1 560 779 läst · 24 941 svar
1561k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Och du är inte den enda som pratar om dig, det blir många fler inlägg än dina, som bara pratar om dig:
Vi borde kanske skapa en tråd som heter något typ "vilken bil passar Nerre, vilka bilar passar inte Nerre"
Där sådant här passar perfetk:
S Styrman_jansson skrev:
Jonatan79 skrev:
Bara som ett par exempel.Mikael_L skrev:
Vi borde kanske skapa en tråd som heter något typ "vilken bil passar Nerre, vilka bilar passar inte Nerre"
Där sådant här passar perfetk:
N Nerre skrev:
Redigerat:
Fundering, vad har ingen plats i garaget med val av biltyp?N Nerre skrev:
Vi har garage och två bilar men i garaget får de inte plats för allt annat. 😇 Däremot behöver vi dra ny el till garaget när det blir bilbyte nästa gång. Vi kör nog inte mera än 2000 mil/år med båda bilarna tillsammans och med "enbart fritid".
Jag kan börja skriva att "Vi har grannar där bara en i familjen har körkort" om det blir så mycket större skillnad?
Jag försöker lyfta fram att det finns tusentals olika situationer och elbil passar inte för alla, det passar i mina ögon bara för en minoritet. Och den minoriteten har idag redan skaffat elbil, det är därför försäljningen av elbilar sjunker.
Men alla de som har en situation där elbilen passar utmärkt verkar ha väldigt svårt att ta till sig att deras situation inte är representativ för alla bilägare.
Elbilar är fortfarande markant dyrare i inköp än motsvarande bränslebilar (framförallt är det dåligt med budgetmodeller av elbil), utbudet av begagnade elbilar är knapert och alldeles för många saknar vettig laddmöjlighet. Att de dessutom gör långresor jobbigare är väl ingen showstopper, men en av alla småsaker som minskar attraktionen.
Jag försöker lyfta fram att det finns tusentals olika situationer och elbil passar inte för alla, det passar i mina ögon bara för en minoritet. Och den minoriteten har idag redan skaffat elbil, det är därför försäljningen av elbilar sjunker.
Men alla de som har en situation där elbilen passar utmärkt verkar ha väldigt svårt att ta till sig att deras situation inte är representativ för alla bilägare.
Elbilar är fortfarande markant dyrare i inköp än motsvarande bränslebilar (framförallt är det dåligt med budgetmodeller av elbil), utbudet av begagnade elbilar är knapert och alldeles för många saknar vettig laddmöjlighet. Att de dessutom gör långresor jobbigare är väl ingen showstopper, men en av alla småsaker som minskar attraktionen.
Byggveteran
· 2 462 inlägg
Stackars norrmännen som inte förstått att elbil bara passar en minoritet.N Nerre skrev:Jag kan börja skriva att "Vi har grannar där bara en i familjen har körkort" om det blir så mycket större skillnad?
Jag försöker lyfta fram att det finns tusentals olika situationer och elbil passar inte för alla, det passar i mina ögon bara för en minoritet. Och den minoriteten har idag redan skaffat elbil, det är därför försäljningen av elbilar sjunker.
Men alla de som har en situation där elbilen passar utmärkt verkar ha väldigt svårt att ta till sig att deras situation inte är representativ för alla bilägare.
Elbilar är fortfarande markant dyrare i inköp än motsvarande bränslebilar (framförallt är det dåligt med budgetmodeller av elbil), utbudet av begagnade elbilar är knapert och alldeles för många saknar vettig laddmöjlighet. Att de dessutom gör långresor jobbigare är väl ingen showstopper, men en av alla småsaker som minskar attraktionen.
Du får upplysa dom så dom vet vilken miss dom gjort
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 898 inlägg
Hur länge sedan var det sist vi konstaterade att det inte finns elbilar för Nerres behov? 🙄
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 573 inlägg
Jag tycker ändå att det körmönster som @Nerre representerar är rimligt att behandla.
Han kör hälften av genomsnittssträckan, jag exempelvis drygt dubbla den. Behoven blir markant olika.
Hade han velat köra på el skulle rekommendationen vara att hitta en liten elbil med kort räckvidd och hyra bil vid långresor. Eller köpa en hybrid.
Det förra är opraktiskt när man väl ska köra långt, det senare har sina problem, bl.a. dubbla drivlinor.
Mitt körmönster gör det lättare att motivera en elbil.
Med det sagt är det förstås tröttsamt att diskutera med någon som betraktar minsta lilla hinder som ett oöverstigligt problem, men hans syn är väl den motsatta – att vi bagatelliserar problem.
Han kör hälften av genomsnittssträckan, jag exempelvis drygt dubbla den. Behoven blir markant olika.
Hade han velat köra på el skulle rekommendationen vara att hitta en liten elbil med kort räckvidd och hyra bil vid långresor. Eller köpa en hybrid.
Det förra är opraktiskt när man väl ska köra långt, det senare har sina problem, bl.a. dubbla drivlinor.
Mitt körmönster gör det lättare att motivera en elbil.
Med det sagt är det förstås tröttsamt att diskutera med någon som betraktar minsta lilla hinder som ett oöverstigligt problem, men hans syn är väl den motsatta – att vi bagatelliserar problem.
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Javisst. Så vi kör 3k mil ihop d.v.s. ungefär 1500mil var. Så något mer än medel om 1100mil.N Nerre skrev:
För övrigt om jag skulle resa 180mil ( ungefär som mellan Stockholm och Paris) hade jag nog övervägt att flyga. Då får man garanterat mer tid på plats
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 385 inlägg
Kör du bara 25 mil kan du gå på en Kia e-Niro. Dom finns begagnade för ca 200' och räckvidden är 455km WLTP. Ganska effektiv i verkligheten också. Så 50 mil ToR behöver en liten laddning någonstans, föreslagsvis vid stugan om den har elN Nerre skrev:Blir du så trött av en resa på 25 mil? (För det var ju det diskussionen här handlade om.)
Sen att jag som förare eventuellt blir trött påverkar ju inte värdet av tiden som de övriga i bilen, och de man besöker, får. Mor och farföräldrar som får mer tid med barnbarnen (som kanske t.o.m. sov en stund i bilen), kusiner som får mer tid över att leka med varandra, och just det här att man kan sitta och äta lunch tillsammans istället för att vi som åker ska äta på vägen och kommer fram när de vi ska besöka håller på och plockar undan efter sin mat.
Enklast är nog att bara konstatera att det kan vara för tidigt med elbil för vissa utifrån främst ekonomi, körmönster, etc. Så är det och senaste veckans artiklar visar på det.
Men är väldigt bra att de som har förutsättningar kan välja elbil och att det gynnar vidareutveckling av elbilar.
Min tro är att det kommer att finnas en elbil som passar oss när det "rycker" till och man vill förnya sig.
Och Nerre behöver nog inte flera förslag på passande elbil.😉
Men är väldigt bra att de som har förutsättningar kan välja elbil och att det gynnar vidareutveckling av elbilar.
Min tro är att det kommer att finnas en elbil som passar oss när det "rycker" till och man vill förnya sig.
Och Nerre behöver nog inte flera förslag på passande elbil.😉
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Måste vara bland de tråkigaste bilar som finns. Provkörde en dylik och drivlinan var förvisso ok men inredningen var ju bara ett stort gytter av knappar a la 80-tal.Johannes Carlsson skrev: