R Robert-san01 skrev:
Min erfarenhet är att elbilar har långt mer med finesser och funktioner än vad traditionella bilar har. Det är få bränsledrivna bilar som ex navigerar utifrån tankställen eller ställer om drivning och klimatanläggning utifrån hur mycket bränsle du har i tanken.
Japp, men funktioner utifrån att en elbilsägare kan ha nytta av dem, ev. viktiga utifrån räckvidd, elbil kanske 30 mil/laddning (finns en ny tråd som visar på det utifrån avståndsmätning i elbil) och vår diesel kan jag rulla 100mil/tank även vintertid där.😉
En mera avancerad funktion för navigator är att nyttja den till "självstyrning och adaptiv farthållare" och den finns i både elbilar och fossilbilar. Tyvärr inte vår då den kom i senare modeller.
 
A AndersS skrev:
Japp, men funktioner utifrån att en elbilsägare kan ha nytta av dem, ev. viktiga utifrån räckvidd, elbil kanske 30 mil/laddning (finns en ny tråd som visar på det utifrån avståndsmätning i elbil) och vår diesel kan jag rulla 100mil/tank även vintertid där.😉
En mera avancerad funktion för navigator är att nyttja den till "självstyrning och adaptiv farthållare" och den finns i både elbilar och fossilbilar. Tyvärr inte vår då den kom i senare modeller.
Din bränslebil drar inte ner motoreffekten eller stryper AC:n om du har lite i tanken och den börjar inte ge dig förslag på mackar i närheten.

Man annars är det inte många finesser som elbilar har som du inte kan få i en bränslebil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Din bränslebil drar inte ner motoreffekten eller stryper AC:n om du har lite i tanken och den börjar inte ge dig förslag på mackar i närheten.

Man annars är det inte många finesser som elbilar har som du inte kan få i en bränslebil.
Men är det en funktion som behövs i en bränslebil om jag efter 80 mils körning tankar och ändå inte är nere på reserven, kommer ju 20 mil ytterligare (halva sträckan Kalmar-Stockholm)😃
En funktion som har nytta i en elbil och bra funktion utifrån dess räckvid.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men är det en funktion som behövs i en bränslebil om jag efter 80 mils körning tankar och ändå inte är nere på reserven, kommer ju 20 mil ytterligare (halva sträckan Kalmar-Stockholm)😃
En funktion som har nytta i en elbil och bra funktion utifrån dess räckvid.
Det skulle kunna minska utsläppen! ;)
 
D
R Robert-san01 skrev:
Sedan kan man fråga sig hur bra alla dessa finesser kommer att fungera om 10år när de inte uppdateras längre och det inte finns något stöd för uppkoppling? Det problemet tror jag inte så många kommer att ha med förbränningsbilar.
Det sista är ju ironiskt nog ett problem just nu med just förbränningsbilar, inte pga drivmedel men ålder, bla inte så gamla Volvo-bilar drabbas ju nu när funktioner försvinner i samband med att 3G-nätet släcks. Där är det ju så tajmat att elbilarna, och nyare fossil dito, är yngre och har 4G, som förväntas leva längre än bilen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
att man kan öppna/stänga fönstren med fjärrkontrollen etc (vi talar gamla bilar då). De har haft bilen i 2 år och har ingen aning. Hade de bläddrat i instruktionsboken
Jag är en sån som läser instruktionsboken när jag byter bil och lär mig liknande fönsterfinesser. Två år senare, när jag aldrig nyttjat finessen, har jag dock glömt hur det funkade… 😳 Får väl ringa dig då… 😂
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det sista är ju ironiskt nog ett problem just nu med just förbränningsbilar, inte pga drivmedel men ålder, bla inte så gamla Volvo-bilar drabbas ju nu när funktioner försvinner i samband med att 3G-nätet släcks. Där är det ju så tajmat att elbilarna, och nyare fossil dito, är yngre och har 4G, som förväntas leva längre än bilen.
Tappar du så mycket mer än On-call funktionen? Uppkopplingen för Nav har väl många Volvo via BT och kopplade mobiler?
 
D djac skrev:
Det sista är ju ironiskt nog ett problem just nu med just förbränningsbilar, inte pga drivmedel men ålder, bla inte så gamla Volvo-bilar drabbas ju nu när funktioner försvinner i samband med att 3G-nätet släcks. Där är det ju så tajmat att elbilarna, och nyare fossil dito, är yngre och har 4G, som förväntas leva längre än bilen.
Ja och nej beroende av vilken funktion det gäller. Jag kan även välja att koppla upp bilen mot "hotspot" i mobilen vid all körning. Om jag vill alltid, men får då lägga en "gammal" 4Gmobil i facket med USB för att ha laddning och extra SIM.
Erkänner, nu är vi igång med ytterligheter som knappast påverkar valet att byta till elbil.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är en sån som läser instruktionsboken när jag byter bil och lär mig liknande fönsterfinesser. Två år senare, när jag aldrig nyttjat finessen, har jag dock glömt hur det funkade… 😳 Får väl ringa dig då… 😂
Sån har man blivit, arrogant beteende ;)

Tesla är en sån produkt, den är så enkel att använda att man struntar i att läsa instruktionerna, när man sen råkar ut för ngt och behöver använda någon nödfunktion så står man där som den gubbe man är. Detta trots att materialet är rikligt och lättgängligt med pedagogiska videofilmer sov.

Har också gällt det mesta man irriterat sig på men inte orkat läsa på om.
 
D
A AndersS skrev:
Ja och nej beroende av vilken funktion det gäller. Jag kan även välja att koppla upp bilen mot "hotspot" i mobilen vid all körning. Om jag vill alltid, men får då lägga en "gammal" 4Gmobil i facket med USB för att ha laddning och extra SIM.
Erkänner, nu är vi igång med ytterligheter som knappast påverkar valet att byta till elbil.
Läste någon kommunike från Volvo om detta, gäller säkert fler tillverkar, bara en slump att jag snubblade över just deras.
 
D djac skrev:
Sån har man blivit, arrogant beteende ;)

Tesla är en sån produkt, den är så enkel att använda att man struntar i att läsa instruktionerna, när man sen råkar ut för ngt och behöver använda någon nödfunktion så står man där som den gubbe man är. Detta trots att materialet är rikligt och lättgängligt med pedagogiska videofilmer sov.

Har också gällt det mesta man irriterat sig på men inte orkat läsa på om.
Men manualen finns väl via bilens system och uppkoppling. Jag kan söka i bilens hjälpfunktion den vägen även om den 600-sidiga manualen ligger i bilen.
 
D djac skrev:
Läste någon kommunike från Volvo om detta, gäller säkert fler tillverkar, bara en slump att jag snubblade över just deras.
Har Volvo med den funktionen, men beror på vilken och årsmodell.
Men teknikutveckling som påverkar alla mobiluppkopplingar, kolla de med mobilkopplade hemmalarm.

Det letas mera ytterligheter I tråden för att påvisa saker.
 
D
A AndersS skrev:
Men manualen finns väl via bilens system och uppkoppling. Jag kan söka i bilens hjälpfunktion den vägen även om den 600-sidiga manualen ligger i bilen.
Ja, det gör det men då är man redan irriterad. :)
 
D djac skrev:
Ja, det gör det men då är man redan irriterad. :)
Det blir bättre med åldern när man får mera tid över och inte har så bråttom.👍
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Har Volvo med den funktionen, men beror på vilken och årsmodell.
Men teknikutveckling som påverkar alla mobiluppkopplingar, kolla de med mobilkopplade hemmalarm.

Det letas mera ytterligheter I tråden för att påvisa saker.
Nja, detta är ju inte en fossil/elbils-typisk konsekvens, mer en fråga om ålder och teknikgenerationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.