Vi får se vem som vinner. Jag ger inte många ören för deras tro på utvecklingen. För mig så har batteribilen redan vunnit.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Vad kommer hända? Svaret är att de som först börjar köra med rena elbilar blir de som det passar bäst för. Det blir folk som reser till jobbet varje morgon t ex. Först kommer dessa föröka sig fort på några år. De som åker runt med tunga stenar i sin SUV och har släp också. De kommer byta till ren elbil väldigt sent. Det som dock kommer hända är att nästa SUV med dragkrok troligen kanske också har någon form av hybridsystem med el. Som komplement till motorn.

Angående livslängd på batteriet. Så är tanken så att batteriet ska hålla hela bilens livslängd som då beräknas till 25 000 mil.
Detta kommer också då ge att en bil som rullat 25000 mil får automatiskt ett långt värde. Batterierna kan återvinnas, så där finns ett visst värde iofs.
Finns Teslor som rullat över 30’ mil utan knappt försämring av batteriet..

Visst går det att ladda elbil på camping, husvagnen kräver ingen el på sommaren, och säkrat 10-16A.

Brukar stå Norska Teslor på hotellet i fjällen och ladda i motorvärmarstolparna..6-10A.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Finns Teslor som rullat över 30’ mil utan knappt försämring av batteriet..

Visst går det att ladda elbil på camping, husvagnen kräver ingen el på sommaren, och säkrat 10-16A.

Brukar stå Norska Teslor på hotellet i fjällen och ladda i motorvärmarstolparna..6-10A.
Kör man inte kyl/frys och AC från nätet?
 
Jag vill påstå att det är ekonomiskt självmord att köpa en elbil idag. Det skulle inte förvåna mig om värdeminskningen på 3år är mindre på en diesel än en hel-el. Detta pga utvecklingen som är på elbilar. På 3år kommer det att hända så mycket att en 3år gammal elbil är omodern. Bara räckvidd och självkörning, laddning mm kommer att vara på en helt annan nivå om 3år.

Så funderar man på att skaffa elbil är mitt bestämda råd att leasa den.
 
R Robert-san01 skrev:
Kör man inte kyl/frys och AC från nätet?
Kyl/frys har ingen kompressor, det är 60-100w värmeelement, samt några watt batteriladdare,Led lampor, AC om sådant finns 700w, men räcker gott för att ladda elbil, alt hela natten..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kyl/frys har ingen kompressor, det är 60-100w värmeelement, samt några watt batteriladdare,Led lampor, AC om sådant finns 700w, men räcker gott för att ladda elbil, alt hela natten..
Så i praktiken är man tvungen att lägga upp sin tur mellan campingar och snabbladdare om man vill ut på semester med elbil och husvagn?

Om man inte har med sig ett elverk...
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Varför inte ett bränslecellsdrivet elverk så man inte väsnas? ;)
 
ullberg
R Robert-san01 skrev:
Jag vill påstå att det är ekonomiskt självmord att köpa en elbil idag. Det skulle inte förvåna mig om värdeminskningen på 3år är mindre på en diesel än en hel-el. Detta pga utvecklingen som är på elbilar. På 3år kommer det att hända så mycket att en 3år gammal elbil är omodern. Bara räckvidd och självkörning, laddning mm kommer att vara på en helt annan nivå om 3år.
Om utvecklingen på elbilar går så fort som du säger (jag tror & hoppas du har rätt) så är snart de fördelar fossilbilar har jmf med el idag utplånade, och vad händer i så fall med värdefallet på den tre år gamla dieseln?

Ingen kan givetvis veta med säkerhet om framtiden så du kan absolut ha rätt, men för egen del gör jag med samma grunddata (den kraftiga utvecklingen inom elbilsteknik) en helt annan analys av restvärdet för fossil vs el...

/U
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Om utvecklingen på elbilar går så fort som du säger (jag tror & hoppas du har rätt) så är snart de fördelar fossilbilar har jmf med el idag utplånade, och vad händer i så fall med värdefallet på den tre år gamla dieseln?

Ingen kan givetvis veta med säkerhet om framtiden så du kan absolut ha rätt, men för egen del gör jag med samma grunddata (den kraftiga utvecklingen inom elbilsteknik) en helt annan analys av restvärdet för fossil vs el...

/U
Går utvecklingen så fort som man kan förvänta sig faller naturligtvis priserna på diesel och bensin också lite snabbare.

Men det hade man nog redan räknat med skulle falla när elbilarna blivit så bra att de kan ersätta dem.
 
R Robert-san01 skrev:
Så i praktiken är man tvungen att lägga upp sin tur mellan campingar och snabbladdare om man vill ut på semester med elbil och husvagn?

Om man inte har med sig ett elverk...
Ja eller mellan mackarna med din törstiga bensinbil..ganska likadant..
 
ullberg ullberg skrev:
Om utvecklingen på elbilar går så fort som du säger (jag tror & hoppas du har rätt) så är snart de fördelar fossilbilar har jmf med el idag utplånade, och vad händer i så fall med värdefallet på den tre år gamla dieseln?

Ingen kan givetvis veta med säkerhet om framtiden så du kan absolut ha rätt, men för egen del gör jag med samma grunddata (den kraftiga utvecklingen inom elbilsteknik) en helt annan analys av restvärdet för fossil vs el...

Går utvecklingen fort? Då borde dessa litiumbatterier redan vara ersatta, men inte hänt så otroligt mycket..
/U
 
N Nerre skrev:
Om du scollar ner en bit på den här sidan
[länk]
så hittar du Förbrukning. Tycker du på fullt allvar att det ser ut att vara stor skillnad mellan natt och dag?

Lägsta förbrukningen senaste dygnet verkar vara 10,7 och den högsta 13,2 TW. En skillnad på 3 TW.
Nä 3Twh är ingen skillnad! Kan nog ladda en och annan elbil, givetvis kräver landet mindre energi på natten! När stora industrier står och vissa av oss sover..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja eller mellan mackarna med din törstiga bensinbil..ganska likadant..
Jag tar mig betydligt mycket längre än 14mil med 2t på kroken.

Så -Nej, jag behöver inte planera min semester efter vart mackar och campingar ligger.

För att göra diskussionen relevant. Finns det ens någon elbil som får dra 2t?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
H Husqvarna220Ac skrev:
Nä 3Twh är ingen skillnad! Kan nog ladda en och annan elbil, givetvis kräver landet mindre energi på natten! När stora industrier står och vissa av oss sover..
3 TWh motsvarar energin i ca 300 miljoner liter bensin, om man eldar upp bensinen för att bara få ut värmeenergi, dvs få ut 100% av energin.
Men då det gäller att driva fram en bil med bensin vs el så har bensinen en verkningsgrad på ca 25% (diesel ca 35%) medan eldriften kan stoltsera med kanske 80-90%.
Så den mängden el motsvarar kanske 900 miljoner liter bensin/diesel för att framföra bilar med.

Så japp, du har rätt, det finns helt klart en liten skvätt el att tanka med ... :cool:
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
sunnis
N Nerre skrev:
Fast nu missar du ju poängen med att biltillverkarna inte tror på batteribilar i det långa loppet. Så andrahandsvärdet på batteribilar riskerar att sjunka drastiskt när du för samma pris som en begagnad batteribil kommer kunna köpa en sprillans ny bränslecellbil.
Bränslecellsbilar finns att köpa idag, men ingen vill ha dessa då de mest bara har nackdelar. Dyra i inköp, dyra att köra, begränsad livslängd, de bygger på att lagra energi i vätgas som är ganska dålig energidensitet som kräver lagras flytande. Det finns inte en enda fördel med vätgasbilar jämfört med batterielbilar, jo de går snabbare att tanka men eftersom det knappt finns ställen att tanka på så får man pendla för att fylla på vätgas. Det går att skriva spaltmeter om hur dålig idé vätgas är. Varför ska man använda el för att spjälka vätgas ur vatten för att sedan med relativt krångla distributionsmetoder frakta detta flytande för att göras om till el till en elmotor. Varför inte ladda bilen direkt från elnätet som finns överallt.

optimum optimum skrev:
Jag var hos goda vänner på en campingplats och vi diskuterade om det finns husbilar med elmotor.
Även hur de med husvagn skulle hitta en elbil för rimliga pengar att använda för semesterresor.

Även om de kommer fram till campingen kommer de inte hem då campingplatsernas elnät inte klarar av laddning av elbilar.

Hur tänker man där?
Ska man då ha ett bensin/diesel -aggregat för laddning med sig?
Är det så att husbilar skulle komma som batterifordon och öka så kommer campingplatser som erbjuder kapaciteten att ladda få mer gäster. Ganska enkelt. De campingar som "tänker rätt" kommer ju att vara konkurrenskraftigare än andra som inte tänker alls.

R Robert-san01 skrev:
Jag vill påstå att det är ekonomiskt självmord att köpa en elbil idag. Det skulle inte förvåna mig om värdeminskningen på 3år är mindre på en diesel än en hel-el. Detta pga utvecklingen som är på elbilar. På 3år kommer det att hända så mycket att en 3år gammal elbil är omodern. Bara räckvidd och självkörning, laddning mm kommer att vara på en helt annan nivå om 3år.

Så funderar man på att skaffa elbil är mitt bestämda råd att leasa den.
Alla Tesla ägare jag känner till som är några stycken så leasas alla uteslutande på firma, inte så olikt andra bilar i 1 miljon segmentet ändå. Mycket företagsleasing av egenföretagare och aktieägare som kan oftast bestämma lite som de vill, eller högt uppsatta. Någon är privatägd f.d leasingbil. Teslorna står ju även sig ganska bra rent utvecklingsmässigt, de tidigare Model S är fortfarande ganska likvärda de nya Model S. Batterierna blir ju bättre, en 75D Tesla är ju inte så mycket sämre än 5år nyare 85Da... Det går rätt trögt med kapaciteten. Även om det kommer banbrytande ny batteriteknik så kommer den ändå ta 5-10 år att realisera till ett mycket högt pris, det är sällan beg-marknaden totalrasar, men det kan ju hända.

N Nerre skrev:
För att ledningarna från norrland (där vattenkraften finns) till södra Sverige (för mest folk bor) är för klena.

[länk]

Det är alltså om en massa bilar ska laddas samtidigt som man får problem. Det är trist om folk i Lund måste vänta med laddningen eftersom folk i Malmö håller på och laddar.
Angående den här diskussionen så måste man börja ta hänsyn till tiden och vanliga krafter som hederlig infrastruktursutveckling och ren kapitalism (Läs campingcitatet). Det gäller företag, BRFer vad som helst. När arbetarna, medlemmarna i BRFen vill äga elbilar så kommer investeringarna. Om kunderna till nätägarna vill investera i kapacitet så vore det ologiskt om inte nätägarna följer investeringstrenden. Det är en fri marknad som justerar sig effektivt självt, man behöver m.a.o inte vara så orolig.

Dagens bilar som tillverkas exakt nu banden runtom i världen vilket kanske består till 90% isa av fossilbilar, 9,9% is hybrider och kanske 0,1% rena elbilar? Ingen aning om dagens exakta produktionsnivåer, någon får rätt mig om jag har tvärfel. Men poängen är att alla dessa fordon som tillverkas nu har en teknisk livslängd på ca 20år. Så tror man att det kommer en elbils-boom om 5år där majoriteten av bilarna i den totala fordonsparken skulle bli elfordon och till följd av det kommer elnätet att totalkollapsa så har man lite väl höga förhoppningar. Innan vi ens når 50% batterielbilar så är det i alla fall mer än 20år dit. Kanske 30år innan vi når en fordonspark över 50%? Realistiskt är nog runt år 2050.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.