Jag tror att många som anser att privatleasing är riskabelt med tanke på vad normalt slitage är, är lite fel ute.
Om du missköter din nyköpta bil så får du ju mindre betalt när du säljer den efter tre år, så vad är skillnaden?
Är du normalt skötsam och har för vana att sköta om det du äger oavsett om det gäller hus, båt, bil osv så finns det ingen anledning till oro med en leasad bil.
Pratar vi elbil så skulle jag absolut leasa en bil i dagsläget. Forskningen går fort fram och om tre år kommer förmodligen räckvidden vara betydligt längre än dagens. Därav tror jag det blir en större förlustaffär att köpa bilar idag, gäller även laddhybrider. Kommer man 12mil istället för 6mil klarar nog betydligt fler vardagsresorna till jobb och annat på ren el.
 
F Freddan_77 skrev:
Forskningen går fort fram och om tre år kommer förmodligen räckvidden vara betydligt längre än dagens. Därav tror jag det blir en större förlustaffär att köpa bilar idag, gäller även laddhybrider. Kommer man 12mil istället för 6mil klarar nog betydligt fler vardagsresorna till jobb och annat på ren el.
För laddhybrid borde det absolut stämma, men vad tror du gäller för elbil?
en elbil med kort räckvidd går ju minst 15-20 mil idag.
 
M
tttomten tttomten skrev:
Intressant att du jämför en 8 år gammal bil med en ny för att få kalkylen att gå ihop. dessutom har du glömt reparationer på den äldre som normalt ingår i en ny bils kalkyl (för inte klarar du service/rep på 5000?)
Jag räknar lätt hem ett byte men då förvisso på en bil från 2016.

Men nej elbil är nog inget för dig ;) … än
Jämför egentligen elbil oavsett ålder.
Jag har två st Mégane en 2013 och en 2015. Båda dessa betalar jag ca 3000-4000 kr årligen per bil för service på AD verkstad. Tror det är rätt normalt.
 
M Mathias1 skrev:
Jämför egentligen elbil oavsett ålder.
Jag har två st Mégane en 2013 och en 2015. Båda dessa betalar jag ca 3000-4000 kr årligen per bil för service på AD verkstad. Tror det är rätt normalt.
Men ibland går något sönder också och behöver fixas, som inte är typisk årlig service? Stötdämpare, bromsar och slitdelar eller något som helt enkelt bara havererar. Kanske du inte uppnått detta efter bara 9000 mil, men några tusen mil till så kommer detta att inträffa.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Givetvis har vi alla olika behov. Uttryckte mig nog lite slarvigt får jag erkänna. Det jag menade med normal barnfamilj var egentligen barnfamilj med normala transportbehov, och då tänker jag på behov som att exempelvis köra hem byggvaror eller ny tvättmaskin med släpvagn, hämta ett lass ved eller liknande. Eller kanske den där fjällresan med ungarna genom norrlands inland. Detta menar jag som ganska "normala" transportbehov för en barnfamilj, men jag kan ha helt fel här. Ber i så fall om ursäkt om jag har sårat någon.
Du har inte sårat mig, men jag tycker du gör lite av samma fel som Nerre gör, tror att alla andra tänker och fungerar som ni.

I min närmsta bekantskapskrets är jag den enda med släpkärra och jag har haft bilar i 10 år i sträck utan dragkrok tidigare. Trots att jag har släpkärrra så skulle jag troligen beställa hemkörning av tvättmaskin eller liknande, vilket nog de flesta gör. Ved kör jag själv, men de flesta av mina vänner eldar inte och de som gör det beställer också hem ved. Ser jag mig runt så är väldigt många släp, inklusive de man kan hyra eller låna på macken/byggvaruhuset 750 kg-släp så något behov att ha en bil som kan dra 1500 kg finns inte för majoriteten av människorna. Det finns får några såklart, men långt ifrån alla.

Jag har en bekant som skaffade en Nissan Leaf för 3 år sen. Den fraktar runt familjen (två tonåringar och två föräldrar) till allt de behöver. När de köpte bilen så var de inställda på att de troligen behövde en annan bil också då de åker till fjällen varje år, men de provade och tyckte det fungerade för de. De kom fram lite senare för de tvingades ladda på vägen, men de kombinerade det med middag så det gjorde de inget. De har inte köpt en bil till.

Så jag är övertygad omelbil fungerar för många barnfamiljer, men inte för alla.
Hemkörning av varor är lösningen för många, men det hade de kanske valt ändå för att det inte är särskilt dyrt, och väldigt smidigt.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
För laddhybrid borde det absolut stämma, men vad tror du gäller för elbil?
en elbil med kort räckvidd går ju minst 15-20 mil idag.
Som lekman med intresse har jag läst att man kommit långt i forskningen vad det gäller elektrolyt och att inom ca 3år ska man komma 3gånger så långt som dagens elbilar samt att kostnaderna för batterier kommer att sjunka. Sanningshalten vet jag inget om, men förmodligen är det inte långt bort. Om man kan komma säg 100-150mil per laddning samt att elbilarna hamnar i prisklass som fosilbilar, vill inte jag äga en elbil i dagsläget.
När sedan tekniken mognat och avstannat, kanske det ser annorlunda ut att köpa en elbil. Det är vad jag tror.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
På tal om detta, lämnade tillbaka en Golf i slutet av förra året, där 2 sommardäck var något för slitna. 2800:- ex moms skulle de ha, per däck (utan fälg). Ocker.
Jag köpte 2 Kina-däck och lämnade in istället.
Ja sjukt dyrt per däck till en Golf. Och galet från början att de kan slå ner på däcken om det gått tre år och 4500 mil. Då är de ganska slitna om det inte körts en hel del på vinterdäck (som aldrig brukar ingå i leasingen) så de kanske behöver bytas ändå om de vill sälja vidare bilen i toppskick.
 
Tyvärr sitter nog många fast i gamla vanor och vill inte / kan inte tänka nytt. Det mesta går om man vill, men vill man inte så …
 
  • Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Freddan_77 skrev:
Som lekman med intresse har jag läst att man kommit långt i forskningen vad det gäller elektrolyt och att inom ca 3år ska man komma 3gånger så långt som dagens elbilar samt att kostnaderna för batterier kommer att sjunka. Sanningshalten vet jag inget om, men förmodligen är det inte långt bort. Om man kan komma säg 100-150mil per laddning samt att elbilarna hamnar i prisklass som fosilbilar, vill inte jag äga en elbil i dagsläget.
När sedan tekniken mognat och avstannat, kanske det ser annorlunda ut att köpa en elbil. Det är vad jag tror.
Tja, jag tvivlar nog en hel del på att det skulle vara en sådan batterirevolution gå gång, runt hörnet bara.
Visst hoppas jag att jag har fel, men jag kommer inte hålla andan medan jag väntar ...
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
F Freddan_77 skrev:
Som lekman med intresse har jag läst att man kommit långt i forskningen vad det gäller elektrolyt och att inom ca 3år ska man komma 3gånger så långt som dagens elbilar samt att kostnaderna för batterier kommer att sjunka.
Batterirevolutionen du pratar om har ju redan kommit, med ökad energidensitet och priser som störtdykt.

https://image.cnbcfm.com/api/v1/ima...rket_development.png?v=1577723332&w=740&h=416

Hur långt man kommer med bilen är bara ett mätetal på hur stort batteri man valt att bygga in i bilen alternativt är villig att betala. Visst sker det utveckling även i energidensitet men 3 gånger så hög densitet som i dag det finns nog inte på kartan. Det är ökad produktion av batterier som kommer att ge skalfördelar och fortsatt sjunkande priser. Däremot så har den dramatiska prissänkningen redan skett som du ser i grafen så det är mer på marginalerna i framtiden.

Utvecklingen kommer nog att leda till ännu mer robusta och snabbladdande batterier.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Men ibland går något sönder också och behöver fixas, som inte är typisk årlig service? Stötdämpare, bromsar och slitdelar eller något som helt enkelt bara havererar. Kanske du inte uppnått detta efter bara 9000 mil, men några tusen mil till så kommer detta att inträffa.
Köper man en bil som rullat 5000 mil och säljer vid 15000 mil så är det sällan något större såvida det inte rör sig om fabrikationsfel.
Tilläggsarbeten som bromsar och stötdämpare räknar jag inte i årlig service. I jämförelse byts ju dessa typer av delar även på en elbil. Skillnaden är att på en lite äldre dieselbil kan man ofta fixa bromsbytet själv på en förmiddag och en kopp kaffe hemma i garaget. Jag är mer tveksam på om samma manöver kan lösas exempelvis på en Tesla utan speciallift och specialverktyg. Men är inte ekonomin av betydelse så är det ju bara att lämna in bilen, vara nöjd och köra vidare. På den punkten är vi ju alla olika. För en del är ekonomin i bilägandet viktigt, för andra miljön, lastförmågan, prestandan eller prestigen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
A
M Mathias1 skrev:
Köper man en bil som rullat 5000 mil och säljer vid 15000 mil så är det sällan något större såvida det inte rör sig om fabrikationsfel.
Tilläggsarbeten som bromsar och stötdämpare räknar jag inte i årlig service. I jämförelse byts ju dessa typer av delar även på en elbil. Skillnaden är att på en lite äldre dieselbil kan man ofta fixa bromsbytet själv på en förmiddag och en kopp kaffe hemma i garaget. Jag är mer tveksam på om samma manöver kan lösas exempelvis på en Tesla utan speciallift och specialverktyg. Men är inte ekonomin av betydelse så är det ju bara att lämna in bilen, vara nöjd och köra vidare. På den punkten är vi ju alla olika. För en del är ekonomin i bilägandet viktigt, för andra miljön, lastförmågan, prestandan eller prestigen.
Byts verkligen bromsar på elbilar i lika frekvent? Man kör väl oftast annorlunda, med regenerering istället för broms
 
A Alfons3301 skrev:
Byts verkligen bromsar på elbilar i lika frekvent? Man kör väl oftast annorlunda, med regenerering istället för broms
Folk kör väl olika. Men så länge jag haft ett intresse för bilar så har det varit ett stort problem att bromsar rostar för att de inte är konstruerade för att användas så lite som många förare bromsar. Och med tillkomsten av generatorbromsar så ökar det problemet snarare än minskar. Det är antagligen därför som Volkswagen återgått till trumbromsar i bak.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
W witten skrev:
Batterirevolutionen du pratar om har ju redan kommit, med ökad energidensitet och priser som störtdykt.

[länk]

Hur långt man kommer med bilen är bara ett mätetal på hur stort batteri man valt att bygga in i bilen alternativt är villig att betala. Visst sker det utveckling även i energidensitet men 3 gånger så hög densitet som i dag det finns nog inte på kartan. Det är ökad produktion av batterier som kommer att ge skalfördelar och fortsatt sjunkande priser. Däremot så har den dramatiska prissänkningen redan skett som du ser i grafen så det är mer på marginalerna i framtiden.

Utvecklingen kommer nog att leda till ännu mer robusta och snabbladdande batterier.
Ja visst är det så. Faktum är att det inte finns så många batteritillverkare som man tror. Tekniken i bilarna spelar en stor roll i det hela, samt hur mycket biltillverkaren vågar stressa batteriet. Tex Tesla har ju kommit väldigt långt med tekniken i deras bilar.
Samtidigt så har utvecklingen långt ifrån stannat av, titta bara vad som hänt på 5år vad det gäller elbilar.
Lättare och mindre batterier ger ju längre räckvidd i slutändan då man får plats med mera batterier.
Utan att referera till exakta källan vill jag minnas att jag läst om att i slutet av 2022 kommer det ut prototyper på nya ännu effektivare batterier. Egentligen så är vi ju snart framme på personbilssidan då jag tror att 80-100mil per laddning är det som behövs. Snabbladdning är ju med långt gånget. Dom flesta måste ju ur och äta efter några timma ändå.
 
A Avemo skrev:
Folk kör väl olika. Men så länge jag haft ett intresse för bilar så har det varit ett stort problem att bromsar rostar för att de inte är konstruerade för att användas så lite som många förare bromsar. Och med tillkomsten av generatorbromsar så ökar det problemet snarare än minskar. Det är antagligen därför som Volkswagen återgått till trumbromsar i bak.
Stämmer att det är ett problem. De flesta nya elbilar har därför inbyggd ”disc cleaning” där man tillämpar ”brake blending” vid regenerering. Hur mycket blending av friktionsbroms beror på mängden fukt i luften samt hur mycket friktionsbromsarna använts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.