Hej!
Vi har en trädgård som är ojämn, har lite tallar och gränsar till en liten skogsplätt. Vi vill optimera den så att vi kan använda den på bästa sätt under sommaren och då tänker vi på vår lilla 1 åring. Hon ska kunna springa omkring och ha kul! Vi vill kunna använda så mycket markyta som möjligt. Jag har sökt och funderat men blir inte klok. Vi är förstagångs husägare och har väldigt lite erfarenhet av 🏡 och trädgård. Är det någon som sitter på bra tips?
Vi har en trädgård som är ojämn, har lite tallar och gränsar till en liten skogsplätt. Vi vill optimera den så att vi kan använda den på bästa sätt under sommaren och då tänker vi på vår lilla 1 åring. Hon ska kunna springa omkring och ha kul! Vi vill kunna använda så mycket markyta som möjligt. Jag har sökt och funderat men blir inte klok. Vi är förstagångs husägare och har väldigt lite erfarenhet av 🏡 och trädgård. Är det någon som sitter på bra tips?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Barn upp till typ 10 vill ha träd, buskar, stenar, pinnar, kottar. Allt som går att klättra på är bra.
Sedan en annan yta som är plan där det går att spela boll och göra annat som kräver plan mark.
Men allt som är "modern villaträdgård" med platt gräsmatta, studsmatta i ena hörnet och en solitär i andra hörnet är själadödande för barn.
Så din nuvarande trädgård skulle jag säga är bra. Beroende på hur mycket av skogsdungen ni kan nyttja så är det väl att fixa till en yta för diverse spel.
Sedan en annan yta som är plan där det går att spela boll och göra annat som kräver plan mark.
Men allt som är "modern villaträdgård" med platt gräsmatta, studsmatta i ena hörnet och en solitär i andra hörnet är själadödande för barn.
Så din nuvarande trädgård skulle jag säga är bra. Beroende på hur mycket av skogsdungen ni kan nyttja så är det väl att fixa till en yta för diverse spel.
Ja du har nog rätt i att en standard plan yta kan vara självdödande. Jag ser den också som säker, man kan släppa henne utan att vara rädd för att hon ska snubbla eller rulla ner för backen 😂 speciellt när hon är i denna storleken.tensiden skrev:
Barn upp till typ 10 vill ha träd, buskar, stenar, pinnar, kottar. Allt som går att klättra på är bra.
Har du tips på några spel? ☺️
Jag anser att naturen är betydligt mer förlåtande mot en ettåring än vad pallkragar, marksten och betongblock är. Ta bort större grenar som ligger så minskar risken för kroppsskador om barnet ramlar. Men ha gärna kvar en större stam med grenar på marken som går att klättra på.
Ett staket runt tomten eller mot farliga platser på den gör att ni föräldrar kan slappna av lite. Men ni kommer ändå att få vara i barnets närhet hela sommaren.
Ett staket runt tomten eller mot farliga platser på den gör att ni föräldrar kan slappna av lite. Men ni kommer ändå att få vara i barnets närhet hela sommaren.
Om det finns en lekplats inom gångavstånd skulle jag avstå från att ha alla sorters färdiga lekredskap, som gungor, på tomten.
Pinnar, stenar, brädor med lite spik och en hammare är betydligt bättre för kreativiteten än färdigt lekmaterial.
Pinnar, stenar, brädor med lite spik och en hammare är betydligt bättre för kreativiteten än färdigt lekmaterial.
Jag tycker det ser ut som en perfekt tomt för en ettåring att leka i och upptäcka. I pallkragarna skulle jag plantera jordgubbar, smultron eller nåt annat ätbart. En vinbärsbuske kan också vara uppskattat.
Ett så litet barn behöver ändå en förälder nära för att leka så man kan aldrig själv vara särskilt många meter bort. Men dom behöver också den ojämna marken att gå på för att utveckla sin motorik.
Ett så litet barn behöver ändå en förälder nära för att leka så man kan aldrig själv vara särskilt många meter bort. Men dom behöver också den ojämna marken att gå på för att utveckla sin motorik.
För allas säkerhet - sätt ett ordentligt staket runt tomten (om det inte redan finns).
Barn skadar sig inte av att trilla framåt och rulla ett varv i en backe, om de inte trillar på/in i något som en sten/stor gren/vass stolpe. Tvärt om är ojämnt underlag, backar, saker att ta sig över/under och runt superbra för att barn ska lära sig kroppskännedom och bli rörliga.
Alla barn älskar vatten, så vill man göra något mer avancerat kanske en vattensten eller liknande, gåt inte att drunkna i men kommer fascinera barnet i timmar. Plus dra till sig insekter och fåglar som också är stimulerande för barn.
Barn skadar sig inte av att trilla framåt och rulla ett varv i en backe, om de inte trillar på/in i något som en sten/stor gren/vass stolpe. Tvärt om är ojämnt underlag, backar, saker att ta sig över/under och runt superbra för att barn ska lära sig kroppskännedom och bli rörliga.
Alla barn älskar vatten, så vill man göra något mer avancerat kanske en vattensten eller liknande, gåt inte att drunkna i men kommer fascinera barnet i timmar. Plus dra till sig insekter och fåglar som också är stimulerande för barn.
Jag håller med om att lekplatslekbyggen inte behövs - den befintliga marken är mer spännande. Men en sandlåda (med bänk som fälls som lock för att undvika kattbesök) är inspirerande för alla småttingar. Välj gärna en enkel typ av obehandlat trä - en sådan håller hela barnets sandlådetid - inkl ett nära syskon.
Som flera har skrivit - det är inte farligt att snubbla och ramla för en ettåring om de inte faller in i en betongkant eller sten. Tvärtom så är det väligt bra för dem att få träna motorik på ojämnt underlag - det är även utvecklande för hjärnan (om man ska lyssna på hjärnforkningens senare rön).K kljami skrev:
Jag hade som andra skrivit satt sandlådan i skick (det ser ut att finnas en) och planterat lite smultron/jordgubbar i pallkragarna och kanske hallon. Sett till att det finns ett staket som hindrar barnet att gå iväg för långt och sen är det bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket djur använder trädgården som toalett?
Gräsmatta -
Vilket djur använder trädgården som toalett? 💀
Trädgård allmänt -
Förbättra ventilation, mini ftx, köksfläkt
Ventilation -
Kanalfläkt som förbättrar ventilationen i badrum och toalett i villan
Ventilation -
Hur ska jag optimera värmesystemet i mindre hyreshus?
Värme allmänt