D
engs engs skrev:
Nja, jämför tesla:
[media]
Mot ID4:
[media]
Han pratar på den senare om att baka in allt som Tesla gör, för att spara vikt, men hoppas inte de gör så.
Ur synpunkten reparerbarhet och förenklad återvinning.
Jag la fem minuter på att klicka mig igenom en handfull "teardown"-videos på youtube, så van vid att det folk säger om Tesla är fel, de verkar inte se ut på det sättet som din video visar. Har säkert funnits sådana packs men det verkar bara vara denna videon som visar ett sådant.
 
Hur fasen reparerar man en krockskada i karossen?

 
D djac skrev:
Jag la fem minuter på att klicka mig igenom en handfull "teardown"-videos på youtube, så van vid att det folk säger om Tesla är fel, de verkar inte se ut på det sättet som din video visar. Har säkert funnits sådana packs men det verkar bara vara denna videon som visar ett sådant.
Det är tvärt om. Videon visar Teslas senaste pack, med de nya 4680-cellerna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D
B b_hasse skrev:
Det är tvärt om. Videon visar Teslas senaste pack, med de nya 4680-cellerna.
Tack, ja då har det garanti i många år från idag!

Edit, verkar som att detta bara gäller Texasbyggda bilar?
 
Påverkar den konstruktionen försäkringskostnad vid skada, dvs som inte är garanti?
 
A AndersS skrev:
Påverkar den konstruktionen försäkringskostnad vid skada, dvs som inte är garanti?
Allt fler biltillverkare går åt detta hållet (bland annat Volvo), och det betyder att en större del av bilen måste bytas vid skador. Det rimliga är därför att nya bilar med stora komponenter blir dyrare att vagnskadeförsäkra.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Allt fler biltillverkare går åt detta hållet (bland annat Volvo), och det betyder att en större del av bilen måste bytas vid skador. Det rimliga är därför att nya bilar med stora komponenter blir dyrare att vagnskadeförsäkra.
Det är väl så att om man vill ha både säkra och billiga bilar så är det så här man bygger? Iaf så jag förstått det när man läser analyser av bilindustrin.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Såg nu att Tesla sänkt ingångspriset på M3 till strax under 500k. Känns som mycket (el)bil för pengarna. Någon som har erfarenheter av M3. Är basmodellen något att ha?
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Men Tesla är ju inte billiga, mitt synsätt att se det. Och om det får sådana konsekvenser för försäkringen flyttas bara lägre tillverkningskostnad till oss konsumenter när vi ska helförsäkra.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Såg nu att Tesla sänkt ingångspriset på M3 till strax under 500k. Känns som mycket (el)bil för pengarna. Någon som har erfarenheter av M3. Är basmodellen något att ha?
Min personliga uppfattning är att man lägger för mycket vikt vid räckvidden innan köp, få kör så att en SR skulle vara ett problem, i övrigt är det ju samma bil. Jag håller med, ingenting på marknaden som ligger i närheten med det priset.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Men Tesla är ju inte billiga, mitt synsätt att se det. Och om det får sådana konsekvenser för försäkringen flyttas bara lägre tillverkningskostnad till oss konsumenter när vi ska helförsäkra.
Kommer bli samma med alla, den tillverkningsmetoden vill alla gå till, det enda som stoppar de är gamla fabriker och investeringen i utrustning.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
D djac skrev:
Min personliga uppfattning är att man lägger för mycket vikt vid räckvidden innan köp, få kör så att en SR skulle vara ett problem, i övrigt är det ju samma bil. Jag håller med, ingenting på marknaden som ligger i närheten med det priset.
Jag har inga problem med räckvidden om knappt 18 mil på min Mini SE så en Tesla M3 vore ren lyx. Det är mer paketet med laddnätverket mm som jag gillar. Det som jag inte gillar är att M3 är så uppkopplad och digital. Inget jag önskar egentligen.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kommer bli samma med alla, den tillverkningsmetoden vill alla gå till, det enda som stoppar de är gamla fabriker och investeringen i utrustning.
Hum, känns inte bra utifrån att bilarnas livslängd riskerar att förkortas och vi konsumenter får ta kostnaden som vill köra varje bil längre än tre år.
Men vi får väl se hur det blir framöver.
Tyvärr naggas min positiva syn på elbil riktigt i kanten.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den förra bilen har dottern fortfarande, den är 13 år. Men även om man säljer innan så påverkas ju kalkylen av ett troligt högre andrahandsvärde.
Ja med det så fallerade ju elbilen då jag inte behåller bilar så länge. Den jag ägt längst hade jag nog i 2,5 år. Id3 blir den jag kommer äga längst med sina 3 år om jag inte överlåter den tidigare =)

i40 hade jag nog lite mer än ett år och "förlorade" 8000kr endast.

Det går såklart bara räkna när man väl säljer.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tack, ja då har det garanti i många år från idag!

Edit, verkar som att detta bara gäller Texasbyggda bilar?
Frågan är ju dock, vågar man köpa en 5 år gammal Y eller 3?

Att köra en Alfa Romeo som tjänstebil skulle jag våga, att köpa en 5 år gammal skulle jag aldrig våga. Tror lite samma med Tesla?
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.