N
V Vardagsrum skrev:
Vill du utveckla vad du menar med effekttarifferna som skall införas senast 2027?
Pacman har ju lagt ut en länk med info.
Här bara en bild som visar senaste införandedatum:

• Skärmdump; webbsida om ny elnätstariff, innehåller text, logotyp, informationsgrafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Det blir ju en naturlig följd när man har lägre elpris än andra elområden.
Har SE3 och SE4 lägre elpris än andra elområden menar du?

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Det menar han. Lägre än båda i Danmark exempelvis, och Tyskland.

@Daniel 109 menar normalt det han skriver, och har sällan fel. Men han är väldigt sparsmakad med information, så det är lite av en acquired taste att läsa honom.

• Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 9 till
  • Laddar…
Normalt brukar effektivisering av en process leda till lägre kostnader/priser men här blir det tvärtom?
Är det då inte bättre att skita i ändringen och behålla nuläget, för ingen (i vart fall den del av Sverige där merparten jobbar och bor) verkar ju ha nytta av att "överföringskapaciteten av el ökar i befintliga ledningar".

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

@Daniel 109 menar normalt det han skriver, och har sällan fel. Men han är väldigt sparsmakad med information, så det är lite av en acquired taste att läsa honom.
Då borde han inte ha skrivit "elområden" eftersom det är så SE1-4 i Sverige benämns utan lägre än "i andra länder".

tommib
Nejdå, EU är indelat i elområden. Vissa länder har bara ett, andra har flera. Tyskland har t.ex. bara ett elområde. Danmark har två och Norge har fem om jag minns rätt. Så det är helt korrekt att tala om elområden utan hänsyn till nationsgränser. Det är också så elen flyter i systemet.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
N
tommib tommib skrev:
Nejdå, EU är indelat i elområden. Vissa länder har bara ett, andra har flera. Tyskland har t.ex. bara ett elområde. Danmark har två och Norge har fem om jag minns rätt. Så det är helt korrekt att tala om elområden utan hänsyn till nationsgränser. Det är också så elen flyter i systemet.
OK då ber jag så hemskt mycket om jag trampat någon expert på området på tårna. Jag fick för mig att diskussionen handlade om hur ett ev. nytt system skulle slå mot elkunder i södra Sverige men jag fattade antagligen fel.
Skall avhålla mig från ytterligare dåligt underbyggda inlägg i ämnet.

F Fideliox skrev:
Jag kan dock tycka att det är orimligt att vanliga svennar ska slösa el på spabad och pooler.
Det är bara rika som ska få ha sånt? Så fort nån i medelklassen sticker upp huvet ska det tryckas till. Sverige i ett nötskal.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Då borde han inte ha skrivit "elområden" eftersom det är så SE1-4 i Sverige benämns utan lägre än "i andra länder".
Hur ska övriga elområden i Europa benämnas då? Vi har som bekant en gemensam marknad, det gäller samma regler mellan elområden oavsett om gränsen sammanfaller med en statsgräns eller inte.

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
tommib
N Nalleman64 skrev:
OK då ber jag så hemskt mycket om jag trampat någon expert på området på tårna. Jag fick för mig att diskussionen handlade om hur ett ev. nytt system skulle slå mot elkunder i södra Sverige men jag fattade antagligen fel.
Skall avhålla mig från ytterligare dåligt underbyggda inlägg i ämnet.
Varför den taggiga tonen? Du visste uppenbarligen inte hur det fungerar, jag upplyste dig. Jag uppfattade inte min ton som särskilt otrevlig.

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
D
N Nalleman64 skrev:
Pacman har ju lagt ut en länk med info.
Här bara en bild som visar senaste införandedatum:
Detta handlar inte om effekttariffer, det är något annat och finns redan implementerat på många platser i landet.

Utvecklingen säger använd mer el. När vi då använder mer el, då klagar det...

F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är bara rika som ska få ha sånt? Så fort nån i medelklassen sticker upp huvet ska det tryckas till. Sverige i ett nötskal.
Nej, inte rika heller.

Det är slöseri med resurser.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Utvecklingen säger använd mer el. När vi då använder mer el, då klagar det...
Använd el till flermsaker, men spara påmelennnär du gör det.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.