1 499 437 läst · 24 663 svar
1499k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tycker torkarna fungerar bra nu.
Mina torkar ialla fall inte när det inte regnar och jag kör på autopilot.
Att välja bort Tesla för detta känns väldigt sossigt
Såg att tesla sänkte priset på model Y idag. Hoppas de sänker 3an oxå.
Mina torkar ialla fall inte när det inte regnar och jag kör på autopilot.
Att välja bort Tesla för detta känns väldigt sossigt
Såg att tesla sänkte priset på model Y idag. Hoppas de sänker 3an oxå.
Teslan vi hyrde i somras inaktiverades farthållare/autopilot efter ett tag (minns inte vad det berodde på, men var nåt som inträffar då och då under normal körning) och sen ville den inte slås på förrän nästa körcykel. Kanske var nåt fel eller nån bugg. Resten av familjen var mindre intresserade av att utforska alla funktioner och mer intresserade av nå resmålet.D djac skrev:Helljusautomatiken har varit dålig, oanvändbar skulle jag säga, men idag är den bra, enligt mig. Den använder kameror för autopilot så då kan den slå på helljus, i grundutrustningen ingår inte automatiska filbyten, som du säger går autopiloten av när man byter fil (inte farthållaren) och man får slå på den igen när man vill använda den.
Jag skulle absolut kunna leva med de negativa funktioner som Teslan har. Hade vi kunnat få Tesla via jobbet hade jag nog hoppat på. Äga en privat vet jag inte om jag vågar/vill. Antingen en ny men det blir nog dyrare än personalbil map värdeminskning, eller en begagnad men där oroas jag av försäkrings och reparationskostnader. Även rostmässigt verkar Tesla usel.
Bil via jobbet är det isf en Id4 det enda som skulle funka ekonomiskt och funktionsmässigt. Hade id3 (eller Cupra born) haft takräcke och dragkrok hade jag nog valt en sådan. Lagom storlek. Frun tyckte passaten var för stor och vill inte ha en suv. Tesla m3 är helt perfekt storlek.
Inväntar nog första raset på Zoeyn och börjar därefter planera för nästa bil. Lagren i motorn rasar vid kanske 8-10.000 mil, dit är det två år. Kanske hinner jag byta innan det händer, men när masinkskada inte längre gäller blir det bilbyte...
Ja, jag uppfattar mig inte som en blind ambassadör för Tesla, kanske lite cynisk i det att jag vet att ingen bil är perfekt.J JohanLun skrev:Teslan vi hyrde i somras inaktiverades farthållare/autopilot efter ett tag (minns inte vad det berodde på, men var nåt som inträffar då och då under normal körning) och sen ville den inte slås på förrän nästa körcykel. Kanske var nåt fel eller nån bugg. Resten av familjen var mindre intresserade av att utforska alla funktioner och mer intresserade av nå resmålet.
Jag skulle absolut kunna leva med de negativa funktioner som Teslan har. Hade vi kunnat få Tesla via jobbet hade jag nog hoppat på. Äga en privat vet jag inte om jag vågar/vill. Antingen en ny men det blir nog dyrare än personalbil map värdeminskning, eller en begagnad men där oroas jag av försäkrings och reparationskostnader. Även rostmässigt verkar Tesla usel.
Bil via jobbet är det isf en Id4 det enda som skulle funka ekonomiskt och funktionsmässigt. Hade id3 (eller Cupra born) haft takräcke och dragkrok hade jag nog valt en sådan. Lagom storlek. Frun tyckte passaten var för stor och vill inte ha en suv. Tesla m3 är helt perfekt storlek.
Inväntar nog första raset på Zoeyn och börjar därefter planera för nästa bil. Lagren i motorn rasar vid kanske 8-10.000 mil, dit är det två år. Kanske hinner jag byta innan det händer, men när masinkskada inte längre gäller blir det bilbyte...
Jag skulle gissa att det som hände dig när autopiloten blockerades är att bilen blev sur på dig det krävs en viss uppmärksamhet från föraren, att man håller i ratten, håller ett öga på vägen, osv, detta påminns man om, efter ett visst antal påminnelser, lite dynamiskt, så händer just det, autopiloten blockeras och funkar inte igen förrän nästa körning. Nu har den blivit ännu strängare, den kan blockeras längre tid vid grov nonchalans..
Jag har en lånebil nu av förra generationen och upplever den som generellt sämre på allt, så det kan nog skilja en del, det sägs att den nya highland är ytterligare lite bättre på mycket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Dessa småsaker med farthållare, regnsensor och krav på uppkoppling är ju sånt man gärna slipper. Skönt ändå när man kan köra som en vanlig bil, skulle gärna haft en elektrisk variant av Skoda Kamiq typ.
Tänk när det är superladdare (250kw) på alla mackar och man har solid-state batterier som laddar 0-100% på 30 minuter. Bilen klarar lätt 300km motorväg på vintern. När laddlampan lyser har man 65km kvar. Bara glida in på en slumpmässig mack och ladda.
Tänk när det är superladdare (250kw) på alla mackar och man har solid-state batterier som laddar 0-100% på 30 minuter. Bilen klarar lätt 300km motorväg på vintern. När laddlampan lyser har man 65km kvar. Bara glida in på en slumpmässig mack och ladda.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Klarar inte din bil 30mil motorväg på vintern? Det klara även fruns EQE.Johannes Carlsson skrev:Dessa småsaker med farthållare, regnsensor och krav på uppkoppling är ju sånt man gärna slipper. Skönt ändå när man kan köra som en vanlig bil, skulle gärna haft en elektrisk variant av Skoda Kamiq typ.
Tänk när det är superladdare (250kw) på alla mackar och man har solid-state batterier som laddar 0-100% på 30 minuter. Bilen klarar lätt 300km motorväg på vintern. När laddlampan lyser har man 65km kvar. Bara glida in på en slumpmässig mack och ladda.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Dom där 7cm som Passaten är längre än Tesla Model 3 måste varit kritiskaJ JohanLun skrev:Teslan vi hyrde i somras inaktiverades farthållare/autopilot efter ett tag (minns inte vad det berodde på, men var nåt som inträffar då och då under normal körning) och sen ville den inte slås på förrän nästa körcykel. Kanske var nåt fel eller nån bugg. Resten av familjen var mindre intresserade av att utforska alla funktioner och mer intresserade av nå resmålet.
Jag skulle absolut kunna leva med de negativa funktioner som Teslan har. Hade vi kunnat få Tesla via jobbet hade jag nog hoppat på. Äga en privat vet jag inte om jag vågar/vill. Antingen en ny men det blir nog dyrare än personalbil map värdeminskning, eller en begagnad men där oroas jag av försäkrings och reparationskostnader. Även rostmässigt verkar Tesla usel.
Bil via jobbet är det isf en Id4 det enda som skulle funka ekonomiskt och funktionsmässigt. Hade id3 (eller Cupra born) haft takräcke och dragkrok hade jag nog valt en sådan. Lagom storlek. Frun tyckte passaten var för stor och vill inte ha en suv. Tesla m3 är helt perfekt storlek.
Inväntar nog första raset på Zoeyn och börjar därefter planera för nästa bil. Lagren i motorn rasar vid kanske 8-10.000 mil, dit är det två år. Kanske hinner jag byta innan det händer, men när masinkskada inte längre gäller blir det bilbyte...
Kul för dom som tänker sälja sin Tesla när priserna sänks är ju en grej att sälja ut dom bilar som finns kvar när det kommer en facelift än att bara dumpa priset rakt av..
Jag hade kanske inte köpte en ny Tesla om jag råkat ut för prissänkning på över 100k på min gamla.
Jag hade kanske inte köpte en ny Tesla om jag råkat ut för prissänkning på över 100k på min gamla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 680 inlägg
Det är förvisso en risk, men har man köpt en konkurrent så lär andrahandsvärdet rasa även på den iom att man får en ny Tesla billigare eller en begagnad ännu billigare.G Greger_08 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Tycker dock inte att man kan ta emot den här nyheten som en överraskning längre. Det stämmer med vad de själva säger om att kostnadseffektivisera produktionen och öka volymerna. Nu är kostnadssänkningarna så vanliga att man får räkna med det. Det sätter en en enorm press på andra tillverkare.G Greger_08 skrev:
Sätter man sig in i Teslas planer så ser man också att det finns flera kostnadssänkande effektiviseringar och åtgärder i pipen som inte blivit omsatta i praktiken ännu. När de träder i kraft kommer även de att visa sig på slutprislappen.
Jag tittade precis lite nyfiket på marknaden igen, om jag skulle byta min Tesla M3, men jag hittar ingenting som är i närheten av att vara ett alternativ, det blir väsentligt dyrare och ändå förmodat sämre på många punkter. Jag förstår att bilval till stor del är påverkade av känslor men det känns som att de andra tillverkarna har det riktigt tufft.Fairlane skrev:
Jo det är sant att man inte kan göra som våra politiker och säga att man "inte såg det komma" denna gång .W witten skrev:Tycker dock inte att man kan ta emot den här nyheten som en överraskning längre. Det stämmer med vad de själva säger om att kostnadseffektivisera produktionen och öka volymerna. Nu är kostnadssänkningarna så vanliga att man får räkna med det. Det sätter en en enorm press på andra tillverkare.
Sätter man sig in i Teslas planer så ser man också att det finns flera kostnadssänkande effektiviseringar och åtgärder i pipen som inte blivit omsatta i praktiken ännu. När de träder i kraft kommer även de att visa sig på slutprislappen.
Dock så skakar dom ju om i "beg branchen" finns nog många bilhandlare som inte är så nöjda efter denna nyhet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Det är lite i en kostnadsstrategi också.
- Först är early adopters med möjlighet att betala mycket
- Sen kommer den stora massan mellanchefer och tjänstebilar
- Därefter kommer hela högen medelinkomsttagare, alla som brukar privatleasa
- Sen kommer knegarna och då har Tesla sin 25.000€ bil redo
Nu är vi i övergången för Tesla ner till medelinkomsttagarna som ska köpa bil, då måste priset ner helst under 500' för en Model Y.
- Först är early adopters med möjlighet att betala mycket
- Sen kommer den stora massan mellanchefer och tjänstebilar
- Därefter kommer hela högen medelinkomsttagare, alla som brukar privatleasa
- Sen kommer knegarna och då har Tesla sin 25.000€ bil redo
Nu är vi i övergången för Tesla ner till medelinkomsttagarna som ska köpa bil, då måste priset ner helst under 500' för en Model Y.
Detta är en av fördelarna med Teslas modell, de har inga återförsäljare och inget lager, så när de sänker priserna så får det ingen effekt "bakåt".G Greger_08 skrev:
Jag har förstått att traditionella biltillverkare sitter lite fast i ovan, de vill kanske sänka men de möts av massivt motstånd från sina återförsäljare som kanske sitter på lager med både nya och begbilar, de har heller ingen annan "väg till marknaden" utan beroende av sitt ÅF-nät.
Däremot har vi sett att tillverkarna dumpar sina priser via privatleasing, ibland är de orimligt förmånliga och detta indikerar att tillverkarna sänkt priset på bilen men inte kan göra detta lägre pris tillgängligt för köp, då det skulle devalvera lager i alla instanser.
Alla vill inte åka Tesla men visst bilar som spelar i samma liga kanske tappar en del beroende på utbudet som finns..Fairlane skrev:
Dock är det ju alltid trevligt med billigare fordon så jag tänker sluta klaga 😎