228 465 läst · 1 918 svar
228k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag har inte koll på hur andra råvarumarknader (eller för all del aktie eller liknande marknader fungerar) problemet med aktiemarknaden är att bara samma aktie är "samma produkt" och det blir mer begränsat och annat som spelar in. Andra råvaror borde gå att jämställa, bara det att olja handlas inte bara på en börs och levereras (vad jag gissar på) genom en kanal.Dan_Johansson skrev:
Om jag förstått rätt så lägger man köp och säljbud på dessa marknader. Givetvis kommer säljbuden gå upp i pris om efterfrågan är högre än utbudet, men jag TROR inte att det fungerar så att det automatiskt blir så att det högsta budet sätter priset på hela marknaden, utan tex oljan kan handlas för olika priser. Sannolikt med en ganska tajt spread då det är samma produkt. Det borde finnas de här på forumet som arbetar med, eller har på sin fritid handlat, med råvaror eller kanske utvecklat mjukvara för aktie och råvaruhandel och vet hur dessa börser fungerar. Jag bara gissar att de inte funkar exakt som nordpol. Men om nån härinnne sitter med den kunskapen, så sprid den gärna här. Min tro är att nordpols system är utformat från nåt slags tekniskt krav att anpassa modellen till elnätets tekniska uppbyggnad och med en grundförutsättning att säljarna sitter med trumfkort och kan pressa upp priset rätt rejält vid brist.
EnergiForsk ägs av SVK så båda två säger detta (SVK använder vad energiforsk tar fram..). Utöver det finns det scenarion över elbehov för 2030, 2045 osv från EU och de visar att trots energieffektivisering kommer elbehovet att gå upp i hela EU. Om jag minns rätt tros det bli problem att möta efterfrågan men det var vid 2045. Gasbristen påskyndade bara det rejält för vissa länder.N noone70 skrev:
Redigerat:
Politiker hela bunten!D djac skrev:Vattenfall styrs från Energikommissionen och detta är ledmöterna:
Ingemar Nilsson, Socialdemokraterna
Maria Strömkvist, Socialdemokraterna
Åsa Westlund, Socialdemokraterna
Lars Hjälmered, Moderaterna
Cecilie Tenfjord-Toftby, Moderaterna
Mattias Bäckström-Johansson, Sverigedemokraterna
Lise Nordin, Miljöpartiet
Rickard Nordin, Centerpartiet
Birger Lahti, Vänsterpartiet
Maria Weimer, Folkpartiet
Penilla Gunther, Kristdemokraterna
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Nja… Snarare brist på konsekvensanalys, om tyska och svenska politiker hade gjort en konsekvensanalys på vad nedläggning av 6 svenska och i princip alla tyska kärnkraftverk(130-150TWh/år) och att göra tyskland helt beroende av rysk gas skulle innebära för vår energiförsörjning innan de tog besluten att lägga ner kärnkraftverk så hade vi inte suttit i den här skitenV mutalisken skrev:
Men du har rätt i att nu kan vi inte göra ett skit…