Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är gjutjärnsrör som slits, de gör det genom galvanisk korrosion.
Blandar du inte ihop det med tappvattensystem nu? För att det ska bli någon galvanisk korrosion krävs att järnet har kontakt med någon ädlare metall (t.ex. koppar). Avloppsrör i gjutjärn brukar på sin höjd kopplas mot cementrör.
 
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Blandar du inte ihop det med tappvattensystem nu? För att det ska bli någon galvanisk korrosion krävs att järnet har kontakt med någon ädlare metall (t.ex. koppar). Avloppsrör i gjutjärn brukar på sin höjd kopplas mot cementrör.
Det finns grafitpartiklar i gjutjärn som ger upphov till som små lokala galvaniska kretsar i godset så gjutjärnet förstör sig själv sakta sakta. Det kallas ibland för grafitisk korrosion. Värst i den fuktiga kökstammen men all sin biofilm och sina syror.

Bättre förklarat: http://www.synabrf.se/dokument/stambyte-korrosion.pdf
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Killen som ringde dig har ingen koll på dina rör. Han driver bara ett företag och vill ha kunder. Det är inget konstigare än att du får lappar i brevlådan om städtjänster eller att en klädbutik har grejer i skyltfönstret.
Du bestämmer själv vad du behöver eller vill köpa.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
P
T Tosel skrev:
Problemet med fastighetsägare är att dom flesta inte vill lägga en krona på underhålla avloppet innan det är för sent, syns det inte så finns det inte. Läser man på lite så hittar man info om hur ofta avlopp bör underhållspolas. Tänk om folk lät bli att måla sina hus lika sällan som avloppet togs hand om, vilka fula kvarter vi hade haft.
Vi spolar varje gång vi varit på toaletten.
Inga stopp än så länge
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vi spolar varje gång vi varit på toaletten.
Inga stopp än så länge
Fast om man struntat i att spola några år kan det absolut vara värt att ta en en spolfirma. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Hej,
En snubbe ringde och ville komma ut och göra stamspolning. Bor i en ville från 2001 med kommunalt vatten och avlopp. Vet inte om tidigare ägare gjort detta någon gång. Han sa att det bör göras var 10-12 år om man har moderna rör. Skulle kosta mig 4000 för de 4 avlopp jag har.

Är det något jag borde nappa på eller är det bättre att bara vänta tills det blir stopp? Har inte sett några problem med långsam avrinning eller så.

Prova att spola på toaletten. Funkar det utan problem så har du just sparat 4000kr.
Blockera numret till den där firman och ring en lokal rörmockare om du behöver hjälp någon gång.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Perfekt svar men många vräker ner fett o matolja i systemet inte konstigt att det blir stopp
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag har lärt mig att värsta delen av avloppen är köket. dessa kan vara riktigt slitna. däremot badrum och toa är oftast mycket bättre skick. men mycket större mängder vatten.
Jag tror inte att bara fettet är en bov i köksdramat. det är mycket mer än så. fettet är ett problem
Den största boven idag är snålspolandet, helt klart. Folk snålspolar alldeles för mycket med varmvattnet dessutom i köket för att dom dagligen blir matade med att vi måste bli miljövänligare, killgissar jag på.

Fett i kombination med tvättludd kan vara en annan orsak, för ofta så kommer tvättstugan efter köket och det blir härlig massa utav det.

Toaletter spyr inte ur sig en massa liter vatten per spolning som dom gjorde förr.

Men som sagt det är olika saker som orsakar ett stopp varje gång man kommer ut på ett sådant jobb.

Åker jag t ex ut till kund på en rensning och löser problemet direkt och denna sen återkommer efter 3 år så är det väl oftast kundens vanor som ställer till det. ( Inte alla gånger, men generellt. )

Men återkommer dom efter 1-3 månader och det är stopp igen, så brukar vi uppmana kunden att vi behöver kolla lite djupare för att se vad det är som orsakar deras problem och då är det lite upp till dom att avgöra hur vi ska gå vidare med det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nja, varmvatten ska man snåla med. Det kostar 4,2 kJ/kg/K att värma upp vilket är mycket högt jämfört med många andra ämnen.
Annars instämmer jag i att snålspolandet är en del av problemet för avlopp.
 
  • Haha
Tamak och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nja, varmvatten ska man snåla med. Det kostar 4,2 kJ/kg/K att värma upp vilket är mycket högt jämfört med många andra ämnen.
Annars instämmer jag i att snålspolandet är en del av problemet för avlopp.
Vad kostar det att stamspola ifrån ditt kök sen när det blir stopp pga av att du bara har spolat med kallt vatten som dessutom gör att fettet stelnar fortare?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nja, varmvatten ska man snåla med.
Det är väl upp till var och en?
Jag föredrar att ha en lite högre åtgång av vatten/varmvatten och slippa stopp i avloppet och kostnader för avloppsspolning.
Om man har fjärrvärme eller egen vedpanna skulle jag säga att den extra energikostnaden att diska under rinnande varmt vatten åtminstonde en ggn i månaden är jämförbar med en spolbilstimme/rörkrökartimme vart 10-20:e år.
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Har man en diskmaskin kopplad till köksavloppet så brukar den hjälpa till ganska bra att hålla avloppet fritt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl upp till var och en?
Tänk nu ett varv till och fundera på om energislöseri (och därmed miljöbelastning) verkligen är "upp till var och en".
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tänk nu ett varv till och fundera på om energislöseri (och därmed miljöbelastning) verkligen är "upp till var och en".
Ett varv till... Det är ganska stor påfrestning för miljön. så tror vi lägger ner här va...
 
@Lunarfredde
Exakt VAD var det som var så kul att flina åt att vi har ett gemensamt ansvar att hålla nere energiförbrukningen och vara rädda om miljön för kommande generationer?

Skärmbild av ett foruminlägg med text och en användare som svarar med ett flinande emoji.
 
  • Haha
Tamak och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
@Lunarfredde
Exakt VAD var det som var så kul att flina åt att vi har ett gemensamt ansvar att hålla nere energiförbrukningen och vara rädda om miljön för kommande generationer?

[bild]
Du är rolig!
Inbilla du dig att du räddar miljön genom att undvika varmvatten, få stopp och ringa en spolbil som drar 2l diesel/mil som sedan tömmer en halvkubik varmvatten (uppvärmt av diesel) i ditt avlopp.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.