jo men missförstå mig rätt, det ska ju till ganska stora avvikelser för att man ska känna svaj i ett golv. Då är det ju nåt som inte är som det ska.

Spännvidden på 4,5m är inte anmärkningsvärdt lång, snarare god marginal. Och om det redan är dubbla reglar (ovanligt) så borde det inte behövas ngn. ytterligare förstyvning.

Har nog varit lite otydligen :)

Dessa dubbla 45X220 K24 reglar som är limmade och skruvade ihop sitter tvärliggande våningen under golvet för att stötta bjälklaget, det är denna jag vill förstärka.

Skruvlimma då din plåt under den befintliga balken. men 10mm är overkill....

Och ja det är under den skall sitta, titta bara hur en HEA-balk är utformad eller ännu hellre en masonitebeam/lättbalk.

Största belastningen/dragkraften av nedböjningen är juh i underkant på balken, allt trä däremellan är bara för att "stöda upp". Det är därför man kan göra en rörgenomföring 1/3 av totala diametern utan att få nämnvärd försvagning av balken.

bomm skrev:
Skruvlimma då din plåt under den befintliga balken. men 10mm är overkill....

Och ja det är under den skall sitta, titta bara hur en HEA-balk är utformad eller ännu hellre en masonitebeam/lättbalk.

Största belastningen/dragkraften av nedböjningen är juh i underkant på balken, allt trä däremellan är bara för att "stöda upp". Det är därför man kan göra en rörgenomföring 1/3 av totala diametern utan att få nämnvärd försvagning av balken.
Nu är jag ingen konstruktör men jag är rätt säker på att det alltid är den stående ytan som gör konstruktioner styva, testa att bära valfritt föremål så får du se!

Till TS;

Stämpa under balken och sätt lite "överspänn" på den, skruvlimma som du tänkt så kommer den bli styv som satan!

Redigerat:
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Patrik Lidstedt skrev:
Nu är jag ingen konstruktör men jag är rätt säker på att det alltid är den stående ytan som gör konstruktioner starka, testa att bära valfritt föremål så får du se!

Till TS;

Stämpa under balken och sätt lite "överspänn" på den, skruvlimma som du tänkt så kommer den bli styv som satan!
Snackade med grannföretaget " Metallservice " och han sa att det är kombinationen av liggande, stående, liggande som gör en I balk / stålbalk stark. Att bara skruv/limma på en stålplåt liggande på undersidan av reglarna gör inte så stor nytta sa dom. Däremot sa dom att göra som jag tänkt gör skillnad i styvhet 👌 glömde dock fråga om det kanske räcker med 5-6 mm tjocklek istället för 10 mm??

ja 10mm är nog lite overkill som jag nämnde tidigare. 5mm räcker nog alldeles utmärkt.
Är du säker på att reglarna är ihoplimmade? Annars hade ju smidigaste lösningen varit att svetsa stående plåt på en bottenplåt och sen tryckt upp den mellan reglarna och bultat ihop i ett paket.

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
ja 10mm är nog lite overkill som jag nämnde tidigare. 5mm räcker nog alldeles utmärkt.
Är du säker på att reglarna är ihoplimmade? Annars hade ju smidigaste lösningen varit att svetsa stående plåt på en bottenplåt och sen tryckt upp den mellan reglarna och bultat ihop i ett paket.
inte smidigaste men helt klart en jäkligt bra ide...hade blivit starkt som satan! Men den är tyvärr limmad och skruvad, så det blir ett jäkla projekt isf, då hade jag behövt byta ut balken och då hade jag lika gärna kunnat ta en limträ eller stålbalk :)

Fördelen med att bara lim/skruva en stålplåt på ena sidan är just att det är smidigt och förhoppningsvis starkt :)

Redigerat:
Om du skruvlimmar på K-plyfa på var sida får du en styv konstruktion som dessutom består av samma material (stål och trä beter sig olika vid förändringar av temp- och luftfuktighet).

Funkar det inte att skruva dit en u balk av lämplig höjd på sidan av träkonstruktionen ?

Björn Melander skrev:
Om du skruvlimmar på K-plyfa på var sida får du en styv konstruktion som dessutom består av samma material (stål och trä beter sig olika vid förändringar av temp- och luftfuktighet).
Lät intressant, finns det K-plyfa i långa längder på 4-5 meter, för det funkar väl dåligt att skarva mitt på för hållfastheten och tryck.mm?

Kan alltid beställa en kerto balk som är plyfa fast tjockare , finns olika modeller o kan även anpassas till din befintliga balk.

Fredrik.engdahl skrev:
Kan alltid beställa en kerto balk som är plyfa fast tjockare , finns olika modeller o kan även anpassas till din befintliga balk.
Låter kanon...hur menar du att den kan anpassas till vår befintliga balk? Menar du typ U-balk av kerto, så att helt enkelt klär in den befintliga?

Marre, du har fått många olika lösningar men jag tycker din ursprungliga idé är mycket bra. 10 mm känns lite onödigt tjockt men med tunnare plåt så riskerar man att plåten "kalvar" och ställer högre krav på skruvningen (tätare) då det är trävirket som håller styr på plåten. Rådgör med grannfirman som har erfarenhet av stål.

Räkna på vikten så du har en hanterbar vikt.

Att lägga stålet UNDER träbalken förutsätter att man kan lägga stål även ovanpå balken och förena dessa med någonting och skruva fast stålet i träbalken så den fungerar som liv är hart när omöjligt.
Visst gör stålet bäst nytta under och ovanpå men det måste bli bättre än två plattjärn på varandra.

Vill man vara snitsig så sätter man en grov stång upptill och nedtill förenade med en tunnare plåt (livet).
Kräver ju lite svetsning men kan vara enklare då stänger finns på långa längder.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.