M -MH- skrev:
Jasså, ni ångrade er och skall ha kvar huset som tråden handlar om?
Så kan man se det. Vi ser det lite att lägger vi ut fastigheten igen som tråden handlar om så får vi inte ut de pengarna just nu men vi känner att vi vill ge det en ärlig chans och se om detta är vårat framtida liv.

Egentligen är det en rätt invecklad resa vi varit med om och många beslut som har tagits hit och dit mm mm men vi får se vad framtiden har att erbjuda 😃

• Gilla
  • Älska
Kashew och 8 till
  • Laddar…
Bara lite nyfiken 😎

M -MH- skrev:
Bara lite nyfiken 😎
Det är bra med nyfikenhet 😃

Anledningen till själva försäljningen va att vi skulle flytta till Norrland.
Vi hade ca 1 år på oss att hitta en fastighet men fastigheten har inte dykt upp.
Då köpte vi en billigare fastighet här nere som vi tänkte att ja det får väl duga tills vi finner rätt fastighet här nere istället.

Summa summarum så tror och hoppas jag att fastigheten som tråden handlar om är rätt fastighet för oss.

Jag älskar verkligen detta hus och jag tycker att vi fått till en väldigt fin och ovanlig renovering ☺️

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Men hur blir det med Norrland då? :D
Vi behöver ju folk här "uppe" 😎

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Men hur blir det med Norrland då? :D
Vi behöver ju folk här "uppe" 😎
Hade verkligen velat och hjärtat vill det men det va inte meningen nu men man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda 😁

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Trevligt med ett halvfullt glas redan. Hoppas allt blir bra. 👍

Du får lägga upp ett par bilder på Narnia-garderoberna eller nåt så vi andra blir lite avundsjuka på inredningen. 🤩

• Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Det är bra med nyfikenhet 😃

Anledningen till själva försäljningen va att vi skulle flytta till Norrland.
Vi hade ca 1 år på oss att hitta en fastighet men fastigheten har inte dykt upp.
Då köpte vi en billigare fastighet här nere som vi tänkte att ja det får väl duga tills vi finner rätt fastighet här nere istället.

Summa summarum så tror och hoppas jag att fastigheten som tråden handlar om är rätt fastighet för oss.

Jag älskar verkligen detta hus och jag tycker att vi fått till en väldigt fin och ovanlig renovering ☺️
Jag har ju ’lskat er fina renovering med. Det har varit så mycket kärlek med i många moment.

Kanske är livet som säger ni ska bo i ert hem som ni renoverat efter eget tycke och smsk?

❤️

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
Jag har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden så skriver ett svar oberoende på vad andra har skrivit. Om inte köparen betalar full likvid vid tillträdesdagen så begår de ett kontraktsbrott vilket är av så stor vikt att du kan häva köpet. OM du väljer att göra detta så ska du meddela köparen detta snarast och du ska då behålla din handpenning som ett sätt att reglera framtida skadestånd. Säg nu att du fått 4 000 000 kr i bud på huset och säljer om det och endast får 3 700 000 kr. Då är köparen skyldig att ersätta dig med mellanskillnaden (300'), mäklararvodet samt omkostnader för dubbelt boende etc. Det är just därför man har en handpenning, för att den ska kunna fungera som en regulator vid tvister likt denna. En omförsäljning ska dock ske utan försummelse mot köparen, dvs du får inte sälja till en skambud på 3 000 000 kr och begära mellanskillnaden från köparen, utan det ska ske under marknadsmässiga former.

Men. Försök hålla dig borta från att kliva av köpet. Bit dig i läppen och se istället till att ni flyttar fram tillträdesdatumet till det datumet då köparen kan betala. Viktigt: Låt han inte ta över/nyttja huset, skriv inte på köpebrev eller liknande INNAN du fått fullt betalt. Mäklaren upprättar ett tilläggsavtal på detta.

Ska man vara krass så kan tilläggsavtalet vara förknippat med ett form av skadestånd, exempelvis för de extra kostnader ni haft under tiden. Då tänker man på ränta, drift av huset samt dubbelt boende. Men om köparen är kort om pengar och har svårt att få fram köpeskillingen, kanske det är svårt att få fram ytterligare 20-30 tusen.

Allt detta ska din mäklare kunna hjälpa dig med. Rådgivningen, upprättande av tilläggsavtal etc.

Hoppas det klarnade lite.

Skriv gärna PM om du behöver ytterligare hjälp. Jobbar som fastighetskonsult.

• Haha
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
J Jens00 skrev:
Jag har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden så skriver ett svar oberoende på vad andra har skrivit. Om inte köparen betalar full likvid vid tillträdesdagen så begår de ett kontraktsbrott vilket är av så stor vikt att du kan häva köpet. OM du väljer att göra detta så ska du meddela köparen detta snarast och du ska då behålla din handpenning som ett sätt att reglera framtida skadestånd. Säg nu att du fått 4 000 000 kr i bud på huset och säljer om det och endast får 3 700 000 kr. Då är köparen skyldig att ersätta dig med mellanskillnaden (300'), mäklararvodet samt omkostnader för dubbelt boende etc. Det är just därför man har en handpenning, för att den ska kunna fungera som en regulator vid tvister likt denna. En omförsäljning ska dock ske utan försummelse mot köparen, dvs du får inte sälja till en skambud på 3 000 000 kr och begära mellanskillnaden från köparen, utan det ska ske under marknadsmässiga former.

Men. Försök hålla dig borta från att kliva av köpet. Bit dig i läppen och se istället till att ni flyttar fram tillträdesdatumet till det datumet då köparen kan betala. Viktigt: Låt han inte ta över/nyttja huset, skriv inte på köpebrev eller liknande INNAN du fått fullt betalt. Mäklaren upprättar ett tilläggsavtal på detta.

Ska man vara krass så kan tilläggsavtalet vara förknippat med ett form av skadestånd, exempelvis för de extra kostnader ni haft under tiden. Då tänker man på ränta, drift av huset samt dubbelt boende. Men om köparen är kort om pengar och har svårt att få fram köpeskillingen, kanske det är svårt att få fram ytterligare 20-30 tusen.

Allt detta ska din mäklare kunna hjälpa dig med. Rådgivningen, upprättande av tilläggsavtal etc.

Hoppas det klarnade lite.

Skriv gärna PM om du behöver ytterligare hjälp. Jobbar som fastighetskonsult.
Du menar säkert väl men ditt inlägg blir totalt meningslöst när du utgår ifrån felaktiga eller inaktuella premisser. TS har varit duktig på att uppdatera å ge feedback. Du behöver bara gå tillbaka till TS 5 senaste inlägg ( färgade för att vara lätta å hitta) för att bli uppdaterad.

• Gilla
frause och 9 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du menar säkert väl men ditt inlägg blir totalt meningslöst när du utgår ifrån felaktiga eller inaktuella premisser. TS har varit duktig på att uppdatera å ge feedback. Du behöver bara gå tillbaka till TS 5 senaste inlägg ( färgade för att vara lätta å hitta) för att bli uppdaterad.
😂 då är det sparat för någon annan i framtiden

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.