P Pappa1986 skrev:
Handpenningen har vi fått.
Så det återstår som jag skrev kontakt med mäklaren processen häva eller föreningsavgift för ej betalning på utsattid.
Du och mäklaren vet bäst läget basrat på fastighetensläge och efterfråga med hur läget är ny försäljning.

Lycka till.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nja, växelkurs HAR betydelse om en tysk köper ett hus i Sverige. Nu var grafen ett svar på ett felaktigt påstående, diskussionstrådar mår bra av att felaktigheter korrigeras. Då visste vi heller inte exakt vad som hindrade köparen att erlägga likvid. NU vet vi det.
TS klargjorde detta INNAN ditt inträde i tråden.
Diskussionstrådar mår ännu bättre av att man håller sig till ämnet, fantastiskt hur du lyckades få ihop ett samband mellan ett felaktigt påstående av en växelkurs med köparens problem att betala TS hus på tillträdesdagen.
Känner mig fortfarande ytterst tveksam till om en växelkurs har betydelse för just den här köparen.
Det känns för övrigt som att det mer är du som mår bra av att korrigera forumdeltagares inlägg/påståenden än diskussionstrådarna i sig självt, oavsett om dem är felaktiga eller ej.
 
T TVR skrev:
Diskussionstrådar mår ännu bättre av att man håller sig till ämnet, fantastiskt hur du lyckades få ihop ett samband mellan ett felaktigt påstående av en växelkurs med köparens problem att betala TS hus på tillträdesdagen.
Känner mig fortfarande ytterst tveksam till om en växelkurs har betydelse för just den här köparen.
Det känns för övrigt som att det mer är du som mår bra av att korrigera forumdeltagares inlägg/påståenden än diskussionstrådarna i sig självt, oavsett om dem är felaktiga eller ej.
Ja, alltför många skriver hellre än bra. Att skriva direkta felaktigheter gagnar ingen, även om det visade sig vara ett sidospår. Jag tog inte upp växelkurs (ser man om man läser tråden) utan korrigerade hur mycket SEK hade försvagats sen förra året. Grafen var beviset. I trådar som denna spånar/spekulerar man gärna när man inte vet svaret. Växelkurs är en faktor som påverkar en itlandsbetalning. Att TS sen uppdaterar är positivt, då kan man utesluta vissa teorier.


Däremot, att undra över saker som TS redan skrivit och man missat för man inte orkat läsa tråden innan skrivklådan blev för svår kan aldrig försvaras..,
 
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!


Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
Inget tillträde innan betalning skett.
 
A
Jsg har inget att tillföra men fy fan vilket oflyt ni har haft. Lider med er! Hoppas det löser sig på ett ok sätt tillslut.
 
  • Älska
Pappa1986
  • Laddar…
Har varit i ungefär liknande situation köparen budade upp rejält (2 år sedan) mina föräldrars lägenhet. Sedan lyckades han inte sälja sin ville skjuta fram. Eftersom det inte fanns några lån från vår sida inblandade så tyckte mäklaren att det skulle räcka med att köparen betalade avgiften. Jag fick själv förhandla fram ett bra belopp som de fick betala för den framskjutna tillträdesdagen. Köparen bör/skall betala alla dina extra kostnader för lån osv. Tror att det är mäklarförbundet som har gratis rådgivning via telefon. Det slutade med att tillträdet blev en månad senare köparen försökte efter skrivet kontrakt pruta (!!) samt att köparens bank tvingade honom att byta mäklare för dennes försäljning. Det kostar köparen att inte kunna verkställa affären på tillträdesdagen.
 
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
Ja jag sålde huset och köpt ett nytt. Sen ville köparen hoppa av men då fick han inte tbx handpenningen och blev skyldig mig för förlorad arbetsinkomst plus att han fick betala vad den nya köparen prutat på. Banken skötte detta med sina jurister. Vi hade tur som hade en andra köparen!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Håller med, men det beror ju lite på om köparen verkligen klarar det om två veckor. Jag har lite svårt att se hur det skulle vara omöjligt att få fram pengar idag, men garanterat om två veckor.

Fast det skulle ju kunna vara så att köparen faktiskt har haft allt under kontroll, men att deras bank plötsligt vill ha orimligt lång handläggningstid för utbetalning. Sådant har ju faktiskt inträffat.

Tror det var en kollega som råkade ut för det. De hade allt klart, en bokad tid med banken för tillträdet. Och så ett par dagar innan så tycker banken att de är lite överarbetade och skjuter på den bokade tiden ett par veckor frammåt. Har för mig att det löste sig efter några timmars telefonerande.
Se bara till att de inte får tillträdde innan slutbetalningen är gjord. Annars kan det bli svårt stt bli av med dom.
 
P Pappa1986 skrev:
Uppdatering:
Har kommit fram mer grejer nu.....

Tydligen så har tyskans husförsäljning dragit ut på tiden (hon skulle inte sälja då hon skulle ha huset som fritidshus)
Vi kan räkna med att få pengar om 3-4 månader om dennes köpare skriver på och om allt verkligen flyter på.

Nu blir det till att fundera om vilken väg man ska gå....
Låter som tyskan har bra ekonomi.
Kan hon inte bara låna upp och köpa huset. Att hon sitter med lite högre ränta någon månad är ju tråkigt men inte så mycket mer än så.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Min uppfattning är att hon om var ensam budgivare kan det bli svårt att få det sålt till någon annan innan ramen av 3-4 månader men jag kan också vara ute och cykla.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
Min uppfattning är att hon om var ensam budgivare kan det bli svårt att få det sålt till någon annan innan ramen av 3-4 månader men jag kan också vara ute och cykla.
Kanske det, men den här köparen är en strulpelle. Man vill inte ha med dem att göra.
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
Lämna 2 alternativ till tyskan, svar inom en vecka:
- Kontraktet hävs, handpenningen behålls tills huset är sålt igen, då avräknas ev. förlust pga lägre pris.
- Tilläggskontrakt med förlängt tillträde där skälig ränta utgår.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
K kindvall skrev:
Lämna 2 alternativ till tyskan, svar inom en vecka:
- Kontraktet hävs, handpenningen behålls tills huset är sålt igen, då avräknas ev. förlust pga lägre pris.
- Tilläggskontrakt med förlängt tillträde där skälig ränta utgår.
Och att Tyskan står för ränte- och merkostnader direkt och löpande. Dvs betalar vad dom kan nu.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
TS kanske redan har svarat på detta och i så fall har jag har missat det men om TS själv behöver stålarna för att finansiera ett nytt bostadsköp förstår jag den absoluta stressen.
 
P Pappa1986 skrev:
Handpenningen har vi fått.
Bra med handpenningen.

Lägg ut kåken igen för försäljning, tror du skulle hitta någon annan köpare relativt fort.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.