Men…allvarligt, funderar folk på att byta ut ett system för en kostnadsökning som motsvarar en medioker whiskeypava per år????
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag använder en sådan där gammal USB-Tellstick som funkar helt perfekt med Home Assistant. Dessvärre är det ju en sedan länge utgången produkt.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Men…allvarligt, funderar folk på att byta ut ett system för en kostnadsökning som motsvarar en medioker whiskeypava per år????
Jag tvivlar att dom överlever detta, tyvärr.
För liten andel dom som ägt beredda att betala och sen är stenen i rullning, om jag får spekulera.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tvivlar att dom överlever detta, tyvärr.
För liten andel dom som ägt beredda att betala och sen är stenen i rullning, om jag får spekulera.
Kan vara så, men för min del skulle det handla om att jag är missnöjd med produkten.
Om sedan några kronor per månad får mig att byta system, då var det ju dags ändå.
 
Jag tror inte heller på att de har nån framtid. Har spenderat en liten stund att kolla på deras hemsida och jag tycker så mycket är oklart och har väldigt svårt att se hur de ska kunna locka nya kunder. Kan inte hitta vilka protokoll deras nya flow stödjer? Och vad ingår i den, där står inget om att man behöver en premiumtjänst men inte heller att den inte behövs. Man pratar om att du ska bygga ett system med produkter ur "flow-familjen", men jag tror tiden är förbi då man bygger system bara utifrån ett företag/produkt. Tyvärr tror jag de är fel ute i sin marknadsstrategi och kommer att ha svårt att konkurrera med alla andra som finns därute.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Hannuse Hannuse skrev:
Kan vara så, men för min del skulle det handla om att jag är missnöjd med produkten.
Om sedan några kronor per månad får mig att byta system, då var det ju dags ändå.
Jag är inte jätte imponerad varken av produkten eller tjänsten.
Både nu och då missar schemat att utföra åtgärder och problem med åtkomsten på nätet.
Inte speciellt långa avbrott med det känns som det blivit mer och mer instabilt, kan säkert ha at göra med att debit o kredit inte riktigt går ihop för Telldus.
Ska betala för premium ett tag och se hur det går för dom, men har inga viktiga funktioner kvar på Tellsticken, dom har flyttats till stabilare system.
Resten kommer att flyttas dit med vart efter Telldus grejorna slutar att fungera.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Men i stort sett alla försöker ju låsa in kunderna i sin egen produktserie med egen gateway.
Marknaden är full av egna protokoll Schneider Wiser, Pleid, Hue, Ikea…

Flow-familjen är Smartline flow (lampor och pluggar) som är kompatibla med nya Telldus Flow.
Förutom styrbara led lampor finns pluggar med och utan energimätning.
https://telldus.com/p/smart-plug-bluetooth/
https://telldus.com/p/smart-uttag-bluetooth/

Är det någon som testat nya Appen?

Den skall även vara kompatibel med gamla Tellsticks.
”Telldus Flow not only supports Bluetooth with the new TellStick Flow, but also 433MHz and Z-Wave devices with your existing TellStick’s. The Telldus Live app, web and all devices will continue to work as is, existing Telldus events and schedules will automatically sync with Telldus Flow. Simple migration procedure to migrate from the Smartline Flow app to the Telldus Flow app.”
https://telldus.com/telldus-flow/

Vad mer behövs?
Nyförsäljning av Tellstick ZNet lite v2?

Nu behöver väl Smartline Flow och Telldus Flow grejerna bara upp i hyllorna bredvid Philips Hue?

(Okay, jag saknar ZigBee).
 
För mig så blev detta med månadskostnaden "spiken i kistan". Har inte varit nöjd med räckvidden, tillförlitligheten. Funkar ibland, ibland inte. Puckar som är inkopplade 3 meter från Tellsticken funkar bara ibland. Nej jag river ut allt som har med Tellstick att göra och sätter in Shelly istället.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Men i stort sett alla försöker ju låsa in kunderna i sin egen produktserie med egen gateway.
Marknaden är full av egna protokoll Schneider Wiser, Pleid, Hue, Ikea…

Flow-familjen är Smartline flow (lampor och pluggar) som är kompatibla med nya Telldus Flow.
Förutom styrbara led lampor finns pluggar med och utan energimätning.
[länk]
[länk]

Är det någon som testat nya Appen?

Den skall även vara kompatibel med gamla Tellsticks.
”Telldus Flow not only supports Bluetooth with the new TellStick Flow, but also 433MHz and Z-Wave devices with your existing TellStick’s. The Telldus Live app, web and all devices will continue to work as is, existing Telldus events and schedules will automatically sync with Telldus Flow. Simple migration procedure to migrate from the Smartline Flow app to the Telldus Flow app.”
[länk]

Vad mer behövs?
Nyförsäljning av Tellstick ZNet lite v2?

Nu behöver väl Smartline Flow och Telldus Flow grejerna bara upp i hyllorna bredvid Philips Hue?

(Okay, jag saknar ZigBee).
Men det jag inte fattar, om man nu ska försöka förstå hur Telldus ska överleva i framtiden, är hur de ska locka nya kunder när inte Tellstick finns till försäljning längre. Det känns inte som att man kommer så långt med deras flow hubb och att (lilla) Telldus ska kunna konkurrera med de andra betydligt större företagen som du nämner känns som en rejäl uppförsbacke.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
T Tony Gunnemar skrev:
För mig så blev detta med månadskostnaden "spiken i kistan". Har inte varit nöjd med räckvidden, tillförlitligheten. Funkar ibland, ibland inte. Puckar som är inkopplade 3 meter från Tellsticken funkar bara ibland. Nej jag river ut allt som har med Tellstick att göra och sätter in Shelly istället.
Vilken Tellstick har du använt?
Den blå fungerar bara med molnet och var inte driftsäker så jag bytte upp mig.
Den vita med orange antenn har lokala timers och scheman fortsätter fungerar även utan internet.

Men visst, jag är också besviken på Telldus.
Jag är inte intresserad av deras eller Proove/Smartline flow prylar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vilken Tellstick har du använt?
Den blå fungerar bara med molnet och var inte driftsäker så jag bytte upp mig.
Den vita med orange antenn har lokala timers och scheman fortsätter fungerar även utan internet.

Men visst, jag är också besviken på Telldus.
Jag är inte intresserad av deras eller Proove/Smartline flow prylar.
Jag har den senaste modellen, den vita med orange antenn.
 
T Tony Gunnemar skrev:
För mig så blev detta med månadskostnaden "spiken i kistan". Har inte varit nöjd med räckvidden, tillförlitligheten. Funkar ibland, ibland inte. Puckar som är inkopplade 3 meter från Tellsticken funkar bara ibland. Nej jag river ut allt som har med Tellstick att göra och sätter in Shelly istället.
Vad för typer av mottagare använder du, (433/Z-wave)?
Tänk på att antennen för Z-wave sitter internt i lådan, så undvik att ställa ZNet på metall/router eller i närheten av nätdelar/elkablar allt detta kan på verka räckvidden.
En ny 433-antenn monterad fritt från ovan nämnda prylar kan ge bra resultat för 433 MHz-räckvidden.

Har själv kört med Telldus grejor under många år. Sett till pris för grejorna och funktioner så tycker jag det är ett vettigt system.
Att "gratistjänster" efter x antal år går över till en betaltjänst har skett förr.
Ca 300 kr./år får anses som en relativt låg kostnad imho.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad för typer av mottagare använder du, (433/Z-wave)?
Tänk på att antennen för Z-wave sitter internt i lådan, så undvik att ställa ZNet på metall/router eller i närheten av nätdelar/elkablar allt detta kan på verka räckvidden.
En ny 433-antenn monterad fritt från ovan nämnda prylar kan ge bra resultat för 433 MHz-räckvidden.

Har själv kört med Telldus grejor under många år. Sett till pris för grejorna och funktioner så tycker jag det är ett vettigt system.
Att "gratistjänster" efter x antal år går över till en betaltjänst har skett förr.
Ca 300 kr./år får anses som en relativt låg kostnad imho.
Hade ingen aning om att antennen sitter inuti lådan för Z-wave. Det hade ju varit bra om det framgick i någon instruktion :)
 
D Dublin skrev:
Men det jag inte fattar, om man nu ska försöka förstå hur Telldus ska överleva i framtiden, är hur de ska locka nya kunder när inte Tellstick finns till försäljning längre. Det känns inte som att man kommer så långt med deras flow hubb och att (lilla) Telldus ska kunna konkurrera med de andra betydligt större företagen som du nämner känns som en rejäl uppförsbacke.
Enl. info som fanns med i mejlet om ändringar till betaltjänst så är planen att en ny Tellstick ska tas fram med följande spec, när denna dyker, ja det är lite oklart.:

Telldus jobbar hårt för att kunna erbjuda dig kvalitativa hemautomations-tjänster. Vi har ägnat mycket resurser på att förbättra våra backend-system för att göra dem mer pålitliga och framtidssäkra. Dessutom utvecklar vi en ny TellStick som stöder MQTT, Z-Wave och Zigbee som kommer att utöka vårt utbud av prisvärda hemautomations-enheter.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Men i stort sett alla försöker ju låsa in kunderna i sin egen produktserie med egen gateway.
Marknaden är full av egna protokoll Schneider Wiser, Pleid, Hue, Ikea…

(Okay, jag saknar ZigBee).
Åtminstone med Hue och Ikea är ju deras gateway ganska "optional" då de båda kör riktig Zigbee. Så i dessa fall blir man inte mer inlåst än vad man själv är bekväm med. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.