker att du skriftligen bestrider fakturan.

Ja, annars frågar du var ditt element tagit vägen? det står ju klart och tydligt att de ska återmontera det

• Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Bara lugn. Det är säkert bara ett glapp i kommunikationen mellan hantverkarna som utfört jobbet, och ekonomiavdelningen. Om det är en seriös firma, kommer de justera fakturan utan några konstigheter.

Jag har för mig att konsumenttjänstlagen är ganska klar med att man inte får ta betalt för arbete som inte utförts. Så invänta bara svar från firman, och om de sätter sig på tvären är det bara att prata med konsumentrådgivaren, och sedan skicka vidare vad denna säger - så kommer de rimligtvis att backa.

• Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Jag hamnade i klinch med en städfirma över en faktura med saltade timmar. Nu har jag en kamera vid ingången så jag kan ser exakt när de kom och när de gick.

Kontrakterade konsument rådgivaren i min kommun som sa att jag skulle betal för de timmar som de var där (Så fakturan inte skulle hinna förfalla) kontakta firman att jag bestrider resterande del och sedan vänta på deras reaktion. Det kom aldrig någon.

Så tipset blir, kontakta din konsument rådgivaren och lägg inte allt förstor vikt vid att du bara har 8 dagar på dig att överklaga fakturan, enligt lag har man alltid 30 dagar på dig att betala en faktura, om inget annat har avtalats, och att skriva 10 dagar på fakturan räknas inte som ett avtal. Är ganska säker på att det även gäller överklagande på fakturan, alltså bara för att det står 8 dagar så betyder det inte att det är lagligt bindande.

Men din konsument vägledare kan hjälpa dig mycket bättre än vad jag kan, så kontakta hen.

Jag har nu pratat med konsumentrådgivningen. Jag ställde frågan på tre fyra olika sätt och fick samma svar: ej utfört arbete kan man inte ta betalt för. Formellt är jag nu övertygad om att jag kan bestrida den redan betalda fakturan (den för badrummet, där det är en mindre andel av offerten som inte stämmer med verkligheten) och dessutom den nya fakturan (den för WC, där offerten ö.h.t. inte är realistisk). Konsumentrådgivaren menar alltså att man kan bestrida redan betalda fakturor.

Konsumentrådgivaren sa till och med följande: om man inte betalar så kan företaget ta frågan via kronofogden och inkasso till domstol, vilket är riskabelt för mig då jag inte har råd att betala rättsliga kostnader för detta. Om man istället betalar och sen går till Allmänna Reklamationsnämnden så är företaget handlingsförlamade till dess att ARN malt färdigt. ARN är ingen domstol och deras resultat är bara en rekommendation, men om företaget väljer att bråka i domstol är det sannolikt att ARN:s utlåtande väger tungt i domstolen.

Det är alltså säkrast att betala under protest.

Jag ska träffa firman imorgon. Jag har flera kollegor som haft samma firma och de har samma upplevelse som jag, nämligen att deras chef är mycket hal och svår att tas med. Å ena sidan tillmötesgående, och sen plötsligt oflexibel, tvär och lite anklagande. Jag tror inte för en sekund att detta skett av en slump. Är han tillmötesgående imorgon kanske jag grips av kristlig välvilja under påskhelgen, men jag går in i detta med en tuffare mentalitet.

Jag tror att det överpris jag betalat i den första fakturan motsvarar ungefär den summa som är rätt i den andra fakturan. Jag ska räkna på allt sammans ikväll, men antingen erbjuder jag honom att riva den andra fakturan (gäst-wc) eller så får han ersätta mig för överpriset i den första fakturan och skicka en ny faktura för gäst-wc.

Vad tror ni?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi gör nog bäst i att inte tro någonting. Bättre att invänta det som du och firman kommer fram till.

K Kaun skrev:
Hej,

Följande har hänt mig:
Jag förde långa diskussioner med hantverkare om hur jag ville att mitt badrum resp. gäst-wc skulle renoveras. De antecknade noga. Jag skrev under en offert och anmärkte på att det stod en sak i offerten som vi inte kommit överens om. "Det är ingen fara, vi förstår/det löser sig!" Sa hantverkarfirman. Jag tolkade detta som att det var naturligt att det stod saker i offerten som inte skulle utföras. Det var dumt och ni får gärna häckla mig, men nu är tiden knapp och jag vill gärna veta hur jag ska reda ut detta.

Badrummet och gäst-wc har renoverats.

Sedan kom en faktura utan tydlig specifikation och jag konstaterade att det var ungefär den summan som vi sagt att det skulle kosta att renovera både badrummet och gäst-WC. Fakturan betalades.

Nu har en till faktura kommit. Efter att ha tittat på siffrorna inser jag att den första fakturan gällde endast badrummet, och att den andra gäller endast gäst-wc. Summan är mycket högre än jag förväntade mig, och det finns ingen specifikation i fakturan förutom "Arbete x kr, material y kr). Den enda specifikationen jag har att tillgå är alltså offerten.

Tittar man i offerten är det dock helt uppenbart att den kraftigt överdriver mängden arbete som ska utföras. I gäst-wc skulle plastmattan på golvet rivas ut och sedan skulle det flytspacklas och kaklas. I offerten, som jag tyvärr skrivit under, ska det också flyttas värmerör och avmonteras element för ca 10 000kr. I gäst-wc finns inget element. Inga rör har flyttats. De som finns är original och har varit där i decennier. I Gäst-wc-offerten ska tusentals kr gå till "arbete och monteringsmaterial för el", men de har inte så mycket som bytt en glödlampa inne på gäst-wc:n.

Jag vet inte om jag blivit lurad eller om jag bara inte fattat vad jag skrivit under, men de här pengarna vill jag inte betala.

Hur ska jag hantera situationen? Hjälp uppskattas innerligt.
bara betala

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.