Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lite skillnad.

Om nån vill gratisladda kostar det mig 100kr. Om det händer en gång om året så slipper jag gärna fippla med att slå på boxen vid egen laddning. Har bra uppsikt över parkeringen också...

Går nån in i huset kostar det mer, både ekonomiskt och i trygghetskänsla
Hehe, akta så vi inte kommer in på svärfar som inte ville låta svärsonen ladda på julafton... Det kan spåra.
 
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Mina svärföräldrar har nu fått en delad laddstolpe i sin BRF. Nu kan man ladda för 1:75 50m från porten (ej publik - måste låsas upp av BRF medlem) istället för 3kr 500m bort...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde de flesta elbilsförare helst puttrade sakta fram i högerfilen för att minimera laddstolpen. 😀
Icke. Jag kör hastigheten som står på skylten. Ibland + moms t o m… 😎
 
  • Gilla
  • Haha
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Icke. Jag kör hastigheten som står på skylten. Ibland + moms t o m… 😎
Du kanske tillhör undantagen som bekräftar regeln? 😂
 
Attitudeswe
Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde de flesta elbilsförare helst puttrade sakta fram i högerfilen för att minimera laddstolpen. 😀
Vår Enyaq kördes till Italien förra året. Räknade ut att optimal fart på autobahn var 135-140km/h med laddningar 2-77% i snitt på 130kW. Räknade med 5min ställtid per stopp. (Höll mig i teslanätverket så det var nog 5min det landade på. Tesla ligger ofta 2km från motorvägen i tyskland, men inget app strul eller kö)

Publik laddning är dyr, så av den anledningen kan jag dra ner på takten, men inte om jag vill nå fram till middagstid t.ex...
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag som gick från en Passat med "samma" knappar fast inte touch, tyckte de funkade bättre än Id4ans, men lärde mig rätt fort hur touchknapparna funkade (de är ju faktiskt inte helt och hållet touch, där ju lite mekanik som ger en "knappkänsla").

Däremot är "knappsatsen" nere till vänster med dimljus och sånt helt touch, och den är helt klart ett nedköp.
Mitt första intryck av touchkontrollerna på ratten var att de fungerade nästan lika bra som knapparna på Golfens ratt. Redan här är det ju läge att påpeka att nästan lika bra betyder sämre. Men med tiden upptäckte jag fler sätt som de var sämre på och bytte åsikt till att det är mycket sämre. Till exempel att de inte fungerar med vantar. Visst vänjer man sig i betydelsen att det inte är svårt att hantera. Men jag vande mig inte så att jag tyckte att det i något enda avseende var bättre än riktiga knappar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske tillhör undantagen som bekräftar regeln? 😂
Så kan det iofs vara. I ärlighetens namn har jag också stött på de som kör 80 på 120-väg.
Å andra sidan så är jag helt säker på att jag sett en beräkning på att det faktiskt lönar sig att köra normal hastighet och få något tätare mellan laddstoppen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske tillhör undantagen som bekräftar regeln? 😂
På Tesla kan man ställa in offset med både enheter eller procent på skyltad hastighet 👍

Jag skulle säga att 500 hk är mer inbjudande till aktiv körning än 200 hk… 😇
Köra under skyltad hastighet är en styggelse!
 
  • Gilla
  • Haha
jannebmw och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
På Tesla kan man ställa in offset med både enheter eller procent på skyltad hastighet 👍

Jag skulle säga att 500 hk är mer inbjudande till aktiv körning än 200 hk… 😇
Köra under skyltad hastighet är en styggelse!
En Fiat 500e körs som om den vore stulen. Det säger de flesta ägare inkl jag.
Sniglar kan åka nån gammal Opel.
 
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och det är en kombi? Eller ska jag köpa en bil för 200 000 och samtidigt behöva hyra kombi till campingsemestern?
Njae, den räknas väl som crossover, men både cupe och bagage är lite rymligare än en Volvo V60 gen1
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske tillhör undantagen som bekräftar regeln? 😂
Varken jag eller mina vänner håller igen för att spara in energi. Det finns ingen anledning till det. Håller mestadels skyltad fart, och med highway assist inkopplad så växlar farthållaren set-värde automatiskt.
Enligt min erfarenhet så är de nya "fartdårarna" jämte BMW numera rätt många Teslor.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Förutsätter ju att det finns ström.
Jag skulle kunna tänka mig en elbil till och från jobbet men inte som enda bil. Strömavbrott ett par dar så är man redan frusen och hungrig, jag vill inte vara strandsatt också så under överskådlig framtid kommer det finnas minst en bensinbil och ett par dunkar extra hemma. Elbil som daglig bruksvagn kan det däremot bli inom några år.
Hur har du tänkt att mackarnas bränslepumpar ska fungera utan el? Just saying...
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Men ni som valt elbil och nu diskuterar olika former av laddning, med olika effekter, begränsning i laddning, laddtider, var kan jag ladda, behöver jag en app, etc.
Om ni ser det från övriga, kanske 90%, som tidigare bara behövt ha koll på när är tanken tom och färg på tankhandtag, den som då läser den här tråden känner nog då "är nog för tidigt". 😇
Det kan man tänka lite olika om, ta ett steg tillbaka och betrakta sakernas tillstånd och förändringar.

Det blir allt längre mellan mackarna idag, en artikel i Sydsvenskan häromdagen om att tex hälften ska försvinna i Lund. Det finns lätt fler laddställen än tankställen redan.

Låt oss säga att det hade erbjudits bensin till samma kostnad och med samma begränsningar som el, om du accepterade att det tog 15 minuter att tanka och då får du bara 80% av tanken men bensinen i de pumparna kostar 8kr/liter. Min gissning är att det hade varit kö till de pumparna dygnet runt.

Å andra sidan finns det politiker/sektledare som dagligen pumpar ut vikten av att hålla fossilkonsumtionen hög och vilken soy boy man är om man går över till el, jag skulle tro att om det ändrar sig så går omställningen snabbare.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 7 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan man tänka lite olika om, ta ett steg tillbaka och betrakta sakernas tillstånd och förändringar.

Det blir allt längre mellan mackarna idag, en artikel i Sydsvenskan häromdagen om att tex hälften ska försvinna i Lund. Det finns lätt fler laddställen än tankställen redan.

Låt oss säga att det hade erbjudits bensin till samma kostnad och med samma begränsningar som el, om du accepterade att det tog 15 minuter att tanka och då får du bara 80% av tanken men bensinen i de pumparna kostar 8kr/liter. Min gissning är att det hade varit kö till de pumparna dygnet runt.

Å andra sidan finns det politiker/sektledare som dagligen pumpar ut vikten av att hålla fossilkonsumtionen hög och vilken soy boy man är om man går över till el, jag skulle tro att om det ändrar sig så går omställningen snabbare.
Men vart på fältet laddar du el för motsvarande 8kr per litern fossilt bränsle undrar jag? En elbil drar i genomsnitt sett över helåret 2-2.5kw per mil (2.5kw är nog de flestas genomsnittliga förbrukning på ett år) och då är du uppe i långt över motsvarande 8kr per liter fossilt bränsle.
 
Att köra elbil längre resor och tanka på fältet kostar likvärdigt som att tanka fossilt bränsle. Har man dessutom med sig familjen så får man lägga 500kr på fika och mat vid varenda laddstopp också utöver kostnaden för elen man tankar, för att underhålla småbarnen som tycker det är tråkigt att vänta på elbilen, framförallt vintertid då det tar längre tid att ladda och det är för kallt att vara ute och leka på lekplatserna som en del laddställen erbjuder. Då ser man barnfamiljerna inne på macken, väntandes i värmen och föräldrar som köper än det ena än det andra för att sysselsätta barnen medans bilen står ute och laddar med 50kw/h och det tar minst 1h att ladda upp batteriet för att kunna fortsätta 20mil till i snöstormen.
 
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.