Problemet med elbilsmarkanden for min del är att majoriteten av alla nya elbilar ( och även ICE-bilar förstås) är tunga, otympliga SUVar och crossovers. Modelltyper som jag inte gillar... alls. Enligt mig blir det en rätt dålig produkt när man försöker sälja på räckvidd och samtidigt gör höga klumpar som har aerodynamik som en ladugårdsvägg.
För oss som vill ha en bil som är rolig att köra (och nej, massa effekt gör automatisk inte en bil rolig att köra) finns det väldigt få alternativ. Just nu är det typ bara Minin i rimlig prisklass som verkar fixa detta. Med reservation för att jag inte provkört MG4 som en del säger är rätt OK att ratta.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Problemet med elbilsmarkanden for min del är att majoriteten av alla nya elbilar ( och även ICE-bilar förstås) är tunga, otympliga SUVar och crossovers. Modelltyper som jag inte gillar... alls. Enligt mig blir det en rätt dålig produkt när man försöker sälja på räckvidd och samtidigt gör höga klumpar som har aerodynamik som en ladugårdsvägg.
För oss som vill ha en bil som är rolig att köra (och nej, massa effekt gör automatisk inte en bil rolig att köra) finns det väldigt få alternativ. Just nu är det typ bara Minin i rimlig prisklass som verkar fixa detta. Med reservation för att jag inte provkört MG4 som en del säger är rätt OK att ratta.
Jag har ju sen ett år en Zoe. Har aldrig haft en så liten bil. Vi är en familj på 4. Den är lite trång i baksätet. Jag är drygt 180, sitter inte bra i bak. Dottern och frun är båda 175 och sitter ok i bak. Har man småbarn och barnvagnar etc så funkar den nog mindre bra.

Zoen är faktiskt pigg och, tycker jag, helt ok att köra iom att elbilar är lite rappare. Den funkar till och med ok på motorväg. För alla resor upp till 20 mil är den helt ok.

Jag tror att framförallt de som har 2 bilar behöver tänka om och byta den ena till en mindre elbil. Det räcker förmodligen till vardags för väldigt många. Bort med statustänket att man måste ha en SUV.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Dealen med SUVar och Crossovers är väl dels att de är enklare att bygga (lägg batteriet under bilen), samt att en stor del av gruppen som köper nya bilar vill ha en bil som är lätt att kliva in och ur i samt man sitter högt.

Med det sagt så har VW lanserat ID7, nu ska de bara få tummarna ur och släppa kombin så har jag en framtida ersättare till Passaten.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag tror på en rätt stor nedgång i pris, Tesla visar vägen med ytterligare prissänkningar och det finns fortfarande mycket kvar att göra på produktionssidan som kommer att sänka tillverkningskostnaderna, konkurrensen kommer bli stenhård och de som sitter med gamla fabriker kommer få göra gigantiska avskrivningar, det känns som att vi kommer få se blodbad i sektorn.

Kinesiskt eller inte, de tillverkare som antingen tar djärva beslut, eller startar nya fabriker kommer att ha enorma försprång.
Nya Kinesiska fabriker... ja det är ju verkligen bra för klimat och miljö:thinking:
 
J JohanLun skrev:
Jag har ju sen ett år en Zoe. Har aldrig haft en så liten bil. Vi är en familj på 4. Den är lite trång i baksätet. Jag är drygt 180, sitter inte bra i bak. Dottern och frun är båda 175 och sitter ok i bak. Har man småbarn och barnvagnar etc så funkar den nog mindre bra.

Zoen är faktiskt pigg och, tycker jag, helt ok att köra iom att elbilar är lite rappare. Den funkar till och med ok på motorväg. För alla resor upp till 20 mil är den helt ok.

Jag tror att framförallt de som har 2 bilar behöver tänka om och byta den ena till en mindre elbil. Det räcker förmodligen till vardags för väldigt många. Bort med statustänket att man måste ha en SUV.
Jag håller med helt och hållet. Därför jag kör El-Mini Cooper. Zoen satt man dock alldeles för högt i för min smak.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dealen med SUVar och Crossovers är väl dels att de är enklare att bygga (lägg batteriet under bilen), samt att en stor del av gruppen som köper nya bilar vill ha en bil som är lätt att kliva in och ur i samt man sitter högt.

Med det sagt så har VW lanserat ID7, nu ska de bara få tummarna ur och släppa kombin så har jag en framtida ersättare till Passaten.
För oss som är långa är min erfarenhet av SUV:ar och Crossovers rätt kasst. Problemet när man höjer upp en bil för att underlätta insteg är att platsen på höjden (mellan golv och tak) blir alldeles för klen. Så man måste sätta själva sittdelen på sätena lågt för att få plats med överkroppen vilket innebär att man sitter med "knäna vid öronen" och helt utan lårstöd.

Då är MPV mycket mer praktiska och fortfarande rymliga och lätta att komma i. Men de är ju inte lika tuffa...

Minin är perfekt då jag typ sitter "på golvet" med benen rakt fram ;) Bökigt att komma i? Ja, lite grann, men jag spenderar mer tid i bilen än att "komma i bilen".
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Nya Kinesiska fabriker... ja det är ju verkligen bra för klimat och miljö:thinking:
Har du gjort en analys på hur en ny fabrik står sig mot en gammal, jag har faktiskt ingen aning men att det kommer byggas nya fabriker, bla bilfabriker, är jag ganska säker på och i de nya bilfabrikerna kommer det produceras bättre, säkrare och billigare bilar. Det var det hela!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Problemet med elbilsmarkanden for min del är att majoriteten av alla nya elbilar ( och även ICE-bilar förstås) är tunga, otympliga SUVar och crossovers. Modelltyper som jag inte gillar... alls. Enligt mig blir det en rätt dålig produkt när man försöker sälja på räckvidd och samtidigt gör höga klumpar som har aerodynamik som en ladugårdsvägg.
För oss som vill ha en bil som är rolig att köra (och nej, massa effekt gör automatisk inte en bil rolig att köra) finns det väldigt få alternativ. Just nu är det typ bara Minin i rimlig prisklass som verkar fixa detta. Med reservation för att jag inte provkört MG4 som en del säger är rätt OK att ratta.
Priserna har väl alltid varit höga på bilar som är roliga att köra och låga på de som är tvärtom, Lotus, BMW M3, Mercedes C63, alla dyra, Nissan Micra, Volkswagen Polo, tråkiga och billiga?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Eller inom samma koncern finns olika varumärken i samma storleksklass, tar vi en av de stora VW som har ganska lika storlekar i olika prisklasser och tänkta målgrupper.
Audi, VW, Seat, Skoda och Cupra där du kan hitta "kopior" av varandra med lite olika vinkling.
Porsche. Lamborghini och Bentley låter jag vara då de har en egen nisch.
 
S Styrman_jansson skrev:
För oss som är långa är min erfarenhet av SUV:ar och Crossovers rätt kasst. Problemet när man höjer upp en bil för att underlätta insteg är att platsen på höjden (mellan golv och tak) blir alldeles för klen. Så man måste sätta själva sittdelen på sätena lågt för att få plats med överkroppen vilket innebär att man sitter med "knäna vid öronen" och helt utan lårstöd.

Då är MPV mycket mer praktiska och fortfarande rymliga och lätta att komma i. Men de är ju inte lika tuffa...

Minin är perfekt då jag typ sitter "på golvet" med benen rakt fram ;) Bökigt att komma i? Ja, lite grann, men jag spenderar mer tid i bilen än att "komma i bilen".
Jag är 187cm lång så inte extremt lång, men det sätter begränsningar på hur liten bil vi kan ha till familjen, hade en SAAB ng9-3 innan Passaten, och där var det svårt att få in barnstolar och föräldrar samtidigt.
Kan tycka att både SAABen och Passaten är lite låga i insteget när man nästan får slänga sig in, men det tar jag för att slippa köra runt med en onödig stor bil, samt att en kombi ger ett längre bagageutrymme vilket jag föredrar (alla mina bilar är byggbilar, tidigare i veckan fick jag hem 12st 186cm långa IVAR-hyllgavlar i passaten).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dealen med SUVar och Crossovers är väl dels att de är enklare att bygga (lägg batteriet under bilen), samt att en stor del av gruppen som köper nya bilar vill ha en bil som är lätt att kliva in och ur i samt man sitter högt.
Håller helt med. Elbilar blir lätt fula. Kolla mustang mach-e. Är ju hemsk mot en vanlig mustang.

Batteriet under golvet. Inget överhäng bak och fram. Dynamiskt perfekt viktbalasering. Inga jobbiga axlar eller motorer som tar plats. Men fult blir det. Men sätter man på 20" hjul, plastskärmar och kjolar så det ser ut som nåt som kan gå i terrängen så blir ju en elbil lika ful eller snygg som vilken SUV som helst.

S Styrman_jansson skrev:
Minin är perfekt då jag typ sitter "på golvet" med benen rakt fram ;) Bökigt att komma i? Ja, lite grann, men jag spenderar mer tid i bilen än att "komma i bilen".
Med åldern har nåt jag överhuvudtaget aldrig tänkt på innan blivit nåt som jag noterat. Min Zoe är lätt att kliva in i. Jag har en BMW Z3 åxå och den är ju lite jobbig att kliva ut ur.

Om man skiter i designen så är ju elbilar bra som pensionärsbilar, lätta att kliva in i, sitta som i en kyrkbänk. Trots allt, bilen är framförallt ett transportfordon, inte en accessoar eller nöjesmaskin.

Och detta med hjulstorlek. På tex en ID4 ser inte hjulen ut att vara stora, men parkerar man bredvid har den jättehjul. Och dyra är de, och tydligen nöts de ut fort också. Min Zoe ser ut att ha skateboardhjul. Men det är 16". Samma som på Z3an. När de står bredvid varandra så ser Z3an ut att ha större hjul (iofs lägre profil på däcken). Men det är för att Zoen är så kort, tjock och har så mycket plåt över hjulen.

Jag är svag för "snygga" bilar. Men tvingas jag välja så skulle det faktiskt bli nåt som är praktiskt, ekonomiskt och framförallt bra för miljön. Små elbilar ÄR framtiden. De andra snygga bilarna får vi ha som hobbyfordon, då räcker den flytande soppan... En renault var nåt jag aldrig trodde jag skulle äga. Vem vet, kanske skaffar jag en Toyota nån dag (fast de är ju änsålänge kass på elbilar, men fulare och tristare bilar än toyota får man leta efter).
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Håller helt med. Elbilar blir lätt fula. Kolla mustang mach-e. Är ju hemsk mot en vanlig mustang.

Batteriet under golvet. Inget överhäng bak och fram. Dynamiskt perfekt viktbalasering. Inga jobbiga axlar eller motorer som tar plats. Men fult blir det. Men sätter man på 20" hjul, plastskärmar och kjolar så det ser ut som nåt som kan gå i terrängen så blir ju en elbil lika ful eller snygg som vilken SUV som helst.



Med åldern har nåt jag överhuvudtaget aldrig tänkt på innan blivit nåt som jag noterat. Min Zoe är lätt att kliva in i. Jag har en BMW Z3 åxå och den är ju lite jobbig att kliva ut ur.

Om man skiter i designen så är ju elbilar bra som pensionärsbilar, lätta att kliva in i, sitta som i en kyrkbänk. Trots allt, bilen är framförallt ett transportfordon, inte en accessoar eller nöjesmaskin.

Och detta med hjulstorlek. På tex en ID4 ser inte hjulen ut att vara stora, men parkerar man bredvid har den jättehjul. Och dyra är de, och tydligen nöts de ut fort också. Min Zoe ser ut att ha skateboardhjul. Men det är 16". Samma som på Z3an. När de står bredvid varandra så ser Z3an ut att ha större hjul (iofs lägre profil på däcken). Men det är för att Zoen är så kort, tjock och har så mycket plåt över hjulen.

Jag är svag för "snygga" bilar. Men tvingas jag välja så skulle det faktiskt bli nåt som är praktiskt, ekonomiskt och framförallt bra för miljön. Små elbilar ÄR framtiden. De andra snygga bilarna får vi ha som hobbyfordon, då räcker den flytande soppan... En renault var nåt jag aldrig trodde jag skulle äga. Vem vet, kanske skaffar jag en Toyota nån dag (fast de är ju änsålänge kass på elbilar, men fulare och tristare bilar än toyota får man leta efter).
Jag håller med om att designen släpar, det handlar kanske om att man vill understryka att det är en elbil?

Går man till avdelningen roligare bilar, som någon sökte så ser det lite annorlunda ut, exempelvis Battista och Tesla Roadster.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
D djac skrev:
Priserna har väl alltid varit höga på bilar som är roliga att köra och låga på de som är tvärtom, Lotus, BMW M3, Mercedes C63, alla dyra, Nissan Micra, Volkswagen Polo, tråkiga och billiga?
Nja, Minin var typ bland de billigaste småelbilarna när jag kikade runt. Tror jag landade på 369tsek för min och då var det inte den billigaste utrustningen.

Sedan finns det mängder mer bilar som historiskt varit både billiga och (ikoniskt?) roliga att köra typ; Mazda MX-5, Toyota MR2, Suzuki Swift Sport, Peugeot 205 GTI, Renault ClioRS ( de gamla med sugmotorer) mfl.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Problemet med elbilsmarkanden for min del är att majoriteten av alla nya elbilar ( och även ICE-bilar förstås) är tunga, otympliga SUVar och crossovers. Modelltyper som jag inte gillar... alls. Enligt mig blir det en rätt dålig produkt när man försöker sälja på räckvidd och samtidigt gör höga klumpar som har aerodynamik som en ladugårdsvägg.
För oss som vill ha en bil som är rolig att köra (och nej, massa effekt gör automatisk inte en bil rolig att köra) finns det väldigt få alternativ. Just nu är det typ bara Minin i rimlig prisklass som verkar fixa detta. Med reservation för att jag inte provkört MG4 som en del säger är rätt OK att ratta.
Grundproblemet med elbilar är att det inte går att få in mycket batteri i en relativt liten bil utan att den blir tung. Frugans Fiat 500E väger nästan 1,5 ton och den är inte särskilt stor...

Tesla löste en del av detta genom att lägga lite mer jobb på att göra även de större bilarna strömlinjeformade, men det ger en del praktiska problem också. Och för de klassiska biltillverkarna så har de dessutom en varumärkesdesign som tar ett tag att ändra på då man inte helt plötsligt totalt ändrar design. Det drar med sig många andra aspekter också, marknadsföring av varumärke, ändrade egenskaper i många olika dimensioner osv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Ny dag, ny bil...

BMW interiör, ratt, instrumentbräda, växelspak, mittkonsol, modern design, parkerad bil, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.