1 530 519 läst · 24 849 svar
1531k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Och även räckvidd, om detta stämmer och kan produceras till rätt kostnad, utan att ta mera plats.W witten skrev:Batterirevolutionen du pratar om har ju redan kommit, med ökad energidensitet och priser som störtdykt.
[länk]
Hur långt man kommer med bilen är bara ett mätetal på hur stort batteri man valt att bygga in i bilen alternativt är villig att betala. Visst sker det utveckling även i energidensitet men 3 gånger så hög densitet som i dag det finns nog inte på kartan. Det är ökad produktion av batterier som kommer att ge skalfördelar och fortsatt sjunkande priser. Däremot så har den dramatiska prissänkningen redan skett som du ser i grafen så det är mer på marginalerna i framtiden.
Utvecklingen kommer nog att leda till ännu mer robusta och snabbladdande batterier.
https://www.nyteknik.se/elbilar/batteribytet-gav-teslan-nara-dubbla-rackvidden-7027192
Jo visst skulle de bli overkill. Ska man betala det tiodubbla priset så behöver ju bilen lösa samma uppgift som nuvarande dieselåsna kan jag känna. Så ska man byta till en Elbil för miljöns skull så är Tesla enda bilen som återstår i jämförelse för att klara mitt räckviddsbehov. Den ena bilen används för lite längre pendling och den andra för att dra släp på 1300 kg ca 1 ggr vecka. Därav behövs två bilar som för många på landsbygden. De har inte börjat gräva tunnelbana här ännu .P Pin skrev:Du har helt rätt att det beror på kravprofilen, även om de flesta av oss låter känslorna styra. Med din kravprofil blir det overkill med en sjusitsig, hypermodern lyxbil som drivs med el. Med dina krav rekommenderar jag att räkna på en ny Dacia alternativt köra vidare med det du redan har,
Dock oklart varför du har två likadana bilar, är den ena reserv eller måste verkligen båda klara samma sak samtidigt. Annars kunde ju den ena ha tex kortare räckvidd och sakna dragkrok. Men kanske du har två släpvagnar och ni kör två parallella långkörningar samtidigt.
Funkar utmärkt med dessa bilar. Men faktumet att de är smutsiga fossilbilar kvarstår. Ska det bli ett byte till så är det viktigaste att de uppfyller transportbehovet. Priset, prestigen eller märket kommer inte i första ledet.
Testade den nya Dacia Spring Electric tidigare nere i Tyskland i höstas då jag hade stora förhoppningar på en sådan som pendlingsbil. En rejäl besvikelse kan jag säga. Fanns ingen marginal på räckvidden för vår del och krocksäkerheten verkar inte vara nån hit på dessa. Även om den är en helt ny elbilsmodell son ännu ej släppts i Sverige så kändes den kvalitetsmässigt som 20 år gammal. Känslan var som en Clio Electrique från tidigt 90-tal ungefär.
Man får hoppas det dyker upp några andra intressanta alternativ närmsta åren.
Eller så tänker man om. Jag har varit inställd på att byta storbilen som rullar mest, drar tunga hästkärror och diesel med awd skulle ersättas av elbil, där lillbilen som rullar minst skulle behållas.
Idag är planen att lillbilen istället ersätts med halvstor elbil och blir den som får rulla mest, medan storbilen får leva kvar och åldras värdigt men får inte så många mil utan mest "specialresor".
Men vi får se om jag ändrar mig igen när det blir dags för byte
Idag är planen att lillbilen istället ersätts med halvstor elbil och blir den som får rulla mest, medan storbilen får leva kvar och åldras värdigt men får inte så många mil utan mest "specialresor".
Men vi får se om jag ändrar mig igen när det blir dags för byte
Det är nog helt rätt tänkt. Kan man inte byta första bilen så kan man ju byta andrabilen. Då har man ju gjort någon miljönytta i allafall. Som andrabil/pendlarbil kan man säkert klara sig på en elbil som klarar runt 25-30 mil i vinterkyla.A AndersS skrev:Eller så tänker man om. Jag har varit inställd på att byta storbilen som rullar mest, drar tunga hästkärror och diesel med awd skulle ersättas av elbil, där lillbilen som rullar minst skulle behållas.
Idag är planen att lillbilen istället ersätts med halvstor elbil och blir den som får rulla mest, medan storbilen får leva kvar och åldras värdigt men får inte så många mil utan mest "specialresor".
Men vi får se om jag ändrar mig igen när det blir dags för byte
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Ja, eller tio om man ska vara ärlig. Få har mer än ett par–tre mil till jobbet.M Mathias1 skrev:
I princip inga elbilar klarar 30 mil i vinterkyla, i alla fall inte i motorvägsfart. Det gör dem dock inte värdelösa för det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Måste bara fråga: Hur ofta har du behov av en räckvidd på 120-130 mil?M Mathias1 skrev:
Jag har haft körkort i 30 år och jag kan räkna sådana körningar på ena handen.
Då talar jag alltså om körningar där man inte har tid att klämma in en timmes paus eller två för att ladda. Sitta och köra 12-15 timmar i sträck är inte min melodi. Ensam, aldrig i livet, men med två förare som byts av går det, men det är fortfarande ingen höjdare och framförallt inte något vanligt.
Jag har svårt att tro att det är särskilt vanligt överhuvudtaget och knappast något som är standard för en normal barnfamilj. Klart att några kör så, men hyfsat ovanligt skulle jag tro.
Elbilar är definitivt framtiden och för väldigt många lär 10 mil räcka.Nötegårdsgubben skrev:
Men ska det funka för sambon här på landsbygden med en elbil då behöver den klara de 10-12 mil tor till jobbet som det är. Sedan kanske hon ibland vill fara iväg till grannkommunen tor och handla och då adderar det ytterligare kanske 10 mil körtid under samma dag. Ska man först ladda några timmar däremellan så blir det svårt. Därför är det för vår del viktigt att andrabilen klarar 25-30 mil/laddning.
Har man bara någon mil till jobbet så räcker det säkert med räckvidd på 5-10 mil på en elbil, det tror jag absolut är en fungerande lösning.
Så här har vi gjort. Vi har en stor bil (V90) och hade en liten bil (Ford Fiesta) där Fiestan behövde bytas ut förrförra sommaren. Då fanns inte jättemånga roliga val men vi hoppade på leasing av en Kia Niro hybrid som egentligen är alldeles för stor som andrabil. Men numera kör vi den minst 80% av resorna. Nu blir det dock byte av V90 till en Kia EV6 så får vi se hur det går. Får bra betalt för V90 just nu och hoppas fortfarande på 70' i bonus på EV6an. Gissar att det kommer svänga tillbaks och att vi kommer köra den mest istället och när leasingen på Niron går ut om 1,5 år så får det bli ett byte till en mindre (troligen el)bil.A AndersS skrev:Eller så tänker man om. Jag har varit inställd på att byta storbilen som rullar mest, drar tunga hästkärror och diesel med awd skulle ersättas av elbil, där lillbilen som rullar minst skulle behållas.
Idag är planen att lillbilen istället ersätts med halvstor elbil och blir den som får rulla mest, medan storbilen får leva kvar och åldras värdigt men får inte så många mil utan mest "specialresor".
Men vi får se om jag ändrar mig igen när det blir dags för byte
Jag har bara haft körkort i 22 årFairlane skrev:Måste bara fråga: Hur ofta har du behov av en räckvidd på 120-130 mil?
Jag har haft körkort i 30 år och jag kan räkna sådana körningar på ena handen.
Då talar jag alltså om körningar där man inte har tid att klämma in en timmes paus eller två för att ladda. Sitta och köra 12-15 timmar i sträck är inte min melodi. Ensam, aldrig i livet, men med två förare som byts av går det, men det är fortfarande ingen höjdare och framförallt inte något vanligt.
Jag har svårt att tro att det är särskilt vanligt överhuvudtaget och knappast något som är standard för en normal barnfamilj. Klart att några kör så, men hyfsat ovanligt skulle jag tro.
Jag brukar pausa efter ca 20 mil. Fast det gäller ju att det finns en Elbilsladdare med hyfsad effekt på den plats man väljer att pausa på. Kör man bara längs E4 typ eller cirkulerar runt i Stockholm så lär det inte vara några problem, men kör du i Norrlands inland så finns ju inte laddinfrastrukturen riktigt på samma sätt. För att inte tala på om Nordnorge. Var ju stora problem däruppe, folk som körde upp med alla sina Teslor kunde knappt ladda dessa då nätet var så överbelastat. Så att bara pausa och ladda känns inte alltid helt självklart överallt. Beror nog mycket på var man kör.
Avstånden är ju väldigt olika i Sverige, och i ert fall skulle det vara viktigt med en garanterad räckvidd på ca 30 mil (man vill ju inte ligga på marginalerna).M Mathias1 skrev:Elbilar är definitivt framtiden och för väldigt många lär 10 mil räcka.
Men ska det funka för sambon här på landsbygden med en elbil då behöver den klara de 10-12 mil tor till jobbet som det är. Sedan kanske hon ibland vill fara iväg till grannkommunen tor och handla och då adderar det ytterligare kanske 10 mil körtid under samma dag. Ska man först ladda några timmar däremellan så blir det svårt. Därför är det för vår del viktigt att andrabilen klarar 25-30 mil/laddning.
Har man bara någon mil till jobbet så räcker det säkert med räckvidd på 5-10 mil på en elbil, det tror jag absolut är en fungerande lösning.
Men en bil med förmåga att snabbladda tex medan sambon är i affärerna skulle ju också kunna fungera för vardagen? Om det finns möjlighet till det (typ på köpcentrum eller i stadskärnor).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Ja, så det finns inget behov av 120-130 mil?M Mathias1 skrev:Jag har bara haft körkort i 22 år
Jag brukar pausa efter ca 20 mil. Fast det gäller ju att det finns en Elbilsladdare med hyfsad effekt på den plats man väljer att pausa på. Kör man bara längs E4 typ eller cirkulerar runt i Stockholm så lär det inte vara några problem, men kör du i Norrlands inland så finns ju inte laddinfrastrukturen riktigt på samma sätt. För att inte tala på om Nordnorge. Var ju stora problem däruppe, folk som körde upp med alla sina Teslor kunde knappt ladda dessa då nätet var så överbelastat. Så att bara pausa och ladda känns inte alltid helt självklart överallt. Beror nog mycket på var man kör.
Sen är det som du säger, väldigt beroende på var man åker och när.
I Norge är mer än varannan ny bil en elbil, även i nordnorge, så helt omöjligt kan det ju inte vara att få det att fungera för många.
Provade precis att köra Stockholm-jämtlandsfjällen i en Skoda Enyaq 80 och kan konstatera att det gick utmärkt att köra men med lite långsammare laddning än jag hoppats på.
Batteriet går inte att snabbladda när det är kallt och inte heller när det inte är väldigt tomt. Trots att Ionity laddarna kan ge 350kW och bilen kan ta emot 130kW så fick det inte så fort som jag hoppats
Snabbaste farten under laddning blev som följer:
105kW vid -5grader och 10%laddning
70kW vid -13 och upptoppning från 50-80%
35kW vid -23 och upptoppning från 50-80%
På plussidan så kostar det 3,3kr/kWh att ladda på Ionity med det abonnemang som ingår med Enyaqen så det är nästan billigare än att ladda hemma. Laddningen under resan kostade knappt 500kr enkel resa vilket blir en hel del billigare än bensin som hade kostat ca 900kr enkel
Bilen snittade på 2,9kWh/mil på vägen upp med takbox och laglighastighet. Att köra 120km/h norr om Uppsala är inte värt förbrukningen. Bilen drar ca 30% extra och kräver längre laddning. Laddningen tar längre tid än tidsvinsten att köra snabbare.
Hemvägen när det var lite varmare och hastigheten hölls till max 110km/h och bilen drog då 2,5kWh/mil
Batteriet går inte att snabbladda när det är kallt och inte heller när det inte är väldigt tomt. Trots att Ionity laddarna kan ge 350kW och bilen kan ta emot 130kW så fick det inte så fort som jag hoppats
Snabbaste farten under laddning blev som följer:
105kW vid -5grader och 10%laddning
70kW vid -13 och upptoppning från 50-80%
35kW vid -23 och upptoppning från 50-80%
På plussidan så kostar det 3,3kr/kWh att ladda på Ionity med det abonnemang som ingår med Enyaqen så det är nästan billigare än att ladda hemma. Laddningen under resan kostade knappt 500kr enkel resa vilket blir en hel del billigare än bensin som hade kostat ca 900kr enkel
Bilen snittade på 2,9kWh/mil på vägen upp med takbox och laglighastighet. Att köra 120km/h norr om Uppsala är inte värt förbrukningen. Bilen drar ca 30% extra och kräver längre laddning. Laddningen tar längre tid än tidsvinsten att köra snabbare.
Hemvägen när det var lite varmare och hastigheten hölls till max 110km/h och bilen drog då 2,5kWh/mil
Jo det skulle nog funka, bara det att antalet snabbladdare i vår region är ännu inte så utbyggt, så den faktorn är man tvungen att ta med när man ställer kravet på räckvidden här. Ger vi det 10 år från dags datum kanske vi har samma täthet mellan laddstolparna som i Stockholm, vem vet. Man kan ju hoppas.KristinaRT skrev:Avstånden är ju väldigt olika i Sverige, och i ert fall skulle det vara viktigt med en garanterad räckvidd på ca 30 mil (man vill ju inte ligga på marginalerna).
Men en bil med förmåga att snabbladda tex medan sambon är i affärerna skulle ju också kunna fungera för vardagen? Om det finns möjlighet till det (typ på köpcentrum eller i stadskärnor).
Nej precis, leverans om ca en månad. Men med allt strul med att pengarna tar slut för bonus osv så tar jag inte ut nåt förrän pengarna finns på kontottttomten skrev: