Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är den föräldern dement ”på riktigt” finns möjlighet att ansöka om god man för hen så att tillgångarna skyddas mot en förslagen lycksökare som syskonet verkar vara.

Det här är svårare att hantera, då man som andra sagt fritt förfogar över sin egendom medan man lever, men försök ändå spela rättvisekorten om nu föräldern faktiskt vill vara rättvis.

Ett sätt vore att komma med egna förslag: exempelvis att syskonet får köpa fritidshuset för halva marknadsvärdet och att du får de pengarna kontant, så att båda får lika mycket samtidigt. För om all information ändå förs vidare till syskonet är det ju lämpligt att det man själv föreslår är oförvitligt
Ja, jag tror att det viktiga här är att inte gå med på något förhastat pga att man blir ledsen och sårad eller känner sig hotad av vredesutbrott. Inte skriva under några papper man inte får lov att läsa i lugn o ro. "Tyvärr" är huset värt mer än att syskonet skulle kunna lägga ut halva marknadsvärdet kontant. Det skulle visserligen fungera utan problem om hen då lånade till detta (huset obelånat nu), men det vill hen absolut inte och det tror jag inte föräldrar riktigt vill heller. Vi får börja med att läsa på litet och försöka stötta föräldrar med det som går.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F Fru Kan Själv skrev:
”Tyvärr" är huset värt mer än att syskonet skulle kunna lägga ut halva marknadsvärdet kontant.
Jag förstår egentligen att du förstår det här, men att ditt syskon ska kunna lösa ut en halv sommarstuga kontant är faktiskt helt ovidkommande. Det visar bara ännu mer på hur orättvist det vore att hen fick stugan nu och du blev utan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det här är ju ett rätt vanligt problem.

Föräldrar äger ett älskat fritidshus. Har en önskan att det skall fortsätta finnas i släkten.

Sedan varierar det rätt mycket mellan att föräldrarna försöker "pracka" det på något av barnen till att ett eller flera av barnen är lite mer kära i huset och vill ha det. Vilket kanske är orealistiskt.

Jag sitter lite i samma "båt", indirekt.

En barnlös släkting som börjar bli gammal har något (inte ett hus eller liknande), som kräver visst engagemang att förvalta, det ger en vissa avkastning, och skulle vara värt ca 10 milj. om man säljer.

Han vill nu att mina barn skall ärva/ta över. Han vill ge bort det nu/snart. Förutsättningen är att de vill fortsätta fövalta det. Mina (vuxna) barn känner inte till detta. Men han försöker med viss framgång visa dem.

MIna barns kusiner har ingen realistisk förutsättning att ta över och förvalta. Men skulle alltså ev. bli "snuvade" på arv från den här släktingen. Jag personligen skulle hellre se att ägodelen säljs den dag det blir aktuellt, för att minska risken för konflikter mellan kusinerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja
H hempularen skrev:
Det här är ju ett rätt vanligt problem.

Föräldrar äger ett älskat fritidshus. Har en önskan att det skall fortsätta finnas i släkten.

Sedan varierar det rätt mycket mellan att föräldrarna försöker "pracka" det på något av barnen till att ett eller flera av barnen är lite mer kära i huset och vill ha det. Vilket kanske är orealistiskt.

Jag sitter lite i samma "båt", indirekt.

En barnlös släkting som börjar bli gammal har något (inte ett hus eller liknande), som kräver visst engagemang att förvalta, det ger en vissa avkastning, och skulle vara värt ca 10 milj. om man säljer.

Han vill nu att mina barn skall ärva/ta över. Han vill ge bort det nu/snart. Förutsättningen är att de vill fortsätta fövalta det. Mina (vuxna) barn känner inte till detta. Men han försöker med viss framgång visa dem.

MIna barns kusiner har ingen realistisk förutsättning att ta över och förvalta. Men skulle alltså ev. bli "snuvade" på arv från den här släktingen. Jag personligen skulle hellre se att ägodelen säljs den dag det blir aktuellt, för att minska risken för konflikter mellan kusinerna
Inte lätt det där med kära saker. I detta fall har det åtminstone m åren blivit så att den andre har mer hjärta för huset men delvis pga att vi inte riktigt haft tillgång till det. Nu är det som det är och då känns det ok att den andre får huset. Men då kan man ju tycka att hen inte borde försöka få inflytande över allt annat.
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
Jo så ä
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår egentligen att du förstår det här, men att ditt syskon ska kunna lösa ut en halv sommarstuga kontant är faktiskt helt ovidkommande. Det visar bara ännu mer på hur orättvist det vore att hen fick stugan nu och du blev utan.
Jo så är det nog. Det som hindrar att vara väldigt bestämd ang det är mest att föräldrarna är noga med att huset inte ska säljas och blivit övertygade om att hen inte har råd att köpa ut. Det är ju litet konstigt egentligen. Visserligen ett fint hus med havsutsikt så det är värt en del men ett hus utan lån som man köper ut borde man ju utan problem kunna belåna för att köpa ut den andra delen. Han är ingen slarver utan en pålitlig kund hos banken med mkt god ekonomi. Alternativt använda övrigt man ärver för att köpa ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Det här är ju ett rätt vanligt problem.

Föräldrar äger ett älskat fritidshus. Har en önskan att det skall fortsätta finnas i släkten.

Sedan varierar det rätt mycket mellan att föräldrarna försöker "pracka" det på något av barnen till att ett eller flera av barnen är lite mer kära i huset och vill ha det. Vilket kanske är orealistiskt.

Jag sitter lite i samma "båt", indirekt.

En barnlös släkting som börjar bli gammal har något (inte ett hus eller liknande), som kräver visst engagemang att förvalta, det ger en vissa avkastning, och skulle vara värt ca 10 milj. om man säljer.

Han vill nu att mina barn skall ärva/ta över. Han vill ge bort det nu/snart. Förutsättningen är att de vill fortsätta fövalta det. Mina (vuxna) barn känner inte till detta. Men han försöker med viss framgång visa dem.

MIna barns kusiner har ingen realistisk förutsättning att ta över och förvalta. Men skulle alltså ev. bli "snuvade" på arv från den här släktingen. Jag personligen skulle hellre se att ägodelen säljs den dag det blir aktuellt, för att minska risken för konflikter mellan kusinerna.
Är dina barns kusiner inte bröstarvingar så kan de ju inte bli snuvade…
 
Nissens Nissens skrev:
Är dina barns kusiner inte bröstarvingar så kan de ju inte bli snuvade…
Nej inte formellt...
 
Kilrain Kilrain skrev:
Tror ni pratar förbi varandra lite. Man kommer inte undan vinstskatten, men vid t.ex. arv så behöver den inte betalas direkt. Man övertar fastigheten till den avlidnes inköpspris, betalar ingen vinstskatt just nu, men måste betala full vinstskatt om/när man själv säljer fastigheten.

Så en kåk kan vara värd t.ex. 5 miljoner när man ärver den, men om/när man säljer den måste man betala vinstskatt på allt över vad den ursprungligen köptes för.
Så är det ju naturligtvis, men man kan faktiskt välja att göra på olika sätt men det var ofördelaktigt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår egentligen att du förstår det här, men att ditt syskon ska kunna lösa ut en halv sommarstuga kontant är faktiskt helt ovidkommande. Det visar bara ännu mer på hur orättvist det vore att hen fick stugan nu och du blev utan.
Det där med rättvisa är svårt och vad är rättvisa? Rättvisa innefattar inte enbart ekonomiska tillgångar, det är iaf min bestämdaste uppfattning.
Oengagerade välbeställda barn som totalt struntar i föräldrar och några som har ett naturligt umgänge och ställer upp om hjälp på ett naturligt sätt. Alkoholiserade barn eller som knarkar.
Och så finns föräldrar som är elaka och oengagerade.
Ja det där med rättvisa har många ansikten och det finns mycket att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Är dina barns kusiner inte bröstarvingar så kan de ju inte bli snuvade…
Förstår vad du menar, men det är ju faktiskt upp till släktingen att välja. Det kan ju inte mottagarna lastas för. Åtminstone inte om man har sunda relationer.
 
D Daniel 109 skrev:
Det räcker att läsa det som står i länken du postade.

” Laglotten är halva arvslotten. Det går alltså inte att ge bort allt man äger till ett barn så att det inte finns något kvar till övriga barn vid kommande arvskifte. ”

Det påstår du ju att du har läst.
Man måste ändå tycka att det är mycket märkligt att man kan ge bort precis hur mycket man vill till vem som helst så länge det inte är till ett av sina barn.

Där föredrar jag nog brittisk modell som setts på Tv serier, testamente kan göra alla barn arvslösa och nån trotjänare ärver allt ( eller någons hund😄).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som du kanske såg i tråden fanns det erfarenet om just det. (Mess #32)
Efter tre år slog tydligen rättssystemet fast att gåvan inte skulle beröra arvet trots att de övriga icke gåvomottagarna hävdade just att gåvan var då stor att den påverkade laglotterna.

Så du och rättsystemet är tydligen inte överens.
Hej

Om du läser inlägg 32 igen så handlar det om ett köp.
För att veta mer behövs målsnumret/Dom.
En gissning, då det är väldigt vanligt när man inte upprättat gåvan (av större värde som kan kränka laglotten för andra bröstarvingar eller har en betydande del av arvet) med hjälp av en jurist, är att övriga bröstarvingar har klandrat köpet och hävdat att fastigheten var värd mer vid köptillfället och hävdar att priset var för lågt och mellanskillnaden ska ses som förskott på arv.

Mitt enkla råd, upprätta gåvobrevet och via ett sidoavtal kompenseras övriga bröstarvingar på lämplig sätt och som faställer att alla är överens.
Fixas lätt av en jurist/advokat.

Så nej jag och rättssystemet har inte olika uppfattningar.

Möjligen att du gör det lätt för dig eller vill få rätt eller bara vill tramsa med mig?

TS skrev i sitt första inlägg att hen hade funderingar på en situation angående gåva av fastighet.
Jag har kommit med förslag på hur de bör ska gå vidare.

Det är inte att rekommendera en tvist inom Domstol som söndrar än mer.

Jag har inte riktigt förstått dina inlägg, vad har du kommit med för olika lösningar?
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den första delen var rätt, men inte det på slutet.

Vid en gåva blir en framtida vinstskatt gåvomottagarens huvudvärk, det ligger inte någon ”latent skatt” kvar i ett dödsbo. I och med gåvobrevet försvinner gåvan helt från gåvogivaren om det är formulerat att inte vara något förskott på arv. Den kommer då inte att vara med i något framtida dödsbo eller ingå i någon laglott.
Hej!

Vill bara ge dig ett kort svar.

En gåva i form av en fastighet värderas till ett visst värde då gåvan överlämnas.

Om gåvan i form av fastigheten värderas till tex 1 miljoner och inte reavinstskatt avräknas har gåvotagaren inte fått något som var värt 1 miljon.

Det verkliga värdet är 1 miljon minus reavinstskatt.

Hur tycker du att det ska föras upp i en framtida bodelningen?

Har du verkligen fått 1 miljon eller är det mindre?
Vem ska stå för mellanskillnaden?
Ska den som fått gåvan bara godta att värdet på gåvan är i verkligheten mindre och därmed får ärva mindre?

Jag är övertygad om att du kan väldigt mycket men tvivlar lite på dina kunskaper gällande bouppteckning och arv.

Reavinstskatt ska dras av från värdet på gåvan om det är i form av en fastighet eller aktier på det datumet skifte sker.
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det där med rättvisa är svårt och vad är rättvisa?
Håller inte med. Förvånansvärt ofta är det enkelt. TS skriver exempelvis att föräldrarna vill vara rättvisa, men att syskonet manipulerar dem. Då är det väl rimligt att tro på det, eller?
K kortis skrev:
Ja det där med rättvisa har många ansikten och det finns mycket att ta hänsyn till.
Eller så tittar man inte på grannlåten, utan börjar med enkla objektiva fakta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F Fru Kan Själv skrev:
Jo så ä

Jo så är det nog. Det som hindrar att vara väldigt bestämd ang det är mest att föräldrarna är noga med att huset inte ska säljas och blivit övertygade om att hen inte har råd att köpa ut. Det är ju litet konstigt egentligen. Visserligen ett fint hus med havsutsikt så det är värt en del men ett hus utan lån som man köper ut borde man ju utan problem kunna belåna för att köpa ut den andra delen. Han är ingen slarver utan en pålitlig kund hos banken med mkt god ekonomi. Alternativt använda övrigt man ärver för att köpa ut.
Jag har svarat dig tidigare i tråden.

Det finns ett ekonomiskt värde, ett emotionellt värde och ett värde inom familjen.

Om man ska vara väldigt rak så är det i slutändan att ni bröstarvingar får ut samma arvslott.

Jag vet inte varför era föräldrar funderar på att ge landstället som förskott på arv/gåva till ditt syskon.

Men ni måste börja kommunicera med varandra, jag förstår att det är inte kul att diskutera med ens föräldrar som om de redan vore döda men jag är övertygad om att de önskar att du och ditt syskon inte bryter/blir osams med varandra pga detta (pengar).

Försök hitta lösningar där du och ditt syskon kommer så nära 50/50 som möjligt och ni båda känner er lika missnöjda.

Om era föräldrar kvarstår med tanken att ditt syskon ska överta landstället bör ni ta in minst 3 värderingar, ditt syskon ska inte vara involverad men rekommenderar att du närvarar.

Ta ett medelvärde på värderingarna vilket representerar gåvans värde.

Gåvans värde är det påtänkta skiftesdagen minus reavinstskatt på samma datum.

Det är omöjligt att sia om framtida värde ökningar eller minskningar, finns det något annat som du är mer intresserad av?

Som sagt det är inte en rolig situation men försök att komma överens medans era föräldrar lever, ni kommer att hamna inför detta ändå i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.