prototypen skrev:
Marre, du har fått många olika lösningar men jag tycker din ursprungliga idé är mycket bra. 10 mm känns lite onödigt tjockt men med tunnare plåt så riskerar man att plåten "kalvar" och ställer högre krav på skruvningen (tätare) då det är trävirket som håller styr på plåten. Rådgör med grannfirman som har erfarenhet av stål.

Räkna på vikten så du har en hanterbar vikt.

Att lägga stålet UNDER träbalken förutsätter att man kan lägga stål även ovanpå balken och förena dessa med någonting och skruva fast stålet i träbalken så den fungerar som liv är hart när omöjligt.
Visst gör stålet bäst nytta under och ovanpå men det måste bli bättre än två plattjärn på varandra.

Vill man vara snitsig så sätter man en grov stång upptill och nedtill förenade med en tunnare plåt (livet).
Kräver ju lite svetsning men kan vara enklare då stänger finns på långa längder.

Protte
Tror du att det kan bli problem med stål mot trä när det gäller fukt och spänningar...dom beter sig olika!?

Att limma stål mot trä kan väl vara lite tveksamt, jag skulle bara skruva, hyffsat mycket skruv i ändarna av stålet där belastningen blir som störst.

Limma kan du göra, det skadar aldrig men lita inte på det till 100 %.

Protte

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
Iibland börjar man alltså undra.

Prottte har rätt med att du måste få dit stål i överkant och förankra detta med ditt liv, för att att plåt i underkant ska få någon verkan. Lite väl mycket jobb för att få den att verka som en IPE,

Hur kan man ens skriva att en 200x10x4500 ska ligga i underkant ist för på sidan. Brukar ni lägga bärlinor på platten?

Men att bara skruva plåten i ändarna av regeln är också knas, hur styvas då regeln upp? Att plåten skulle bli försvagad av för många hål är sant, men det rör sig om en j*kla massa hål i sådana fall.
Skruva plåten cc500 med franska 8-10mm så blir det bra.
Alternativ byt ut mot limträ (Finns dimensioneringshjälp på svenskträ) eller en IPE 200 / HEA180.

Ditt egna alternativ verkar smidigast tycker jag.

Redigerat:
smedbror skrev:
Iibland börjar man alltså undra.

Prottte har rätt med att du måste få dit stål i överkant och förankra detta med ditt liv, för att att plåt i underkant ska få någon verkan. Lite väl mycket jobb för att få den att verka som en IPE,

Vad menas med " förankra med ditt liv " :), i höjd med den befintliga balken kanske?

Liv kallas mellandelen på en IPE eller HEA balk. Livet tillför väldigt lite på böjmotståndet men är nödvändigt för att hålla ordning på övre och undre delen av balken.
Utan liv så blir det bara två plattjärn.

Förslaget med stål ovanpå och under förutsätter att stålet går att fästa på träbalken, men det går inte i praktiken, det är mycket små rörelser och mycket höga krafter.

Att som du tänkt så är det slöseri med stål för stålet på halva höjden tillför inget, men behövs som "liv"

Nu är det praktiskt att köra med 10 mm tjockt stål hela vägen, kostar mer att hålla på med olika tjocklekar.

Protte

Man lär få skruva tätt för att inte plåten på kant ska kalva jag skulle valt nån typ av färdig stålbalk troligtvis en Upe160 beroende på belastning som skruvas med livet mot befintligt trä.

Känns spontant som att det skall till väldiga belastningar för att en 10mm stålplåt som är skruvad och limmad skall börja kalva, teoretiskt iaf :)

Sen så väger ju denna plåten " bara " 70 kilo " jämfört med en balk som väger ett par hundra kilo...

Börjar bli lite velig nu, alla säger olika :O

Enligt kollegan och limexperten på Sikabond så skall detta hålla utan problem samt bli stumt, men ingen av dom är ju några experter precis...

En balk av lagom dimension lär inte vara tyngre den har tunnare gods.

Får kolla detta, har du nåt tips på dimension och skall jag lägga livet mot träbalken och dra fast eller sätta den under som vanligt?

Har ingen koll på dimension beror på vilken last den ska ta men jag skulle lägga den bredvid så du får full takhöjd.

Upe160 väger 17kg per meter. Ensam klarar den inte av ditt bjälklag men tillsammans med det bef så blir det galant. Sätt baksida (liv) mot och kör cc400-500 med vettig skruv.

La till en bild, ritat en H/I balk, men menar en Upe160 balk :)

Är lite trött i huvudet och vill dubbelkolla med er först att det är så här ni menar!?

Tittade lite på dimensioner på UPE160, den fanns bara i 100 mm bredd passar mina 90 mm, då diffar det en 10 mm intill träbalken...hur löser man detta så att det blir hållbart?

DSC_0779.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0779.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg u balken bredvid befintligt trä med livet mot träet.

smurfen72 skrev:
Lägg u balken bredvid befintligt trä med livet mot träet.
Men kan jag inte lika gärna köra med stålplåt då, eller gör U'et att den blir mycket starkare än en vanlig platt stålplåt....ursäkta för alla frågor, men behöver vara helt säker innan jag kör på samt att jag fått en släng av "Tröghetius Dummus" idag 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.