Fairlane
Nu sänker Tesla priserna på modell Y igen, med 40'-55'. Det blir ännu tuffare för konkurrenterna.

Länk
 
  • Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tappar du så mycket mer än On-call funktionen?
Ja! Att starta parkeringsvärmaren på ”långdistans”. Typ allt jag använder uppkopplingen till.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu sänker Tesla priserna på modell Y igen, med 40'-55'. Det blir ännu tuffare för konkurrenterna.

Länk
Är det inte rensning inför facelift?
 
D
R Robert-san01 skrev:
Är det inte rensning inför facelift?
Även 3an sänks på flera marknader, analytiker menar att Tesla har en långsiktig plan att prispressa andra tillverkare.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Även 3an sänks på flera marknader, analytiker menar att Tesla har en långsiktig plan att prispressa andra tillverkare.
Måste vara en lite jobbig balansgång då sänkta priser även lär innebära minskad vinst och lite mindre nöjda aktieägare?
 
D djac skrev:
Kul resonemang, en sån bil finns inte för mig, som klarar ens nära 95% av mina behov alltså, hade jag strävat efter det hade det blivit väldigt många bilar.
D djac skrev:
Min poäng är att man aldrig är nöjd, man hittar alltid något litet användningsområde till, helt plötsligt vill man köra på bana några gånger per år och "behöver" en bil till det.
Då har vi lite olika definition på om en bil fyller ens behov. För mig fyller min bil mina behov förutom de enstaka tillfällen på en tioårsperiod jag behöver en "flyttbil". Det är långt, långt över 95 procent av mina behov. Även en bra bit över 99 procent skulle jag påstå utan att räkna närmare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Måste vara en lite jobbig balansgång då sänkta priser även lär innebära minskad vinst och lite mindre nöjda aktieägare?
Om man slänger ut lite pengar på att abonnera på de större finanstidningarna, precis avslutat min FT, så finns det rätt stora analyser av marknaden tillgängligt, kul om man är lite nördig, jag kan rekommendera läsningen.

Analyserna säger att Tesla är ledande på att kontrollera produktionskostnaderna och att de såklart vill tjäna så mycket som möjligt på resan men samtidigt hålla en marginalpress på de gamla tillverkarna, detta är såklart en balansakt som du säger men vet man att man tillverkar billigare än de andra så är det nästan självklart att spela ut det kortet.

Det ser bekymmersamt ut för de gamla större tillverkarna, kan man sammanfatta det.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Då har vi lite olika definition på om en bil fyller ens behov. För mig fyller min bil mina behov förutom de enstaka tillfällen på en tioårsperiod jag behöver en "flyttbil". Det är långt, långt över 95 procent av mina behov. Även en bra bit över 99 procent skulle jag påstå utan att räkna närmare.
Det handlar väl om den klassiska Maslows behovstrappa helt enkelt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
engs
Tesla är bra på mycket men sådana här saker (kass helljusautomatik som spökblinkar etc) skulle jag gå bärsärk över:
(6:30 om tidsstämpeln inte funkar)

Kanske missuppfattar något som icke-Tesla ägare. Nått om att den forcerar automatiskt det kassa helljuset vid autopilot. Så man alltså inte kan köra det manuellt heller. Samt att man måste stänga av autopilot för att byta fil om man inte också köper till filassistent?
(4:20 om tidsstämpeln inte funkar)
 
engs engs skrev:
Tesla är bra på mycket men sådana här saker (kass helljusautomatik som spökblinkar etc) skulle jag gå bärsärk över: [media](6:30 om tidsstämpeln inte funkar)

Kanske missuppfattar något som icke-Tesla ägare. Nått om att den forcerar automatiskt det kassa helljuset vid autopilot. Så man alltså inte kan köra det manuellt heller. Samt att man måste stänga av autopilot för att byta fil om man inte också köper till filassistent?
[media](4:20 om tidsstämpeln inte funkar)
Om jag förstått det rätt har de iaf fått till att vindrutetorkarna inte länge går med jämna intervall (oavsett regn eller inte) om du kör på autopiloten.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
engs
R Robert-san01 skrev:
Om jag förstått det rätt har de iaf fått till att vindrutetorkarna inte länge går med jämna intervall (oavsett regn eller inte) om du kör på autopiloten.
OK, såg han Peter Esse hade installerat S3XY-buttons för att få ordning på sin. Samma som TB nämner i videon ovan att de behövs för att fixa detta med helljusautomatiken. Antar man då helt enkelt stänger av automatiken trots autopilot etc.
 
D
engs engs skrev:
Tesla är bra på mycket men sådana här saker (kass helljusautomatik som spökblinkar etc) skulle jag gå bärsärk över: [media](6:30 om tidsstämpeln inte funkar)

Kanske missuppfattar något som icke-Tesla ägare. Nått om att den forcerar automatiskt det kassa helljuset vid autopilot. Så man alltså inte kan köra det manuellt heller. Samt att man måste stänga av autopilot för att byta fil om man inte också köper till filassistent?
[media](4:20 om tidsstämpeln inte funkar)
Helljusautomatiken har varit dålig, oanvändbar skulle jag säga, men idag är den bra, enligt mig. Den använder kameror för autopilot så då kan den slå på helljus, i grundutrustningen ingår inte automatiska filbyten, som du säger går autopiloten av när man byter fil (inte farthållaren) och man får slå på den igen när man vill använda den.
 
D
R Robert-san01 skrev:
Om jag förstått det rätt har de iaf fått till att vindrutetorkarna inte länge går med jämna intervall (oavsett regn eller inte) om du kör på autopiloten.
Torkarautomatiken har också varit dålig men blivit bättre, jag har dock kört runt och tyckt att "det var bättre förr", tills jag körde fruns Merca och kom på att jag tänkte samma sak i den, så den kanske är ganska likvärdig idag.

Man kan stänga av torkarna helt men inte när man kör på autopilot, eftersom bilen använder kamerorna så kommer den svepa vid behov men det vill man oftast själv också, lite obehagligt att åka blind på autopilot.
 
D djac skrev:
Torkarautomatiken har också varit dålig men blivit bättre, jag har dock kört runt och tyckt att "det var bättre förr", tills jag körde fruns Merca och kom på att jag tänkte samma sak i den, så den kanske är ganska likvärdig idag.

Man kan stänga av torkarna helt men inte när man kör på autopilot, eftersom bilen använder kamerorna så kommer den svepa vid behov men det vill man oftast själv också, lite obehagligt att åka blind på autopilot.
Brukar du köra torkarna när det inte är vatten/fukt på rutan?
 
D
R Robert-san01 skrev:
Brukar du köra torkarna när det inte är vatten/fukt på rutan?
Nej men jag har alltid automatiken på, problemet förr var spökslag, torkarna kunde gå fast det var torrt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.