K karlmb skrev:
Du kanske föredrar allt på touchpanel?
Nej verkligen inte.
 
J jocke31 skrev:
På min kravlista på en vettig bil som är åtminstone hyfsat premium finns bl a:
Fjärrstyrd parkeringsvärmare lägger jag till på min lista och fyrhjulsdrift.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fjärrstyrd parkeringsvärmare lägger jag till på min lista och fyrhjulsdrift.
Ja, fjärrstyrd värme/AC via app i telefonen bör absolut vara med.
Har fyrhjulsdrift på min nuvarande bil också, vilket förstås är trevligt på vintern.
 
J jocke31 skrev:
Precis så.
På min kravlista på en vettig bil som är åtminstone hyfsat premium finns bl a:
  • Stor skärm med mjukvara som inte laggar
  • OTA - och då för allt i bilen inklusive styrsystem, bromsar och laddningsfunktioner osv
  • Bra röststyrning via Apple CarPlay/Android Auto
  • Blinkersspak och spak för vindrutetorkare
  • Fysiska reglage för centrala funktioner- även om de också går att aktivera via röststyrning
  • Radar
  • Parkeringssensorer fram och bak + sensorer för inkommande fordon snett bakifrån
  • Riktig 360-kamera
  • Elstolar med minne
  • Bra filhållningssystem som går att stänga av
  • Adaptiv farthållare
  • Skyltavläsning - men inte att den tvingar bilen att följa hastigheten på skyltarna
  • Autobroms
  • Döda vinkel-varnare
  • OnePedal drive
  • Riktiga regnsensorer
  • Automatisk avbländning
  • Rattvärme
  • Vindrutetorkare på bakrutan
  • Rejäl frunk
En bil ska kännas som en bil och man ska kunna förstå och köra den utan att behöva läsa instruktionsboken.
Många punkter som inte känns så viktiga för mej men tycker du har missat det viktigaste, lågt koldioxidavtryck.
Förutom det så vill jag nog ha blinkersspak och fjärrstyrd värmare också.
Finns det kombi/suvar utan bakrutetorkare
/enyaq ägare
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Mycket hackande på VW just nu, känner inte alls igen mig i bekymmerna som Id4-förare med handskstorlek 11-12.

Visst touchlösningen på ratten är inte optimal och jag föredrar riktiga knappar så som Passaten hade, men man vande sig rätt snabbt med beteendet, samma med Volym och Värmereglagen har aldrig lyckats vara inne på fel funktion och ratta där.
+1

Något som förbryllar mig är dock att vi med ”gamla” bilar (min är numera 2,5 år) inte längre får OTA-uppdateringar. VW är numer på mjukvaruversion 5.0; min bil slutade dock uppdateras vid 3.1…

Jag fattar att det kan komma en tid då hårdvaran är för gammal och/eller de anser att bilen inte per automatik ska uppdateras gratis längre, men jag hade inte trott att det skulle ske efter mindre än två år och utan att det informerades om det.

Med det sagt håller jag som sagt med @13th Marine. Touchen var relativt enkel att vänja sig vid, och mängden saker utanför ratten jag pillar med är försvinnande liten. Värme och stjärtvärme typ. Resten kör jag via Apple carplay.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
+1

Något som förbryllar mig är dock att vi med ”gamla” bilar (min är numera 2,5 år) inte längre får OTA-uppdateringar. VW är numer på mjukvaruversion 5.0; min bil slutade dock uppdateras vid 3.1…

Jag fattar att det kan komma en tid då hårdvaran är för gammal och/eller de anser att bilen inte per automatik ska uppdateras gratis längre, men jag hade inte trott att det skulle ske efter mindre än två år och utan att det informerades om det.

Med det sagt håller jag som sagt med @13th Marine. Touchen var relativt enkel att vänja sig vid, och mängden saker utanför ratten jag pillar med är försvinnande liten. Värme och stjärtvärme typ. Resten kör jag via Apple carplay.
Kan vara en konsekvens av mjukvaruröran som de äldre tillverkarna sitter fast i, kod från många tillverkare i bilen och uppdateringar har beroenden som gör det dyrt och långsamt att vidareutveckla, det kan nog visa sig i att man droppar äldre modeller snabbare, trist.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Det kan säkert vara rimliga skäl bakom, och jag har inget större problem med att acceptera att man lämnas efter med en något äldre bil, men klarar den bil man har inte ett lyft från 3.1 till 4.0 är ju det inte samma sak som att det inte skulle kunna komma en 3.2.

En helt ny bilmodell med erkända mjukvaruproblem vid lanseringen hade jag helt enkelt väntat mig lite mer från, om så bara småsaker som att kunna övervaka/styra låset från appen – något jag förstått finns i senare versioner.

Med det sagt snabbladdade jag härom veckan 28 kWh med en snitthastighet på 130 kW. Det klarade bilen definitivt inte när den var ny.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
+1

Något som förbryllar mig är dock att vi med ”gamla” bilar (min är numera 2,5 år) inte längre får OTA-uppdateringar. VW är numer på mjukvaruversion 5.0; min bil slutade dock uppdateras vid 3.1…

Jag fattar att det kan komma en tid då hårdvaran är för gammal och/eller de anser att bilen inte per automatik ska uppdateras gratis längre, men jag hade inte trott att det skulle ske efter mindre än två år och utan att det informerades om det.

Med det sagt håller jag som sagt med @13th Marine. Touchen var relativt enkel att vänja sig vid, och mängden saker utanför ratten jag pillar med är försvinnande liten. Värme och stjärtvärme typ. Resten kör jag via Apple carplay.
Dedär får jag kika på, har för mig att någon version var man tvungen att uppdatera på verkstaden, och så har jag för mig att jag har 4.0, men det är inte säkert.
 
D djac skrev:
Kan vara en konsekvens av mjukvaruröran som de äldre tillverkarna sitter fast i, kod från många tillverkare i bilen och uppdateringar har beroenden som gör det dyrt och långsamt att vidareutveckla, det kan nog visa sig i att man droppar äldre modeller snabbare, trist.
Jag har för mig att med Id-serien så skulle de ta tillbaka mjukvaran.🤔

Passaten vi hade innan fick inga uppdateringar alls 😬
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dedär får jag kika på, har för mig att någon version var man tvungen att uppdatera på verkstaden, och så har jag för mig att jag har 4.0, men det är inte säkert.
Lite snabb googling säger 3.2 på verkstad och att alla före facelift (2024) inte får 4.0.

Håller med om att det är rätt dåligt, speciellt när de lovande kontinuerliga uppdateringar...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Lite snabb googling säger 3.2 på verkstad och att alla före facelift (2024) inte får 4.0.

Håller med om att det är rätt dåligt, speciellt när de lovande kontinuerliga uppdateringar...
Kanske dum fråga, är det något speciellt som saknas/problem som borde åtgärdas i en uppdatering?
Är det funktioner för bilens köregenskaper eller andra system som idag finns med inte har med körning att göra? Om det finns felaktighet utgår jag från att det åtgärdas men brukar fixas redan första året på ny modell, men nya funktioner brukar vara knepigt utifrån den snabba utvecklingen av elektronik.
På vår märkte man förbättring av "självkörande" de första åren, men när generation 3 av det kom med mera finstegat styrservo har jag inte märkt något, dvs då flyttades fokus till den årsmodellen. Vilken version vet jag inte,
Däremot till funktioner/appar som inte tillhör körande kommer det fortfarande, som "mediadelen", navigering, etc.
 
Det här med uppdateringar ställer jag mig också tveksam till om det är så viktigt alla gånger. Om allt fungerar bra och man inte känner att man saknar något så varför åtgärda ett problem som inte finns?

Min telefon har nog tjatat om uppdateringar i snart 1,5 år men allt jag använder fungerar precis utmärkt så jag brukar trycka bort det. Det är när någon app e.d. som jag använder kräver en uppdatering för att ö.h.t fungera som jag brukar uppdatera.
 
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, är det något speciellt som saknas/problem som borde åtgärdas i en uppdatering?
Är det funktioner för bilens köregenskaper eller andra system som idag finns med inte har med körning att göra? Om det finns felaktighet utgår jag från att det åtgärdas men brukar fixas redan första året på ny modell, men nya funktioner brukar vara knepigt utifrån den snabba utvecklingen av elektronik.
På vår märkte man förbättring av "självkörande" de första åren, men när generation 3 av det kom med mera finstegat styrservo har jag inte märkt något, dvs då flyttades fokus till den årsmodellen. Vilken version vet jag inte,
Däremot till funktioner/appar som inte tillhör körande kommer det fortfarande, som "mediadelen", navigering, etc.
Spontant tycker jag att det är en massa småsaker som bidrar till en helhet som borde uppdateras.
Främst användarmässigt i gränssnittet, men även skyltavläsningen skulle gärna få bli lite bättre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har för mig att med Id-serien så skulle de ta tillbaka mjukvaran.🤔

Passaten vi hade innan fick inga uppdateringar alls 😬
Jag tror faktiskt inte riktigt på det, de äldre etablerade tillverkarna köper fortfarande mycket komponenter från undertillverkare och allt tenderar att komma med någon liten kodsnutt.

Strategiskt vill de säkert öka sin kontroll över sin kod men det kommer nog ta flera plattformar innan det ger betydande resultat.

Det finns en intervju med Fords VD på nätet där han väldigt öppet och ärligt beskriver problemet ur deras perspektiv.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Det här med uppdateringar ställer jag mig också tveksam till om det är så viktigt alla gånger. Om allt fungerar bra och man inte känner att man saknar något så varför åtgärda ett problem som inte finns?

Min telefon har nog tjatat om uppdateringar i snart 1,5 år men allt jag använder fungerar precis utmärkt så jag brukar trycka bort det. Det är när någon app e.d. som jag använder kräver en uppdatering för att ö.h.t fungera som jag brukar uppdatera.
Det är en bra reflektion, vi kommer ju från ett tillstånd där bilen aldrig ändrades (förutom vid återkallelser) och om man ville ha någon ny funktion fick man köpa en ny bil.

Idag har man (jag) blivit så van vid att man köper en produkt som uppdateras för att klara nya förutsättningar och ständigt bli lite bättre och undermedvetet förväntar jag mig samma sak från en ny bil.
 
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.