Mikael_L Mikael_L skrev:
Mja, nu är elektriska fält och magnetiska fält ganska olika.

Men öht tycker jag mest att tråden gärna får återvända till elbilar och räckvidd och sånt.
Men Faradays bur skyddar mot elektromagnetiska fält och vad jag förstår så är detta sådana.
 
Fburen skärmar elektriska spänningsfält, inte magnetiska fält. Vill du avskärma magnetfält är det tjocka plåtar av tex koppar som gäller.

"Elektromagnetiska fält" blir i detta sammanhang ett för luddigt begrepp för att vara användbart.
 
Tillbaka till grundfrågan, räckvidden.

Idag är det 20 grader på aftonen. Då räcker batteriet på min hybrid 25% längre än i morse då det var 6 grader.

Jämfört med häromdagen då det var -6 grader på morgonen så räcker batteriet nu i afton 75% längre. När det var -6 så hade jag inte på värme eller något sådant, så det var ren batterikapacitet.

Jag har inte kört samma sträcka då det varit kallare, men det hade varit intressant att testa vid -20 åtminstone...

Jag är rejält bekymrad för användbarheten för elbilar i norra Sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
En gammal 745:a släpper ut 2200 gram/mil av endast bränslet, ej inräknat hela livscykeln.
Elbilens 600 gram/mil för hela livscykeln är alltså betydligt lägre. Betydligt.

Med tillräckligt dåliga alternativ är det inte bättre att lappa och laga det gamla. Man behöver inte gå till någon 8-cylindrig Buick från 1940-talet för att få fram det dåliga alternativet, det räcker med en bil från högst modern tid för att det ska vara lönt att byta ut den mot en elbil.
Jo men 740’n är knappt inkörd när Teslan är totalt slut!, och milkostnaden?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men 740’n är knappt inkörd när Teslan är totalt slut!, och milkostnaden?
Flera Tesla i taxitjänst har gått 40-60.000 mil utan problem. Vilken 740 gick nånsin så långt? Och räknar man på bränslepriset för denna sträcka, säg 50.000 mil med en 740 som dricker 1 liter per mil (16 x 50.000) = 800.000 kr i bara bränsle. Teslans el däremot, 2 kr milen, 100.000 kr.. se där 700.000 kr billigare i bara bränsle. Sen krävs ju inga olje, filter och kamremsbyten på elbilar.

Volvo 740 eller faktiskt 760 GLE som man kanske borde jämföra en premiumbil som Tesla X90D med, kostade 380.000 kr nypris år 1990, i dagens penningavärde. Inköpspriset och bränslet blir alltså 1.180.000 kr över 50.000 mil, + servicekostnader (total motorrenovering, hallå?)

Tesla X90D kostar 1.217.000 kr inklusive bränslet för 50.000 mil men då slipper du hålla på med all möjlig service. Så den lär bli betydligt billigare i längden. Dessutom är den knappast slutkörd och fullständigt värdelös efter dessa 50.000 mil.

Nej du, elbilen har absolut en otrolig ekonomi i längden jämfört med de gamla explosionsmotordrivna fordonen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Men frågan är om den är överspecad? Är restvärdet på batteriet ett problem eller en tillgång när resten av bilen är slut? Det finns en del saker att fundera på.

En bil som är dyr i inköp men billig att äga blir ändå ett problem för försäkringsbolagen och för dig som kund.

Det är mycket att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Tesla som inte behöver servas kostar väl typ 5k i service varannat år. Trots avsaknad av kammar o olja.
Men jag tror man överdriver framtida batteriproblem. Samt att det finns elbilar som är billiga att serva. Verkstäderna får problem med att ta betalt då det bara är enklare kontroller som behövs.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men frågan är om den är överspecad? Är restvärdet på batteriet ett problem eller en tillgång när resten av bilen är slut? Det finns en del saker att fundera på.

En bil som är dyr i inköp men billig att äga blir ändå ett problem för försäkringsbolagen och för dig som kund.

Det är mycket att ta hänsyn till.
Det är klart Tesla S är överspecad. Man ska inte jämföra med en 740 utan andra bilar som kostar en miljon. Nu tycker jag iofs att Tesla gjort hela rätt att börja i lyxsegmentet i stället för andra elbilstillverkare som konkurrerat i småbilssegmentet med dubbelt så höga priser som motsvarande bensinbilar.
Tyvärr kostar en model 3 inte som utlovat motsvarande en Audi A4 utan den ligger runt 700000.
Det tar nog ett tag till innan priset och räckvidd blir riktigt attraktivt. Investerade nyss själv i en lätt begagnad stor bil med stor dieselmotor. Halva priset mot begagnad Tesla S. Nästa gång kanske det blir elbil.
 
T tompaah7503 skrev:
Flera Tesla i taxitjänst har gått 40-60.000 mil utan problem. Vilken 740 gick nånsin så långt? Och räknar man på bränslepriset för denna sträcka, säg 50.000 mil med en 740 som dricker 1 liter per mil (16 x 50.000) = 800.000 kr i bara bränsle. Teslans el däremot, 2 kr milen, 100.000 kr.. se där 700.000 kr billigare i bara bränsle. Sen krävs ju inga olje, filter och kamremsbyten på elbilar.

Volvo 740 eller faktiskt 760 GLE som man kanske borde jämföra en premiumbil som Tesla X90D med, kostade 380.000 kr nypris år 1990, i dagens penningavärde. Inköpspriset och bränslet blir alltså 1.180.000 kr över 50.000 mil, + servicekostnader (total motorrenovering, hallå?)

Tesla X90D kostar 1.217.000 kr inklusive bränslet för 50.000 mil men då slipper du hålla på med all möjlig service. Så den lär bli betydligt billigare i längden. Dessutom är den knappast slutkörd och fullständigt värdelös efter dessa 50.000 mil.

Nej du, elbilen har absolut en otrolig ekonomi i längden jämfört med de gamla explosionsmotordrivna fordonen.
Tesla S krävde ju en årlig service var 2000 mil för att få en restvärdesgaranti. Existerar inte det på Tesla X90D. Har läst om service som kostar 4300 upp till 6300 kr. Vilka Tesla bilar är då det och hur ofta?

Som jag skrev tidigare så är räkneexemplet på Volvo 740 ett dåligt exempel. För att bara göra ännu större skillnader på summor och miljön. Då modernare bilar drar ca 4 dl mindre och ger då en besparing på ca 320 000 kr i bränslekostnad om de nu håller till 50.000 mil. Sedan har dessa längre serviceintervaller som vartannat år eller 3000 mil till en kostnad på drygt 3000 kr. Eller årlig servicekostnad på runt 200 kr/mån beroende på modell.

Eller räkna på mitt exempel baserat på dina uppgifter. Tesla X90D kostar med drivmedel 1.217.000 kr. En bil med drivmedel på 6dl/mil kostar 480.000 kr för 50.000 mil. Så då kan man köpa en bil för 737.000 kr för att komma upp i dina summor. Så vid halvtid 25,000 mil kan vi köpa en ny bil för 368.500 kr med fräsch motor och modern inredning och nya stolar. Mot din gamla Tesla med gammal inredning och slitet batteri.

Du nämnde Tesla som taxi. Hur många får plats i en Tesla och hur många får plats i 45 st Tata Nano? Så köp en el/biogas/etanol buss istället och kör även grannarna. Det blir mer ekonomisk och bättre för miljön. Fattar inte varför man är så lättlurad och skyller på miljön. När man egentligen vill åka omkring i ett häftigt transportmedel som andra gör med häftiga bilar. För ekonomiskt är det inte baserat på priset.
 
Redigerat:
P Pin skrev:
Det är klart Tesla S är överspecad. Man ska inte jämföra med en 740 utan andra bilar som kostar en miljon. Nu tycker jag iofs att Tesla gjort hela rätt att börja i lyxsegmentet i stället för andra elbilstillverkare som konkurrerat i småbilssegmentet med dubbelt så höga priser som motsvarande bensinbilar.
Tyvärr kostar en model 3 inte som utlovat motsvarande en Audi A4 utan den ligger runt 700000.
Det tar nog ett tag till innan priset och räckvidd blir riktigt attraktivt. Investerade nyss själv i en lätt begagnad stor bil med stor dieselmotor. Halva priset mot begagnad Tesla S. Nästa gång kanske det blir elbil.
Nu menade jag batterierna...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu menade jag batterierna...
Aha
Nej det tycker jag inte. Inte speciellt mycket iaf. Ca 50 mil räckvidd. Om det är teoretiska siffror så max 40 mil. Alltså en paus för att ladda på resan Stockholm - Malmö. Kan kombineras med matpaus halvvägs. Att stanna två eller fler gånger på den resan för att ladda tycker jag vore opraktiskt.
 
Jag har också upplevelsen att man kommer klart kortare på el i en laddhybrid när det är kallt. Min förra bil startade inte ens på el om det var under minus tio (även om det inte var en teknisk begränsning, utan något tillverkaren programmerat den för).

Men är det här samma sorts problem i en riktig elbil? Man har ju kylning av batterierna för att dessa genererar värme vid drift, så det kanske framför allt är vid korta körsträckor (upp till ett par mil) som batterierna genuint har sämre effekt än vid varmare temperaturer.

Någon som vet om jag är ute och cyklar eller om tanken håller?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
P Pin skrev:
Aha
Nej det tycker jag inte. Inte speciellt mycket iaf. Ca 50 mil räckvidd. Om det är teoretiska siffror så max 40 mil. Alltså en paus för att ladda på resan Stockholm - Malmö. Kan kombineras med matpaus halvvägs. Att stanna två eller fler gånger på den resan för att ladda tycker jag vore opraktiskt.
Medan jag mer tänkte på att batterierna troligen har 3/4 av livslängden kvar när bilen i övrigt är slut. Med de batteripriser som gäller så har man då i batterierna ett rejält andrahandsvärde. Dvs, man skall ha råd att ligga ute med pengarna som batteriet kostar. Sedan vet man inte om just detta batteri håller. Det påverkar bilägandet en hel del.

Radikala förändringar på en marknad brukar skapa kaos. Hur mycket skall en begagnad elbil kosta egentligen? Efter fem år? Efter tio år?

Dessutom så sjunker batteripriserna. Hur mycket skall jag räkna med att få för mitt batteri när jag säljer det?

Denna typ av osäkerhet hämmar en marknad. Detta var en del av mina kalkyler när jag valde en hybrid istället. Jag kunde räkna hem batteriets kostnad under fabriksgarantitiden.

Dessutom så kan jag köra den även där det inte finns snabbladdare att tillgå. Jag semestrar ofta i norra Norrland. Nordligaste snabbladdaren finns i Luleå. Nordligaste Teslaladdaren finns i Skellefteå. Från ett 10A uttag så kan man inte ladda mer än ca en mil per timme, så det vill till att man inte skall köra upp till Kiruna och tillbaka över helgen med en ren elbil...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har också upplevelsen att man kommer klart kortare på el i en laddhybrid när det är kallt. Min förra bil startade inte ens på el om det var under minus tio (även om det inte var en teknisk begränsning, utan något tillverkaren programmerat den för).

Men är det här samma sorts problem i en riktig elbil? Man har ju kylning av batterierna för att dessa genererar värme vid drift, så det kanske framför allt är vid korta körsträckor (upp till ett par mil) som batterierna genuint har sämre effekt än vid varmare temperaturer.

Någon som vet om jag är ute och cyklar eller om tanken håller?
Jag har tyvärr ingen aning. Det finns inte så många rena elbilar på marknaden som har tillräckligt stora batterier för att detta skall gå att upptäcka. Man får gå på Tesla's statistik kan jag tänka. Har läst att Tesla inte kan regenerera fullt ut vid bromsning på vintern förrän efter 45min. Batteriet tappar runt 20% i kapacitet. Vet dock inte under vilka förutsättningar detta var. Vet inte heller hur mycket av den tappade kapaciteten som har med utebliven regenerering att göra. Jag regenererar dock väldigt lite när jag kör, jag har ändrat körstil och anpassar mycket mer hastigheten till omvärlden sedan jag skaffade hybrid.

Edit: rättade det som stavningshjälpen ställer till med. Av någon anledning så fungerar inte autocorrect på ByggaHus. Den fungerar på alla andra siter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Googlade lite på räckvidden på Tesla's batterier. De tappar knappt 20% pga temperaturen allena. Det verkar normalt att räckvidden sjunker med 40% om man skall ha värme i kupén också. Samma sak om man kör AC på sommaren +den drar mer energi än värmen). Så var det med det.

Läste också om en som inte hade dessa problem utan klarade sig med mindre än 20% degradering, men han parkerade alltid i varmgarage...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.