Ska förtydliga mig lite, det jag kanske hakat upp mig på är att det tas upp funktioner som "unikt" för elbil, vilket det inte är. Kan ju vara så att den som skaffat elbil ser det som nytt/speciellt då man tidigare inte haft det. För även bland elbilar med olika tillverkare/modeller och tillval skiljer väl det på utrustningsnivå!
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Det är väl summan av alla funktioner som styr bilvalet för de flesta. Visst finns det många funktioner som snarast är av karaktären ”nyare bilar oavsett drivmedel” men även de du bara hittar i just elbilar, exempelvis OnePedal driving, tomgång utan avgaser, låga service- och driftskostnader, låg skatt mm.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är väl summan av alla funktioner som styr bilvalet för de flesta. Visst finns det många funktioner som snarast är av karaktären ”nyare bilar oavsett drivmedel” men även de du bara hittar i just elbilar, exempelvis OnePedal driving, tomgång utan avgaser, låga service- och driftskostnader, låg skatt mm.
Säger inte emot det, men med notering att samma finns med lite mindre skillnad.
OnePedal har jag förklarat tidigare med liknande funktion, tomgång vid körning hanteras av start/stopp, mm.
Service, drift och skatt, kanske eller kanske inte då det finns för många parametrar. Mera en ekonomisk del av bilköpet.
Den stora skillnaden är drivmedel/påfyllning och utsläpp av avgaser.
 
engs
OnePedal kommer jag inte överens med, blir bara irriterad på att den motorbromsar så hårt. Aldrig upplevt det som jobbigt att flytta foten en decimeter heller.

En fördel med el tycker jag är att man minskar inköp från diverse korrupta regimer. Norge och USA är väl de enda undantagen av de stora producenterna av olja och produkter från denna. Annars är det till stor del skurkstater / diktaturer.

Även om man köper bara sådant som producerats i Norge (hur nu det skulle gå till) så stöttar man indirekt denna handel. Köper man från Norge så kommer priset stiga internationellt och nån diktator i Venezuela kan köpa sig en tredje yacht och stärka sin makt. (Inte för att bara just du tankar så klart men man bidrar).

Sen är säkert utvinningen av diverse sällsynta jordartsmetaller inte heller alltid så lyckat. Men det är ju delvis vårat eget fel då man stoppat exploatering av sådana här där det finns gott om dem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men ska vi vara lite krassa, styr enskilda ytterligheter valet av bil eller är det huvudsakliga funktionerna?
Vad menar du med "enskilda ytterligheter"? För mig är det kanske de fem procent "svåraste" (mest krävande) användningsfallen.

Exempelvis behöver jag inget jättebagage vi de flesta resorna men ibland, kanske vid fem procent av resorna, behöver jag det ett rejält bagagerum. På samma sätt är vi sällan mer än två i bilen, men vid kanske fem procent av resorna är vi det. Normalt drar jag inget släp men ibland behöver jag det. Och så där skulle jag kunna fortsätta ett tag.

Så även om en viss bil skulle duga i 95 procent av fallen är det för mig "de enskilda ytterligheterna" som gör att jag väljer en femsitsig bil med rätt stort bagage och som kan dra ett släp...

Inget av det jag skriver har dock egentligen ett dugg med elbil att göra. 😳
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
OnePedal kommer jag inte överens med, blir bara irriterad på att den motorbromsar så hårt. Aldrig upplevt det som jobbigt att flytta foten en decimeter heller.

En fördel med el tycker jag är att man minskar inköp från diverse korrupta regimer. Norge och USA är väl de enda undantagen av de stora producenterna av olja och produkter från denna. Annars är det till stor del skurkstater / diktaturer.

Även om man köper bara sådant som producerats i Norge (hur nu det skulle gå till) så stöttar man indirekt denna handel. Köper man från Norge så kommer priset stiga internationellt och nån diktator i Venezuela kan köpa sig en tredje yacht och stärka sin makt. (Inte för att bara just du tankar så klart men man bidrar).

Sen är säkert utvinningen av diverse sällsynta jordartsmetaller inte heller alltid så lyckat. Men det är ju delvis vårat eget fel då man stoppat exploatering av sådana här där det finns gott om dem.
Har du kört elbil länge, min fru var onepedalmotståndare inledningsvis men idag uppskattar hon det?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
engs
D djac skrev:
Har du kört elbil länge, min fru var onepedalmotståndare inledningsvis men idag uppskattar hon det?
Sen i augusti. Har väl inte riktigt OnePedal förstår jag det som visserligen.

Men ger det sällan en chans ärligt talat, ibland har jag fått in B-läget av misstag och undrar om handbromsen inte släppt riktigt, känns fel helt enkelt, vill kunna släppa upp och rulla fritt hellre än släppa och den motorbromsar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "enskilda ytterligheter"? För mig är det kanske de fem procent "svåraste" (mest krävande) användningsfallen.

Exempelvis behöver jag inget jättebagage vi de flesta resorna men ibland, kanske vid fem procent av resorna, behöver jag det ett rejält bagagerum. På samma sätt är vi sällan mer än två i bilen, men vid kanske fem procent av resorna är vi det. Normalt drar jag inget släp men ibland behöver jag det. Och så där skulle jag kunna fortsätta ett tag.

Så även om en viss bil skulle duga i 95 procent av fallen är det för mig "de enskilda ytterligheterna" som gör att jag väljer en femsitsig bil med rätt stort bagage och som kan dra ett släp...

Inget av det jag skriver har dock egentligen ett dugg med elbil att göra. 😳
Precis, det jag i många inlägg skrivit är att man väljer de funktioner som behövs och är villig att betala för. Det jag kommenterat är att merparten finns i både el/fossilbil oberoende av drivmedel men med mindre skillnader. Tar vi fyrhjulsdrift finns det hos båda, men idag lite bättre hos fossilbil om man ska dra tungt (utifrån de som provat båda). Men säkert fullt tillräckligt för de flesta som väljer elbil utan de kraven.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
Sen i augusti. Har väl inte riktigt OnePedal förstår jag det som visserligen.

Men ger det sällan en chans ärligt talat, ibland har jag fått in B-läget av misstag och undrar om handbromsen inte släppt riktigt, känns fel helt enkelt, vill kunna släppa upp och rulla fritt hellre än släppa och den motorbromsar.
Då ska du ha en amerikansk bil med med "frirull" :) DET tycker jag däremot känns mycket märkligt!
 
Uppdateringar via OTA är ytterligare en stor fördel med elbilar. Och då menar jag av körfunktioner, batteri- och laddningshantering osv och inte vara display- och kartor som finns även i många ICE-bilar.

Här är ju Tesla utan tvekan vassast, säger en som inte har en Tesla…
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Uppdateringar via OTA är ytterligare en stor fördel med elbilar. Och då menar jag av körfunktioner, batteri- och laddningshantering osv
Fast det kan man väl lika lätt införa oavsett vad bilen har för drivkälla?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kan man väl lika lätt införa oavsett vad bilen har för drivkälla?
Inte exempelvis den uppdatering jag fått som gör att min bil laddar snabbare och får högre tillgänglig batterkapacitet. Skulle vilja se den ICE-bil som får större tank och tjockare tankrör via en OTA-uppdatering…🙂

Det finns en hel del andra exempel där mekaniken i en ICE-bil sätter gränser för vad som går att göra via mjukvaran. Visst är mycket mjukvarustyrt även i en modern ICE-bil, men det går inte att runda all mekanik.
I en elbil så är fler funktioner tillgängliga digitalt, helt enkelt.
 
J jocke31 skrev:
Skulle vilja se den ICE-bil som får större tank och tjockare tankrör via en OTA-uppdatering…🙂
Nej givetvis går inte funktioner som är unika för en viss framdrivningsmetod att uppdatera vare sig OTA eller med sladd. Det går heller inte att byta kolvringar på en elbil men jag har svårt att se det som någon direkt nackdel för elbilen. 😉

Allt som en viss biltyp kan uppdatera "med sladd" borde rimligen lika lätt gå att uppdatera OTA om viljan finns och det borde inte ha någon koppling till framdrivningsmetod.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej givetvis går inte funktioner som är unika för en viss framdrivningsmetod att uppdatera vare sig OTA eller med sladd. Det går heller inte att byta kolvringar på en elbil men jag har svårt att se det som någon direkt nackdel för elbilen. 😉

Allt som en viss biltyp kan uppdatera "med sladd" borde rimligen lika lätt gå att uppdatera OTA om viljan finns och det borde inte ha någon koppling till framdrivningsmetod.
Helt sant. I fallet med Tesla så tror jag snarast det handlar om företagskultur. Det är tydligt att Tesla är en bil byggd av i första hand mjukvaruutvecklare, och i den branschen är ju onlineuppdateringar standard sedan många år tillbaka. Sedan så känner sig andra tillverkare nödgade att följa efter, med högst varierande resultat.

Men faktum kvarstår att det är betydligt färre mekaniska delar och högre andel mjukvarufunktioner i en elbil än i en ICE-bil vilket gör att det går att uppdatera/uppgradera bilen via nätet på enklare sätt. Och det är absolut en fördel.
 
J jocke31 skrev:
vilket gör att det går att uppdatera/uppgradera bilen via nätet på enklare sätt. Och det är absolut en fördel.
Absolut! När det fungerar som det ska... När bilen omvandlas till död tegelsten ser jag dock gärna att den gör det på verkstaden och inte under min semesterresa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.