Kan du komma åt från undersidan av golvet? Hur mycket knarrar det, är det överallt eller på ett ställe?
Känner att det kan vara dumt att byta ut elen om du ändå ska göra en större renovering senare, du kommer förmodligen vilka ha fler uttag och kanske på andra platser.

Min tanke med att bara måla var att göra det så länge sen renovera "riktigt".
Min erfarenhet av tretex är att det är ett elände att spackla och få bra, men det kan ju vara mer mig det beror på...

Man kan räta upp väggar, dra ny el och isolera med en 45mm om man reglar på insidan och sätter tex osb/gips
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det ringer sjukt med varningsklockor när jag läser din text. Du skall göra en massa renoveringar baserat på att företaget som skall utföra arbetet "tycker det" och utan att du förstår varför.

Tänk på att gipsade väggar och tak istället för treetex och pappspänning ger en helt annan ljudbild i rummen.

Är det värt att åtgärda att golvet knarrar på ett visst ställe?

Taket hade jag inte bytt om det är tätt idag. Ett takbyte har normalt sett inte någon påverkan på andra saker i huset mer än att det slukar pengar så det kan ni vänta med tills det finns ett reellt behov. Håll koll på det bara. (Som jämförelse är vårat tak garanterat över 50 år gammalt och i utmärkt skick. Skulle inte förvåna mig om det är närmare hundra år eller mer.
Du har helt rätt, jag har ingen aning om hur det kommer att se ut om jag bara rengör och målar väggarna och taket utan att byta ut dem. Jag vet inte heller om jag måste byta golvet eller inte. Och det verkar som att företagen berättar saker och ger prioritet åt det som fungerar bättre för dem än för mig. Därför försöker jag förstå vad som är rätt här.
Angående taket på huset, som jag förstår det från dig, är det bäst att be en inspektör att kontrollera det och sedan baserat på det be företaget att komma och kolla, eller hur?
 
nino nino skrev:
Kan du komma åt från undersidan av golvet? Hur mycket knarrar det, är det överallt eller på ett ställe?
Känner att det kan vara dumt att byta ut elen om du ändå ska göra en större renovering senare, du kommer förmodligen vilka ha fler uttag och kanske på andra platser.

Min tanke med att bara måla var att göra det så länge sen renovera "riktigt".
Min erfarenhet av tretex är att det är ett elände att spackla och få bra, men det kan ju vara mer mig det beror på...

Man kan räta upp väggar, dra ny el och isolera med en 45mm om man reglar på insidan och sätter tex osb/gips
Nej eftersom vi har källare under taket. Det är inte överallt, bara vissa delar. När du säger "större riktig renovering menar du att byta ut väggarna och taket, ?
 
Jag kan inte svara på det, det måste ni avgöra själva.
Tänkte att ni kunde måla lite väggar om det behövs och bo in er innan ni sätter igång med stora renoveringar.
Alltid bra att bo in sig lite då märker man vad som funkar och inte funkar
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag kan inte svara på det, det måste ni avgöra själva.
Tänkte att ni kunde måla lite väggar om det behövs och bo in er innan ni sätter igång med stora renoveringar.
Alltid bra att bo in sig lite då märker man vad som funkar och inte funkar
Tack 🙏
 
BirgitS
ByggNV ByggNV skrev:
Saker vi tror vi bör göra:
- El eftersom jag har små barn.
Det blir inte säkrare för barn att ha jordade uttag överallt jämfört med ojordade, de har mycket svårare att nå mellan två elanslutna apparater än vuxna.
Det blir säkrare för alla att installera en jordfelsbrytare i elcentralen.
Däremot om vägguttagen inte är petskyddade så är det säkerhetshöjande för barn att byta dem eller stoppa in skydd i dem.
Däremot om vägguttagen är grunda, typ 0,5 cm djupa i stället för 1,5, så är det säkerhetshöjande för alla att byta dem mot nya vägguttag (ojordade eller jordade).
Om det finns klinker någonstans så ska vägguttagen och takuttaget vara jordade för allas säkerhet.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
E
nino nino skrev:
Min tanke med att bara måla var att göra det så länge sen renovera "riktigt".
Min erfarenhet av tretex är att det är ett elände att spackla och få bra, men det kan ju vara mer mig det beror på...
Målar man tretexen först är den enkel att spackla om man vill måla/tapetsera om. Att tapetsera direkt blir sällan lyckat då det är svårt att få bra fäste. Jag har valt att måla, spackla och tapetsera om med lyckat resultat.

Gammal el oroar mig, fast det beror förstås på hur gammal den är.
 
  • Gilla
ByggNV och 2 till
  • Laddar…
Du kan sätta renoveringsgips på tretexen om den är sliten.
 
Det låter som kringresande "snickare" som har gett dig listan på vad som behöver göras...

Vem fan byter ut tretex o papptak om det inte är något fel på det?
Det går att måla eller tapetsera om, om man vill.

Lite knarr i golvet hör till charmen om man har hus.
Sviktar det betänkligt så kan man ju börja fundera på om något är fel.
Men att bryta upp ett golv för för lite knarr är inte klokt.
Är det torpargrund, så skulle jag försöka inspektera det underifrån, så trossbotten ser ok ut.

Samma med taket.
Är det tätt, så låt det vara.

Det låter inte som att det är något som är panik med att åtgärda, så jag hade prioriterat det som känns viktigt för att trivas i huset.

Du verkat vara inne på köket, så kör på det.

Med en brasklapp för att det kan vara andra viktiga saker som bör göras, som tex dränering och uppvärmning...
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Det finns ingen mekanisk ventilation och värmesystemet är från olja, vilket kommer att bytas ut senare. För oss var det inte en prioritet. När det gäller fönstren undrar jag om jag borde byta dem nu eller vänta.
Här hittade vi Prio 1 på er renoveringslista! Kolla kubikmeterpriset på villaolja gånger tidigare ägares årsförbrukning, och börja räkna på vad ni ska ha för uppvärmning istället! Luft/vatten-värmepump, kanske? Eller finns fjärrvärme i området?

Det går att spara lite värmeförluster och därmed pengar genom att byta era gamla 2-glasfönster mot nya 3-glasfönster, men nya fönster av god kvalitet är inte direkt gratis. Dags att räkna igen! Det är inte säkert att energibesparingen betalar de nya fönstren, ens på många års sikt.

Badrummet - supernice, behåll om det inte är fuktskadat!
Lilla toaletten - så himla cool, säkert original. Oersättlig, behåll om utrymmet inte är fuktskadat!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
ByggNV ByggNV skrev:
Du har helt rätt, jag har ingen aning om hur det kommer att se ut om jag bara rengör och målar väggarna och taket utan att byta ut dem. Jag vet inte heller om jag måste byta golvet eller inte. Och det verkar som att företagen berättar saker och ger prioritet åt det som fungerar bättre för dem än för mig. Därför försöker jag förstå vad som är rätt här.
Angående taket på huset, som jag förstår det från dig, är det bäst att be en inspektör att kontrollera det och sedan baserat på det be företaget att komma och kolla, eller hur?
Vilka anmärkningar i besiktningsprotokollet, från er besiktning av huset innan köpet,
stämmer överens med snikarens önskelista?
 
Byt inte gammal fin parkett om du inte måste.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
En annan fundering om det inte redan är gjort är att kolla ifall det behövs stambyte eller relining. Vi har också ett hus från 1970 och det är näst på vår lista över större utgifter. Vi har gjutjärnsrör som nu är över 50 år gamla och har haft en hel del problem med dem på våra två år här. Byt inte kök eller badrum innan ni vet om stambyte/relining måste göras.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Angående taket på huset, som jag förstår det från dig, är det bäst att be en inspektör att kontrollera det och sedan baserat på det be företaget att komma och kolla, eller hur?
Nej. Jag hade nog tänkt så för länge sedan när jag köpte första huset. Idag när jag förstår lite bättre hade jag nog låtit det vara och vid kommande regn, gärna riktiga slagregn med blåst, gått upp på vinden och kollat i alla utrymmen så att det inte läcker in vatten någonstans. Även kollat fukt (fuktmätare är aldrig fel att ha eller åtminstone låna), och utseende på virket. Finns det synliga fuktfläckar? Är de nya eller gamla?

En besiktningman tittar och skriver en anteckning om att taket är gammalt och uttjänt och om det finns fuktfläckar skrivs det med, även om de kanske är 50+ år gamla och åtgärdat sedan länge. Byggfirmor säger "det där är gammalt, men vi byter mot nytt" oavsett hur bra skicket är. Visst finns undantag som avråder från åtgärder om de inte är nödvändiga, men det känns ju inte som om din byggfirma är av det vettigare slaget dessvärre.

Så avvakta med taket och titta efter själv är mitt råd.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Var inte klar med editeringen tryckt enter....så nu är det halv dant fixat
3 år i hus mjo starten är man nojig över allt.
Inget som inte läcker/rent möglar är inte akut :p

Nu gillar jag göra själv som glad amatör, men pengar eller tid är alltid brist i hus ägande.
Så mer vad jag gjort

Köp något säkerhets lina/rep fäst högt vid uppgång (eller biltema lastspänn remmar/min snål grej) och ett par hanskar o inspektera takpappen snabb koll = just nära rör ut genom tak & nocken nära skorsten & yttre hörn syns råsponten=takpapp & asflats klister fördröjer behovet ett tag till.
bubbligt o du kan lätt trycka sönder peta ner o lappa med klister. om för mycket sånt ja dags att byta pappen.
Bubblorna går sönder om vatten/is sen samlas det i hålet och fryser då arbetar det fort under pappen.) (hade 4meter långa revor tog ändå tid innan det läkte in


Skulle kolla vindens isolering gräva lite kolla tjocklek och material. hade själv från insidan gips,råspont, svart papp asfaltspapp? 200mm spån sen 200mm glasfiber ull sen papper ovan på. (byggt 68) gjorde om till glasfiber (inget måste)
Så ifall man ska "plasta in" uppåt = ev från inn sidan (normalen är dock mot bärstommen.)
Mer ifall det är en del av planeringen, inget kul att ta ner plattor gips plattorna osv


Tycker dock det räcker att måla för att styla det som ni vill fast källare är special färg, köks inner tak & badrum med spärr färg eller vad det kallas. vanlig färg resten men beror på vad för färg det är nu.

Lite grovt om man gör själv är det minst 100-150kr per m2 yta. hela innertaket/väggar, med gips/råspont.

Plast mattor från 60&70 talet...kan vara ev asbest klister så om riva innan inflytt med stänga av rummet ventilation (damsugare för under tryck), mask & dräkt.
Vet bara att det var det i en lägenhet jag gjorde om, samt husets rörisolering inte rört mattorna än.
Så vill ni slita upp golvet blir det rätt omfattande, personligen skulle jag köra klick golv ovan på efter stick koll genom att öppna för ev skada/nersjunkning av mattan.

"Fönster byte" till isoler eller fixa till? Anställa man någon tar dom några dagar o har paraply utifrån på den dom inte han med från vad jag har sätt.
Skulle fixa värme system som nr 1. nr 2 köp "label off" o skrapa bort dåliga lister sätta i nya.

Ta en mindre luft luft som backup/sommar komfort/start system för boytans kvm betalade 25-30k 2 år sen klarar ovan våningens behov (var noga med utomhus minusgrader den klarar till vart du nu bor) nu efter energi förbättringar ångrar jag huvud systemet lite hade kunnat byta taket eller inväntat bergvärme (6mån då fast energikris starten).
Klarade mej januari 2023 när cirkulations pumpen dog ett år, senare inställd 23 blev 17 grader (källaren blev kall), köpte 20mm frigolit silvertejpade på hälften av fönsterna= 20 grader uppe.

Man kan ansöka om fasad förändring o förminska glaset& listerna utåt 15mm runt om, be glasmästare tryck 2/3 glas isolerglaset, dock ökar vikten endel med 3 glas.
lite det jag borde gjort "ansöka om förminskning"

För sent för mej har fönster kasseterna för 25k så gör nya ramar själv (ser ut som innan utv och kollade med kommunen först) testade slå bort 15mm i gamla men tog 1 dag per förster = byte till göra ramar (mindre tidpress på helg).
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.