vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Tror du skulle ta dig en funderare om det kanske inte är dags att byta ut ditt avloppsystem i huset. För har din släkting kört ett par gånger i din servis och du har har rensat med ditt hemmaverktyg..
Alla mina avloppsledningar i precis hela huset är bytta utom servicen. Den är hel, men svackar ca 1 cm på halva längden vilket är obra. Därför blir det hemmaspolning en gång om året efter att släktingen gjorde den ordentligt ren. Att det räcker som förebyggande har jag sett film på.
 
M MagHam skrev:
Tänk nu ett varv till och fundera på om energislöseri (och därmed miljöbelastning) verkligen är "upp till var och en".
Jag har tänkt både ett och två varv till och kommit fram till att du har fel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jaha då va de här och "filmade" rören. Kändes som att jag fick en snabb titt bara då jag kunde förklara hur mitt avlopp va draget och ville att de skulle filma vissa bitar. Blev en kort filmning ut i den delen jag va intereserad av och inte hela vägen ut till gatan som jag ville se så det inte va sänkor eller skador. Han såg lite sand/grus i rören men inga stora mängder. Annars helt rent de meter han filmade.
Slutklämmen va att du kan ju ringa om du vill att vi kommer och sopar ur rören.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jaha då va de här och "filmade" rören. Kändes som att jag fick en snabb titt bara då jag kunde förklara hur mitt avlopp va draget och ville att de skulle filma vissa bitar. Blev en kort filmning ut i den delen jag va intereserad av och inte hela vägen ut till gatan som jag ville se så det inte va sänkor eller skador. Han såg lite sand/grus i rören men inga stora mängder. Annars helt rent de meter han filmade.
Slutklämmen va att du kan ju ringa om du vill att vi kommer och sopar ur rören.
låter inte som en seriös firma, alternativt att du bokat ett budgetalternativ men ville ha mer än vad som ingick i priset
 
L Lunarfredde skrev:
låter inte som en seriös firma, alternativt att du bokat ett budgetalternativ men ville ha mer än vad som ingick i priset
Jepp budget då jag inte betalade alls utan helt klart ett sätt att vilja sälja på sina tjänster. Men ärligare att filma först innan man hävdar att man behöver spola rören om det inte är gjort på 20 år eller liknande som flera i tråden tycker man ska göra. Mina rör som han filmade är aldrig spolade vad jag vet på 70 år och då lite grus i botten på ett betongrör och det gör ju inget.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jepp budget då jag inte betalade alls utan helt klart ett sätt att vilja sälja på sina tjänster. Men ärligare att filma först innan man hävdar att man behöver spola rören om det inte är gjort på 20 år eller liknande som flera i tråden tycker man ska göra. Mina rör som han filmade är aldrig spolade vad jag vet på 70 år och då lite grus i botten på ett betongrör och det gör ju inget.
För att kunna se skicket på rören så måste en spolning göras innan, annars kan fett/beläggningar dölja eventuella sprickor och skador. Inget oärligt och konstigt alls.
Jag säger bara att min firma har olika alternativ, betalar man för en full inspektion så tittar vi på de rören du vill ha filmat. Annars erbjuder vi t ex för en billigare peng filmning av en sträcka (typ ett köksstick) vid en underhållsspolning eller stoppspolning.
 
L Lunarfredde skrev:
För att kunna se skicket på rören så måste en spolning göras innan, annars kan fett/beläggningar dölja eventuella sprickor och skador. Inget oärligt och konstigt alls.
Jag säger bara att min firma har olika alternativ, betalar man för en full inspektion så tittar vi på de rören du vill ha filmat. Annars erbjuder vi t ex för en billigare peng filmning av en sträcka (typ ett köksstick) vid en underhållsspolning eller stoppspolning.
Så du menar att alla dessa firmor som erbjuder gratis filming för att sedan kunna sälja på folk spolning, rensning eller relining borde alla erbjuda gratis spolning för att sedan ta betalt för filmning och därefter kunna sälja in endast lagning av något slag?
Faktiskt så har vi en på granngatan som fick akut bila upp avloppet då det va ett stort hål under huset som blivit uppspolat av vattnet.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så du menar att alla dessa firmor som erbjuder gratis filming för att sedan kunna sälja på folk spolning, rensning eller relining borde alla erbjuda gratis spolning för att sedan ta betalt för filmning och därefter kunna sälja in endast lagning av något slag?
Faktiskt så har vi en på granngatan som fick akut bila upp avloppet då det va ett stort hål under huset som blivit uppspolat av vattnet.
Åter igen, för att kunna filma rörens skicka måste man spola innan. Alla firmor jag vet erbjuder oftast en kampanjfilmning i samband med t ex en underhållsspolning eller vid stopp (när det är återkommande på samma ställe).
Din grannes rör måste ha varit extremt sköra, dvs i princip redan rasat eller så har spolfirman kört med ett sjuhelvetes för högt tryck.
 
L Lunarfredde skrev:
Åter igen, för att kunna filma rörens skicka måste man spola innan. Alla firmor jag vet erbjuder oftast en kampanjfilmning i samband med t ex en underhållsspolning eller vid stopp (när det är återkommande på samma ställe).
Din grannes rör måste ha varit extremt sköra, dvs i princip redan rasat eller så har spolfirman kört med ett sjuhelvetes för högt tryck.
Spolad eller ospolad ledning innan filmning beror helt och hållet vad man vill få ut av filmningen.

En ospolad ledning ser man ex. problem med sediment, fett och andra driftstörningar

En spolad ledning ser man mer konstruktionsfel så som sprickor och ex. synlig ballast i en betongledning lättare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Lunarfredde skrev:
Åter igen, för att kunna filma rörens skicka måste man spola innan. Alla firmor jag vet erbjuder oftast en kampanjfilmning i samband med t ex en underhållsspolning eller vid stopp (när det är återkommande på samma ställe).
Din grannes rör måste ha varit extremt sköra, dvs i princip redan rasat eller så har spolfirman kört med ett sjuhelvetes för högt tryck.
Grannens rör gick inte sönder på grund av spolning utan skadorna upptcktes genom filming utan att någon spolat först.
Håller helt med NoOne2k att man som vid alla jobb måste veta vad man vill ha ut av jobbet/mätning/filming innan man gör det så att man inte tror att man får ut något annat.
Vid min filming som då va helt gratis visste jag på förhand att detta va ett försäljningstrick för deras tjänster. Dock hade jag inte läst på innan vad deras tjänster va så jag trodde nog de skulle filma hela sträckan ut till gatan för att kunna sälja på mig en relining eller en lagning. För mitt intresse är inte att se små sprickor i cementrören utan om det är ett rejält hål eller nästan stop.
 
M MagHam skrev:
Att vidhålla att man gott kan slösa med varmvatten som förebyggande åtgärd till att hålla avloppet rent beror förhoppningsvis bara på att man inte känner till vilken energislukare det är.
Alldeles riktigt är fett ett bekymmer (även för stora ledningar i stamnät) En god idé är att samla upp det i möjligaste mån i stället för att hälla ut.
Om vi återgår till trådstartarens fråga så är, precis som vi är flera som skrivit, en högtryckstvätt med iller-slang husägarens bästa vän. Då kan man själv göra sin förebyggande spolning. Inte lika effektivt som en spolbil, men billigare och tillräckligt bra för dom flesta behov.
[länk]
Du undviker att svara på frågan.
Menar du att det är bättre att strunta i att låta varmvattnet rinna lite extra när man spolar och istället köpa sig en högtryckstvätt och spola med den 1 gång om året som verkar funka för dig, men för andra kanske det behövs fler gånger, alt. ta ut en riktig spolbil som kör med ånga så att det blir ordentligt gjort är väg att gå rent miljömässigt eller energimässigt?

Hur länge får du spola med din högtryck innan det blir riktigt bra i ditt avlopp?

Hur länge fick släktingen med spolbil spola innan det blev bra?

Någon som kan räkna på hur mycket energi som går åt när man kör med egen högtryck alt. tar ut en spolbil, jag är dålig på sådant men nyfiken?
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
bättre att strunta i att låta varmvattnet rinna lite extra
Att låta varmvattnet "rinna lite extra" löser inte många problem i rören. Det kan fixa vattenlåset i köket men efter någon meter är varmvattnet inte längre speciellt varmt och om man då sköljt ner fett i avloppet får man problemen senare...
Sedan har jag inte under hela min livstid behövt spola några rör annat än där det faktiskt var ett "mekaniskt" fel på dem. Där fick vi dra om en del av röret (25 meter från huset) så "underhållsspolning hade inte gjort någon nytta...
Att spola, om man nu fått en propp i avloppet, med egen högtryckstvätt kostar rimligen "ingenting". En enkel hemmamaskin drar kanske 2kW som mest så med rimligare elpriser än under några av de senaste vintermånaderna handlar det om någon krona om maskinen går på max i en timme. Då lär den ha brunnit så då blir själva maskinen en kostnad... Att spola i några minuter torde vara försumbart...
Att köra fram en spolbil på 20 ton med egen vattentank kostar såklart lite mer, även på energisidan...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att låta varmvattnet "rinna lite extra" löser inte många problem i rören. Det kan fixa vattenlåset i köket men efter någon meter är varmvattnet inte längre speciellt varmt och om man då sköljt ner fett i avloppet får man problemen senare...
Sedan har jag inte under hela min livstid
behövt spola några rör annat än där det faktiskt var ett "mekaniskt" fel på dem. Där fick vi dra om en del av röret (25 meter från huset) så "underhållsspolning hade inte gjort någon nytta...
Att spola, om man nu fått en propp i avloppet, med egen högtryckstvätt kostar rimligen "ingenting". En enkel hemmamaskin drar kanske 2kW som mest så med rimligare elpriser än under några av de senaste vintermånaderna handlar det om någon krona om maskinen går på max i en timme. Då lär den ha brunnit så då blir själva maskinen en kostnad... Att spola i några minuter torde vara försumbart...
Att köra fram en spolbil på 20 ton med egen vattentank kostar såklart lite mer, även på energisidan...
Nej, det löser inga problem men det förebygger som sagt. Även i ledning, inte bara vattenlåset.
 
  • Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
L Lunarfredde skrev:
Nej, det löser inga problem men det förebygger som sagt. Även i ledning, inte bara vattenlåset.
Fast det är ju det som inte riktigt stämmer - om du inte talar om kubikmeter at kokande vatten. Allt beror naturligtvis på hur avloppet faktiskt är byggt men det varmvatten som smälter smöret i diskhon kallnar längre ner och så fastnar smöret, och allt annat fett, där i stället. Så - nej - det är inte generellt någon bra idé och det förebygger inte,,,
Skall man spola bort fett är det bättre med kallvatten för då är fettet i fast form och försvinner tillsammans med vattnet eftersom det inte kan fastna i den formen...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Fast det är ju det som inte riktigt stämmer - om du inte talar om kubikmeter at kokande vatten. Allt beror naturligtvis på hur avloppet faktiskt är byggt men det varmvatten som smälter smöret i diskhon kallnar längre ner och så fastnar smöret, och allt annat fett, där i stället. Så - nej - det är inte generellt någon bra idé och det förebygger inte,,,
Skall man spola bort fett är det bättre med kallvatten för då är fettet i fast form och försvinner tillsammans med vattnet eftersom det inte kan fastna i den formen...
För att förebygga problem i exempelvis kök, så är det flytande diskmedel och varmvatten från kranen som gäller. Inget annat.
Skulle du hälla kubikvis med kokande vatten och du har plaströr, så blir det inte så bra. De smälter.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.