P paralun skrev:
Jo men vad ska Telldus leva av när de inte får fram någon ny controller?
Det har väl aldrig varit speciellt lönsamt att göra en kontroller som fungerar med andra konkurrenters produkter (brytare, dosdimrar etc).

Senaste planen var väl att över ge webbGUI och gamla appen och föra över gammal funktionalitet i nya Appen.
På begagnad marknaden var priset på en Telllstick ZNet Lite v2 högreven vad jag gav för den ny.

Något ny gateway med stöd för både deras nya protokoll ble Zigbee och de gamla Telldus produkterna (433MHz, ZWave) har väl aldrig funnits några planer för.

De som köper deras nya Telldus Flow (BLE) starkit skulle nog köpa kittet som ett impulsköp men deras nya hub/gateway är för dyr som impulsköp och väldigt väldigt svår att hitta för ett impulsköp.
Vad är ”Löftet” om att deras nya App skall fungera med deras gamla tellsticks värt?

z
 
Jag har premium till 3/3 2024, så jag har som tur är tid på mig att byta ut alla prylar. Men det är uppsagt nu.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hej vari5 nöjd med ett 15 tal fjärrbrytare och deras tellstick med app för att tända/släcka hela huset. Lite trist kundhantering, men ingen stor investering. Någon som har förslag på alternativ controller som kan styra dessa 433 grejor med schema och gärna som tellstick, dvs kunna köra remote via nätet ifall jag är bortrest?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
FredrikR FredrikR skrev:
Athom Homey Pro kanske, dyr men folk verkar nöjda.[bild]
[länk]

Kommer Q2-Q3 ser det ut som.
Jag har den nuvarande varianten av Homey Pro och är nöjd (y) Allt funkar perfekt bortsett från att det inte går att gruppera enheter och jag får inte riktigt ordning på automationer(flows) som ska styras med info timpris som kommer från Tibber.

Men det sistnämnda kan bero på min okunskap.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu har jag gjort en (för)beställning,
Orderbekräftelse för "Homey Pro" och Ethernet-adapter, pris angivet, "heading your way" meddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Min Nexapuck som idag styr fasadbelysningen ersätts av en sonoff-puck (billigt på m.nu) och så kommer jag köra Trådfri-strömbrytare där jag idag haft Telldus/Proove.
Allt styrs via HA.
Har tänkt ett tag på att byta, skönt att få en spark i arslet och göra slag i saken.
Sensorer kör jag vidare på via min Tellstick så länge
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Mjo... nu blir det till att se sig om efter alternativ. Telldus har inte riktigt fog för att ta betalt. Om de haft en bra tjänst kanske, men inte en chans att jag tecknar premiumabonnemang hos detta företag för att kunna schemalägga motorvärmaren.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Att något omkring betalning var på gång tycker jag att man har haft på känn.

Sett i backspegeln har jag och de system jag satt upp fått full valuta för pengarna.
En Tellstick för cirkus 1000 kr som har varit i drift i 7-9 år utan någon avgift, där då telldus har fått stå för infrastruktur, el, patchning, övervakning etc.

Kostnaden i sig är rimlig imho, kanske inte om man bara har en eller ett par belysningspunkter att styra, dock lite lurigt att avgiften tas ut i €, det har inneburit en prisökning över tid.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Den har funkat bra för mig, men jag har tittat på,antingen plejd eller nexa. hsr idag en blsndning av telldus, plejd och även flera nexa 433 plug in brytare.

köper jag mera plejd måste jag köpa typ 15-20 nya plug-in brytare…

Nexa hub verkar bra på papperet , någon som testat räckvidd ? jag har mina brytare på tre olika våningsplan och tellsticken ”når” ut till alla tre idag.
 
Förresten, vad betyder ”allt styrs via HA” ?
 
O olof63 skrev:
Förresten, vad betyder ”allt styrs via HA” ?
Ha = Home Assistant, en sorts controller där det går att samla de olika Smarta Hem-systemen och styra de från en plats (app). Man kan skapa olika automationer samt scenarion, beroende på hur mycket man vill styra.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det har väl aldrig varit speciellt lönsamt att göra en kontroller som fungerar med andra konkurrenters produkter (brytare, dosdimrar etc).

Senaste planen var väl att över ge webbGUI och gamla appen och föra över gammal funktionalitet i nya Appen.
På begagnad marknaden var priset på en Telllstick ZNet Lite v2 högreven vad jag gav för den ny.

Något ny gateway med stöd för både deras nya protokoll ble Zigbee och de gamla Telldus produkterna (433MHz, ZWave) har väl aldrig funnits några planer för.

De som köper deras nya Telldus Flow (BLE) starkit skulle nog köpa kittet som ett impulsköp men deras nya hub/gateway är för dyr som impulsköp och väldigt väldigt svår att hitta för ett impulsköp.
Vad är ”Löftet” om att deras nya App skall fungera med deras gamla tellsticks värt?

z
Jo Telldus Flow är ju en "smal" produktserie som enbart kommunicerar med bluetooth och stödjer inte Zigbee så det kan knappast bli någon succe.
https://telldus.com/pk/alla-produker/smart-hub/
Sen angående en äldre Telldus Zdnet så kan man ju även köra den med lokal styrning, har inte testat men ska fungera men då vetet tusan hur integrationer fungerar mot HA?

Homey Pro 2023 skulle jag aldrig tänka mig att köpa, hutlöst pris och det kommer Matterkompatibla controllers under året.
 
Tack för input, Nexa har ju en hub som verkar klara av både scenarios och gamla 433 mhz brytare, kan man köra den via nätet och styra när jag inte är hemma ? Räckvidd ? Telldus funkar ändå rätt bra men missr lite tända/släcka ibland.
 
Är det möjligt att styra en Znet Lite v2 via HA på en RaspberryPi 4?
 
För tillfället bör det gå, men eftersom API't kommer att stängas av för Basic-användare så lär det inte gå framledes utan att vara premiumkund.
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.