Det är ju faktiskt vansinne att de allra flesta sitter ensamma och kuskar runt i en plåtklump på 2 ton...
 
  • Gilla
Buford och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju faktiskt vansinne att de allra flesta sitter ensamma och kuskar runt i en plåtklump på 2 ton...
Det kan man tycka. Men tittar man på logistiken så har många inget annat val.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Förordar bakhjulsdrivet och bensin...:)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Korvgubbe
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det sådär synd om landsbygden eller de som "måste" köra till stugan/släkten i ett streck nu igen?
Är det sådär jobbigt att behöva påminna sig själv om att det faktiskt fortfarande finns personer som bor i lägenhet och saknar möjlighet att ladda bilen såväl hemma som på jobbet?
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Är det sådär jobbigt att behöva påminna sig själv om att det faktiskt fortfarande finns personer som bor i lägenhet och saknar möjlighet att ladda bilen såväl hemma som på jobbet?
Allas förutsättningar och möjligheter är såklart olika - inget konstigt med det.
 
@Korvgubbe Så för att vissa inte kan ladda elbilar ska vi inte uppmuntra så många som möjligt att gå över till det?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
@Alexn72, alla kan inte ladda på jobbet. Och kan man ladda på jobbet så är man ofta begränsad till 6A. Jag blev av med min jobbladdning för att vissa på jobbet envisades med att ladda med 10A. Resultat, ingen laddning alls.
Missade att du inte kunde ladda på jobbet. Vill bara visa siffrorna för laddning. Hoppas du kan få tillbaka laddningen på jobbet igen
 
harry73
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Är det sådär jobbigt att behöva påminna sig själv om att det faktiskt fortfarande finns personer som bor i lägenhet och saknar möjlighet att ladda bilen såväl hemma som på jobbet?
Visst, men skulle man börja avveckla fossilla bränslen nu, kommer det direkt p platser med laddmöjlighet vid lägenheter och de flesta arbetsplatser.
 
Korvgubbe
13th Marine 13th Marine skrev:
@Korvgubbe Så för att vissa inte kan ladda elbilar ska vi inte uppmuntra så många som möjligt att gå över till det?
Det har jag aldrig sagt, och det vet du nog om med.
Däremot behöver man vara ärlig med att infrastrukturen, och ekonomin, inte finns för många idag, och att bygga ut den kommer att ta tid. Fram tills dess gäller det att balansera mellan att uppmuntra till byte och inte straffa ut folk från ett vanligt liv.
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Visst, men skulle man börja avveckla fossilla bränslen nu, kommer det direkt p platser med laddmöjlighet vid lägenheter och de flesta arbetsplatser.
De minsta elbilarna idag går som minst 10mil realistiskt på en laddning.
Om inte minnet sviker mig så har 90% av Sveriges arbetsföra befolkning mindre än 3 mil till och från jobbet. Dvs det behövs inte ladda på jobbet varje dag. Inte ens ladda hemma varje dag.
Jag tolkar det som att runt 50% bor i nån form av lägenhet https://www.sverigesallmannytta.se/sa-bor-sveriges-befolkning/
Av de som bor i villa så är det rimligt att anta att en större del av dessa kan lösa laddning hemma.
50%av bilflottan i sverige är en ganska bra start..... vi kan börja där;)
 
  • Gilla
karny889 och 4 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Det har jag aldrig sagt, och det vet du nog om med.
Däremot behöver man vara ärlig med att infrastrukturen, och ekonomin, inte finns för många idag, och att bygga ut den kommer att ta tid. Fram tills dess gäller det att balansera mellan att uppmuntra till byte och inte straffa ut folk från ett vanligt liv.
Eftersom inlägget du kommenterade på i sin tur var en kommentar på att man inte ska missgynna de som inte kan använda det så vet jag inte så fall inte var du ville komma med din kommentar.

Oavsett så kommer ett gynnande av elbilar ses som ett missgynnande av vanliga bilar, oavsett om det är ett bidrag till elbilar, eller straffskatt på fossilbilar.
 
A Alexn72 skrev:
Av de som bor i villa så är det rimligt att anta att en större del av dessa kan lösa laddning hemma.
Kan komplettera med att även många BRF:er med eget garage också ger möjlighet till laddning hemma. Bl.a. den jag bor i.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju faktiskt vansinne att de allra flesta sitter ensamma och kuskar runt i en plåtklump på 2 ton...
Visst är det så, men ska man ha olika bilar beroende på hur många av familjens medlemmar som ska med? En bil för att pendla till jobbet, en bil för att åka och handla, en bil för när man ska skjutsa ungarna och en fjärde bil för när hela familjen ska åka och hälsa på släkten?

Det blir ju istället så att man köper en bil som klarar alla resorna. För vissa resor blir den overkill, men det blir i alla fall billigare än att köpa en extra bild.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Är det sådär jobbigt att behöva påminna sig själv om att det faktiskt fortfarande finns personer som bor i lägenhet och saknar möjlighet att ladda bilen såväl hemma som på jobbet?
Ja, jag tänkte på detta häromdagen, när jag går till och från pendeltåget går jag förbi flera gator där det står långa radera med bilar parkerade. Inga de bilägarna skulle alltså kunna ladda hemma.

Ladda på jobbet låter ju bra, om man bara använder bilen på vardagar. Men om man även behöver bilen på helgerna blir det lite besvärligt att om man inte kan ladda hemma.
 
Det kommer väl alltid att finnas folk som inte passar in i majoritetens körmönster och bostadssituation?
Jag har hört att det finns en person i Mjölby som inte kan ta körkort. Rimligen borde vi förbjuda alla att köra bil eftersom villkoren inte är samma för alla.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.