L Lunarfredde skrev:
För att förebygga problem i exempelvis kök, så är det flytande diskmedel och varmvatten från kranen som gäller. Inget annat.
Ja, du säger det... Men det där med varmvattnet stämmer inte....
L Lunarfredde skrev:
Skulle du hälla kubikvis med kokande vatten och du har plaströr, så blir det inte så bra. De smälter.
Extremt svårt att få fram så mycket vatten... Men - smälter? Njae...
Hur som helst är ju just den en extremt dålig idé...

Varmvatten från kranen håller vanligen strax under 60 grader. Smör smälter vid 32-35 grader så det kan rinna ganska långt innan det stelnar under gräsmattan. Animaliskt fett kan stelna redan vid 50 grader och då kan du, med lite otur, riskera att resterna från det stekta fläsket återtar sin fasta form redan strax efter vattenlåset. Har du då ett flexrör som anslutning till huvudavloppet så är det kört redan efter en halvmeter.

Så var försiktig med varmvattnet. Bättre att torka ur fettet - så slipper man spolbilen...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, du säger det... Men det där med varmvattnet stämmer inte....

Extremt svårt att få fram så mycket vatten... Men - smälter? Njae...
Hur som helst är ju just den en extremt dålig idé...

Varmvatten från kranen håller vanligen strax under 60 grader. Smör smälter vid 32-35 grader så det kan rinna ganska långt innan det stelnar under gräsmattan. Animaliskt fett kan stelna redan vid 50 grader och då kan du, med lite otur, riskera att resterna från det stekta fläsket återtar sin fasta form redan strax efter vattenlåset. Har du då ett flexrör som anslutning till huvudavloppet så är det kört redan efter en halvmeter.

Så var försiktig med varmvattnet. Bättre att torka ur fettet - så slipper man spolbilen...
Jo, det stämmer och det förutsätter ju att du inte spolar ner en massa fett i avloppet (det ska man aldrig göra).
Jo, rören kan smälta. Därav får vi vid högtrycksspolning med hetvatten aldrig överstiga 55-60 grader pga detta.
 
  • Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
Ja, än så länge så har jag aldrig sett att vatten orsakar ett stopp i ett köksavlopprör, men blir det stopp och rören är korrekt dragna så vågar jag påstå att det är ett handhavande fel.

Så gör som du vill.

Vad använder ni för en dysa när ni kör med era högtryckstvättar?
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att låta varmvattnet "rinna lite extra" löser inte många problem i rören. Det kan fixa vattenlåset i köket men efter någon meter är varmvattnet inte längre speciellt varmt och om man då sköljt ner fett i avloppet får man problemen senare...
Sedan har jag inte under hela min livstid behövt spola några rör annat än där det faktiskt var ett "mekaniskt" fel på dem. Där fick vi dra om en del av röret (25 meter från huset) så "underhållsspolning hade inte gjort någon nytta...
Att spola, om man nu fått en propp i avloppet, med egen högtryckstvätt kostar rimligen "ingenting". En enkel hemmamaskin drar kanske 2kW som mest så med rimligare elpriser än under några av de senaste vintermånaderna handlar det om någon krona om maskinen går på max i en timme. Då lär den ha brunnit så då blir själva maskinen en kostnad... Att spola i några minuter torde vara försumbart...
Att köra fram en spolbil på 20 ton med egen vattentank kostar såklart lite mer, även på energisidan...
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att låta varmvattnet "rinna lite extra" löser inte många problem i rören. Det kan fixa vattenlåset i köket men efter någon meter är varmvattnet inte längre speciellt varmt och om man då sköljt ner fett i avloppet får man problemen senare...
Sedan har jag inte under hela min livstid behövt spola några rör annat än där det faktiskt var ett "mekaniskt" fel på dem. Där fick vi dra om en del av röret (25 meter från huset) så "underhållsspolning hade inte gjort någon nytta...
Att spola, om man nu fått en propp i avloppet, med egen högtryckstvätt kostar rimligen "ingenting". En enkel hemmamaskin drar kanske 2kW som mest så med rimligare elpriser än under några av de senaste vintermånaderna handlar det om någon krona om maskinen går på max i en timme. Då lär den ha brunnit så då blir själva maskinen en kostnad... Att spola i några minuter torde vara försumbart...
Att köra fram en spolbil på 20 ton med egen vattentank kostar såklart lite mer, även på energisidan...
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att låta varmvattnet "rinna lite extra" löser inte många problem i rören. Det kan fixa vattenlåset i köket men efter någon meter är varmvattnet inte längre speciellt varmt och om man då sköljt ner fett i avloppet får man problemen senare...
Sedan har jag inte under hela min livstid behövt spola några rör annat än där det faktiskt var ett "mekaniskt" fel på dem. Där fick vi dra om en del av röret (25 meter från huset) så "underhållsspolning hade inte gjort någon nytta...
Att spola, om man nu fått en propp i avloppet, med egen högtryckstvätt kostar rimligen "ingenting". En enkel hemmamaskin drar kanske 2kW som mest så med rimligare elpriser än under några av de senaste vintermånaderna handlar det om någon krona om maskinen går på max i en timme. Då lär den ha brunnit så då blir själva maskinen en kostnad... Att spola i några minuter torde vara försumbart...
Att köra fram en spolbil på 20 ton med egen vattentank kostar såklart lite mer, även på energisidan...

25 meter ifrån huset är väl för dom flesta husägare en bra bit utanför och efter spolögat och då på kommunens rör och där också deras problem i alla fall i min kommun men det kan säkert skilja sig o te sig olika.

Mitt råd var väl lite mer en generell allmän rekomendation som kanske inte passar alla, men mitt råd hade du ju redan dissat vid vattenlåset så resten du säger låter mer som att du försöker brösta upp dig.
Frågan var ju från början om trådstartaren skulle låta ett företag stamspola i hans villa och mitt förslag var då att spola varmvattnet lite längre i kran istället.

Men vill du flexa med ditt perfekta avlopp som vetter 25 meter utanför ditt hus som du spolar med din högtryckstvätt så gör det men starta en annan tråd om det istället eller håll dig till ämnet. Jag säger inte att din metod är fel eller att min är det enda som funkar men jag tror mer på min ide och du får tro mer på din ide. Låt andra avgöra eller testa sig fram själva eller anlita någon som kan om man inte vill hålla på med det själv.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du verkar konfrotatoriskt lagd - gillar inta att man säger emot... Dessutom verkar du helt missa vad jag faktiskt har sagt och förväxlar det med det rakt motsatta.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
25 meter ifrån huset är väl för dom flesta husägare en bra bit utanför och efter spolögat och då på kommunens rör och där också deras problem i alla fall i min kommun men det kan säkert skilja sig o te sig olika.
Jag har beskrivit MIN situation. Du har missat sammanhanget men i just den situation jag har beskrivit, den enda gång jag har behövt spola ett avlopp, så fanns stoppet 25 meter från huset, på gränsen mellan min tomt och kommunens mark. Fortfarande ett par meter rör kvar till anslutningen till det större röret...

Så tagga ner med generaliseringarna...

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Mitt råd var väl lite mer en generell allmän rekomendation som kanske inte passar alla, men mitt råd hade du ju redan dissat vid vattenlåset så resten du säger låter mer som att du försöker brösta upp dig.
Look who's talking...

Ja, jag dissar ditt förslag om att spola med varmvatten eftersom det skulle kunna tolkas, av den som tänker fel, som att man kan spola ner vad skit (=fett) som helst i köksavloppet och sedan lösa problemen med varmvatten.

Det är fel - det är exakt så man får problem i stammarna. Det är sedan gammalt...

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Men vill du flexa med ditt perfekta avlopp som vetter 25 meter utanför ditt hus som du spolar med din högtryckstvätt så gör det ...
Nu tramsar du. Väx upp...

Jag har för övrigt aldrig använt högtryckstvätten till detta men om man får problem inne i villan är det faktiskt en billigare metod än att ta ut en spolbil... Min slang till högtryckstvätten är dock inte så lång att det hade löst problemet med det tillplattade röret. För att slutligen lösa det behövdes grävmaskin.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
... men starta en annan tråd om det istället eller håll dig till ämnet.
Jag håller mig till ämnet - men jag säger emot dig eftersom du har fel.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Jag säger inte att din metod är fel eller att min är det enda som funkar men jag tror mer på min ide och du får tro mer på din ide. Låt andra avgöra eller testa sig fram själva eller anlita någon som kan om man inte vill hålla på med det själv.
Jag har ingen metod - jag har bara avrått från din... Jag kommer att fortsätta avråda från att skölja med varmvatten. Det löser vissa problem - men kan skapa andra.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Frågan var ju från början om trådstartaren skulle låta ett företag stamspola i hans villa och mitt förslag var då att spola varmvattnet lite längre i kran istället.
Ja, och det tycker jag är ett dåligt råd. Av massor av skäl.

Det betyder inte att man måste underhållsspola. Det är i de flesta fall onödigt.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Du verkar konfrotatoriskt lagd - gillar inta att man säger emot... Dessutom verkar du helt missa vad jag faktiskt har sagt och förväxlar det med det rakt motsatta.



Jag har beskrivit MIN situation. Du har missat sammanhanget men i just den situation jag har beskrivit, den enda gång jag har behövt spola ett avlopp, så fanns stoppet 25 meter från huset, på gränsen mellan min tomt och kommunens mark. Fortfarande ett par meter rör kvar till anslutningen till det större röret...

Så tagga ner med generaliseringarna...



Look who's talking...

Ja, jag dissar ditt förslag om att spola med varmvatten eftersom det skulle kunna tolkas, av den som tänker fel, som att man kan spola ner vad skit (=fett) som helst i köksavloppet och sedan lösa problemen med varmvatten.

Det är fel - det är exakt så man får problem i stammarna. Det är sedan gammalt...



Nu tramsar du. Väx upp...

Jag har för övrigt aldrig använt högtryckstvätten till detta men om man får problem inne i villan är det faktiskt en billigare metod än att ta ut en spolbil... Min slang till högtryckstvätten är dock inte så lång att det hade löst problemet med det tillplattade röret. För att slutligen lösa det behövdes grävmaskin.



Jag håller mig till ämnet - men jag säger emot dig eftersom du har fel.



Jag har ingen metod - jag har bara avrått från din... Jag kommer att fortsätta avråda från att skölja med varmvatten. Det löser vissa problem - men kan skapa andra.



Ja, och det tycker jag är ett dåligt råd. Av massor av skäl.

Det betyder inte att man måste underhållsspola. Det är i de flesta fall onödigt.
Nej jag utgår ifrån att alla vet att i avloppet är det enbart vatten som ska ner.
Men vet av egen erfarenhet och andras sägner när man kommer ut på ett stopp att så är inte fallet även fast kund bedyrar att dom alltid torkar ur stekpannan innan dom spolar rent det sista under kranen.
Så vitt jag kommer ihåg så har jag aldrig åkt på ett stopp som är orsakat av vatten, jag skulle vilja påstå att det är omöjligt om det nu inte har blivit en svacka eller bakfall på rörledning.

Nu till min fråga till dig, om nu varmvatten är så dåligt som du nu säger att alla vet det för det är sen gammalt.

När du diskar din disk, diskar du med kallt eller varmt vatten då?
 
  • Gilla
Lunarfredde och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Du verkar konfrotatoriskt lagd - gillar inta att man säger emot... Dessutom verkar du helt missa vad jag faktiskt har sagt och förväxlar det med det rakt motsatta.

Jag har ingen metod - jag har bara avrått från din... Jag kommer att fortsätta avråda från att skölja med varmvatten. Det löser vissa problem - men kan skapa andra.

Ja, och det tycker jag är ett dåligt råd. Av massor av skäl.

Det betyder inte att man måste underhållsspola. Det är i de flesta fall onödigt.

Öppen för kompromisser och pragmatiskt, kan jag väl inte heller påstå att du är heller då.

Vad är det du har sagt hittills då som underlättar för trådstartaren i hans beslut?

Om du menar med det du har berättat om ditt avloppsrör som du bara har behövt spola 1 gång och det stoppet satt 25m från huset och som inte var något stopp egentligen utan röret var tillplattat och så långt hade inte din högtryckstvätt hjälpt heller för din slang är inte så lång. Men om man har ett stopp i avloppet inne i huset så är det billigare att köra med en högtryckstvätt än att ta ut en spolbil, men du har aldrig använt högtryckstvätten till detta?

Jag vet inte vad det tillförde den här tråden för något?

Låter nästan som att du försöker trolla med mig när du avråder från att skölja med varmvatten?
Nämn en sak som löser problem och nämn en sak som skapar ett problem med att spola med varmvatten i ditt köksavlopp?
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Vad är det du har sagt hittills då som underlättar för trådstartaren i hans beslut?
Underhållspola inte - det är onödigt...
 
  • Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
kan jag väl inte heller påstå att du är heller då
Vad du påstår är lixom inte relevant...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Underhållspola inte - det är onödigt...
Absolut inte
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Underhållspola inte - det är onödigt...
Ja, men då är vi överens ju.

Men om man har ett köksavlopp med återkommande stopp i och man inte vill ta ut någon som gör rent i det med jämna mellanrum, så kan en bra grej vara att slösa lite mer med varmvattnet ur kranen och någon gång i veckan/månaden fylla en kastrull med varmt vatten slå i en skvätt med Yes eller något annat fettlösligt medel och kör ner det i hon så att man överbelastar röret ordentligt så det fylls och får med sig allt kladd som sitter i rörets innersida. Spola gärna någon gång i någon toa, så hjälper det till att putta ur det sista ut på kommunens rör istället.
 
  • Gilla
Lunarfredde
  • Laddar…
harry73
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
fylla en kastrull med varmt vatten slå i en skvätt med Yes eller något annat fettlösligt medel och kör ner det i hon så att man överbelastar röret ordentligt
Är en skvatt Yes så bra? Själv rekommenderar jag soda (målartvätt) eller även kaustik soda. Men då ska man först lösa upp sodan i en kastrull och sedan kan man hälla i sodalösningen i avloppet.
Framförallt kaustik soda kan reagera ordentligt, så se till att skydda sig själv (ögon, händer, lungorna).
Vanlig soda är inte farligt på samma sätt, men ska också lösas upp innan man heller det i avloppet
 
harry73 harry73 skrev:
Själv rekommenderar jag soda (målartvätt) eller även kaustik soda.
De där handelsnamnen tycker jag kan förvirra ibland men jag antar du menar:

Soda (målartvätt) => Natriumkarbonat, Na2CO3
Kaustik soda => Natriumhudroxid, NaOH

Eller?

Sen har jag förstått att det finns blandade åsikter om Natriumhydroxid för rörrensning men här har jag dåliga kunskaper om lämplighet/olämplighet för att tycka något.
 
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Eller?
Soda är inte ett handelsnamn, men ja det var det jag syftade på.
Alfredo Alfredo skrev:
Sen har jag förstått att det finns blandade åsikter om Natriumhydroxid för rörrensning
Problemet är att när man häller fast kaustik soda i avloppet, och sedan häller i vatten, finns det en risk att det inte lösas upp och blir en stor stenklump. Då är det svårt att få bort det. Ett annat problem är värmeutvecklingen man får när kaustik soda löses upp. Det kan skada avloppet.

Därför skrev jag att man ska lösa upp det innan man häller det i avloppet.
Soda är öht ett väldigt bra rengöringsmedel, som jag t ex använder för att få bort fastbrända matrester ur kastruller, men det går också att använda i tvätten
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Soda är inte ett handelsnamn,
Nej "handelsnamn" var kanske en dum benämning. :oops: Ville bara vara säker på att jag fattade rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.