Poängen är fortfarande att det inte fungerar för alla. Att straffa ur (skatta ut) de som inte har förutsättningar fungerar inte i samhället. Man måste ha lösningar som fungerar för alla.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
harry73
Även dieselbilar kan ha problem med att starta i kylan (om man inte har motorvärme).
 
  • Gilla
engs
  • Laddar…
Och bensinbilar. Jag har dock lyckats starta dessa i -35 utan värmning. Senast en modern dieselbil för två år sedan.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Är det sådär synd om landsbygden eller de som "måste" köra till stugan/släkten i ett streck nu igen?

Är det någon form av mänsklig rättighet att få köra fossilt på vår framtids bekostnad?

Drivmedelsdebatten hamnar iofs bättre i klimattråden.
 
P para skrev:
Vilka elbilar är det som inte startar vid -20?
Har för mig att det var Östersundskommun som inte kunde ladda sina första Zoe om de inte stod i garage.

Det är väl VW hybriderna som inte går att köra på el under en viss temp?
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Och bensinbilar. Jag har dock lyckats starta dessa i -35 utan värmning. Senast en modern dieselbil för två år sedan.
Jag tror absolut att man kan starta många bilar diesel och bensinbilar vid sträng kyla, men det funkar inte med alla. Samma sak gäller säkert också för elbilar
 
pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att det till stor del handlar om komfort.

Min dotter har en Renault Twizy, den kommer hon tio mil med. Den fungerar hela året och kostade inklusive vinterdäck, bluetoothstereo, dörrar och fönster 120kkr ny. Nu är detta en mopedbil, men man får motorcykelvarianten som går 84km/h för några få tusenlappar till. Det stora problemet med detta fordon är, förutom krocksäkerheten, att det inte finns värme i den. Å andra sidan så har jag ingen värme att tala om på kortare avstånd i min hybrid heller om jag inte förvärmer den. Av denna orsak så har jag köpt kupévärmare till dotterns Twizy också, samt isolerat upp den en aning. De flesta som skall pendla klarar sig med detta billiga fordon, jag har pendlat tre mil till jobbet med den också bara för att det var roligt (känns som att köra gokart).

Det behöver inte vara så dyrt med elfordon, det är all komfort som en modern bil innehåller som kostar pengar.

Så, är det för tidigt att köpa elbil? Ja det beror på vad du skall använda den till. Pendlar du ett par tre mil till jobbet och åker på långa resor ibland? Då kan en liten elbil och en hyrbil vara det som gäller. Jag valde dock en hybrid då jag även har behov av att dra släpvagn och packa mycket ibland.

Pendlar du tio mil enkel väg varje dag och bor i södra Sverige, samt har möjlighet att snabblagad, eller om du har möjlighet att installera en laddare med högre effekt hemma, då kan en större elbil vara av intresse. Men notera att 10A då inte räcker till laddningen, det är gör inte heller en fas på 16A. Här kostar det även i elanläggningen i huset.

Pratar vi om en andrabil, då kanske en Twizy skulle räcka? Den bär sig snabbt om man pendlar två mil enkel väg under en stor del av året. Dessutom befriad från trängselskatt. Billig att äga dessutom (Renault egen försäkring är billig, skatten är låg, övervakar man bara bromsskivorna bak så har den inga dyra reparationer heller).

Det beror helt på vilka förutsättningar man har.

Min högst personliga åsikt är att hybrider är det bästa som förstabil och att elbilen i praktiken (för de flesta i villa) kan fungera som andrabil. De flesta av mina vänner har dock en ny stor diesel som förstabil och en 10-20 år gammal bensinare som andrabil...
Wow, har verkligen inte fattat denna Twizzy att den säljes i Swe, dyra mil, dyr i inköp, ingen värme eller knappt dörrar, samt batterihyra på 7-800kr, mopedbil känns väldigt komfortabel..
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror absolut att man kan starta många bilar diesel och bensinbilar vid sträng kyla, men det funkar inte med alla. Samma sak gäller säkert också för elbilar
-35 är inte så extremt, då startar även en dieselbil..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är fortfarande att det inte fungerar för alla. Att straffa ur (skatta ut) de som inte har förutsättningar fungerar inte i samhället. Man måste ha lösningar som fungerar för alla.
Vilka funkar det inte för..?
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror absolut att man kan starta många bilar diesel och bensinbilar vid sträng kyla, men det funkar inte med alla. Samma sak gäller säkert också för elbilar
En säljare på en bilfirma i Luleå berättade att ett biltestföretag (som utför vintertester av bilar) var en av de första att köpa en elbil (Nissan Leaf), orsaken till valet var att en elbil alltid startar oavsett temperatur. De hade haft elbilar på test vintrarna innan så lite erfarenhet hade de säkert.
Att elbilar inte startar när det är kallt tror jag inte på. Räckvidden är naturligtvis kortare då en stor del av batterikapaciteten går till uppvärmning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Intressant långresa med en Tesla 3 under relativt optimala förhållanden med utbyggt nät av snabbladdare, med en av mina Youtube-favoriter:

[media]
(och han är tydligen 2 år äldre än vad jag är, men ser 20 år yngre ut, läskigt).
Mycket intressant video som definitivt höjde mitt intresse för en Tesla. Ett par felaktigheter dock:
1) Han missar att räkna på energiförlusterna för elproduktion, elöverföring och laddning. Dvs, i hans fall med amerikansk el så är energiförlusterna i Teslan större än med bensinbilen.
2) Han hävdar att elbilen är mycket billigare att ladda hemma. Nja, i många delstater kostar elen 1.50kr/kWh eller mer. Detta räknar inte in kostnaderna för elnätet. Räkna med närmare 50 öre till i alla fall. Med 2.80kr/kWh i superchargers så är inte skillnaden så stor. Många amerIkaner betalar dessutom ännu mer då de köper elen av någon annan som står för abonnemanget hyresgäster, borätter och andra upplåtelseformer). De betalar mer för elen.

Räknar man sedan på att bensinen inte kostar mer än 6 till 7kr per liter, så blir det mycket billigare med bensinbil. Jag har kört runt flera veckor i sydöstra USA (sydstaterna) och bara sett fem Teslabilar....
 
  • Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
j.f.s
H Husqvarna220Ac skrev:
Vilka funkar det inte för..?
Alla som vill dra ett tungt släp eller husvagn? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Eller fraktar väldigt stora och tunga stenar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 9 till
  • Laddar…
Eller kör långa sträckor på landsbygd utan att kunna ladda på målet/målen. Och särskilt om man inte kan installera 16A laddning hemma och kör mycket.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Wow, har verkligen inte fattat denna Twizzy att den säljes i Swe, dyra mil, dyr i inköp, ingen värme eller knappt dörrar, samt batterihyra på 7-800kr, mopedbil känns väldigt komfortabel..
Tja, alternativet för en 15-åring är en ännu dyrare mopedbil med svindyra försäkringar, sämre krocksäkerhet mm. Eller så en moped utan väderskydd alls. Eller en A-traktor som är ännu dyrare att äga per mil.

Pest, kolera eller spanska sjukan...

Twizy finns även som ATV som går 84km/h.

I mitt fall så finns det dörrar och fönster och kupevärmare, så den är varm när man startar. Och den är i princip gratis att köra när den är inköpt. Man slipper trängselskatt och den är asrolig. Jag brukar låna den från dottern när jag skall till närbutiken (6km bort).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.