56 647 läst · 311 svar
57k läst
311 svar
Förändring av Telldus Basic 2023-04-24
verkar anslutas via wifi. Får en känsla av att det faktiskt inte behövs några extra prylarO olof63 skrev:
https://sonoff.tech/product/gateway-and-sensors/rf-bridger2/
Om du inte tecknar dig för ett premiumabonnemang kommer du fortsatt att kunna styra enheterna på distans.O olof63 skrev:Nu blev det grekiska för mig SonOff, Rf brygga ? Jag skippar Nexa Smart pucken då, vill absolut ha en internetkoppling så jag kan styra när jag är bortrest, men fortfarande köra en blandning av NEXA och Telldus strömbrytare som samtliga går på 433 Mhz. Aldrig hört talas om SonOff, men vad behöver jag för grejor då om jag vill uppnå denna lägsta nivå (för mig) ? Är det något tvingande abonnemang på den serien/leverantören eller är det bara hårdvara + app ?
Tacksam för alla tips
Det som bortfaller är schemaläggning och händelser.
Varför inte testa under 6 eller 12 månader, kostnaden är ju inte direkt hög, du får även ytterligare funktioner, som ex. SMS, tätare loggning av sensorvärde och utökade funktioner i händelsestyrningen.
Jovisst, Sonoff styrs via appen.K Karobi skrev:
Sen finns det en HA-integration via HACS.
https://github.com/AlexxIT/SonoffLAN
Så det här kan vara en tänkbar lösning? Men betalar just nu Telldus för Premium så då kan man fundera i lugn och ro.
Kommer som jag redan skrivit köpa upp mig för närvarande då jag har 3 ställen där schema och aviseringar är grunden till att jag har dessa. Men helt klart dags att se om det går att hitta något alternativ som då inte kan vara en rPi med en massa olika stickor för att fixa det som Tellstick idag gör.
Har börjat söka på om det går att ta sig in i Tellsticken via ssh och då kunna byta ut vilken server den pratar med och då kunna försöka få igång en server hemma som de andra 2 får jobba mot. För helt klart orolig att de kommer tappa så många på detta att de snart kommer få lägga ner servrarna helt oxå och då sitter man ju lite jobbigt till.
Har börjat söka på om det går att ta sig in i Tellsticken via ssh och då kunna byta ut vilken server den pratar med och då kunna försöka få igång en server hemma som de andra 2 får jobba mot. För helt klart orolig att de kommer tappa så många på detta att de snart kommer få lägga ner servrarna helt oxå och då sitter man ju lite jobbigt till.
En positiv nyhet i Telldusmörkret. Från FB gruppen
Vi som kör Tellstick znet lite
https://www.facebook.com/groups/359432157816331/permalink/1603134723446062/
"Jag har fått svar från Telldus Support att lokala plugins och lokala API:er på ZNet Lite v2 kommer att fortsätta fungera utan Premium. Bra för oss som exempelvis kör Home Assistant och https://github.com/quazzie/tellstick-plugin-mqtt-hass
Vi som kör Tellstick znet lite
https://www.facebook.com/groups/359432157816331/permalink/1603134723446062/
"Jag har fått svar från Telldus Support att lokala plugins och lokala API:er på ZNet Lite v2 kommer att fortsätta fungera utan Premium. Bra för oss som exempelvis kör Home Assistant och https://github.com/quazzie/tellstick-plugin-mqtt-hass
Redigerat:
Fast det motsäger väl mailet som kom tidigare?blackarrow skrev:
Det handlar väl isf om att spärra ut ev uppdateringar av FW.snuttjulle skrev:Kommer som jag redan skrivit köpa upp mig för närvarande då jag har 3 ställen där schema och aviseringar är grunden till att jag har dessa. Men helt klart dags att se om det går att hitta något alternativ som då inte kan vara en rPi med en massa olika stickor för att fixa det som Tellstick idag gör.
Lokalt API blir det väl genom att man bara byter live.telldus.se mot lokalt IP i H A?
Nej, inte nödvändigtvis. (Även om jag inte kan inte APIet).P pxp skrev:
Jag tolkade texten som att Online(Live) APIet kräver Premiuminloggning.
Om mailet ”ref ovan” skall tolkas som en officiell garanti och utfästelse från Telldus är väl tveksamt.
De vill väl ha in pengar för drift och underhåll av sin servrar trots försäljningsintäkterna stoppats.
Om ”vi” inte lastar servrarna kan vi väl få slippa betala Premuim. Jag tyck det låter rimligt och att lägga in en premium spärr i FW kräver ju en ny FW…vilket de förhoppningsvis inte vill lägga utvecklingstid på.
Demmpa skrev:Fick detta mej idag.
"Vi har nu kommit till den punkt att det inte håller ekonomiskt längre att kunna utveckla och upprätthålla den funktion, stabiliteten och framtidssäkerhet som krävs, så kan vi inte längre erbjuda tjänster kostnadsfritt.
Det är ett svårt beslut att ta, men vi behöver göra denna förändring för att kunna finnas kvar för er.
Detta innebär att vi kommer göra en förändring för Basic-användare (gratis-versionen av vår tjänst), Vill man kunna använda Telldus tjänster till fullo behöver välja en Premium-prenumeration.
Detta innebär att från och med den 24 April 2023 kommer alla Basic-användare fortsätt kunna använda/lägga till nya enheter, kontrollera dem på distans och lokalt. Däremot kommer API-åtkomst och automationer (både Händelser och Scheman) att inaktiveras, och du kommer att bli ombedd att uppgradera till Premium-prenumerationen. Kundsupport kommer även att begränsas till tre ärenden per år."
Jag har kört "gratis" i många år, och har säkert > 15-20 brytare installerade (2/3 433 1/3 Z-net). Jag har flera gånger försökt hitta något bättre och Animus Home hade ju ett lovande gränssnitt men övergavs snart av upphovsmännen medan "Smart Hub" inte styr 433. Har även försökt med några IKEA prylar och kinesiska WiFi brytare, båda har varit svåra att integrera och IKEA prylarnas räckvidd, typ till rummet de är installerade i har inte imponerat . . . så Tellsticken har fått bli kvar och uppgraderats genom åren.
Med tanke på vad som hänt med priset på allt från el och bränsle till morrötter kan jag förstå att Telldus behöver mer intäkter för att driva servern . . . och visst är det bra och kul att ett litet Svenskt företag klarat sig så här långt på denna marknad.
Summa summarum kommer jag stolt börja betala för tjänsten och hoppas de reder ut det . . men fortsätta snegla på bra alternativ där kontrollen behålls inom det egna nätet.
Gratis är gott sägs det.
Är några tio i månaden något att bli så upprörd över, så att man är beredd att skrota sina Telldus grejer och tänker satsa på något annat system? Jag har haft mina grejor i gång 5-6 år utan att betala för premium.
Jag tänker iaf betala och förhoppningsvis håller grejorna 5 år till. Så har jag betalat för halva tiden jag använt grejorna.
Som jag ser det är det bästa för mej om Telldus lever kvar några år till.
Istället för att rusa iväg och köpa nytt system för x antal tusenlappar eller jaga en gratis lösning x antal timmar så kan jag leva med kostnaden.
Är några tio i månaden något att bli så upprörd över, så att man är beredd att skrota sina Telldus grejer och tänker satsa på något annat system? Jag har haft mina grejor i gång 5-6 år utan att betala för premium.
Jag tänker iaf betala och förhoppningsvis håller grejorna 5 år till. Så har jag betalat för halva tiden jag använt grejorna.
Som jag ser det är det bästa för mej om Telldus lever kvar några år till.
Istället för att rusa iväg och köpa nytt system för x antal tusenlappar eller jaga en gratis lösning x antal timmar så kan jag leva med kostnaden.
Jag va två på det uttalandetM Marninger skrev:Jag har kört "gratis" i många år, och har säkert > 15-20 brytare installerade (2/3 433 1/3 Z-net). Jag har flera gånger försökt hitta något bättre och Animus Home hade ju ett lovande gränssnitt men övergavs snart av upphovsmännen medan "Smart Hub" inte styr 433. Har även försökt med några IKEA prylar och kinesiska WiFi brytare, båda har varit svåra att integrera och IKEA prylarnas räckvidd, typ till rummet de är installerade i har inte imponerat . . . så Tellsticken har fått bli kvar och uppgraderats genom åren.
Med tanke på vad som hänt med priset på allt från el och bränsle till morrötter kan jag förstå att Telldus behöver mer intäkter för att driva servern . . . och visst är det bra och kul att ett litet Svenskt företag klarat sig så här långt på denna marknad.
Summa summarum kommer jag stolt börja betala för tjänsten och hoppas de reder ut det . . men fortsätta snegla på bra alternativ där kontrollen behålls inom det egna nätet.
Jag har kört Telldus med premium sedan Znet Lite v2 kom, och före det använde jag den nu döda programvaran Switch King.
Jag funderar ofta på hur företagen får det att "gå ihop" utan att ta ut en avgift för utvecking och anpassning?
Betalar själv gärna en slant för att hålla saker vid liv, och få lite support.
Avgiften för premium är dessutom bara "felräkningspengar" när man håller på med smarta-hem, så om detta kan hålla liv i tjänsten så är jag bara glad.
Tyvärr verkar produkterna utvecklas åt ett håll som inte tilltalar mig, men är glad att jag har min Znet kvar, tycker den är överlägsen på att hantera mätvärden från 433MHz-termometrar, speciellt tack vare möjligheten med den större externa antennen.
Så nu har jag bara Telldussystemet snurrande i bakgrunden, och har skapat larmfunktioner för kyl och frysar, matkällaren, garaget mm.
För att styra hemmet så har jag sedan ett år tillbaka gått över till Futurehome, men är lika orolig där, eftersom dom inte har någon avgift kopplad till sina tjänster - någon måste ju betala för utvecklingen?
Men.....företagsekonomi har å andra sidan aldrig varit mitt starkaste kort...
Jag funderar ofta på hur företagen får det att "gå ihop" utan att ta ut en avgift för utvecking och anpassning?
Betalar själv gärna en slant för att hålla saker vid liv, och få lite support.
Avgiften för premium är dessutom bara "felräkningspengar" när man håller på med smarta-hem, så om detta kan hålla liv i tjänsten så är jag bara glad.
Tyvärr verkar produkterna utvecklas åt ett håll som inte tilltalar mig, men är glad att jag har min Znet kvar, tycker den är överlägsen på att hantera mätvärden från 433MHz-termometrar, speciellt tack vare möjligheten med den större externa antennen.
Så nu har jag bara Telldussystemet snurrande i bakgrunden, och har skapat larmfunktioner för kyl och frysar, matkällaren, garaget mm.
För att styra hemmet så har jag sedan ett år tillbaka gått över till Futurehome, men är lika orolig där, eftersom dom inte har någon avgift kopplad till sina tjänster - någon måste ju betala för utvecklingen?
Men.....företagsekonomi har å andra sidan aldrig varit mitt starkaste kort...
Man undrar ju lite vad som ligger bakom. Tittar man på omsättning så har de tuffat på kring några miljoner i ett antal år, sen ett par år där de tiodubblar omsättning och sen är det kris...
Gillar inte heller iden att sälja in saker till kunder med löften om gratis funktioner , sen när man sålt hårdvara för ett femtiotal miljoner så börjar man ta betalt för att kunna använda grejorna. Mkt ärligare att ta betalt från början då. Kunderna har ju förstås haft med i beräkningen att hårdvara kanske är lite dyrare men de fria funktionerna uppväger.
Nä, av princip blir det att se sig om efter något alternativ framöver.
Gillar inte heller iden att sälja in saker till kunder med löften om gratis funktioner , sen när man sålt hårdvara för ett femtiotal miljoner så börjar man ta betalt för att kunna använda grejorna. Mkt ärligare att ta betalt från början då. Kunderna har ju förstås haft med i beräkningen att hårdvara kanske är lite dyrare men de fria funktionerna uppväger.
Nä, av princip blir det att se sig om efter något alternativ framöver.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Just nu har jag inte råd att byta ut mitt system. Så då får man snällt betala. Det är nog tanken, att folk ska stanna kvar. Eftersom så många har byggt upp ett system redan.Att de behöva köpa nytt det drar sig folk för.