Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det här tjatet om "marknaden" börjar bli lite tröttsamt..

Det finns inget vi kan göra med "marknaden" (på kort eller medellång sikt) som skulle leda till ett lägre elpris. Punkt.
Vi kan minska efterfrågan eller öka utbudet
 
D
N noone70 skrev:
Vi kan minska efterfrågan eller öka utbudet
Japp och enligt Energiforsk är det det första som skulle ha påverkat priset.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp och enligt Energiforsk är det det första som skulle ha påverkat priset.
Isf är det kört, för enligt forskare(osagt om det är samma forskare) så kommer efterfrågan öka kraftigt under överskådlig tid…
Basicly, we’re FUBAR
 
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Isf är det kört, för enligt forskare(osagt om det är samma forskare) så kommer efterfrågan öka kraftigt under överskådlig tid…
Basicly, we’re FUBAR
"basically". Och FUBAR är en drog/alkoholanvändande-referens.
 
tommib
Va? Det är väl ursprungligen en militär slangterm. Precis som SNAFU (som också är applicerbar nuförtiden).
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"basically". Och FUBAR är en drog/alkoholanvändande-referens.
Vem bryr sig om var det kommer ifrån? Det går alldeles utmärkt att applicera på den rådande situationen:lying:
(När det gäller båda betydelserna)
 
D
N noone70 skrev:
Isf är det kört, för enligt forskare(osagt om det är samma forskare) så kommer efterfrågan öka kraftigt under överskådlig tid…
Basicly, we’re FUBAR
MAO tillbaks till skrivbordet och se över arrangemangen
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det här tjatet om "marknaden" börjar bli lite tröttsamt..

Det finns inget vi kan göra med "marknaden" (på kort eller medellång sikt) som skulle leda till ett lägre elpris. Punkt.
Jag har inte koll på hur andra råvarumarknader (eller för all del aktie eller liknande marknader fungerar) problemet med aktiemarknaden är att bara samma aktie är "samma produkt" och det blir mer begränsat och annat som spelar in. Andra råvaror borde gå att jämställa, bara det att olja handlas inte bara på en börs och levereras (vad jag gissar på) genom en kanal.

Om jag förstått rätt så lägger man köp och säljbud på dessa marknader. Givetvis kommer säljbuden gå upp i pris om efterfrågan är högre än utbudet, men jag TROR inte att det fungerar så att det automatiskt blir så att det högsta budet sätter priset på hela marknaden, utan tex oljan kan handlas för olika priser. Sannolikt med en ganska tajt spread då det är samma produkt. Det borde finnas de här på forumet som arbetar med, eller har på sin fritid handlat, med råvaror eller kanske utvecklat mjukvara för aktie och råvaruhandel och vet hur dessa börser fungerar. Jag bara gissar att de inte funkar exakt som nordpol. Men om nån härinnne sitter med den kunskapen, så sprid den gärna här. Min tro är att nordpols system är utformat från nåt slags tekniskt krav att anpassa modellen till elnätets tekniska uppbyggnad och med en grundförutsättning att säljarna sitter med trumfkort och kan pressa upp priset rätt rejält vid brist.
 
TRJBerg
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"basically". Och FUBAR är en drog/alkoholanvändande-referens.
???
 
N noone70 skrev:
Isf är det kört, för enligt forskare(osagt om det är samma forskare) så kommer efterfrågan öka kraftigt under överskådlig tid…
Basicly, we’re FUBAR
EnergiForsk ägs av SVK så båda två säger detta (SVK använder vad energiforsk tar fram..). Utöver det finns det scenarion över elbehov för 2030, 2045 osv från EU och de visar att trots energieffektivisering kommer elbehovet att gå upp i hela EU. Om jag minns rätt tros det bli problem att möta efterfrågan men det var vid 2045. Gasbristen påskyndade bara det rejält för vissa länder.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
D djac skrev:
Vattenfall styrs från Energikommissionen och detta är ledmöterna:
Ingemar Nilsson, Socialdemokraterna
Maria Strömkvist, Socialdemokraterna
Åsa Westlund, Socialdemokraterna
Lars Hjälmered, Moderaterna
Cecilie Tenfjord-Toftby, Moderaterna
Mattias Bäckström-Johansson, Sverigedemokraterna
Lise Nordin, Miljöpartiet
Rickard Nordin, Centerpartiet
Birger Lahti, Vänsterpartiet
Maria Weimer, Folkpartiet
Penilla Gunther, Kristdemokraterna
Politiker hela bunten!
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
D
N Nilsson i Boda skrev:
Politiker hela bunten!
Ja, jo, nu är det ju så demokratier fungerar, beslut tas av folkvalda, är detta dåligt menar du, vilket statsskick borde vi ha?
 
G Greger_08 skrev:
Ni som betalar per timme sparar ni något?

Jag har tibbler och min förbrukning är 445 kWh och jag ska betala 671 kr.
660 kwh. 288 kr ink moms. Ser ut att landa på 1000 och 408kr. Jag sparar massor.
 
N noone70 skrev:
Vi kan minska efterfrågan eller öka utbudet
I dagsläget kan vi tyvärr göra varken eller. Utbudet tar årtionden. Efterfrågan är styrd av brist på gas. Vi kan ändra elprismodellen om 2-4 år.
 
V mutalisken skrev:
I dagsläget kan vi tyvärr göra varken eller. Utbudet tar årtionden. Efterfrågan är styrd av brist på gas. Vi kan ändra elprismodellen om 2-4 år.
Nja… Snarare brist på konsekvensanalys, om tyska och svenska politiker hade gjort en konsekvensanalys på vad nedläggning av 6 svenska och i princip alla tyska kärnkraftverk(130-150TWh/år) och att göra tyskland helt beroende av rysk gas skulle innebära för vår energiförsörjning innan de tog besluten att lägga ner kärnkraftverk så hade vi inte suttit i den här skiten

Men du har rätt i att nu kan vi inte göra ett skit…
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.