D djac skrev:
Man kan ju använda funktionen på lite olika sätt, jag uppskattar "hold", dvs man kan be bilen hålla sig varm medan man gör ett ärende men även att kunna ha värmen på tex om man ska hämta någon och vill vara i god tid. Jag kan också personligen föredra att sitta kvar och tex ta ett samtal med någon annan gör ett kort ärende.

Hut man använder det beror såklart mycket på omständigheterna och vilka situationer som uppstår men det är ju svårt att vända det till en nackdel iaf :)
Jo men det var så konstigt skrivet så jag börja undra när man skriver utanför dagis i en timme.

Värmen kan man hålla i fossilbilar med som har brännare. Funkar ypperligt bra. Det var det bästa tillbehöret man hade i v70 D5an på taxi, den fick gå ofta vintertid. Uppvärmningen på morgonen gav faktiskt 21 grader varm kupe och helt isfritt :)

Ja jag sätter att elbilen håller värmen med om det är -10 och jag ska inom en affär. Men jag sätter ju aldrig mig och glor i en timme nånstans. Då går jag in istället :p
 
R Rkarlsson skrev:
Just de att sitta utanför ett dagis i en timme och jobba? Förstår inte vad du menar med det, innan du hämtar din unge? Då skall du nog inte sätta dig där. Och har du ingen unge så ska du absolut inte sitta där i en timme.
Ja, det var mer ett exempel att man kan stå på ställen där man absolut inte ska släppa ut avgaser.

Jag har väntat utanför sporthallar, jumpyard och andra ställen när det inte är mening att åka hem och ingenstans att jobba. Flera gånger har jag haft telefonmöte, kan inte ha det där andra lyssnar. Varför möten då kanske någon tycker, men om man har samarbete med usa eller andra tidszoner så hamnar ibland möten precis när det ska skjutsas till olika aktiviteter.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Vill väl "inte" påstå att det ofta dras till ytterligheter trådarna eller som jag brukar notera "allt blir så svart eller vitt". 😉
 
Under inskolning vill de ibland man ska vänta precis utanför
 
A ajn82 skrev:
Under inskolning vill de ibland man ska vänta precis utanför
Och hur många timmar/år?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och hur många timmar/år?
Inte så att jag väljer bil utifrån det, men eftersom det blev en jätte diskussion tänkte jag ge ett exempel
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och hur många timmar/år?
Jag har nån gång haft ett telefonmöte eller samtal i bilen och tvingats avsluta det innan jag kunde gå in på dagis. Nu går yngsta oftast hem själv och går inte längre på dagis, så visst, det är väl inte aktuellt längre för mig. Men att kunna ha värme eller kyla på utan att skapa avgaser är en fördel. Vi glömmer det där med ett dagis eftersom vissa tydligen läste in att elbilsägare då står och fluktar på barn.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har nån gång haft ett telefonmöte eller samtal i bilen och tvingats avsluta det innan jag kunde gå in på dagis. Nu går yngsta oftast hem själv och går inte längre på dagis, så visst, det är väl inte aktuellt längre för mig. Men att kunna ha värme eller kyla på utan att skapa avgaser är en fördel. Vi glömmer det där med ett dagis eftersom vissa tydligen läste in att elbilsägare då står och fluktar på barn.
Var tydligare när du nämner det till och börja med så undrar man ju inte om du är en snuskgubbe =)
 
J JohanLun skrev:
Jag har nån gång haft ett telefonmöte eller samtal i bilen och tvingats avsluta det innan jag kunde gå in på dagis. Nu går yngsta oftast hem själv och går inte längre på dagis, så visst, det är väl inte aktuellt längre för mig. Men att kunna ha värme eller kyla på utan att skapa avgaser är en fördel. Vi glömmer det där med ett dagis eftersom vissa tydligen läste in att elbilsägare då står och fluktar på barn.
Det jag ville påvisa var att det rätt ofta blir ytterligheter som lyfts fram och generellt inte är avgörande för val av bil. Så som i ditt fall med "någon gång", oberoende av var man befinner mig, skulle jag kunnat leva med att först köra med att "behålla klimatkomfort" och ev. starta "bränslevärmaren" som kanske tar en halvliter/timma som jag har idag. Jag är inte negativ till elbil, men ännu inte hittat det som skulle trigga ett byte utifrån krav på funktion och kostnad.
 
Fast grejen är ju att med en elbil kan man sitta på "tomgång" hur länge som helst utan att släppa ut några avgaser. Med en ICE-bil så funkar det ju inte. Tomgångskörning med fossilbilar längre än en minut är f ö olagligt i de flesta kommuner. Gäller alltså inte bara utanför dagis...
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast grejen är ju att med en elbil kan man sitta på "tomgång" hur länge som helst utan att släppa ut några avgaser. Med en ICE-bil så funkar det ju inte. Tomgångskörning med fossilbilar längre än en minut är f ö olagligt i de flesta kommuner. Gäller alltså inte bara utanför dagis...
För den som inte haft/har de funktioner jag beskriver i t.ex. en diesel blir det en nyhet med värmningen i en elbil, håller helt med. Men funktionen finns med lite annan konstruktion och inte ens en elbil klarar "hur länge som helst". Så beroende av elbilens batterikapacitet och laddningsnivå lär det ta slut, så även i vår dieselbil😉
 
JanneJanne123
Om vi ändå är inne på specialfall där det är skönt att kunna stå på ”tomgång” med elbilen har jag en episod som vi råkade ut för på väg hem från BB med ett av barnen. Det var mitt i sommaren, +30 och vi behövde göra ett snabbt stopp på apoteket. Valde att låta den nyfödde som sov gott vara kvar i bilen och satt själv i förarsätet med motorn på för att luftkonditioneringen skulle fungera. Detta var alltså i vår gamla dieselbil. Fick utskällning av inte mindre än två äldre vänner av ordning som kände ett behov att berätta för mig hur länge man får stå på tomgång inom tätbebyggt område. Det hade jag sluppit med elbil 😅
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om vi ändå är inne på specialfall där det är skönt att kunna stå på ”tomgång” med elbilen har jag en episod som vi råkade ut för på väg hem från BB med ett av barnen. Det var mitt i sommaren, +30 och vi behövde göra ett snabbt stopp på apoteket. Valde att låta den nyfödde som sov gott vara kvar i bilen och satt själv i förarsätet med motorn på för att luftkonditioneringen skulle fungera. Detta var alltså i vår gamla dieselbil. Fick utskällning av inte mindre än två äldre vänner av ordning som kände ett behov att berätta för mig hur länge man får stå på tomgång inom tätbebyggt område. Det hade jag sluppit med elbil 😅
..och rätteligen, tycker jag, även om det känns angeläget i den enskilda situationen.

För att dra det ännu längre så kan man ju "kampa" i elbilen, jag har inte testat och kommer nog aldrig göra det men på något sätt känns det ändå lite lockande.. haha
 
Men ska vi vara lite krassa, styr enskilda ytterligheter valet av bil eller är det huvudsakliga funktionerna?
Med det är ju bra att veta skillnader och även att det man har idag även finns i den elbil man är intresserad av eller vad som skiljer.😉 Är väldigt många som har funktioner i sina bilar man inte använder sig av eller ens känner till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Men ska vi vara lite krassa, styr enskilda ytterligheter valet av bil eller är det huvudsakliga funktionerna?
Med det är ju bra att veta skillnader och även att det man har idag även finns i den elbil man är intresserad av eller vad som skiljer.😉 Är väldigt många som har funktioner i sina bilar man inte använder sig av eller ens känner till.
Det är lite som med fjärrkontrollen till TVn, många tyckte det var onödigt, programmen var ju de samma, men idag vet jag ingen som lägger undan den till förmån för knapparna.

När man väl bytt generation på bil och vant sig vid det nya så känns det rätt främmande att gå tillbaks, även om man såklart kan och gör om det behövs.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.