D
K kortis skrev:
Föräldrar kan ge bort vad de vill till vem de vill utan att det räknas som förtida arv. Det har min familjerättsadvokat skrivit.
Då tycker jag att du ska byta jurist 🤣 skit snack!

• Gilla
  • Haha
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Så du menar att en förälder inte kan disponera sin egendom hur denne vill så fort ett barn fötts?
Förädelrn är i din värld alltså ekonomisk gisslan till sin avkomma och allt föräldern tjänar tillkommer avkomman men alla förälderns skulder har avkomman inget ansvar för?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det blir ingen vinstskatt om man gör rätt.
Föräldrarna gör hur de vill med sin egendom och kan skänka den till vem de vill utan att det blir förtida arv.
Man kan ju som ex barn nr 2 inte kräva något.
Om föräldrar inte vill gottgöra ett barn som fullständigt struntar i sina föräldra och kanske är rik eller knarkare.?
Nej. 2 skötsamma högutbildade barn m bra inkomst. Barn 1 dock mkt hög inkomst. Föräldrar vill egentligen dela lika men barn 1 hittar på än det ena, än det andra som förevändning för att få fördelar. Gör punktinsatser för föräldrar som syns mkt medan barn 2 stöttar mer kontinuerligt i vardag. Barn 1 ställer till kaos även i andra sammanhang och med andra människor för att få fördelar. Vad andra tycker om beteendet verkar rinna av som vatten på en gås. Saker som de flesta av oss skulle be om ursäkt är barn 1 helt obrydd av.

M maria01 skrev:
vad ska du förlora?
Det mesta av laglotten utan att föräldrar ens förstår hur det blir. Föräldrar är enl barn 1 förbjudna att använda sina sparpengar till någonting. I vårt tycke borde de kunna slippa snåla i vardag när pengar finns. De har jobbat för dem och har all rätt i världen att använda dem. Enl barn 1 måste hus skiftas genast för att de ska slippa kostnader (dvs egentligen för att barn 1 ska få det nu). Vi kommer ändå inte att göra anspråk på det men det är trist när ngn utan samvete försöker lura föräldrar till att detta är nödvändigt för dem själva. Allt för att barn 1 ska få så mkt som möjligt. Att låta föräldrar ha kvar allt tills de avlider hade ju gått att kombinera med en skrivelse om vem hus ska gå till men då förlorar barn 1 på det pga att hen går miste om vinstutveckling på hus.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Fel!
Vinstskatt följer fastigheten

Vinstskatt belastar en bouppteckning och ska därmed tas upp i eventuellt gåva/förskott framtida bouppteckning och fördelas enligt arvslott 50/50 i detta fall.

Vid fördelning enligt laglott 25% den ena bröstarvingen och den andra bröstarvingen 75% då ska vinstskatten delas 25/75.

Det här gäller nog att vi har koll på. Så om ett barn får hel fastighet som förskott på arv bet denne hela skatten? Det rör sig om vinstökning sedan köp på rätt många miljoner så faktiskt ngt vi måste kolla upp. Föräldrar vill egentl dela så lika som möjligt men barn 1 kan få för sig att hitta på vad som helst för att de ska tro att de måste göra på visst sätt.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så länge föräldrarna är vid sina sinnes fulla bruk gör de ju vad de vill med sina tillgångar, först när de båda dött kan barnen kräva sin del av arvet om det finns nått att ärva.

Någon vinstskatt blir det ju inte fråga om vid en gåva.
Men en fastighet som föräldrar köpt för länge sedan och har ökat i pris måste de väl bet skatt på vinsten på när den byter ägare? Eller blir det ingen skatt om man skänker i stället för att sälja 🤔

yonna yonna skrev:
Barn 2 kan, efter föräldrarnas bortgång, hävda att tex fritidshuset var ett förskott på arv, såvida föräldrarna inte skrivit gåvobrev med förtydligande att det inte är förskott på arv. Föräldrar har stor möjlighet fördela ojämnt om de så önskar.
Föräldrar tänker att det SKA vara förskott på arv. Barn 1 har sett till att vi inte kunnat vara i huset sommartid på länge och sedan fått föräldrar att tro att vi inte VELAT vara där. Enl samma mönster som hen alltid lägger fram saker som att hen gör andra en tjänst när hen vill ha igenom ngt. Gäller inte bara mot oss. Men få ser igenom den ytliga trevligheten.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jo jag förstår vad du menar men jag uppfattade inte denna situation som sådan.
Dvs arvslott och laglott.
Det finns i lagboken att läsa på för den intresserade.
Så nej! Man kan inte göra ett barn arvslös hur mycket du än önskar.
Men visst du har all rätt att spendera dina pengar på krogen om du vill.
Men båda barnen har rätt till minst sin laglott om det finns något att ärva.

Man kan skriva i gåvobrev att det inte ska inräknas i ett eventuellt arv, men det gör tingsrätten väldigt fort ett avgörande om då det gäller större delen av arvslotten.

Vinstskatt kommer alltid vid gåva/arv hur du än gör, om man inte ändrar skattereglerna.
Hur tänkte du komma förbi det, uppriktigt intresserad!
Det är bara frågan om när den ska betalas.
Vid försäljning kommer vinstskatten direkt.
Du kan inte sälja till ena barnet för underpris och tro att det andra barnet går lottlös, finns regler för det med och även om man gör det bär fastigheten med sig vinstskatten.

Så jätte gärna berätta hur man slipper vinstskatten, är väldigt intresserad för egen del.
Så har jag med förstått det. Och här har vi råkat bli släkt m helt samvetslös person. Det är inte alls så att föräldrar VILL snedfördela. Men visst kanske det får bli litet snett för att hen ska kunna få hus. Däremot kommer hen även då att kräva 50% av alla andra tillgångar vilket inte är rimligt om föräldrar inte har för avsikt att snedfördela.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det blir ingen vinstskatt om man gör rätt.
Föräldrarna gör hur de vill med sin egendom och kan skänka den till vem de vill utan att det blir förtida arv.
Man kan ju som ex barn nr 2 inte kräva något.
Om föräldrar inte vill gottgöra ett barn som fullständigt struntar i sina föräldra och kanske är rik eller knarkare.?
D Danne824 skrev:
Oj inte kul.

Till att börja med bör sommarhuset värderas av mer än en värdering, helst minst tre värderingar.
Värdering ska om möjligt beställas och närvaras av era föräldrar och DU ska vara närvarande inte ditt syskon.

Era föräldrar kan ge sommarhuset som förskott på arv alternativt gåva.
I båda fallen bör den andra bröstarvingen gottgöras helst omedelbart.

Det finns annars en risk att den som fått gåvan konsumerar gåvan och inte kan gottgöra dödsboet, dvs du får inte ut din del av framtida arv.

Det kan ske på olika sett, du nämner att det finns en bostadsrätt vilket har ett värde som kanske täcker värdet på sommarhuset men som du skriver verkar ditt syskon även vara intresserad av bostadsrätten.
Alternativt att ditt syskon ersätter dig direkt med din del av ett framtida skifte.

Vinstskatt ska delas på er båda vilket är riktigt om ni skulle skifta idag.

Oavsett tycker jag att era föräldrar ska ta kontakt med en jurist/advokat för att upprätta dokumentation.

Att tänka på,
En fastighet idag har inte samma värde om tex 10 år.
Det är surt för den som "bara" fått pengar så investera pengarna väl, kanske i egen fastighet.
Att arv/gåva ska vara enskild egendom.
Tack för bra svar. Just detta m värdeökning är ngt barn 1 gärna vill åt har vi förstått. Ngn kompensation i nutid kan vi glömma. Föräldrar har tänkt det som förskott på arv. Barn 1 försöker m alla medel slippa att allt delas lika o köpa ut barn 2 fr hus även om det skulle finnas en skrivelse om vem som ska ha det. Barn 1 har mkt god ekonomi men skulle tex inte kunna tänka sig att belåna hus m 1 kr för utköp. Vi kommer inte att försöka få ngt hus, absolut inte heller samäga med sådan person. Ett problem är att barn 1 är så "snällt" och hjälper föräldrar m kontakter m bank etc. Dvs talar om vad "de vill göra m sina tillgångar" för banken och övertygar dem om att det är det enda rätta. Faktiskt tror jag vi borde börja titta efter en egen jurist. Väldigt, väldigt tråkigt men det här är det enda hen EGENTLIGEN fokuserar på när hen "hjälper" föräldrar. Vi kan knappt träffas längre m föräldrar utan denna eviga diskussion om pengar. De HAR bra m pengar att leva på men oroar sig nu för ALLT m ekonomi.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Nissens
A atomlab skrev:
Tyvärr är det inte riktigt hela sanningen….
Jodå, det är det. Om en förälder tex skänker något till ett av barnen och det står i gåvobrevet att det ”inte är förskott på arv”, så kommer det inte att räknas som förskott på arv.

Nissens
D Danne824 skrev:
Eller så kan du läsa på lite, för du har fel.

Nissens
F Fru Kan Själv skrev:
Men en fastighet som föräldrar köpt för länge sedan och har ökat i pris måste de väl bet skatt på vinsten på när den byter ägare? Eller blir det ingen skatt om man skänker i stället för att sälja 🤔
Nej, man betalar inte skatt för en gåva.

Nissens Nissens skrev:
Eller så kan du läsa på lite, för du har fel.
Det är tyvärr inte ovanligt att du har fel. Så även här.

• Gilla
  • Haha
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är tyvärr inte ovanligt att du har fel. Så även här.
Personangrepp är alltid otrevligt - det visar brister hos den som använder det.
Jag har nästan alltid rätt när jag påstår något med säkerhet. Och det gör jag i detta fallet.

Det är tröttsamt att ständigt se dina hemmasnickrade ”fakta”

Jag skall hitta en källa åt dig. Det tar ett par sekunder.

Citat från länken:

Undantag från förskott på arv​

Det finns undantag från huvudregeln. Om gåvogivaren vill undvika att en gåva ska ses som ett förskott på arv kan denne skriva ett gåvobrev med villkor att gåvan inte ska utgöra förskott på arv och därmed inte heller avräknas vid framtida arvskifte.”

Länken:
https://rattsakuten.se/gavobrev-i-arvskifte-och-forskott-pa-arv/

Hoppas du kan läsa på lite för en gångs skull.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Läste du hela vägen ner till delarna om laglott?

• Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.