23 985 läst · 210 svar
24k läst
210 svar
Förstagångsköparna avgör om bopriserna halveras
Tyvärr kunde bara höra Gretas röst efter ”evig tillväxt”.A Ants skrev:Men prishöjning är inte inflation. Riksbanken och övrigt bankväsen har som uppgift att hålla trovärdigheten för systemet uppe. Men de säger emot sig själva hela tiden, nu mer än nånsin.
”Jag måste skapa den berättelsen så att den verkar rimlig och övertygande”.
Stefan Ingves: Jag är en schaman och estradör (di.se)
"Priset på en viss produkt kan stiga om den för tillfället är särskilt efterfrågad, eller om tillverkningen eller distributionen av produkten störs så att utbudet av den minskar. Sådana prisökningar brukar kallas för relativprisförändringar, det vill säga att vissa enskilda priser stiger relativt andra. Det är alltså inte inflation."
Vad är inflation? | Sveriges Riksbank
Elpris, drivmedelspris, energipris, någon?
Så prishöjning på dessa som sedan hålls som förklaring till att alla andra måste höja priset, blir alltså inflation?
Inflation är när mer pengar skapas och en konsekvens ska då vara att priset på varor då ökar.
Problemet här är att lån och inflation har en mekanisk koppling, alla ALLA pengar skapas genom att lån tas. Betalar alla tillbaka sina lån finns inte längre några pengar... Så om vi bygger ekonomin på evig tillväxt så måste lånemassan öka, det är ett ofrånkomligt faktum.
Vänd på tanken, kanske är det just det systemefelet som gör att vi måste ha tillväxt? Vem tjänar på systemet vi har?
Nu är ju inte Riksbanken någon bank utan en myndighet för marxistisk centralplanering.A Ants skrev:Men prishöjning är inte inflation. Riksbanken och övrigt bankväsen har som uppgift att hålla trovärdigheten för systemet uppe. Men de säger emot sig själva hela tiden, nu mer än nånsin.
Förstår vad du menar. Jag håller med dig om att vårt system inte är hållbart, på flera vis. Inte lätt att komma ur dock.A Ants skrev:Men prishöjning är inte inflation. Riksbanken och övrigt bankväsen har som uppgift att hålla trovärdigheten för systemet uppe. Men de säger emot sig själva hela tiden, nu mer än nånsin.
"Priset på en viss produkt kan stiga om den för tillfället är särskilt efterfrågad, eller om tillverkningen eller distributionen av produkten störs så att utbudet av den minskar. Sådana prisökningar brukar kallas för relativprisförändringar, det vill säga att vissa enskilda priser stiger relativt andra. Det är alltså inte inflation."
Vad är inflation? | Sveriges Riksbank
Elpris, drivmedelspris, energipris, någon?
Så prishöjning på dessa som sedan hålls som förklaring till att alla andra måste höja priset, blir alltså inflation?
Inflation är när mer pengar skapas och en konsekvens ska då vara att priset på varor då ökar.
Problemet här är att lån och inflation har en mekanisk koppling, alla ALLA pengar skapas genom att lån tas. Betalar alla tillbaka sina lån finns inte längre några pengar... Så om vi bygger ekonomin på evig tillväxt så måste lånemassan öka, det är ett ofrånkomligt faktum.
Vänd på tanken, kanske är det just det systemefelet som gör att vi måste ha tillväxt? Vem tjänar på systemet vi har?
Vad gäller inflationen är väl en anledning alla statliga medel som det gödslades lite för generöst med under pandemin, det gjordes globalt och i stor skala. Alltså inte prisökningar utan att man pumpat ut pengar. Prisökningarna kommer delvis pga stora problem i logistikkedjorna vilket lett till brist. Samt att kriget i Ukraina. Jag är inte ekonom, men det här är en förklaring jag sett återkomma.
Det är en kombination av flera aspekter. Ranking nedan efter vikt;S Skåning82 skrev:Förstår vad du menar. Jag håller med dig om att vårt system inte är hållbart, på flera vis. Inte lätt att komma ur dock.
Vad gäller inflationen är väl en anledning alla statliga medel som det gödslades lite för generöst med under pandemin, det gjordes globalt och i stor skala. Alltså inte prisökningar utan att man pumpat ut pengar. Prisökningarna kommer delvis pga stora problem i logistikkedjorna vilket lett till brist. Samt att kriget i Ukraina. Jag är inte ekonom, men det här är en förklaring jag sett återkomma.
1. Vi har tryckt enorma mängder pengar under pandemin. Usa hade tom helikopterpengar vid flera tillfällen. Även så efter 2008krisen. Detta leder till inflation förr eller senare.
2. Tillväxten efter nedstängningarna. Alla länder har ökat tillväxt och behovet är enormt. Inte minst efter energi.
3. Kriget i Ukraina. Detta sätter enorm press på ffa energipriser och vissa matvaror (Ukraina exporterar vanligen enorma mängder säd.
4. Kinas nedstängningar. Kinas enorma export sätts på halt gång efter annan då de fortfarande stänger ner hela städer vid minsta tecken på covid.
Kontentan är att vi hade haft inflation även utan kriget I Ukraina. Det är mest extra bensin på en eldsvåda
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 144 inlägg
Hur mycket går din hyra upp vid årsskiftet, då? Och hur mycket vill du ha betalt för att ta hand om ett hus?G Jö Kl skrev:Jag tycker att ni underskattar problemet. Till vinter/våren kommer vi få se husägare betala köpare för att bli av med sina hus. Domedagen är redan här. Varför sitter du kvar i ditt hus? Sälj det medan det finns några riskkapitalister kvar att sälja till.
Jag sitter på tryggt avstånd i min hyresrätt och tittar på när bostadsmarknaden kollapsar.
Själv sitter jag bra i mina hus. Amorterar på lånet och ser skulden minska varje månad. Vad ser du hända med din totala ekonomiska situation varje gång du betalar din hyra?
Hur länge har du suttit i din HR och väntat på domedagen och att priserna ska gå ner så du kan köpa din egen bostad?G Jö Kl skrev:Jag tycker att ni underskattar problemet. Till vinter/våren kommer vi få se husägare betala köpare för att bli av med sina hus. Domedagen är redan här. Varför sitter du kvar i ditt hus? Sälj det medan det finns några riskkapitalister kvar att sälja till.
Jag sitter på tryggt avstånd i min hyresrätt och tittar på när bostadsmarknaden kollapsar.
Någon femhundring bara.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja det är en del att amortera av för att möta upp marknadspriset och komma ur plus-minus-noll med banken.
SågspånPappspikEternit skrev:
Hyresregleringen säkerställer att hyresökningarna blir låga
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 144 inlägg
10% är vad hyresvärdarna har som ingångsvärde i förhandlingarna med hgf. Generellt brukar det sluta runt hälften av det.SågspånPappspikEternit skrev:
mao lär det bli runt 5% ökningar ett år där inflationen är 10%.
Jämför detta med hur boende i en genomsnittlig BR i Stockholms innerstad påverkas.
4 msek i lån. Räntekostnad ökar från 2300 efter avdrag till 10 000.
3000 kr i avgift ökar till 3300 i snitt.
För en person boende i BR ökar alltså boendekostnaden från 5300kr i mån till 13 300. En ökning på 150%. Detta medan en hyresgäst får 5% ökning.
Känner du att vinnarna 2022 sitter i BR fortfarande?
Redigerat av moderator:
Inflation är när pengar minskar i värde.
När det mesta vi behöver blir dyrare betyder det per automatik att pengarnas värde minskar, mer pengar behöver för samma varor.
Energipriser driver i princip upp alla priser då allt är i behov av Energi för produktion, transporter och försäljning etc.
Har absolut ingenting med tryckta pengar att göra!
När det mesta vi behöver blir dyrare betyder det per automatik att pengarnas värde minskar, mer pengar behöver för samma varor.
Energipriser driver i princip upp alla priser då allt är i behov av Energi för produktion, transporter och försäljning etc.
Har absolut ingenting med tryckta pengar att göra!