D djac skrev:
Nja, det där blev kanske konstigt, det där är mänskliga beslut, bara att hitta på ordet är ju del av en politisk process, likaså att Tyskland, trots liknande situation inte har infört elprisområden är ett beslut.
Prismodellen är heller inte normal. Om min granne betalar 1MSEK för sin Tesla behöver jag inte betala lika mycket för min Renault, produkterna är inte lika mycket lika som elektroner. Men ta nåt annat, en kopp kaffe på mcd eller finkafeet.
 
D
J JohanLun skrev:
Prismodellen är heller inte normal. Om min granne betalar 1MSEK för sin Tesla behöver jag inte betala lika mycket för min Renault, produkterna är inte lika mycket lika som elektroner. Men ta nåt annat, en kopp kaffe på mcd eller finkafeet.
En liknelse skulle kunna vara bensin, som ju anses vara ganska lika mellan mackarna, i Norge har de en fungerande marknad där det kan slå rätt rejält medan vi i Sverige har oligopol, som på elen, och det skiljer därför i princip ingenting, detta utan att man direkt kan påvisa ett marknadssamarbete, kartellverksamhet.

https://www.sydsvenskan.se/2022-08-22/lokala-priskrig-sanker-bensinnotan-i-norge
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Du missförstår. På en välfungerande marknad finns det inga stora prisskillnader. Prisskillnader är definitivt inte ett tecken på bra konkurrens.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Du missförstår. På en välfungerande marknad finns det inga stora prisskillnader. Prisskillnader är definitivt inte ett tecken på bra konkurrens.
På en välfungerande marknad tjänar inte alla säljare/producenter helt plötsligt hundratals procent mer än tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Du missförstår. På en välfungerande marknad finns det inga stora prisskillnader. Prisskillnader är definitivt inte ett tecken på bra konkurrens.
Nåja, där tycker vi olika, jag tycker att ett oligopol där ingen behöver vare sig använda pris eller andra medel, man tom kom överens om att ta bort vissa konkurrensmedel (detta fälldes de iofs för men överenskommelsen var ju gjord och består), för att slåss om kunderna är dåligt. I grunden tror jag att de flesta tycker det är dåligt när samtliga (fåtal) aktörer regelbundet träffas och sätter gemensamma prislistor.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D djac skrev:
Nåja, där tycker vi olika, jag tycker att ett oligopol där ingen behöver vare sig använda pris eller andra medel, man tom kom överens om att ta bort vissa konkurrensmedel (detta fälldes de iofs för men överenskommelsen var ju gjord och består), för att slåss om kunderna är dåligt. I grunden tror jag att de flesta tycker det är dåligt när samtliga (fåtal) aktörer regelbundet träffas och sätter gemensamma prislistor.
Jag har mycket svårt att tro att något sådant förekommer.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jag har mycket svårt att tro att något sådant förekommer.
Fast att alla har identiska, höga, priser ser du bara som ett tecken på marknadsoptimering, du får inga andra tankar alls? Alla Volvohandlare i trakten som efter en kickoff plötsligt bestämmer att bara sälja till listpris= marknadsoptimering?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Menar du att mackar har höga marginaler?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Menar du att mackar har höga marginaler?
Det tror jag nog iom att de i Sverige i huvudsak drivs att oljebolagen, dvs marginalen är från ax till limpa.
 
tommib
Mackar drivs ofta som franchise och de har extremt låga marginaler på drivmedel, i ligan ören per liter. Källa: Kompis som är mackägare. Gissa varför de erbjuder massa kringtjänster som biltvätt, butik, verkstad, GDS-hall osv.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du missförstår. På en välfungerande marknad finns det inga stora prisskillnader. Prisskillnader är definitivt inte ett tecken på bra konkurrens.
Skilj på orsak och verkan, både ett monopol och en mycket väl fungerande marknad kan ha väldigt liten spread på priset vilket inte betyder båda fungerar och har rätt pris!
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skilj på orsak och verkan, både ett monopol och en mycket väl fungerande marknad kan ha väldigt liten spread på priset vilket inte betyder båda fungerar och har rätt pris!
Har jag sagt något annat. Jag har sagt att på en välfungerande marknad finns inga stora prisskillnader. Inte att små prisskillnader måste bero på att marknaden fungerar. Men stora prisskillnader visar att marknaden inte fungerar bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Har jag sagt något annat. Jag har sagt att på en välfungerande marknad finns inga stora prisskillnader. Inte att små prisskillnader måste bero på att marknaden fungerar. Men stora prisskillnader visar att marknaden inte fungerar bra.
Du har sagt att eftersom det är små prisskillnader så tror du nordpol är en väl fungerande marknad, så har jag tolkat dig?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det här tjatet om "marknaden" börjar bli lite tröttsamt..

Det finns inget vi kan göra med "marknaden" (på kort eller medellång sikt) som skulle leda till ett lägre elpris. Punkt.
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det här tjatet om "marknaden" börjar bli lite tröttsamt..

Det finns inget vi kan göra med "marknaden" (på kort eller medellång sikt) som skulle leda till ett lägre elpris. Punkt.
Jo, så kan man ju tycka men jag tror tvärtom att inget annat än förändringar rörande just detta kan komma att göra någon skillnad, under de kommande åren. Allt annat tar mellan många år och några decennier att göra och även då är det tveksamt om priset kommer påverkas.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.