S Styrman_jansson skrev:
Vi har två bilar. Även en liten äldre ICE bil.
Gissar att ni har två körkort i familjen då? Vi har bara ett körkort. Och bara plats för en bil i garaget.
 
N Nerre skrev:
Gissar att ni har två körkort i familjen då? Vi har bara ett körkort. Och bara plats för en bil i garaget.
Ta körkort.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
Och du är inte den enda som pratar om dig, det blir många fler inlägg än dina, som bara pratar om dig:

S Styrman_jansson skrev:
Ja du planerar efter din ICE bil och det verkar passa dig. Helt OK. Jag försöker inte övertyga dig om att börja åka elbil. Åker du så lite som du gör är det förmodligen också en dålig affär.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör på natten. Bra planering ;)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Absolut, och jag har flera gånger håll med dig om att elbil inte alls är något för dig, för med de 6-800 mil om året du kör så skulle det vara en ekonomisk skitaffär, alternativt en för krånglig bil med ditt sätt att använda.
Bara som ett par exempel.

Vi borde kanske skapa en tråd som heter något typ "vilken bil passar Nerre, vilka bilar passar inte Nerre"

Där sådant här passar perfetk:
N Nerre skrev:
Gissar att ni har två körkort i familjen då? Vi har bara ett körkort. Och bara plats för en bil i garaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
djac och 8 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Gissar att ni har två körkort i familjen då? Vi har bara ett körkort. Och bara plats för en bil i garaget.
Fundering, vad har ingen plats i garaget med val av biltyp?
Vi har garage och två bilar men i garaget får de inte plats för allt annat. 😇 Däremot behöver vi dra ny el till garaget när det blir bilbyte nästa gång. Vi kör nog inte mera än 2000 mil/år med båda bilarna tillsammans och med "enbart fritid".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag kan börja skriva att "Vi har grannar där bara en i familjen har körkort" om det blir så mycket större skillnad?

Jag försöker lyfta fram att det finns tusentals olika situationer och elbil passar inte för alla, det passar i mina ögon bara för en minoritet. Och den minoriteten har idag redan skaffat elbil, det är därför försäljningen av elbilar sjunker.

Men alla de som har en situation där elbilen passar utmärkt verkar ha väldigt svårt att ta till sig att deras situation inte är representativ för alla bilägare.

Elbilar är fortfarande markant dyrare i inköp än motsvarande bränslebilar (framförallt är det dåligt med budgetmodeller av elbil), utbudet av begagnade elbilar är knapert och alldeles för många saknar vettig laddmöjlighet. Att de dessutom gör långresor jobbigare är väl ingen showstopper, men en av alla småsaker som minskar attraktionen.
 
A AndersS skrev:
Fundering, vad har ingen plats i garaget med val av biltyp?
Nej, det har inget med biltyp att göra, det har att göra med antalet bilar som man kan parkera hemma.
 
N Nerre skrev:
Nej, det har inget med biltyp att göra, det har att göra med antalet bilar som man kan parkera hemma.
De flesta har en plats iaf utanför.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag kan börja skriva att "Vi har grannar där bara en i familjen har körkort" om det blir så mycket större skillnad?

Jag försöker lyfta fram att det finns tusentals olika situationer och elbil passar inte för alla, det passar i mina ögon bara för en minoritet. Och den minoriteten har idag redan skaffat elbil, det är därför försäljningen av elbilar sjunker.

Men alla de som har en situation där elbilen passar utmärkt verkar ha väldigt svårt att ta till sig att deras situation inte är representativ för alla bilägare.

Elbilar är fortfarande markant dyrare i inköp än motsvarande bränslebilar (framförallt är det dåligt med budgetmodeller av elbil), utbudet av begagnade elbilar är knapert och alldeles för många saknar vettig laddmöjlighet. Att de dessutom gör långresor jobbigare är väl ingen showstopper, men en av alla småsaker som minskar attraktionen.
Stackars norrmännen som inte förstått att elbil bara passar en minoritet.
Du får upplysa dom så dom vet vilken miss dom gjort:)
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Hur länge sedan var det sist vi konstaterade att det inte finns elbilar för Nerres behov? 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker ändå att det körmönster som @Nerre representerar är rimligt att behandla.

Han kör hälften av genomsnittssträckan, jag exempelvis drygt dubbla den. Behoven blir markant olika.

Hade han velat köra på el skulle rekommendationen vara att hitta en liten elbil med kort räckvidd och hyra bil vid långresor. Eller köpa en hybrid.

Det förra är opraktiskt när man väl ska köra långt, det senare har sina problem, bl.a. dubbla drivlinor.

Mitt körmönster gör det lättare att motivera en elbil.

Med det sagt är det förstås tröttsamt att diskutera med någon som betraktar minsta lilla hinder som ett oöverstigligt problem, men hans syn är väl den motsatta – att vi bagatelliserar problem.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Gissar att ni har två körkort i familjen då? Vi har bara ett körkort. Och bara plats för en bil i garaget.
Javisst. Så vi kör 3k mil ihop d.v.s. ungefär 1500mil var. Så något mer än medel om 1100mil.

För övrigt om jag skulle resa 180mil ( ungefär som mellan Stockholm och Paris) hade jag nog övervägt att flyga. Då får man garanterat mer tid på plats ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, det har inget med biltyp att göra, det har att göra med antalet bilar som man kan parkera hemma.
Vi har bara ett körkort, 1 garageplats och 2 platser ute.

Jag hade 4 bilar ett tag. Då tog jag en plats hos föräldrarna :p

Du kanske bor så att platsen direkt utanför garaget är gatan ?
 
N Nerre skrev:
Blir du så trött av en resa på 25 mil? (För det var ju det diskussionen här handlade om.)

Sen att jag som förare eventuellt blir trött påverkar ju inte värdet av tiden som de övriga i bilen, och de man besöker, får. Mor och farföräldrar som får mer tid med barnbarnen (som kanske t.o.m. sov en stund i bilen), kusiner som får mer tid över att leka med varandra, och just det här att man kan sitta och äta lunch tillsammans istället för att vi som åker ska äta på vägen och kommer fram när de vi ska besöka håller på och plockar undan efter sin mat.
Kör du bara 25 mil kan du gå på en Kia e-Niro. Dom finns begagnade för ca 200' och räckvidden är 455km WLTP. Ganska effektiv i verkligheten också. Så 50 mil ToR behöver en liten laddning någonstans, föreslagsvis vid stugan om den har el
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Enklast är nog att bara konstatera att det kan vara för tidigt med elbil för vissa utifrån främst ekonomi, körmönster, etc. Så är det och senaste veckans artiklar visar på det.
Men är väldigt bra att de som har förutsättningar kan välja elbil och att det gynnar vidareutveckling av elbilar.
Min tro är att det kommer att finnas en elbil som passar oss när det "rycker" till och man vill förnya sig.
Och Nerre behöver nog inte flera förslag på passande elbil.😉
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kör du bara 25 mil kan du gå på en Kia e-Niro. Dom finns begagnade för ca 200' och räckvidden är 455km WLTP. Ganska effektiv i verkligheten också. Så 50 mil ToR behöver en liten laddning någonstans, föreslagsvis vid stugan om den har el
Måste vara bland de tråkigaste bilar som finns. Provkörde en dylik och drivlinan var förvisso ok men inredningen var ju bara ett stort gytter av knappar a la 80-tal.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.