12 650 läst · 63 svar
13k läst
63 svar
Förstärka träbalk
Åk till en smed/mekanisk verkstad som kan göra en U-balk åt dig som du kan lägga runt befintlig träbalk. Då får du dels material under balken samt på sidorna. Så länge inte sidorna kan buckla sig borde det bli det starkt nog om du vill behålla träbalken. Så den måste skruvas ordentligt i träbalken. Eventuellt krävs en liten fläns längst upp. Annars är det att byta ut den mot en I alternativt HEA/HEB-balk som gäller. Eller så kör du som du tänkt. Det blir bättre än befintlig balk oavsett.
Om man får fast plattjärnet på ett bra sätt i botten på träet kommer det bli bra med det är det som är problemet några skruvar lär inte räcka det blir lite glappt i hålen och då måste det sjunka en del innan stålet gör nån större nytta annat vore om man kan svetsa fast plåten men det är svårt mot trä
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
nu överdriver jag tänket här men jag antar att det är så här "roli" tänker. Tänk dina reglar svagt uppåtböjda som en banan. Under detta sätter du ett plattjärn som förankras i ändarna. Plattjärnet kommer då att tjudra ihop ändarna så träregeln inte ger sig neråt. Ska man göra så så måste man ju göra en banan av regeln och sen till 100% kunna fästa det i regeln så att det inte ger sig en millimeter. Blir aningen svårt kanske.Marre666 skrev:
Skruvarna måste ha "koniska" huvuden och sitta i koniska försänkta hål så att de kan ta dragkrafter med en gång om man skall montera en plan plåt på balkens undersida. Skruvar i glappande hål är inget bra alternativ.
Bäst i denna situation är nog en U, H, eller V-profil fastsatt i botten på träbalken. Vilken som blir bäst beror på hur mycket plats som finns att tillgå samt vad man kan komma över.
Det jag tidigare tog upp var den effektivaste förstärkningen vilket inte alltid behöver vara den bästa när träbalken redan är monterad.
Bäst i denna situation är nog en U, H, eller V-profil fastsatt i botten på träbalken. Vilken som blir bäst beror på hur mycket plats som finns att tillgå samt vad man kan komma över.
Det jag tidigare tog upp var den effektivaste förstärkningen vilket inte alltid behöver vara den bästa när träbalken redan är monterad.