Du tycks ha en bild av elmarknaden som inte överensstämmer med verkligheten

D Daniel 109 skrev:
Du tycks ha en bild av elmarknaden som inte överensstämmer med verkligheten
På vilket sätt då? Att jag uttrycker missnöje med rådande situation betyder inte att jag är medveten om hur det fungerar.

Mitt inlägg ovan var alltså menat som min uppfattning om hur elmarknaden borde fungera.

S
A Anders_Nilsson skrev:
Frihandelsnaivitet har aldrig fungerat. Titta på USA där det inte bara ärat sälja till vem som helst. EU är nu inte en nation utan ett samarbete. Och elförsörjningen är fundamental för ett lands utveckling. Det är inte vilken aktivitet som helst. På samma sätt som att du inte får bilda din egen armé eller starta bankverksamhet utan tillstånd.

Vad som hänt är att tyskarna köpt upp svensk elproduktion och ser till att elen flödar till Tyskland och som vanligt fattar inte svenskarna att de blir rånade.

Import av petroleum är vad jag vet fri, i synnerhet som det saknas inhemsk produktion.
Det kanske mer handlar om ägandet, än vem som skickar el över gränsen.
Luxemburg, Tyskland, Kina är dom stora investerarna i Sverige- åtminstone gällande vindkraft. Det sker genom att (förlust) dotterbolag bildas i Sverige, sedan transfereras övervinst till moderbolaget utanför Sverige.

Är medveten om att detta är lite hårt och att alla inte vill veta, detaljerna. Det är som filmen Matrix- välj blått eller rött piller.:)

S styren skrev:
Det kanske mer handlar om ägandet, än vem som skickar el över gränsen.
Luxemburg, Tyskland, Kina är dom stora investerarna i Sverige- åtminstone gällande vindkraft. Det sker genom att (förlust) dotterbolag bildas i Sverige, sedan transfereras övervinst till moderbolaget utanför Sverige.

Är medveten om att detta är lite hårt och att alla inte vill veta, detaljerna. Det är som filmen Matrix- välj blått eller rött piller.:)
Tja, resultatet blir ju detsamma. Men ett sämre, distributionsnät och mer lokal kolkraft skulle lösa en del av problemen.

S
A Anders_Nilsson skrev:
Tja, resultatet blir ju detsamma. Men ett sämre, distributionsnät och mer lokal kolkraft skulle lösa en del av problemen.
Sorry om du uppfattade min citering av ditt inlägg som kritik. Tvärt om så ser jag dig som unikt/extremt klarsynt i den här tråden.:)

Här kan den intresserade ta del av Proffessor Jan Blomgrens syn på vindkraftens lönsamhet
Han nämner där att Luxemburg, Schweiz och Kina står för investeringarna i vindkraft i Sverige, med ytterst tveksam lönsamhet. Samma sak gäller nog för kärnkraft. Uniper osv. (har ej forskat idetta)

Till övriga experter; take it easy.. detta är bara debatt i ett forum:coffee:

S styren skrev:
"Frihandel"
El är ingen fysisk vara. Kanske kan jämföras med börshandel över gränsen- i europa. Börshandeln styrs dock upp hårdare än elhandeln, via olika system och regler.
Elhandel via byggda och konstruerade kablar till kontinenten går sekundsnabbt- att skilja på mot att skicka en båtlass tomater från Spanien eller potatis från Tyskland. Bitcoin är det närmaste jag kan komma på som liknar elhandeln- här kan man tala om verklig, helt okontrollerad fri rörlighet! Misstänker att den ursprungliga meningen med frihandel, inte innefattade elhandel, eftersom kablar saknades på den tiden (?). Inte konstigt att Kina är den aktör som investera hårdast i vindkraft i Sverige. Elen är ett perfekt styrmedel, och ett utmärkt sätt att tämja folket och ta över ett land, utan krig.

Elkablarna i sig drar in miljarder till kabelägarna, som inte behöver göra annat än registera vilka dom skall debitera.

I vinter får vi se hur elproducenterna i Sverige väljer att skicka ut el när tyskarna skriker efter värme i husen. Blir det "dyrel" till Tyskland igen. Låt oss se.

Har medvetet hottat upp argumentationen ett snäpp:)
El som är producerad i Sverige ska så klart stanna här. Om vi får något över så säljer vi skitdyrt till övriga Europa. Oljeproducerande länder gör såklart samma sak. Använder bensin och diesel själva och säljer en liten skvätt skitdyrt till andra. Givetvis ska alla länder göra samma sak med alla varor.
Åter till 1700-talet. Det var nog mysigt då.

lilytwig lilytwig skrev:
El som är producerad i Sverige ska så klart stanna här. Om vi får något över så säljer vi skitdyrt till övriga Europa. Oljeproducerande länder gör såklart samma sak. Använder bensin och diesel själva och säljer en liten skvätt skitdyrt till andra. Givetvis ska alla länder göra samma sak med alla varor.
Åter till 1700-talet. Det var nog mysigt då.
Så Norge har också självklart billig inhemsk olja till befolkningen i första hand! och då borde det ju inte finnas en marknad för elbilar i Norge alls om man förutsätter att man har nästan gratis bensin och diesel innan man säljer utomlands?

Undrar om Telsa har kunnat sälja en endaste bil till Norge...

P Pligg85 skrev:
Så Norge har också självklart billig inhemsk olja till befolkningen i första hand! och då borde det ju inte finnas en marknad för elbilar i Norge alls om man förutsätter att man har nästan gratis bensin och diesel innan man säljer utomlands?

Undrar om Telsa har kunnat sälja en endaste bil till Norge...
Dessutom så har Sverige länge varit beroende av Norge för att hålla nere elpriserna, med de nya exportkablarna de har byggt så kan vi inte längre importera lika billigt från dem när vi behöver extra reglereffekt.

pacman42 pacman42 skrev:
Och en större tillgång till vattenkraft än de flesta andra länder.
Ja den vattenkraften lär nog behövas i Norrland framöver så mycke elkrävande industrier som planeras framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.