Alfredo Alfredo skrev:
Så även om en viss bil skulle duga i 95 procent av fallen är det för mig "de enskilda ytterligheterna" som gör att jag väljer en femsitsig bil med rätt stort bagage och som kan dra ett släp...
Ja, precis. Jag har ju tidigare lagt upp lite räkneexempel på hur många mil eller dagar per år som det blir om bilen bara klarar 95% eller 99% av körningen. Så även om elbilen klarar 95% av körningen blir det ganska många dagar/mil per år där man behöver annan bil. Och då handlar det till stor del om bekvämlighet, hur enkelt är det att få tillgång till en annan bil?

Med en bränslebil är merkostnaden för en kombi med dragkrok rätt marginell gentemot en lite mindre bil. Särskilt om man köper begagnad bil.
 
J jocke31 skrev:
Inte exempelvis den uppdatering jag fått som gör att min bil laddar snabbare och får högre tillgänglig batterkapacitet.
Det är ju, i alla fall i mina ögon, ett exempel på att bilen inte var optimal från början. Man släpper en bil med undermålig funktion för att man vet att man kan fixa problemen med en OTA-uppdatering. Samma sak gäller många typer av elektronik idag, går knappt att köpa nån skrivare, nätverksutrustning etc utan att det första man behöver göra är att uppdatera mjukvaran.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "enskilda ytterligheter"? För mig är det kanske de fem procent "svåraste" (mest krävande) användningsfallen.

Exempelvis behöver jag inget jättebagage vi de flesta resorna men ibland, kanske vid fem procent av resorna, behöver jag det ett rejält bagagerum. På samma sätt är vi sällan mer än två i bilen, men vid kanske fem procent av resorna är vi det. Normalt drar jag inget släp men ibland behöver jag det. Och så där skulle jag kunna fortsätta ett tag.

Så även om en viss bil skulle duga i 95 procent av fallen är det för mig "de enskilda ytterligheterna" som gör att jag väljer en femsitsig bil med rätt stort bagage och som kan dra ett släp...

Inget av det jag skriver har dock egentligen ett dugg med elbil att göra. 😳
Kul resonemang, en sån bil finns inte för mig, som klarar ens nära 95% av mina behov alltså, hade jag strävat efter det hade det blivit väldigt många bilar.. :)
 
D djac skrev:
Kul resonemang, en sån bil finns inte för mig, som klarar ens nära 95% av mina behov alltså
Det här får du gärna utveckla! En vanlig svenssonkombi klarar i princip alla mina behov. Hyr en "flyttbil" någon enstaka gång på en tioårsperiod, annars funkar min vanliga bil till allt jag använder en bil till.

Vad gör du som innebär att din vanliga bil inte fungerar i över fem procent av fallen?
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Visst är det ett exempel på att bilen inte var optimal från början, men det gör den ju förmodligen billigare för kunden.

Tar vi laddhastighet som exempel är den inte fysiskt begränsad, utan satt till vad den är för att inte batteriet ska skadas av höga strömmar. När man sen har tillräcklig data för att veta att så inte sker kan man justera upp max tillåten laddström.

Med tid lär väl dock OTA-uppdateringarna bli mindre relevanta, då tillverkarna redan från början kommer känna till mer om batteriers tålighet, hur lane assist ska funka och vad det nu kan vara.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det ett exempel på att bilen inte var optimal från början, men det gör den ju förmodligen billigare för kunden.

Tar vi laddhastighet som exempel är den inte fysiskt begränsad, utan satt till vad den är för att inte batteriet ska skadas av höga strömmar. När man sen har tillräcklig data för att veta att så inte sker kan man justera upp max tillåten laddström.

Med tid lär väl dock OTA-uppdateringarna bli mindre relevanta, då tillverkarna redan från början kommer känna till mer om batteriers tålighet, hur lane assist ska funka och vad det nu kan vara.
Tror jag också. Och jag vill minnas att en eller annan ICE-bil också har återkallats under årens lopp. Föredrar då att slippa ett verkstadsbesök, om möjligt.
BTW, jag själv väljer förstås själv exakt när bilen ska uppdateras - i mitt fall kl 1 på natten valfri/a dagar i veckan. Skulle inte komma på tanken att välja att uppdatera mjukvaran mitt i semestern på väg 40. 🙂
 
Mikael_L
D djac skrev:
Kul resonemang, en sån bil finns inte för mig, som klarar ens nära 95% av mina behov alltså, hade jag strävat efter det hade det blivit väldigt många bilar.. :)
Alfredo Alfredo skrev:
Vad gör du som innebär att din vanliga bil inte fungerar i över fem procent av fallen?
Och framförallt, djac, hur löser du det?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det här får du gärna utveckla! En vanlig svenssonkombi klarar i princip alla mina behov. Hyr en "flyttbil" någon enstaka gång på en tioårsperiod, annars funkar min vanliga bil till allt jag använder en bil till.
Ja tittar jag på mitt genomsnitt är det nåt liknande.

Det min nuvarande bil inte räcker till (men som jag heller inte har behov av längre) är att klämma in mer än 4 passagerare. Förra bilen var en Zafira så man kunde klämma in 6 scouter eller 6 fotbollsknattar när man behövde skjutsa folk.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och framförallt, djac, hur löser du det?
Det var ju lite skämtsam ton men svaret är att det gör jag inte, även jag med mitt numera lugnare liv får svårt att hitta så mycket egenskaper i en bil. Tex så tycker inte jag att man hittar en vanlig bil med fem acceptabla platser, något vi behöver vid färre tillfällen idag men dock, tidigare hade vi en Mercedes-buss med sex enskilda säten, det var bra ur den aspekten. Vi har en stor bil, minne sen barnen hade häst, och en Tesla.

Man vill ju lasta skrymmande prylar, kunna ha släp, ha en trevligare bil för utflykter, fyra säten och lite elegantare, och helst en tvåsitsig touring för euoparesan.

Så egentligen hade jag kanske täckt "mina behov" med tre, byta till större Tesla och om jag bara hade köpt en touringvagn också, där ska det vara mycket effekt

Min poäng är att man aldrig är nöjd, man hittar alltid något litet användningsområde till, helt plötsligt vill man köra på bana några gånger per år och "behöver" en bil till det.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det ett exempel på att bilen inte var optimal från början, men det gör den ju förmodligen billigare för kunden.

Tar vi laddhastighet som exempel är den inte fysiskt begränsad, utan satt till vad den är för att inte batteriet ska skadas av höga strömmar. När man sen har tillräcklig data för att veta att så inte sker kan man justera upp max tillåten laddström.

Med tid lär väl dock OTA-uppdateringarna bli mindre relevanta, då tillverkarna redan från början kommer känna till mer om batteriers tålighet, hur lane assist ska funka och vad det nu kan vara.
Har någonting någonsin varit optimalt, vare sig i början eller slutet?

Jag tror nog att frågan om uppdateringar eller ej är avklarad, även gamla bilar från 90-talet fick ibland uppdaterad mjukvara vid service och en populärvetenskaplig referens är ju mobiltelefonen, som efter många generationer fortfarande uppdateras.

Så det är väl det där OTA kvar och dit går såklart alla, frågan gäller ju om man vill att bilen ska uppdateras utan din inblandning, eller om man ska boka tid och köra till verkstaden, lägga en halvdag på det, det känns enkelt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Inte exempelvis den uppdatering jag fått som gör att min bil laddar snabbare och får högre tillgänglig batterkapacitet. Skulle vilja se den ICE-bil som får större tank och tjockare tankrör via en OTA-uppdatering…🙂

Det finns en hel del andra exempel där mekaniken i en ICE-bil sätter gränser för vad som går att göra via mjukvaran. Visst är mycket mjukvarustyrt även i en modern ICE-bil, men det går inte att runda all mekanik.
I en elbil så är fler funktioner tillgängliga digitalt, helt enkelt.
Bättre bränsleförbrukning är fullt möjligt med fossilbil och ota.

Men. Visst kan jag även hålla med Anders s att många fossilbilar har enskilda funktioner som man lyfter fram på elbilar. Tycker ändå det är värt lyfta fram både för och nackdelar med alla slags bilar. För någon kan en viss egenskap/funktion vara helt avgörande. För de flesta är de del av en kompromiss. För många är det en överraskning då de inte läser på innan bilköp.
 
Fairlane
J JohanLun skrev:
För många är det en överraskning då de inte läser på innan bilköp.
Många läser inte ens på efter köp...
Det är mer än en gång som jag visat en bekant något de inte kände till med deras bil, saker som att man kan öppna/stänga fönstren med fjärrkontrollen etc (vi talar gamla bilar då). De har haft bilen i 2 år och har ingen aning. Hade de bläddrat i instruktionsboken under de två åren hade de sett det... 😎

Så tror jag de flesta bilköpare faktiskt är, de köper en bil som kan ta de från A till B och som är lagom stor och kanske snygg, andra egenskaper är mindre intressanta.

Eller som en kollega berättade för många år sen:
"I helgen träffade jag en kompis som stolt berättade att hon köpt en bil. Jag frågade intresserad vad för bil hon köpt och fick svar, en röd".
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Funderade lite, skillnaden mellan elbil och fossilbil gällande funktioner blir i tråden att leta lite "avvikande" som dessutom kanske finns i båda lite varianter. Generellt oberoende av drivmedel så finns det otroligt mycket funktioner som är identiska men skiljer mellan tillverkare, modell och tillval.
Är man redo att byta bil och hittar en bil i storlek, räckvidd, etc, som uppfyller de grundläggande kraven, då kan det bli aktuellt att kolla vad som ytterligare ingår i funktioner och icke minst vad det kostar. Jag utgår först från vad jag anser det får kosta, sedan kommer övrigt, men det kan hända att kostnaden justeras utifrån vad som finns att tillgå och erbjuds. Så när man anser att det är "tid för byte till elbil", utgå från just den bilens funktioner.

Och mycket funktioner finns det, manualen på vår bil är nästan 600 sidor och nedan endast en sida från innehållsregistret. Erkänner att det säkert finns funktioner som jag inte har full koll på men använs sporadiskt, t.ex. "Hill descent control" med automatiska bromsar men kräver aktiverad "Low speed control", eller så använder man bara "Backstarthjälpen, Hill Start Assist"😎
Bild på innehållsförteckning för bilsäkerhetssystem och assistansfunktioner på svenska, sorteras med sidnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Funderade lite, skillnaden mellan elbil och fossilbil gällande funktioner blir i tråden att leta lite "avvikande" som dessutom kanske finns i båda lite varianter. Generellt oberoende av drivmedel så finns det otroligt mycket funktioner som är identiska men skiljer mellan tillverkare, modell och tillval.
Är man redo att byta bil och hittar en bil i storlek, räckvidd, etc, som uppfyller de grundläggande kraven, då kan det bli aktuellt att kolla vad som ytterligare ingår i funktioner och icke minst vad det kostar. Jag utgår först från vad jag anser det får kosta, sedan kommer övrigt, men det kan hända att kostnaden justeras utifrån vad som finns att tillgå och erbjuds. Så när man anser att det är "tid för byte till elbil", utgå från just den bilens funktioner.

Och mycket funktioner finns det, manualen på vår bil är nästan 600 sidor och nedan endast en sida från innehållsregistret. Erkänner att det säkert finns funktioner som jag inte har full koll på men använs sporadiskt, t.ex. "Hill descent control" med automatiska bromsar men kräver aktiverad "Low speed control", eller så använder man bara "Backstarthjälpen, Hill Start Assist"😎
[bild]
På det stora hela så är väl funktionerna väldigt lika, det gäller mellan drivmedel och också mellan märken?

Tar man Mercedes som exempel så är det mer så att man måste upp i pris för att få "det senaste", nya saker har av tradition introducerats i S-klassen, för att ganska snart bli tillgängligt som tillval i E, osv.
 
Min erfarenhet är att elbilar har långt mer med finesser och funktioner än vad traditionella bilar har. Det är få bränsledrivna bilar som ex navigerar utifrån tankställen eller ställer om drivning och klimatanläggning utifrån hur mycket bränsle du har i tanken.

Sedan kan man fråga sig hur bra alla dessa finesser kommer att fungera om 10år när de inte uppdateras längre och det inte finns något stöd för uppkoppling? Det problemet tror jag inte så många kommer att ha med förbränningsbilar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.