1 501 086 läst · 24 663 svar
1501k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 455 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 455 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 108 inlägg
@Korvgubbe Så för att vissa inte kan ladda elbilar ska vi inte uppmuntra så många som möjligt att gå över till det?
Missade att du inte kunde ladda på jobbet. Vill bara visa siffrorna för laddning. Hoppas du kan få tillbaka laddningen på jobbet igenpacman42 skrev:
Visst, men skulle man börja avveckla fossilla bränslen nu, kommer det direkt p platser med laddmöjlighet vid lägenheter och de flesta arbetsplatser.Korvgubbe skrev:
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 455 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 455 inlägg
Det har jag aldrig sagt, och det vet du nog om med.13th Marine skrev:
Däremot behöver man vara ärlig med att infrastrukturen, och ekonomin, inte finns för många idag, och att bygga ut den kommer att ta tid. Fram tills dess gäller det att balansera mellan att uppmuntra till byte och inte straffa ut folk från ett vanligt liv.
De minsta elbilarna idag går som minst 10mil realistiskt på en laddning.harry73 skrev:
Om inte minnet sviker mig så har 90% av Sveriges arbetsföra befolkning mindre än 3 mil till och från jobbet. Dvs det behövs inte ladda på jobbet varje dag. Inte ens ladda hemma varje dag.
Jag tolkar det som att runt 50% bor i nån form av lägenhet https://www.sverigesallmannytta.se/sa-bor-sveriges-befolkning/
Av de som bor i villa så är det rimligt att anta att en större del av dessa kan lösa laddning hemma.
50%av bilflottan i sverige är en ganska bra start..... vi kan börja där
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 108 inlägg
Eftersom inlägget du kommenterade på i sin tur var en kommentar på att man inte ska missgynna de som inte kan använda det så vet jag inte så fall inte var du ville komma med din kommentar.Korvgubbe skrev:Det har jag aldrig sagt, och det vet du nog om med.
Däremot behöver man vara ärlig med att infrastrukturen, och ekonomin, inte finns för många idag, och att bygga ut den kommer att ta tid. Fram tills dess gäller det att balansera mellan att uppmuntra till byte och inte straffa ut folk från ett vanligt liv.
Oavsett så kommer ett gynnande av elbilar ses som ett missgynnande av vanliga bilar, oavsett om det är ett bidrag till elbilar, eller straffskatt på fossilbilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Visst är det så, men ska man ha olika bilar beroende på hur många av familjens medlemmar som ska med? En bil för att pendla till jobbet, en bil för att åka och handla, en bil för när man ska skjutsa ungarna och en fjärde bil för när hela familjen ska åka och hälsa på släkten?Nyfniken skrev:
Det blir ju istället så att man köper en bil som klarar alla resorna. För vissa resor blir den overkill, men det blir i alla fall billigare än att köpa en extra bild.
Ja, jag tänkte på detta häromdagen, när jag går till och från pendeltåget går jag förbi flera gator där det står långa radera med bilar parkerade. Inga de bilägarna skulle alltså kunna ladda hemma.Korvgubbe skrev:
Ladda på jobbet låter ju bra, om man bara använder bilen på vardagar. Men om man även behöver bilen på helgerna blir det lite besvärligt att om man inte kan ladda hemma.
Det kommer väl alltid att finnas folk som inte passar in i majoritetens körmönster och bostadssituation?
Jag har hört att det finns en person i Mjölby som inte kan ta körkort. Rimligen borde vi förbjuda alla att köra bil eftersom villkoren inte är samma för alla.
Jag har hört att det finns en person i Mjölby som inte kan ta körkort. Rimligen borde vi förbjuda alla att köra bil eftersom villkoren inte är samma för alla.