30 383 läst · 80 svar
30k läst
80 svar
Förvirrad och bedrövad - badrum och gäst-wc
Så är det inte.G Gladh skrev:och lägg inte allt förstor vikt vid att du bara har 8 dagar på dig att överklaga fakturan, enligt lag har man alltid 30 dagar på dig att betala en faktura, om inget annat har avtalats, och att skriva 10 dagar på fakturan räknas inte som ett avtal. Är ganska säker på att det även gäller överklagande på fakturan, alltså bara för att det står 8 dagar så betyder det inte att det är lagligt bindande.
Man har laglig rätt att begära vilken betalningsfrist man vill. T.o.m kontant betalning direkt då man får varan, eller innan hantverkaren lämnar arbetsplatsen efter att gjort det sista.
Däremot får man inte påföra påminnelseavgifter och/eller ränta förrän tidigast 30 dagar (iaf om inget har avtalats). Detta betyder i praktiken att det är riskfritt att betala efter 30 dagar, fast man ändå gör ett formellt fel då.
Nej, pengar är i princip det enda du kan påverka firman med, så du ska verkligen inte betala för mer än överenskommet.K Kaun skrev:
Och du har även rätt att hålla inne 10% tills arbetet är kontrollerat av dig, detta måste dock göras skyndsamt efter att det blivit klart. För mindre enkelt kontrollerade jobb betyder det i princip"så fort du fått se resultatet".
För stora byggen av hyreshus, fotbollsarenor och annat är ju dock fristen bra mycket längre, så en massa besiktningsmän ska kunna hinna göra sitt jobb.
Jag tycker att du gör såhär.
Kolla vad offerten för bägge jobben löd på.
Minska med 10% om det precis är klart och du inte haft någon ordentlig chans att få dit en besiktningsman.
Ser du redan nu något som verkar fel eller tokigt, ska du försöka värdera vad detta kan kosta/ta i tid för att rätta till, och minska med detta belopp också.
Om du nu redan har betalt mindre än detta jag skrev ovan (offererat belopp -10% - ev felaktigheter) så betalar du mellanskillnaden nu. Dvs firman ska genast få betalt för allt som är ostridigt. Då har du själv gjort precis enligt regelboken.
Har du redan betalt mer än detta, så betala inget mer.
Och så meddelar du skriftligt att du betalt ostridigt belopp och bestrider resterande belopp, iom att det inte stämmer överens med offerten.
Sen tar du skyndsamt kontakt med företaget, gärna de som sköter fakturor och ekonomi, om företaget är så stort att det finns speciell personal för detta.
Och så meddelar du, och är så trevlig du bara kan, att såvitt du kan se så har det blivit något fel på fakturan, det stämmer inte med offert samt utfört arbete.
Jag anser att man inte behöver vara speciellt detaljerad i detta skede, men dock ange lite varför man anser att det är fel. Så det räcker ju ungefär med det jag skrev, att fakturerat inte stämmer med offererat och utfört.
Sen meddelar du också att iom det var så kort betalningsfrist så har du betalt en del, men nu måste vi kolla upp det som kvarstår, och så ber du att dom börjar i sin ände med att kontrollera vad som blev fel.
Och var trevlig, tänk det som att ett misstag begåtts, och att nu fixar dom det snabbt, de kommer att hitta felet snabbt.
Och när ni så småningom kommit i land med detta, ska du naturligtvis snabbt betala de 10% du håller inne, samt ev innehållet belopp pg.a. fel i entreprenaden.
Det är aldrig någon risk för dig att åka på extra kostnader om du hela tiden agerar korrekt.
Detta innebär att:
1. Betala för det som är rätt, korrekt, stämmer och OK i utförandet osv.
Dvs allt som är ostridigt. Firman har rätt till de delar som är korrekta (sen kan man i detta skede ändå vara icke överens om detta, men då bestrider du betalning för vissa delar som du anser är felaktiga och betalar alltså inte för detta i det här skedet).
2. Bestrid betalning för de delar som är fel, helst skriftligt. Ange orsak, dock inte alltför detaljerat.
3. En del företagare går i taket, blir högljudda, hotar osv. Var lugn, meddela hela tiden lugnt att "Vi är inte överens, låt oss vara konstruktiva och lösa problemen".
4. Kommer det något från inkasso, meddela att fordran i fråga är bestriden.
5. Kommer det igen ifrån inkasso, meddela att de strider mot lagen som försöker driva en bestriden fordran och att du kommer anmäla dem till Datainspektionen, sen gör du en anmälan dit.
6. Kommer det ifrån kronofogden, meddela att fordran är bestriden, skicka med en kopia av den bestridan du gjort.
7. Under hela tiden, meddela företaget ifråga att du vill nå en lösning, spara all korrespondans, även hot och otrevligheter.
Skriv dagbok.
8. Om det kommer från tingsrätten.
Ja nu måste du göra något. T.ex. betala allt direkt, så blir det inget mer, eller ta striden i rätten.
Men det är först här som du börjar riskera något.
Och absolut bäst är det ju ifall ni kommer överens om något redan vid punkt 1,2,3 typ. Bara dumt att slösa energi på sån här skit, både för företaget och dig. Därför, betala inte mer just nu, men var därefter lösningsorienterad, inte konfliktorienterad.
Detta innebär att:
Dvs allt som är ostridigt. Firman har rätt till de delar som är korrekta (sen kan man i detta skede ändå vara icke överens om detta, men då bestrider du betalning för vissa delar som du anser är felaktiga och betalar alltså inte för detta i det här skedet).
2. Bestrid betalning för de delar som är fel, helst skriftligt. Ange orsak, dock inte alltför detaljerat.
3. En del företagare går i taket, blir högljudda, hotar osv. Var lugn, meddela hela tiden lugnt att "Vi är inte överens, låt oss vara konstruktiva och lösa problemen".
5. Kommer det igen ifrån inkasso, meddela att de strider mot lagen som försöker driva en bestriden fordran och att du kommer anmäla dem till Datainspektionen, sen gör du en anmälan dit.
6. Kommer det ifrån kronofogden, meddela att fordran är bestriden, skicka med en kopia av den bestridan du gjort.
7. Under hela tiden, meddela företaget ifråga att du vill nå en lösning, spara all korrespondans, även hot och otrevligheter.
Skriv dagbok.
Ja nu måste du göra något. T.ex. betala allt direkt, så blir det inget mer, eller ta striden i rätten.
Och absolut bäst är det ju ifall ni kommer överens om något redan vid punkt 1,2,3 typ. Bara dumt att slösa energi på sån här skit, både för företaget och dig. Därför, betala inte mer just nu, men var därefter lösningsorienterad, inte konfliktorienterad.
Jag har redan betalat den första fakturan som enligt företaget gäller enbart badrummet. Mellan tummen och pekfingret bedömer jag att det motsvarar den rättmätiga summan för både badrummet och WC. Det kan knappast behövas en besiktningsman för att räkna ut att det inte är rimligt att jag betalar för elektrikerarbete i ett rum där inget elektriskt har vidrörts.
Vänta här nu, om de tar mig till domstol så är jag i ett mycket dåligt läge. Vill de inte samarbeta är det mycket bättre att det är jag som har initiativet vad gäller rättsliga åtgärder genom att driva process för att få tillbaka pengar. Att anmäla en badrumshantverkare till datainspektionen låter helkonstigt.Mikael_L skrev:Det är aldrig någon risk för dig att åka på extra kostnader om du hela tiden agerar korrekt.
Detta innebär att:
Skriv dagbok.
Det rimligaste hittills verkar vara att göra som konsumentrådgivningen säger: prata först med firman, om de inte ger sig så betalar jag och skickar in en tydlig skriftlig protest. Därefter begär jag pengarna tillbaka och går till ARN. På så sätt är det jag som ligger på företaget rättsligt istället för att de drar mig till inkasso och kronofogden och i värsta fall domstol.
Besiktningsman behövs givetvis inte alltid.
I småjobb i privata sektorn nästan aldrig.
Men om det verkar börja eskalera till någon konflikt, och man dessutom tycker något i utförande verkar tveksamt, kan det vara en idé att anlita en, då man i så fall snabbt vill få ett utlåtande samt kostnadsbedömning.
Och det kan ju vara någon annan kunnig som man anlitar, om man t.ex känner någon hantverkare som är lite haj på det. Det är ju inget totalt slutligt man behöver i detta läge, utan mest en second opinion att det verkligen verkar fel och lite på ett ungefär hur besvärligt och dyrt det blir att fixa.
Men i första hand ska man väl helt undvika att hamna i konflikt, t.ex. genom att börja med att fråga om det inte blev något tokigt med fakturan. Hämta inte storsläggan direkt, börja med lite dialog.
I småjobb i privata sektorn nästan aldrig.
Men om det verkar börja eskalera till någon konflikt, och man dessutom tycker något i utförande verkar tveksamt, kan det vara en idé att anlita en, då man i så fall snabbt vill få ett utlåtande samt kostnadsbedömning.
Och det kan ju vara någon annan kunnig som man anlitar, om man t.ex känner någon hantverkare som är lite haj på det. Det är ju inget totalt slutligt man behöver i detta läge, utan mest en second opinion att det verkligen verkar fel och lite på ett ungefär hur besvärligt och dyrt det blir att fixa.
Men i första hand ska man väl helt undvika att hamna i konflikt, t.ex. genom att börja med att fråga om det inte blev något tokigt med fakturan. Hämta inte storsläggan direkt, börja med lite dialog.
Du har ingen alls skillnad i läge ifall det är du som stämmer firman, än om firman stämmer dig.K Kaun skrev:Vänta här nu, om de tar mig till domstol så är jag i ett mycket dåligt läge. Vill de inte samarbeta är det mycket bättre att det är jag som har initiativet vad gäller rättsliga åtgärder genom att driva process för att få tillbaka pengar. Att anmäla en badrumshantverkare till datainspektionen låter helkonstigt.
Det rimligaste hittills verkar vara att göra som konsumentrådgivningen säger: prata först med firman, om de inte ger sig så betalar jag och skickar in en tydlig skriftlig protest. Därefter begär jag pengarna tillbaka och går till ARN. På så sätt är det jag som ligger på företaget rättsligt istället för att de drar mig till inkasso och kronofogden och i värsta fall domstol.
Ni får båda lägga fram er bevisning på samma sätt. Du har kanske t.o.m en liten fördel om firman stämmer dig, du får ta del av deras inställning och hur de utformat sina krav innan du själv måste gå i svaromål. Och vidare blir det du som käranden som får sista slutordet i förhandlingen.
Men det är nog inga stora fördelar heller, men absolut ingen nackdel.
Men en fördel om du inväntar att firman stämmer dig, så är det att avgiften för detta hamnar hos dom.
Betalar du inte allt, så har du hela tiden att firman håller sig lösningsbenägen, de vill ju ha pengar.
De kanske faktiskt konstruktivt jobbar för en lösning, annars måste de stämma, betala för detta, och fortfarande ha en osäker utgång.
Om du idag betalar allt kan jag nästan lova att du inte kommer höra ett knyst från företaget, alla dina kontaktförsök kommer vara helt obesvarade.
Om du betalar allt kommer du med 99% säkerhet verkligen bli tvungen att stämma dom inför domstol för att komma vidare en enda millimeter.
Men om vi går till domstol och de vinner, så blir det otroligt dyrt för mig, eftersom att jag då får betala rättegångskostnaderna.Mikael_L skrev:Du har ingen alls skillnad i läge ifall det är du som stämmer firman, än om firman stämmer dig.
Ni får båda lägga fram er bevisning på samma sätt. Du har kanske t.o.m en liten fördel om firman stämmer dig, du får ta del av deras inställning och hur de utformat sina krav innan du själv måste gå i svaromål. Och vidare blir det du som käranden som får sista slutordet i förhandlingen.
Men det är nog inga stora fördelar heller, men absolut ingen nackdel.
Men en fördel om du inväntar att firman stämmer dig, så är det att avgiften för detta hamnar hos dom.
Betalar du inte allt, så har du hela tiden att firman håller sig lösningsbenägen, de vill ju ha pengar.
De kanske faktiskt konstruktivt jobbar för en lösning, annars måste de stämma, betala för detta, och fortfarande ha en osäker utgång.
Om du idag betalar allt kan jag nästan lova att du inte kommer höra ett knyst från företaget, alla dina kontaktförsök kommer vara helt obesvarade.
Om du betalar allt kommer du med 99% säkerhet verkligen bli tvungen att stämma dom inför domstol för att komma vidare en enda millimeter.
Dock: jag tror att jag skulle vinna i ARN, och om jag vinner där så tror jag att jag också vinner i rätten. Dessutom tror jag att firman kommer att inse att det är så. Därför kommer de kommer att gå med på att justera fakturan innan det går så långt.