M
D djac skrev:
Detta täcks ju av garantin, sen ser nog alla bilar ganska lika ut.
Nä nippeln hade gått sönder på grund av yttre påverkan, hade inget med garantin att göra.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Hum, känns inte bra utifrån att bilarnas livslängd riskerar att förkortas och vi konsumenter får ta kostnaden som vill köra varje bil längre än tre år.
Men vi får väl se hur det blir framöver.
Tyvärr naggas min positiva syn på elbil riktigt i kanten.
Jag tror inte att tillverkningsmetoden är specifik för elbilar, att göra tillverkningen mer rationell och billigare vill alla tillverkare, att bilarna samtidigt blir väsentligt säkrare ses nog inte heller som en nackdel.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Frågan är ju dock, vågar man köpa en 5 år gammal Y eller 3?

Att köra en Alfa Romeo som tjänstebil skulle jag våga, att köpa en 5 år gammal skulle jag aldrig våga. Tror lite samma med Tesla?
Det som gör att jag skulle tveka är att det var så nya bilmodeller vid det tillfället och att de nya nu kommit ner så pass i pris. Att köpa dagens 3or om fem år känns spontant tryggare. Sen verkar ägarna av bilar som har några år på nacken inte ha så mycket problem, mycket verkar fixat, men det är rent anekdotiskt så jag reserverar mig där.
 
Gällande kostnad för elbil så har jag privatleasing på min id3. Betalar för det mellan 3800kr/mån och 4200kr/mån (beroende på ränteläget). I det ingår vinterdäck och försäkring. Det jag behöver betala för är spolarvätska, torkarblad och el. Innan jag skaffade denna hade jag en personalbil via jobbet, en Toyota chr som jag betalade 4200kr/mån i bruttolöneavdrag. Så i stort lika stora bilar men där Toyotan ävrn påverkar min pension på sikt. Plus att bensinen kostar mer per mil än vad elen på min ID3 har gjort. Jag kör ungefär lika mycket nu som jag gjorde då. Så i detta fall så har det lönat sig för mig att ha elbil
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Ja med det så fallerade ju elbilen då jag inte behåller bilar så länge. Den jag ägt längst hade jag nog i 2,5 år. Id3 blir den jag kommer äga längst med sina 3 år om jag inte överlåter den tidigare =)

i40 hade jag nog lite mer än ett år och "förlorade" 8000kr endast.

Det går såklart bara räkna när man väl säljer.
Vänta något år, så kommer det nog bli bättre läge.

Tillverkningskostnad för battericellerna har redan idag gått under 100$/kWh, dvs ett 60kWh-batteri för endast ca 60.000 SEK.

Att priserna inte sjunker på bilarna handlar bara om den explosiva ökning av försäljning av elbilar, de får sålt fler batterier än det går att tillverka - det finns inget incitament att konkurrera med pris, utan bättre att tjäna grovt med stålar.

Men om ett tag, så kommer tillverkningskapaciteten att bli tillräckligt, då kommer en ny elbil bli billigare i tillverkning än en ny fossilbil, och det är ju rätt lätt att räkna ut vad som händer då.


citatet
"Stenåldern tog inte slut för att världen fick slut på stenar. Inte heller kommer oljeåldern att upphöra för att vi har slut på olja."
tillskrivs den saudiske shejken och tidigare oljeministern Zaki Yamani.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
citatet
"Stenåldern tog inte slut för att världen fick slut på stenar. Inte heller kommer oljeåldern att upphöra för att vi har slut på olja."
tillskrivs den saudiske shejken och tidigare oljeministern Zaki Yamani.
och ”batteriåldern” kommer inte ta slut för att vi får slut på lithium, kobolt och nickel ;)
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vänta något år, så kommer det nog bli bättre läge.

Tillverkningskostnad för battericellerna har redan idag gått under 100$/kWh, dvs ett 60kWh-batteri för endast ca 60.000 SEK.

Att priserna inte sjunker på bilarna handlar bara om den explosiva ökning av försäljning av elbilar, de får sålt fler batterier än det går att tillverka - det finns inget incitament att konkurrera med pris, utan bättre att tjäna grovt med stålar.

Men om ett tag, så kommer tillverkningskapaciteten att bli tillräckligt, då kommer en ny elbil bli billigare i tillverkning än en ny fossilbil, och det är ju rätt lätt att räkna ut vad som händer då.


citatet
"Stenåldern tog inte slut för att världen fick slut på stenar. Inte heller kommer oljeåldern att upphöra för att vi har slut på olja."
tillskrivs den saudiske shejken och tidigare oljeministern Zaki Yamani.
Så du tror att elbilar blir billigare? Ja möjligtvis kinesiskt tjoffs.
Men har bensin/dieselbilar nånsin blivit billigare? Nej inte riktigt. Inte ens småbilarna blev billigare. =) Jag tror trenden kommer hålla i sig i bilar som inte är kinesiskt tjoffs som vi bör undvika i största mån ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Så du tror att elbilar blir billigare? Ja möjligtvis kinesiskt tjoffs.
Men har bensin/dieselbilar nånsin blivit billigare? Nej inte riktigt. Inte ens småbilarna blev billigare. =) Jag tror trenden kommer hålla i sig i bilar som inte är kinesiskt tjoffs som vi bör undvika i största mån ;)
Billigare än de är idag, kanske som en billig fossilbil.

Men priset på bilen avgörs ju av vad folk vill betala och av allt annat i bilen - hjul, kameror, infotainment, inredning, säten, design osv.

En bil är en rätt stor och komplex pryl som knappast kan bli "gratis".
 
S Styrman_jansson skrev:
och ”batteriåldern” kommer inte ta slut för att vi får slut på lithium, kobolt och nickel ;)
Och Tesla raffinerar snart sitt eget lithium. LFP batterierna i deras standard range är ju desdutom fria från kobolt
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och sen kommande batteriteknologier ...
[länk]
Jag tror inte det är rätt väg att göra elbilar ännu tyngre. Många är alldeles för tunga idag bara för att man vill sälja på räckvidd som majoriteten inte behöver.

Det bästa vore nog mindre batterier i kombination med att elektrifiera större vägar.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och Tesla raffinerar snart sitt eget lithium. LFP batterierna i deras standard range är ju desdutom fria från kobolt
Gör det att mängden lithium på jorden ökar?
 
S Styrman_jansson skrev:
Gör det att mängden lithium på jorden ökar?
Metallerna finns men kräver ny brytning och det viktiga blir återvinningsprocessen vilket väl de flesta batteritillverkarna idag också satsar på t.ex. Northvolt. Men det behöver brytas mera initialt utifrån att det inte finns något att återvinna.
 
  • Arg
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Billigare än de är idag, kanske som en billig fossilbil.

Men priset på bilen avgörs ju av vad folk vill betala och av allt annat i bilen - hjul, kameror, infotainment, inredning, säten, design osv.

En bil är en rätt stor och komplex pryl som knappast kan bli "gratis".
Jag tror på en rätt stor nedgång i pris, Tesla visar vägen med ytterligare prissänkningar och det finns fortfarande mycket kvar att göra på produktionssidan som kommer att sänka tillverkningskostnaderna, konkurrensen kommer bli stenhård och de som sitter med gamla fabriker kommer få göra gigantiska avskrivningar, det känns som att vi kommer få se blodbad i sektorn.

Kinesiskt eller inte, de tillverkare som antingen tar djärva beslut, eller startar nya fabriker kommer att ha enorma försprång.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Och framför allt så har vi ganska många år på oss att välja vad som passar bäst utifrån behov, funktion och ekonomi. Idag följer jag mera elbilsutvecklingen än planerar för ett byte, där det börjar komma mera fakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.