8 672 läst · 83 svar
9k läst
83 svar
Första test visar på dyrare elpriser med nya elsystemet
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 589 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 589 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Det menar han. Lägre än båda i Danmark exempelvis, och Tyskland.
@Daniel 109 menar normalt det han skriver, och har sällan fel. Men han är väldigt sparsmakad med information, så det är lite av en acquired taste att läsa honom.
@Daniel 109 menar normalt det han skriver, och har sällan fel. Men han är väldigt sparsmakad med information, så det är lite av en acquired taste att läsa honom.
Normalt brukar effektivisering av en process leda till lägre kostnader/priser men här blir det tvärtom?
Är det då inte bättre att skita i ändringen och behålla nuläget, för ingen (i vart fall den del av Sverige där merparten jobbar och bor) verkar ju ha nytta av att "överföringskapaciteten av el ökar i befintliga ledningar".
Är det då inte bättre att skita i ändringen och behålla nuläget, för ingen (i vart fall den del av Sverige där merparten jobbar och bor) verkar ju ha nytta av att "överföringskapaciteten av el ökar i befintliga ledningar".
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 589 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 589 inlägg
Då borde han inte ha skrivit "elområden" eftersom det är så SE1-4 i Sverige benämns utan lägre än "i andra länder".Nötegårdsgubben skrev:
Nejdå, EU är indelat i elområden. Vissa länder har bara ett, andra har flera. Tyskland har t.ex. bara ett elområde. Danmark har två och Norge har fem om jag minns rätt. Så det är helt korrekt att tala om elområden utan hänsyn till nationsgränser. Det är också så elen flyter i systemet.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 589 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 589 inlägg
OK då ber jag så hemskt mycket om jag trampat någon expert på området på tårna. Jag fick för mig att diskussionen handlade om hur ett ev. nytt system skulle slå mot elkunder i södra Sverige men jag fattade antagligen fel.tommib skrev:
Skall avhålla mig från ytterligare dåligt underbyggda inlägg i ämnet.
Hur ska övriga elområden i Europa benämnas då? Vi har som bekant en gemensam marknad, det gäller samma regler mellan elområden oavsett om gränsen sammanfaller med en statsgräns eller inte.N Nalleman64 skrev:
Varför den taggiga tonen? Du visste uppenbarligen inte hur det fungerar, jag upplyste dig. Jag uppfattade inte min ton som särskilt otrevlig.N Nalleman64 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Utvecklingen säger använd mer el. När vi då använder mer el, då klagar det...
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg