pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar normalt att räckvidden sjunker med 40% om man skall ha värme i kupén också.
Fast det kan väl ändå inte stämma? Uppvärmningen kan väl inte dra nästan lika mycket som framåtdriften.
 
Måste bero på hur kallt det är ute?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det kan väl ändå inte stämma? Uppvärmningen kan väl inte dra nästan lika mycket som framåtdriften.
Jag gissar att vi pratade om temperaturer runt -20 här. Flera av de inlägg jag läste handlar om Minnesota. Om bilen är dåligt isolerad så är det nog rimligt. Betänk att man vid -20 måsta värma 40 grader. Med dålig isolering så har man nog ett konstant behov på ca 1kW. Dvs man ökar förbrukningen med runt 50%. Detta leder då till en en försämring av räckvidden på 33%. Obs, mycket grova siffror...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Räknade snabbt på ett rum på 3m3 utan värmeförluster och utan ventilation och då behöver man 1kW i ca nio minuter för att gå från -20 till +20 grader Celsius. Så nog verkar siffrorna korrekta nog...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja, för initial uppvärmning är jag med, men sen måste väl värmebehovet avta. Samma tanke som hybrid kontra elbil nyss. Skalar det verkligen linjärt?
 
Nu har vi haft vår bil under några olika säsonger, så min erfarenhet är, i sammanfattning:
  • Det verkar vettigt att räkna med som allra värst en halvering av räckvidden till följd av väder, vind och temperatur.
  • Temperaturen i sig gör inte lika mycket som dåligt väglag och vind.
  • Uppvärmningen slukar massor om man parkerar ute.
Detta baserar sig på mina erfarenheter av en sträcka på 120 km (60 km enkel väg) som vi kör då och då, mellan hemmet och min mor. Som värst tror jag vår räckvidd har reducerats till ungefär 60% när förhållandena har varit som värst. Värsta för oss har varit att köra vid superdåligt väder (snöblandat regn, slask på vägen, kraftig motvind) när bilen har varit ordentligt utkyld så att man börjat med att blåsa på med full värme. Det rent temperaturbaserade kapacitetstappet i batteriet har inte varit ett större problem: även om vi har parkerat utomhus i minusgrader har räckvidden bara gått ner 10–20% som mest. Detta kan innebära problem vid väldigt låga laddnivåer, men annars värms batteriet upp vid körning och man "får tillbaka" det mesta. Det är på förbrukningssidan som räckvidden slukas, eftersom man kör med värme i kupén.

Det ovetenskapliga experimentets förutsättningar:
  • Vi kör mellan hemmet och "farmor" då och då. 60 km enkel väg. 18 km slingrig kuperad skogsväg (70–80 km/h); 40 km motorväg (110 km/h), 2 km 90-sträcka.
  • Bilen ut från varmt garage, körs direkt, parkeras utomhus på parkering och körs sedan hem.
  • Bäst förutsättningar: ca 15 °C, sommardäck, solsken i sinne men inte på bilen. Varmt, men inte så man behöver köra AC:n.
  • Dåliga förutsättningar scenario 1: ca −15 °C, vinterdäck, allmänt mörkt och bistert.
  • Dåliga förutsättningar scenario 2: nollgradigt med blandat is/slask på vägen, blåsigt, snöblandat och tungkört.
I scenario "bäst" kommer vi kanske två gånger fram och tillbaka, dvs 240 km, med vår IONIQ. Jag säger kanske för jag har bara kört 1,5 gånger; vid det tillfället började jag med 100%, kom hem igen med ca 50% och kom sedan tillbaka till farmor med ca 25%. Jag laddade sedan någon timme vid destinationsladdaren medan vi käkade, så jag vet inte om jag faktiskt skulle ha kommit ända hem.

När bilen har varit parkerad några timmar i −15 °C så drar den på med 5–6 kW värme de första 5 minuterna ungefär, och glider sedan ner och lägger sig på någon kilowatt. Det tar dock ganska lång tid innan den stabiliserar sig på den nivån. Att förvärma med kabeln inkopplad ger otroligt stor vinst, så vid de tillfällen jag kopplar in mig på destinationsladdaren brukar jag ställa in värmen i kupén på sisådär 26 °C för att ha lite överskottsvärme att ta av i början av körningen.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Detta kan innebära problem vid väldigt låga laddnivåer, men annars värms batteriet upp vid körning och man "får tillbaka" det mesta.
Det här är väl en ganska viktig punkt. Räckvidstappet med kallt batteri innebär inte att den lagrade energin i batteriet har halverats på nåt magiskt sätt, så när batteriet har värmts upp igen så är ordningen i princip återställd. Många tror nog att det är ett större problem än det egentligen är, men egentligen handlar det kanske mest om att strunta i den uppskattade räckvidd bilen själv rapporterar strax efter start en kall vinterdag?
Batteriet värms upp under körning (bl a för att det själv utvecklar värme vid belastning), så efter några mil borde det inte vara så stor skillnad jämfört med om bilen stått i varmgarage.
 
Redigerat:
Mina mätningar är baserade på batterinivå när jag kommer till målet. Uppskattningen vid start är ju baserad på föregående körning...
 
Nu är dock min körsträcka enbart baserad på 20km, men batteriet är varmt då det snabbladdats innan start till 80% nivå.

På min bil märks nedkylning när man kör tydligt vid kallt väder. Jag gissar att man i bilen förlitar sig på fartvinden för att kyla ned batterierna (dålig isolering mot bottenplattan), vilket är en nackdel vid kallt väder.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, för initial uppvärmning är jag med, men sen måste väl värmebehovet avta. Samma tanke som hybrid kontra elbil nyss. Skalar det verkligen linjärt?
Det beror ju på hur isolerad bilen är och hur stort luftutbytet är.
 
harry73
Det känns ju lite att man glömde att elbilar ska funka i vår klimat när de utvecklade elbilar. Det är dock ingenting som är särskild svårt om man får fria händer i utvecklingen (lite mer isolering, smartare kylning/uppvärmning av batteripaketet och bättre värme)
Inget som är omöjligt eller inte redan finns i andra tillämpningar. Man kanske redan tänkte i dessa banor när VW utvecklade sin nya elbils platform. Annars får vi vänta tills Volvo gör jobbet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bara för att bekräfta ytterligare. Körde nyss 40km på en laddning och har ett par km kvar i batteriet. 18 grader ute och batteriet hade utomhustemperaturen. Förra veckan så kom jag 30km på en laddning där batteriet också hade utetemperaturen vid start. Då var det -5 grader.

Dessa siffror bekräftar att batteritemperaturen ändå påverkar mycket på kortare sträckor. I detta fallet så innebar 23 graders skillnad en försämring med mer än 25%. Det finns en stor poäng i att ladda färdigt strax innan man åker iväg...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Då kan vi väl ändå konstatera att just batteriproblematiken är mer av ett hybridproblem än ett elbilsproblem. Kupévärmen däremot blir något som måste tas med i driftberäkningen vid sträng kyla då en elbil har så hög verkningsgrad att det inte produceras spillvärme att värma kupén med.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Den dagen jag har råd å köpa en elbil så blir det dieselvärmare också..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då kan vi väl ändå konstatera att just batteriproblematiken är mer av ett hybridproblem än ett elbilsproblem. Kupévärmen däremot blir något som måste tas med i driftberäkningen vid sträng kyla då en elbil har så hög verkningsgrad att det inte produceras spillvärme att värma kupén med.
Intressant att fundera över milkostnaden på vintern då. Min bil kostar runt 10kr per mil på bensin för pendlingen. På el kostar den ca 6kr per mil på sommaren om den laddas i betalstolpe. Halva priset om den laddas hemma. Men om nu pendlingen är dubbelt så dyr när det är minusgrader så lönar sig kanske bensin rent ekonomiskt om man laddar på betalstolpe. Här antar jag att överskottsvärmen värmer bilen.

Så för den som cyklar på sommaren och kör bil på vintern så måste man ladda billigt för att det skall gå runt. Sedan tillkommer iofs lägre skatt och lite annat runt om, men jag skippar de aspekterna just nu.

En annan poäng är att man måste ladda hemma för att kunna räkna hem även en laddhybrid. Nu ville jag ha både fyrhjulsdrift och automatlåda, hade jag inte haft det i kravlistan så hade inte kalkylen gått ihop. Detta trots att jag räknade med laddning hemma och samma pris på jobbet. Det verkar som om kalkylen på jobbet håller då det blir förmånsvärde på den nu när det blir laddstolpar där också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.