65 290 läst · 355 svar
65k läst
355 svar
Förändring av Telldus Basic 2023-04-24
Trist detta .Kommer att betala upp mig och hoppas att de finns kvar. Förstår att de inte går runt på detta som det är just nu. Tyvärr tycker jag de dödar sig själva med att tvinga folk till Premium. Men visst jag blir ju då en kund då jag inte hittat någon annan på marknaden som klarar både lite styrning och den mängden sensorer. Har sedan denna helg 3st ställen med varsin tellstick, 2 st väderstationer och lite larmpunkter på det 3e stället. Men detta kan jag hålla koll på att temperaturen inte drar iväg åt något håll och lite styrning av belysning på tid är det jag från början skaffade den första. Men som sagt det är sensorerna som har gjort mig beroende och inte tända och släcka lampor.
Dags att börja sniffa på trafiken och försöka få tellsticken att prata med den istället för Telldus egna.
Har alltid varit tveksam till dessa där man bli inlåst men för detta priset är det svårt att bygga HA saker på dessa 3 ställen.
Dags att börja sniffa på trafiken och försöka få tellsticken att prata med den istället för Telldus egna.
Har alltid varit tveksam till dessa där man bli inlåst men för detta priset är det svårt att bygga HA saker på dessa 3 ställen.
snuttjulle skrev:
Trist detta .Kommer att betala upp mig och hoppas att de finns kvar. Förstår att de inte går runt på detta som det är just nu. Tyvärr tycker jag de dödar sig själva med att tvinga folk till Premium. Men visst jag blir ju då en kund då jag inte hittat någon annan på marknaden som klarar både lite styrning och den mängden sensorer. Har sedan denna helg 3st ställen med varsin tellstick, 2 st väderstationer och lite larmpunkter på det 3e stället. Men detta kan jag hålla koll på att temperaturen inte drar iväg åt något håll och lite styrning av belysning på tid är det jag från början skaffade den första. Men som sagt det är sensorerna som har gjort mig beroende och inte tända och släcka lampor.
Kanske det enda rätta att göra, att ha ett abonnemang med en vettig prissättning, såvida man inte säljer en massa annan hårdvara där pengarna kan komma in.
Telldus hade tidigare fina startpaket som fanns att köpa i många affärskedjor, när dessa försvann från marknaden lär intäkterna ha rasat.
Varför finns det ingen info om detta på deras webb? När jag loggar in så ser allt ut som vanligt, kanske inte konstigt eftersom deadline inte inträffat, men jag hade förväntat mig nån info där, särskilt som jag inte kan hitta nåt mail från dem. Ser ni nån info när ni loggar in?
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Nexa har sin "Bridge X" och "Smart hub". Smart hub kan ses som en enkel timer där schema kan skapas för ett antal mottagare. Mycket begränsad i sin funktion.O olof63 skrev:
Kommunicerar via Bluetooth till en mobiltfn. Ingen nätverksanslutning.
Gav bort en sådan i julklapp och den funkar relativt OK. Lite egenheter med timerinställningarna, absolut ingen ersättare för en Tellstick.
Bridge X - ingen egen erfarenhet av denna produkt.
Jo Nexa har ju en nyare Nexa bridge X men saknar då stöd för Zigbee.O olof63 skrev:
Sen snabbt skummat hos flera handlare så har man inga glada kunder
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5200727
Det måste vara Matter/Thread och Zigbee i framtiden!
Sen vill jag se en trovärdig lösning för 433MHz om man vill ha kvar prylar och det kollar jag på.
Nu blev det grekiska för mig
SonOff, Rf brygga ? Jag skippar Nexa Smart pucken då, vill absolut ha en internetkoppling så jag kan styra när jag är bortrest, men fortfarande köra en blandning av NEXA och Telldus strömbrytare som samtliga går på 433 Mhz. Aldrig hört talas om SonOff, men vad behöver jag för grejor då om jag vill uppnå denna lägsta nivå (för mig) ? Är det något tvingande abonnemang på den serien/leverantören eller är det bara hårdvara + app ?
Tacksam för alla tips
Tacksam för alla tips
O olof63 skrev:Nu blev det grekiska för migSonOff, Rf brygga ? Jag skippar Nexa Smart pucken då, vill absolut ha en internetkoppling så jag kan styra när jag är bortrest, men fortfarande köra en blandning av NEXA och Telldus strömbrytare som samtliga går på 433 Mhz. Aldrig hört talas om SonOff, men vad behöver jag för grejor då om jag vill uppnå denna lägsta nivå (för mig) ? Är det något tvingande abonnemang på den serien/leverantören eller är det bara hårdvara + app ?
Tacksam för alla tips
Har inte själv provat sonoffs 433mhz brygga. Men min gissning är att det räcker att köpa bryggan och använda appen eWeLink för att kommunicera/styra enheterna.