E Edgarsven skrev:
Det finns redan batterier som kan laddas så fort. Finns elbussar som kan köra runt en timma och sedan laddas till fullt på 10 minuter. Jag har läst om batterier till elbilar som blir nästa generation och i tester finns det batterier som kan laddas från 20% till 100% på 3 minuter. Ja, du läste rätt. Så tekniken kommer. En 15 minuters laddning är nog standard på normala elbilar om bara några år.
Dock finns det en skillnad med bussarna, betroende på batterityp så laddar man inte ur fullt. Modernare elbussar brukar ha lite större batterier för att hantera problem som uppstår i produktionen. Det kan vara så att man ligger vid den typen av körning du beskriver och pendlar mellan 80-100% hela tiden.

1 timmes körning sänker till 80% sen laddar man ungefär 20-30kWh vid ändhållplatsen
 
N Nerre skrev:
Om vi försöker räkna på rimligheten här.

Köra runt i en timme, vi räknar med en snitthastighet på 20 km/h. Nu vet jag inte hur mycket effekt en buss dra, elbilar verkar ligga på 2 kWh per mil? Det innebär då 40 kWh i batteriet. Om det ska laddas på 10 minuter krävs en effekt på 240 kW. Det är lika mycket effekt som 10 villor med 20 A huvudsäkring kan dra max. Vilket elnät klarar att ge den effekten till ett dussin bilar samtidigt?

Det är möjligt att det finns batterier som går att ladda så snabbt, men det lär inte bli lätt att hitta laddare för det, just eftersom elnätet in klarar det.
Om du räknar på 2kwh per mil och den kör 2 mil så har den gjort av med 4 kWh.

Varför klarar inte elnätet denna effekt?
Det finns två tillfällen man bör undvika att ladda mellan 6-8 på mårgonen och mellan 17-19 på kvällen. Om man vill vara snäll mot elnätet.
 
N Nerre skrev:
Men för de flesta är det inte fråga om 99% eller 98%, särskilt om man inte bilpendlar till jobbet.
....
Särskilt om man köper en bil som bara kostar 30-40 tusen i inköp.

Sen lär det ju bli samma problem som med taxi: Det kommer finnas perioder där det inte går att få tag på en "självkörande taxi". Titta på t.ex. hur det ser ut på nyårsafton eller liknande. Och hur lång innan lär man inte behöva boka om man vill resa bort över julhelgen? Eller midsommar?

Det är ju de där "peakarna" som är problemet. Om det bara handlade om att pendla till jobbet skulle små elbilar säkert funkar för väldigt många.

Taxi finns det många av. Men problemet är personalen under storhelgerna. Därför är det svårt med en taxi på tex nyår. Självkörande elbilar firar inte nyår. Om alla bilar du ser när du är på fest har potential att köra dig hem efter festen så....

Dessutom tänk taken att du tjänar pengar under tiden du är på nyårsfirande för att bilen är ute och plockar körningar:cool:

Bara kostar 30k i inköp... dagen då elbilen är avbetalad kör du för nästan bara energikostnaden dvs runt 2-5kr per mil.
En billig fossilbil lär dra runt 1l per mil livet ut. Dvs minst 15kr per mil
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Ja, jag tänkte på detta häromdagen, när jag går till och från pendeltåget går jag förbi flera gator där det står långa radera med bilar parkerade. Inga de bilägarna skulle alltså kunna ladda hemma.

Ladda på jobbet låter ju bra, om man bara använder bilen på vardagar. Men om man även behöver bilen på helgerna blir det lite besvärligt att om man inte kan ladda hemma.
Man får väl skaffa ett litet bensin eller diesel-elverk, som får stå och puttra ett par timmar på trottoaren bredvid den parkerade bilen. Håll nu inte på och tillverka problem som inte finns. :crysmile:


Men visst, problem uppstår för många, men idag bor inga i bensinstationerna ...
...så snabbladdningsstationer är väl det som gäller för de som inte kan ladda hemma eller på jobbet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tja, alternativet för en 15-åring är en ännu dyrare mopedbil med svindyra försäkringar, sämre krocksäkerhet mm. Eller så en moped utan väderskydd alls. Eller en A-traktor som är ännu dyrare att äga per mil.

Pest, kolera eller spanska sjukan...

Twizy finns även som ATV som går 84km/h.

I mitt fall så finns det dörrar och fönster och kupevärmare, så den är varm när man startar. Och den är i princip gratis att köra när den är inköpt. Man slipper trängselskatt och den är asrolig. Jag brukar låna den från dottern när jag skall till närbutiken (6km bort).
Men är verkligen mopedbil dyrare att försäkra? Den känns som mer som en ”bil”, samt att denna batterihyra känns onödigt dyr, än när den står kostar det...ser att det finns beggade sådana som går 80kmh för 40’, men då tillkommer batterihyran, bytt jobb och har 2.5mil enkel väg till jobbet, med bra väg med lite trafik..men vintern är lång..
 
A Alexn72 skrev:
Varför klarar inte elnätet denna effekt?
För att ledningarna från norrland (där vattenkraften finns) till södra Sverige (för mest folk bor) är för klena.

https://www.sydsvenskan.se/2019-06-08/fragetecken-kring-el-oroar-foretag

Det är alltså om en massa bilar ska laddas samtidigt som man får problem. Det är trist om folk i Lund måste vänta med laddningen eftersom folk i Malmö håller på och laddar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man får väl skaffa ett litet bensin eller diesel-elverk, som får stå och puttra ett par timmar på trottoaren bredvid den parkerade bilen. Håll nu inte på och tillverka problem som inte finns. :crysmile:


Men visst, problem uppstår för många, men idag bor inga i bensinstationerna ...
...så snabbladdningsstationer är väl det som gäller för de som inte kan ladda hemma eller på jobbet.
Jag behöver inte bo på en mack eller ha mack på jobbet när jag kan fylla på 120mil på drygt 1min.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju sant att det går mycket snabbare att fylla på stora energimängder med ett flytande kemiskt bränsle än med el.

Men många av dem som bor mitt i stan och har gatuparkering och dessutom saknar laddmöjlighet på jobbet har troligen inte något stort behov av att tanka 120 mil. Deras behov är kanske mer att fylla på för 14 mils körning en gång i veckan. Det kanske går att acceptera en snabbladdning under 10-15 minuter då - om nu bilen är så viktig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
richardtenggren
Jag gillar idén med elbilar, men tror att det är bättre att satsa på fossilfria bränslen, för att slippa ersätta våra befintliga bilar i förtid.
Har 14 km enkel resa till jobbet och tanken på en GTE finns där ibland, det hade dock varit än mer lockande om det fanns möjlighet till landning på jobbet. På tidigare jobb fanns detta.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju sant att det går mycket snabbare att fylla på stora energimängder med ett flytande kemiskt bränsle än med el.

Men många av dem som bor mitt i stan och har gatuparkering och dessutom saknar laddmöjlighet på jobbet har troligen inte något stort behov av att tanka 120 mil. Deras behov är kanske mer att fylla på för 14 mils körning en gång i veckan. Det kanske går att acceptera en snabbladdning under 10-15 minuter då - om nu bilen är så viktig.
Jag känner många resande säljare som bor i lägenhet. Behöver de inte ladda hemma?

Just i denna debatt bör man vara försiktig med att göra generella antaganden.
 
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Jag känner många resande säljare som bor i lägenhet
Jag känner massor med folk som bor i lägenhet som bara har någon enstaka km till sitt jobb.
Vart vill du komma?
 
  • Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag känner massor med folk som bor i lägenhet som bara har någon enstaka km till sitt jobb.
Vart vill du komma?
Jag känner några som bor i hus som inte har bil alls.
 
optimum
På tok för tidigt att köpa elbil. Jag väntar på att de ska erbjuda mig ett kostnadsfritt utbyte av min dieseldrivna bil till en elbil med samma prestanda som jag har idag. Jag bor i hus så jag kan ladda den själv. Den skatt jag årligen betalar och betalt borde lätt finansiera en ny fin bil till mig och ändå räcka till att betala skolor och sjukvård mm.
Lämplig kompensation när jag tidigare följt råden att en dieselbil är bra val för miljön och följt dem som lydig medborgare.

Här kommer min spec på bil.
Fyrhjulsdriven SUV med bra lastförmåga och dragkrok som får dra 2000kg (med E-kort)
SUV är ett måste så den har bra markfrigång och klarar all jäkla vägbulor man byggt samt vägar som är i sämre skick än i Ukraina. Ska klara distanser på 80 mil på en tankning (laddning)

Och OBS, ingen hybridbil för då kan jag fortsätta köra med min nuvarande bil. Och garanti för att min ny fina elbil är fullt återvinningsbar.

Ja, som ni ser anser jag det är för tidigt att köpa elbil. De är inte färdigutvecklade.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Här kommer min spec på bil.
Fyrhjulsdriven SUV med bra lastförmåga och dragkrok som får dra 2000kg (med E-kort)
SUV är ett måste så den har bra markfrigång och klarar all jäkla vägbulor man byggt samt vägar som är i sämre skick än i Ukraina. Ska klara distanser på 80 mil på en tankning (laddning)

Och OBS, ingen hybridbil för då kan jag fortsätta köra med min nuvarande bil. Och garanti för att min ny fina elbil är fullt återvinningsbar.

Ja, som ni ser anser jag det är för tidigt att köpa elbil. De är inte färdigutvecklade.
Tja, frånsett att nån ska ge dig bilen gratis så låter det rätt precis som att du beskriver en Tesla Model X.
Den finns färdigutvecklad idag, de finns till och med att köpa som begagnade.
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.