25 390 läst · 127 svar
25k läst
127 svar
Företag vill stamspola min villa från 2001
ALDRIG kaustiksoda i avloppet!
Har väl inget belägg för det men tänker så här, det är väldigt fettlösligt och drygt.harry73 skrev:Är en skvatt Yes så bra? Själv rekommenderar jag soda (målartvätt) eller även kaustik soda. Men då ska man först lösa upp sodan i en kastrull och sedan kan man hälla i sodalösningen i avloppet.
Framförallt kaustik soda kan reagera ordentligt, så se till att skydda sig själv (ögon, händer, lungorna).
Vanlig soda är inte farligt på samma sätt, men ska också lösas upp innan man heller det i avloppet
Gissar på att det är ganska miljövänligt då folk använder det redan när dom diskar och borde för länge sen ha blivit stoppat i handeln om det inte vore så.
Och kastrullen med riktigt varmt vatten vore tillräckligt men klicken Yes är kanske placebo men är ingen större kostnad kontra vad rörmokaren alltså sådana som jag kostar bara att etablera oss.
Vill säga att det här tipset är inget som hjälper när du redan har ett stopp utan är mer för dom som har ständigt återkommande stopp typ 1 gång om året eller liknande. Sen såklart är ju alla avloppstopp olika, så det kan ju vara bra att få någon att komma och titta på sitt rörsystem och se ifall något behöver göras om med sitt avlopp om problemen återkommer.
Men då skulle jag ändå rekommendera soda. Det löser fettet mycket bättre och är helt oskadliggöra i naturenvvsavlopp skrev:
Det var åsikter som dessa jag syftade på när jag skrev:L Lunarfredde skrev:
Men jag undrar som @harry73:Alfredo skrev:
Vad är problemet om man först löst pulvret? Kan exempelvis gjutjärn skadas? Eller varför anser du att det är olämpligt?harry73 skrev:
Det här är inget jag har belägg för eller har sett för egen del.Alfredo skrev:
Men vad jag har förstått så kan det skada rören om det inte får bort proppen och ligger kvar i ledningen att det då angriper rören.
Däremot har jag åkt på antalet stopp där kund säger att dom har använt kaustiksoda men dom har inte fått bort stoppet så pass många gånger så att jag undrar om det funkar eller inte överhuvudtaget.
Det jag inte gillar med kaustiksoda som köps i butik är att det sitter en varningstext på dom om att man ska vara försiktig när man handskas med det så att man inte får det i ögonen eller hud.
Kunder som inte meddelar den som kommer och rensar deras avlopp om att dom har hällt i kaustiksoda är också till flertalet och är något dom brukar komma fram efter att man har jobbat ett par timmar med att fått bort stoppet och därmed kunnat skada sig ordentligt.
Därav av mitt lilla motstånd mot kaustiksoda är egentligen mot kunder som inte fattar bättre.
Men då jag inte vet riktigt hur kaustiksodan fungerar då jag inte löser avloppsproblem på det viset. Om man nu löser upp pulvret först, förstörs inte det verksamma i sodan då?
Kausiksoda reagerar med fett och bildar tvål. Det kan således hjälpa på fettproppar. Det kan säkerligen bryta ner en del annat biologiskt material också. Så visst funkar det, men det är inget universialmedel.
Visst skapar reaktionen när man löser upp akustik soda en del värme och gasbubblor som Jan hjälpa till att lösa upp stoppet men även upplöst är kaustiksoda bra fettlösande och man slipper alla nackdelar du nämner
Kaustiksoda upplöst i vatten blir basiskt, och det är inte jättebra för huden. Jag har inte testad jättehöga koncentrationer, men har man några matskedar kaustiksoda i kanske 5 liter vatten, är det inte riktigt frätande för huden. Jag säger inte att man ska bada i det, för det är fortfarande dåligt för huden, men man får inga frätskador. Får man däremot torr kaustiksoda på huden och försöker man spola bort det med vatten, kan det säkert vara frätande.vvsavlopp skrev:
Sedan tycker jag att det är tråkigt att det i Sverige är svårt att få tag på vanlig soda (washing soda eller natriumkarbonat). Den är inte så farlig för huden, det kan även vara bra att tvätta infekterade sår med en sodalösning. Men den är fortfarande fettlösande, och bra att underhållsspola sina avloppsledningar med.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 885 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 885 inlägg
Kaustiksoda fungerar bra i köksavlopp där det har börjat rinna sakta och klucka. Men alltså dåligt när det är helstopp. Hur ska ens kaustiksodan ta sig ned till stoppet om det är helstopp.
Förslag vid dåligt rinnande avlopp i köket:
Blanda 10 liter 1 M kaustiksoda genom att lösa 400 g kaustiksoda i 10 liter i vatten i en plasthink. Glasögon och gummihandskar är på. Djur och barn finns inte i hemmet. Rör med något rostfritt eller något i plast. Häll ned i köksavloppet. Vänta några timmar så att förtvålningen kan verka. Efterskölj med några stora kastruller kokhett vatten. Njut av att fett och biofilm har rört på sig. Kanske. Ibland gör det nästan underverk. Ibland händer inte så mycket.
Förslag vid dåligt rinnande avlopp i köket:
Blanda 10 liter 1 M kaustiksoda genom att lösa 400 g kaustiksoda i 10 liter i vatten i en plasthink. Glasögon och gummihandskar är på. Djur och barn finns inte i hemmet. Rör med något rostfritt eller något i plast. Häll ned i köksavloppet. Vänta några timmar så att förtvålningen kan verka. Efterskölj med några stora kastruller kokhett vatten. Njut av att fett och biofilm har rört på sig. Kanske. Ibland gör det nästan underverk. Ibland händer inte så mycket.
Jag köper Nitor Målarsoda som är natriumkarbonat, den är ganska lättillgänglig i Sverige. Men om den skall användas till att tvätta sår vet jag inte. Du kanske tänker på något annat. Jag använder den främst vid elektrolys för att avrosta föremål.harry73 skrev:Kaustiksoda upplöst i vatten blir basiskt, och det är inte jättebra för huden. Jag har inte testad jättehöga koncentrationer, men har man några matskedar kaustiksoda i kanske 5 liter vatten, är det inte riktigt frätande för huden. Jag säger inte att man ska bada i det, för det är fortfarande dåligt för huden, men man får inga frätskador. Får man däremot torr kaustiksoda på huden och försöker man spola bort det med vatten, kan det säkert vara frätande.
Sedan tycker jag att det är tråkigt att det i Sverige är svårt att få tag på vanlig soda (washing soda eller natriumkarbonat). Den är inte så farlig för huden, det kan även vara bra att tvätta infekterade sår med en sodalösning. Men den är fortfarande fettlösande, och bra att underhållsspola sina avloppsledningar med.