Alfredo Alfredo skrev:
Om jag säger så här; Det är inte dyrt utan en investering i välbefinnande och livskvalitet, och behöver du fråga om priset är nog inte tjänsten något för dig. :cool:
Attans. Visste väl det...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Problemet med fastighetsägare är att dom flesta inte vill lägga en krona på underhålla avloppet innan det är för sent, syns det inte så finns det inte. Läser man på lite så hittar man info om hur ofta avlopp bör underhållspolas. Tänk om folk lät bli att måla sina hus lika sällan som avloppet togs hand om, vilka fula kvarter vi hade haft.
 
  • Gilla
SWE_Bridgeman och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tosel skrev:
Problemet med fastighetsägare är att dom flesta inte vill lägga en krona på underhålla avloppet innan det är för sent, syns det inte så finns det inte. Läser man på lite så hittar man info om hur ofta avlopp bör underhållspolas. Tänk om folk lät bli att måla sina hus lika sällan som avloppet togs hand om, vilka fula kvarter vi hade haft.
Om man inte har problem med sättningar eller att man låter för mycket fett hamna i avloppet så brukar underhåll knappast krävas. Förutom stambyten då. Billigast och mest rationellt att ringa spolbil först när stoppet närmar sig.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Hahaha, jafyfaen för dessa telefonförsäljare, minns den gången en säljare ringde, supertrevlig och inte så på som alla andra, men jag var på tårna och berättade om alla mina bilar, tystnaden som uppstod när han insåg att jag höll på att sälja en bill till honom......... hahahahahahaha
 
  • Gilla
  • Haha
Currywurst och 3 till
  • Laddar…
Jobbat/jobbar i branschen och även kört spolbil. Mitt råd och erfarenhet är att underhållspolning skall man göra om man bor i ett flerfamiljshus ca 5-10. Bor man däremot i en villa så är det helt onödiga pengar, möjligen om man precis har köpt huset och vill ha det rent.
Det värsta som kan hända i en villa är att det kan bli stopp ring då istället.
 
  • Gilla
Kimajo och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man inte har problem med sättningar eller att man låter för mycket fett hamna i avloppet så brukar underhåll knappast krävas. Förutom stambyten då. Billigast och mest rationellt att ringa spolbil först när stoppet närmar sig.
Precis, men huset ska banne mig målas om innan all färg ramlat av, men avlopp ska väntas på tills stoppet kommer
 
Claes Sörmland
T Tosel skrev:
Precis, men huset ska banne mig målas om innan all färg ramlat av, men avlopp ska väntas på tills stoppet kommer
Färgen är ju en utseendefråga. Förstår inte vad du ska göra för underhåll av rören mellan stambytena. Byggs fett på i köksstammen så märks det ju, du vet när du behöver spola. Och fett byggs sällan på i WC-stammen på samma sätt. Om det inte rör sig om fett eller fysiska skador så finns ju inget gradvis underhåll att göra av rören.
 
  • Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
Absolut inte fel att underhållsspola en villa! Särskilt om man har äldre rör, men även nya modernare rör mår bra av att spolas i förebyggande syfte (om man nu inte 100% vet med sig att man inte spolat ner något som helst fett, eller tömmer 100l vatten vid varje wc-spolning ).
Men som fler har rått dig till, kolla runt bland de större firmorna och jämför istället för att boka via telefonsäljare.
 
Jag skulle gärna betala 4000 för att spola mina stammar, !!
 
  • Wow
Duttarmajster
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Problemet med fastighetsägare är att dom flesta inte vill lägga en krona på underhålla avloppet innan det är för sent, syns det inte så finns det inte. Läser man på lite så hittar man info om hur ofta avlopp bör underhållspolas. Tänk om folk lät bli att måla sina hus lika sällan som avloppet togs hand om, vilka fula kvarter vi hade haft.
Om majoriteten inte underhållsspolar avloppsstammen och att göra det skulle vara så vansinnigt viktigt, då är det ytterst märkligt att det är så lite problem med just avloppsstammar som det är. I synnerhet i gamla hus. Där byter man stammen oftast för att vara på säkra sidan och modernisera materialen när man ändå rivit upp golven och renoverar.
Men...var och en till sitt. Tror man att avloppsrörsspolning behöver göras vart tionde år, så go ahead och gör det.
 
  • Gilla
Currywurst och 5 till
  • Laddar…
Jag spolar mina rör själv. Varje dag.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 12 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag spolar mina rör själv. Varje dag.
Jag spolar hellre kröken - men inte varje dag:geek:
 
  • Gilla
Moogie
  • Laddar…
Unikt namn
T Tosel skrev:
Precis, men huset ska banne mig målas om innan all färg ramlat av, men avlopp ska väntas på tills stoppet kommer
Har du genomskinliga avlopssstammar som går längs fasaden? Annars känns jämförelsen haltande.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Läser man på lite så hittar man info om hur ofta avlopp bör underhållspolas.
Kan du inte bifoga lite hänvisningar till vad jag bör läsa?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Läser man på lite så hittar man info om hur ofta avlopp bör underhållspolas.
Söker man på underhållsspolning hittar man nästan bara annonser från företag som (naturligtvis) vill tjäna pengar. Man hittar också några trådar på BH... Inga oberoende källor diskuterar ens frågan...
Kommunen underhållsspolar båda vattenledningar och avloppsrör men det är lite av en annan sak...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.