Tror att det som ställer till det i dina antaganden är att du inte ifrågasätter hur en majoritet av bilägare/köpare tänker.
Ser du till statistiken som angivits tidigare för 2021 så ser du det.;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Jag funderade på att byta andra bilen mot eldriven precis som du föreslår då jag trodde det gick att räkna hem. Men efter att ha räknat på det så ser det ut såhär:
Värdeminskning: 10.000 kr/år
Skatt: 900kr/år
Service: 5000 kr/år
Försäkring (hel): 3200 kr/år
Diesel (2000mil): 19200 kr/år

Total milkostnad: 19.15kr/mil

Beräkningen gjort på Renault Mégane diesel 2013 med 9000 mil på mätaren.
Ponerar man att dieselpriset och skatten dubbleras, dvs 1800 kr skatt och diesel för 40 kr/lit så skulle milkostnaden bli ca 30 kr/mil totalt sett.
Det känns som att det är på dessa nivåer man behöver hamna på innan jämförelsekalkalkylen planar ut.

Jämför man med en V90 diesel eller liknande törstigare kärra så lär förstås kalkylen till elbilens fördel vara betydligt bättre.
Sedan så tror jag att saftigare skatter på elbilar kommer att behöva tas ut. Politikerna måste ju kunna sko sig på ett eller annat vis i framtiden.
Sen har vi den ideologiska faktorn, jag betalar hellre lite mer i leasing än bensinskatter till svarta hålet ;=) Tex: upp med solceller och lagra i batterier och ladda elbilen med så man slipper köpa dyr el när den är som dyrast och tex kan sälja el när den är som dyrast. Knappast jättebra affär ekonomiskt, först på lång tid (över 10 år kanske) men man slipper en massa horribla skatter...
 
M Mathias1 skrev:
Men faktum kvarstår att största andelen av de elbilar som finns på marknaden är inte användbara som enda bil till en barnfamilj.
Det är väl delvis begrepp som "en normal barnfamilj" och "medelsvensson" som ställer till det. Spridningen inom såväl normala barnfamiljer som medelsvensson kan vara ganska stor. Det finns många barnfamiljer som kan ha en elbil som enda bil. Och de behöver inte vara onormala för det. Det finns många andra barnfamiljer som inte kan ha en elbil som enda bil. Och de behöver inte heller vara onormala. Skall man skaffa en bil vare sig det är en elbil eller bränsledriven bil så är det väl oftast ganska ointressant vilka behov en fiktiv medelsvensson har. Intressantare är vilka behov man själv har. Försäljningsstatistiken visar att det är en kraftigt ökande grupp som anser sig kunna klara sig med en elbil. Jag är dock osäker på hur man skall få reda på hur många i denna grupp som är normala.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
AXS
Även jag är förespråkare för att elbil inte är för alla.

Men det som jag tycker är en stor fördel med ny bil är säkerheten, speciellt när man har barn. Och att en ny bil oftast har funktioner som underlättar i alla fall min vardag. Backkamera, bra sensorer, inbyggd navigator, app osv. Här tycker såklart alla olika, men de som kört nyare bilar brukar inte vilja gå tillbaka.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Stämmer bra, det är lurigt att bara räkna kostnader för så objektiva är många av oss inte när vi köper bil.
 
M
A Avemo skrev:
Det är väl delvis begrepp som "en normal barnfamilj" och "medelsvensson" som ställer till det. Spridningen inom såväl normala barnfamiljer som medelsvensson kan vara ganska stor. Det finns många barnfamiljer som kan ha en elbil som enda bil. Och de behöver inte vara onormala för det. Det finns många andra barnfamiljer som inte kan ha en elbil som enda bil. Och de behöver inte heller vara onormala. Skall man skaffa en bil vare sig det är en elbil eller bränsledriven bil så är det väl oftast ganska ointressant vilka behov en fiktiv medelsvensson har. Intressantare är vilka behov man själv har. Försäljningsstatistiken visar att det är en kraftigt ökande grupp som anser sig kunna klara sig med en elbil. Jag är dock osäker på hur man skall få reda på hur många i denna grupp som är normala.
Jätteskojig vinkel på det där med att vara normal, går alltid att märka på ordval men de flesta tror jag förstår vad jag menar i sammanhanget. Givetvis har vi alla olika behov. Uttryckte mig nog lite slarvigt får jag erkänna. Det jag menade med normal barnfamilj var egentligen barnfamilj med normala transportbehov, och då tänker jag på behov som att exempelvis köra hem byggvaror eller ny tvättmaskin med släpvagn, hämta ett lass ved eller liknande. Eller kanske den där fjällresan med ungarna genom norrlands inland. Detta menar jag som ganska "normala" transportbehov för en barnfamilj, men jag kan ha helt fel här. Ber i så fall om ursäkt om jag har sårat någon.
Givetvis är man även normal om man bara har behov av att köra några mil med bilen utan behov av vare sig köra släp eller fjällresor. Då klarar man sig säkert ganska bra med en Zoe eller Niro. Men jag tror att ganska många barnfamiljer åker på fjällresor och likaså snickrar lite på villan till och från. Är det tillåtet och accepterat att klassa detta som ett normalbehov av transport så faller valet på elbil bort i dagsläget tyvärr.
Jag tror absolut att elbil är framtiden. Men för många i villa på landsbygden tror jag inte det är en bra affär för vare sig ekonomiskt eller rent funktionsmässigt att ha en elbil som enda transportmedel. Bara min åsikt om den är tillåten.
Tänker att en diskussion i ett forum bör väl vara till hjälp och vägledning för de som står inför valet att byta till Elbil eller om man ska köra vidare fossilt ett litet tag till. Detta är min åsikt. Sedan får ju alla själva väga så väl framåt och bakåt vad man väljer att tro på.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sen har vi den ideologiska faktorn, jag betalar hellre lite mer i leasing än bensinskatter till svarta hålet ;=) Tex: upp med solceller och lagra i batterier och ladda elbilen med så man slipper köpa dyr el när den är som dyrast och tex kan sälja el när den är som dyrast. Knappast jättebra affär ekonomiskt, först på lång tid (över 10 år kanske) men man slipper en massa horribla skatter...
Håller absolut med dig att miljönyttan med elbilarna är framtiden och något man bör ta med i valet av bil, och visst lär man sova bättre med samvetet att man bidrar till mindre fossila utsläpp. :rolleyes:
Vi ska nog alla sträva efter elbil på ett eller annat sätt i framtiden då det lär vara enda vägen fram för miljöns skull. Men ska man se det ur en ren ekonomisk kalkyl i dagsläget utan rent miljösamvete vilket jag valt att göra i diskussionen så tror jag på dieselbil ett tag till innan prisnivån, räckvidden och dragkapacitet på dagens elbilar blivit bättre.
 
M Mathias1 skrev:
Jätteskojig vinkel på det där med att vara normal, går alltid att märka på ordval men de flesta tror jag förstår vad jag menar i sammanhanget. Givetvis har vi alla olika behov. Uttryckte mig nog lite slarvigt får jag erkänna. Det jag menade med normal barnfamilj var egentligen barnfamilj med normala transportbehov, och då tänker jag på behov som att exempelvis köra hem byggvaror eller ny tvättmaskin med släpvagn, hämta ett lass ved eller liknande. Eller kanske den där fjällresan med ungarna genom norrlands inland. Detta menar jag som ganska "normala" transportbehov för en barnfamilj, men jag kan ha helt fel här. Ber i så fall om ursäkt om jag har sårat någon.
Givetvis är man även normal om man bara har behov av att köra några mil med bilen utan behov av vare sig köra släp eller fjällresor. Då klarar man sig säkert ganska bra med en Zoe eller Niro. Men jag tror att ganska många barnfamiljer åker på fjällresor och likaså snickrar lite på villan till och från. Är det tillåtet och accepterat att klassa detta som ett normalbehov av transport så faller valet på elbil bort i dagsläget tyvärr.
Jag tror absolut att elbil är framtiden. Men för många i villa på landsbygden tror jag inte det är en bra affär för vare sig ekonomiskt eller rent funktionsmässigt att ha en elbil som enda transportmedel. Bara min åsikt om den är tillåten.
Tänker att en diskussion i ett forum bör väl vara till hjälp och vägledning för de som står inför valet att byta till Elbil eller om man ska köra vidare fossilt ett litet tag till. Detta är min åsikt. Sedan får ju alla själva väga så väl framåt och bakåt vad man väljer att tro på.
Landsbygd är enklare ur ett laddningsperspektiv då de flesta bor i hus.;)
Och med räckvidd på 40-50 mil bör de flesta klara sig.
Tätort och stad med flerfamiljshus blir utmaningen att få till laddplatser och elnät.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AXS
M Mathias1 skrev:
Håller absolut med dig att miljönyttan med elbilarna är framtiden och något man bör ta med i valet av bil, och visst lär man sova bättre med samvetet att man bidrar till mindre fossila utsläpp. :rolleyes:
Vi ska nog alla sträva efter elbil på ett eller annat sätt i framtiden då det lär vara enda vägen fram för miljöns skull. Men ska man se det ur en ren ekonomisk kalkyl i dagsläget utan rent miljösamvete vilket jag valt att göra i diskussionen så tror jag på dieselbil ett tag till innan prisnivån, räckvidden och dragkapacitet på dagens elbilar blivit bättre.
För småbilar är jag övertygad om att elbil redan nu är billigare. Löjligt billigt med leasing.

I en jämförelse med en flera år gammal diesel kan ingen elbil gå som vinnande från.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sen har vi den ideologiska faktorn, jag betalar hellre lite mer i leasing än bensinskatter till svarta hålet ;=) Tex: upp med solceller och lagra i batterier och ladda elbilen med så man slipper köpa dyr el när den är som dyrast och tex kan sälja el när den är som dyrast. Knappast jättebra affär ekonomiskt, först på lång tid (över 10 år kanske) men man slipper en massa horribla skatter...
Och vad gäller det ideologiska, så nog känns det väl lite skönt att inte göda stater som Libyen, Saudiarabien, Syrien, Sudan, Venezuela osv (eller alltså främst de korrupta regimerna där) genom att köra på oljeprodukter.
 
  • Gilla
karny889 och 3 till
  • Laddar…
M
AXS AXS skrev:
För småbilar är jag övertygad om att elbil redan nu är billigare. Löjligt billigt med leasing.

I en jämförelse med en flera år gammal diesel kan ingen elbil gå som vinnande från.
Leasing kan säkert vara billigt. Men det kan också bli överraskande dyrt den dagen bilen ska återlämnas och firman bedömer vad som ska klassas som "normalt slitage".
Finns skräckhistorier om de som fått punga ut för kompletta omlackeringar för några små stenskott på lacken. Så är man inte pedant i skötseln av bilen kan det bli kostsamt med leasing. I de flesta fall går det säkert bra men man ska nog ha denna "risk" i åtanke när man leasar.
 
M Mathias1 skrev:
Det jag menade med normal barnfamilj var egentligen barnfamilj med normala transportbehov, och då tänker jag på behov som att exempelvis köra hem byggvaror eller ny tvättmaskin med släpvagn, hämta ett lass ved eller liknande. Eller kanske den där fjällresan med ungarna genom norrlands inland. Detta menar jag som ganska "normala" transportbehov för en barnfamilj
Förstå mig rätt. Det är fullt normala transportbehov. Vi är helt överens där. Men det du skrev tidigare kunde tolkas som att det inte vore normalt att inte ha dessa transportbehov.

En elbil som enda bil fyller inte behoven hos många barnfamiljer. Alternativt är den för dyr. Det är något helt annat än att skriva:
M Mathias1 skrev:
Men faktum kvarstår att största andelen av de elbilar som finns på marknaden är inte användbara som enda bil till en barnfamilj.
Man bör inte generalisera ett bilägande som passar eller inte passar alla barnfamiljer. Därtill är familjerna för olika.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Leasing kan säkert vara billigt. Men det kan också bli överraskande dyrt den dagen bilen ska återlämnas och firman bedömer vad som ska klassas som "normalt slitage".
Finns skräckhistorier om de som fått punga ut för kompletta omlackeringar för några små stenskott på lacken. Så är man inte pedant i skötseln av bilen kan det bli kostsamt med leasing. I de flesta fall går det säkert bra men man ska nog ha denna "risk" i åtanke när man leasar.
Stämmer inte, så kan det ha varit i privatleasingens begynnelse hos mindre seriösa bolag. Numera ingår normalt slitage och får du en skada så tar du den på självrisken som är normal innan du återlämnar bilen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stämmer inte, så kan det ha varit i privatleasingens begynnelse hos mindre seriösa bolag. Numera ingår normalt slitage och får du en skada så tar du den på självrisken som är normal innan du återlämnar bilen.
På tal om detta, lämnade tillbaka en Golf i slutet av förra året, där 2 sommardäck var något för slitna. 2800:- ex moms skulle de ha, per däck (utan fälg). Ocker.
Jag köpte 2 Kina-däck och lämnade in istället.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Jag funderade på att byta andra bilen mot eldriven precis som du föreslår då jag trodde det gick att räkna hem. Men efter att ha räknat på det så ser det ut såhär:
Värdeminskning: 10.000 kr/år
Skatt: 900kr/år
Service: 5000 kr/år
Försäkring (hel): 3200 kr/år
Diesel (2000mil): 19200 kr/år

Total milkostnad: 19.15kr/mil

Beräkningen gjort på Renault Mégane diesel 2013 med 9000 mil på mätaren.
Ponerar man att dieselpriset och skatten dubbleras, dvs 1800 kr skatt och diesel för 40 kr/lit så skulle milkostnaden bli ca 30 kr/mil totalt sett.
Det känns som att det är på dessa nivåer man behöver hamna på innan jämförelsekalkalkylen planar ut.

Jämför man med en V90 diesel eller liknande törstigare kärra så lär förstås kalkylen till elbilens fördel vara betydligt bättre.
Sedan så tror jag att saftigare skatter på elbilar kommer att behöva tas ut. Politikerna måste ju kunna sko sig på ett eller annat vis i framtiden.
Intressant att du jämför en 8 år gammal bil med en ny för att få kalkylen att gå ihop. dessutom har du glömt reparationer på den äldre som normalt ingår i en ny bils kalkyl (för inte klarar du service/rep på 5000?)
Jag räknar lätt hem ett byte men då förvisso på en bil från 2016.

Men nej elbil är nog inget för dig ;) … än
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.