1 504 313 läst · 24 707 svar
1504k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag la fem minuter på att klicka mig igenom en handfull "teardown"-videos på youtube, så van vid att det folk säger om Tesla är fel, de verkar inte se ut på det sättet som din video visar. Har säkert funnits sådana packs men det verkar bara vara denna videon som visar ett sådant.engs skrev:
Det är tvärt om. Videon visar Teslas senaste pack, med de nya 4680-cellerna.D djac skrev:
Allt fler biltillverkare går åt detta hållet (bland annat Volvo), och det betyder att en större del av bilen måste bytas vid skador. Det rimliga är därför att nya bilar med stora komponenter blir dyrare att vagnskadeförsäkra.A AndersS skrev:
Det är väl så att om man vill ha både säkra och billiga bilar så är det så här man bygger? Iaf så jag förstått det när man läser analyser av bilindustrin.pacman42 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Såg nu att Tesla sänkt ingångspriset på M3 till strax under 500k. Känns som mycket (el)bil för pengarna. Någon som har erfarenheter av M3. Är basmodellen något att ha?
Men Tesla är ju inte billiga, mitt synsätt att se det. Och om det får sådana konsekvenser för försäkringen flyttas bara lägre tillverkningskostnad till oss konsumenter när vi ska helförsäkra.
Min personliga uppfattning är att man lägger för mycket vikt vid räckvidden innan köp, få kör så att en SR skulle vara ett problem, i övrigt är det ju samma bil. Jag håller med, ingenting på marknaden som ligger i närheten med det priset.S Styrman_jansson skrev:
Kommer bli samma med alla, den tillverkningsmetoden vill alla gå till, det enda som stoppar de är gamla fabriker och investeringen i utrustning.A AndersS skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Jag har inga problem med räckvidden om knappt 18 mil på min Mini SE så en Tesla M3 vore ren lyx. Det är mer paketet med laddnätverket mm som jag gillar. Det som jag inte gillar är att M3 är så uppkopplad och digital. Inget jag önskar egentligen.D djac skrev:
Hum, känns inte bra utifrån att bilarnas livslängd riskerar att förkortas och vi konsumenter får ta kostnaden som vill köra varje bil längre än tre år.D djac skrev:
Men vi får väl se hur det blir framöver.
Tyvärr naggas min positiva syn på elbil riktigt i kanten.
Ja med det så fallerade ju elbilen då jag inte behåller bilar så länge. Den jag ägt längst hade jag nog i 2,5 år. Id3 blir den jag kommer äga längst med sina 3 år om jag inte överlåter den tidigare =)pacman42 skrev:
i40 hade jag nog lite mer än ett år och "förlorade" 8000kr endast.
Det går såklart bara räkna när man väl säljer.
Frågan är ju dock, vågar man köpa en 5 år gammal Y eller 3?D djac skrev:
Att köra en Alfa Romeo som tjänstebil skulle jag våga, att köpa en 5 år gammal skulle jag aldrig våga. Tror lite samma med Tesla?