3 670 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Förborra även för skruvskallen för att minimera sprickbildning i trallytan?
Vi gjorde inte det o har inte haft några men av det.R Ren skrev:Vad tror ni, är det att övergöra det att förborra även för skuvskallen/hatten för att få bästa resultat och minimera sprickor från ut från skruven i trallen?
Dvs att med en borr med samma dimension som skruvhatten (eller större) "dutta" i det nyligen förborrade skruvhålet, så att skruvhatten sedan vid idragning passar in perfekt (som en kon i en kon), eller kanske aningens mindre för att få lite tryck mot plankan. Eller gör ingen det så här nitiskt? 😅
Precis min tanke.bekin skrev:
Jag lade trall för ett par år sedan med ”dold infästning”. Dvs skruvarna sätts snett i kanten. Mycket trevlig lösning som inte tar så mycket längre tid.
Något dyrare kanske då man vill ha bra kvalitet på skruvarna som är avsedda för ändamålet. Men man slipper alla skruvskallar uppe på ytan. 👍🏽
Produkter som diskuteras: "dold skruvarna"

Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag har byggt över 100m2 altan och bara förborrat vid skarvar. Aldrig fungerat på försänka för huvudet. Det kommer spricka, röra och ändra färg vad du än gör.
bekin skrev:
Ja, det är en tanke. Dock är jag osäker på att det funkar för den dimension 145x34 som jag lägger (och så klart borde berättrat från början). Har läst att rörelser från dessa grövre dimensioner kan vara problematiskt med infästning från sidan. Vad har du för dimension på virket? Har du möjligtvis sett någon "flisbildning/spricktendenser" från plankans sidogående krymp/väx-rörelser?P Putteman skrev:Precis min tanke.
Jag lade trall för ett par år sedan med ”dold infästning”. Dvs skruvarna sätts snett i kanten. Mycket trevlig lösning som inte tar så mycket längre tid.
Något dyrare kanske då man vill ha bra kvalitet på skruvarna som är avsedda för ändamålet. Men man slipper alla skruvskallar uppe på ytan. 👍🏽
28x120mm. Jag är tveksam till 145mm bredd fast det är snyggare. Jag hade valt komposit dör 145mm bredd.
Hur blir det då om man vill byta en enstaka bräda i framtiden, då får man skruva av halva däcket?P Putteman skrev:Precis min tanke.
Det är just 145x34 som vi byggde med 2022, ca 60 kvm.R Ren skrev:Ja, det är en tanke. Dock är jag osäker på att det funkar för den dimension 145x34 som jag lägger (och så klart borde berättrat från början). Har läst att rörelser från dessa grövre dimensioner kan vara problematiskt med infästning från sidan. Vad har du för dimension på virket? Har du möjligtvis sett någon "flisbildning/spricktendenser" från plankans sidogående krymp/väx-rörelser?
Tror det gått av ett par skruvar endast, men kan bero på att man träffat nån kvist.
Allt trä ute torkar och lever ju en del. Men har inte upplevt några sprickbildningar kopplat till infästningen. Mer än nöjd med att slippa alla skruvskallar.
Lite bilder för inspiration från när det var nytt.
Tack för din bild! Ja, sant där. Och även de där sprickorna/flisorna vid skruvhuvuden som man ser på bilden är det jag hoppas på att undvika med förborrning av skruvskallen! Lillgrabben börjar snart gå och vill hellst inte att han ska få alltför många stickor av färsk trall i tårna. Är väl ändå inte jättenyttigt 😇A AndersS skrev:
Man använder ett lite längre torx bits, och så sitter skruvarna liksom 45 grader med början högt upp på sidan. Det går att komma åt. Även när det byggs så skruvar man ju från den sidan där förra brädan redan sitter.F Fideliox skrev:
Sen är väl såklart ett problem att det kan komma skit i spåret osv, men tror det löser sig.
Stort tack för dina bilder, det ser onekligen fint ut! Snyggt med träden där instuckna mitt i också. Jag måste fundera lite på om jag vågar den varianten eller kör min förborr + dutt för skruvhatt-variant 😊P Putteman skrev:Det är just 145x34 som vi byggde med 2022, ca 60 kvm.
Tror det gått av ett par skruvar endast, men kan bero på att man träffat nån kvist.
Allt trä ute torkar och lever ju en del. Men har inte upplevt några sprickbildningar kopplat till infästningen. Mer än nöjd med att slippa alla skruvskallar.
Lite bilder för inspiration från när det var nytt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isoleringsplattor ovanför ERGE bjälklag, även vid flytspackling?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varmvattenbredare även för vattenburen golvvärme, söker råd
Värme allmänt -
Förbereda, men inte uppfylla kraven för tillgänglighetsanpassning?
Bygglov -
Det finns svarta prickar i olika former och även Cracking i köksgolvet
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
20cm luftrum för plintgrund - även på berg?
Grund & Markarbeten